Fantasztikus verseny az esőben

Vágólapra másolva!
2006.08.07. 01:24
Címkék
Jó néhány vitatott döntés előzte meg a Magyar Nagydíjat, amelyet végül mindkét megbüntetett világbajnok, Fernando Alonso és Michael Schumacher is csalódottan zárt. A középmezőnyből rajtoló ászok közül Alonso az első helyről, míg Schumi három körrel a vége előtt a negyedikről adta fel a viadalt, amelyen Robert Kubica kizárása után lett nyolcadik. A Ferrari három pontot szerzett, míg a Renault egyet sem. Az eseménydús, roppant izgalmas futamon Jenson Button élete első győzelmét aratta, megelőzve Pedro de la Rosát és Nick Heidfeldet.
Jenson Button gyôzelméhez szerencse is kellett, de nem érdemtelenül diadalmaskodott az angol
Jenson Button gyôzelméhez szerencse is kellett, de nem érdemtelenül diadalmaskodott az angol
Jenson Button gyôzelméhez szerencse is kellett, de nem érdemtelenül diadalmaskodott az angol
Jenson Button gyôzelméhez szerencse is kellett, de nem érdemtelenül diadalmaskodott az angol
Jenson Button gyôzelméhez szerencse is kellett, de nem érdemtelenül diadalmaskodott az angol
Jenson Button gyôzelméhez szerencse is kellett, de nem érdemtelenül diadalmaskodott az angol
Ha eső, akkor Michael Schumacher-győzelem – ez már-már alapszabály a Formula–1-ben, a hétszeres világbajnok német ugyanis mindenki másnál jobb szokott lenni nedves körülmények között. Az esőben kezdődő Magyar Nagydíjon is ő volt az egyik fő favorit, mégis csupán akkor tudott gyors lenni, amikor felszáradt a pálya. A diadalra esélye sem nyílt, nagy meglepetésre az elmúlt versenyeken szenvedő, most a Michelin új esőgumijain szárnyra kapó Fernando Alonso bizonyult az igazi esőmenőnek.

A spanyol 2003 után ismét a győzelem felé száguldott Mogyoródon, a futam első felében ugyanolyan ellenállhatatlan volt, mint az idény elején. Ám a biztos elsősége elszállt a két éve roppant megbízható Renault féltengelytörése miatt. Kiesése után Michael Schumacher vérszemet kapott, és bár a dobogó felső fokára nem volt reális reménye, a lehető legtöbb pont megszerzését tűzte ki maga elé. A verseny végére teljesen felszáradó pályán sem váltott gumit, elhasználódtak a kerekei, és a második helyről a negyedikre visszaesve a boxban feladta a futamot. Mégis szerzett egy pontot, mert a hetedik helyezett Robert Kubicát kizárták, így a hivatalos végeredményben a kilencedik helyről feljött a nyolcadikra, egy pontjával tízre faragta Alonso összetettbeli előnyét.
Az eredetileg nyolcadik helyen végző Felipe Massa ezzel a hetedik lett, a Ferrari pedig három pontot szerezve hétre megközelítette a konstruktőr-vb-ben vezető
Renault-t.

A két élcsapat pilótáinak és Kimi Räikkönen kiesésének köszönhetően így teljesen szokatlan hármas pezsgőzhetett, Jenson Button élete első győzelmét aratta, Pedro de la Rosa először állhatott a pódiumon, míg Nick Heidfeld a BMW Sauber első dobogós helyezését ünnepelhette csapatával. A németek és a lelátón helyet foglaló nagy számú lengyel néző boldog lehetett, hogy a Jacques Villeneuve helyére beugró Robert Kubica élménydús versenyt futott élete első F1-es rajtja után, és hetedik lett – csakhogy később a túl könnyű autója miatt kizárták.

Először esett az eső a magyar nagydíjon

Sűrű esőfelhők tornyosultak a Hungaroring fölött vasárnap délelőtt, a GP2 és a Porsche-szuperkupa betétfutamait vizes pályán rendezték meg. Bár az F1-es mezőny időjósai a korábbi napokban egyöntetűen állították, hogy száraz verseny várható, a rajt közeledtével meg kellett barátkozniuk a gondolattal, hogy nedves aszfalton kezdődik el a száguldás.

A rajt előtt a paddockban és az interneten elkezdett terjedni egy videofelvétel, amely Robert Kubica fedélzeti kameráján keresztül készült a szombat délelőtti szabadedzésen. Ezen örökítették meg, ahogy Michael Schumacher piros zászlónál megelőzi a lengyelt és Fernando Alonsót. A képsorokból kiderül, hogy Alonso az utolsó előtti kanyar után, a boxbejárat előtt nem gyorsított úgy, ahogy szokott, ami miatt a közvetlenül mögötte haladó Kubicának is fékeznie kellett. Schumacher nem állt be mögéjük, hanem elhúzott a két autó mellett, ami miatt végül olyan büntetést kapott, hogy csak a 11. helyről vághatott neki a versenynek. A spanyol manővere sokak szerint sportszerűtlen volt, de Schumacher nem kommentálta ellenfele tettét. Elmondta, ő is hibás, mert ekkora tétnél számítania kell minden hasonlóra, és ezt elmulasztotta.

A michelin remek esőgumikat hozott

Háromnegyed órával a rajt előtt elállt az eső, de a versenyzőknek muszáj volt vizes gumikat választaniuk, mert a felhőréteg megmaradt, és a nap nem szárította fel az aszfaltot. A rajt pillanatában a levegő 18, a pályaborítás 21 fokos volt. A körülményeket jól leírja, hogy Felipe Massa a rajtrácsra vezető körében, Pedro de la Rosa pedig a felvezető körben pördült meg: nem kutyaütők, az első két sor tagjairól van szó.
A futam előtt a Bridgestone mérnökei magabiztosan nyilatkoztak, míg a Michelinnél óriási volt az izgalom. Nem féltek, inkább pozitív vizsgadrukk volt ez, az új esős és átmeneti (úgynevezett intermediate) abroncsok vizsgáztak. Az elmúlt években a Bridgestone és a Ferrari annyival jobb volt esőben, hogy ettől megalapozottá vált a derűlátásuk.

A verseny elején némi meglepetésre rögtön látható volt, hogy a michelinesek a gyorsabbak, Massa és a két Toyota ugyanúgy visszaesett, mint a szenzációsan induló Michael Schumacher. Alonso az első kanyarba a 14. helyen fordult (David Coulthard az egyenes végén majdnem leszorította a fűre), ehhez képest a kört a hatodik helyen fejezte be, olyan volt, mintha mindenki más vizes pályán közlekedett volna, ő pedig szárazon. A második kör végére máris a szintén remekül induló Michael Schumacher mögé ért, a negyedikben pedig el is ment mellette, az előzésre máskor alkalmatlannak vélt ötös kanyarban autózta körbe a hétszeres világbajnokot.

A szintén Michelin-gumikon hasító McLaren-Mercedesek utolérésére már nem volt esélye, de mivel Räikkönen és De la Rosa nála jóval hamarabb kiment a boxba, átvette a vezetést, és teletankolt autójával már annyira elhúzott a mögé visszajövő wokingiaktól, hogy a kiállása után kényelmesen visszajött az első helyre.
Eközben Michael Schumacher szenvedett a Ferrarijával, nagyon nehezen tudta maga mögött tartani Fisichellát. Az olasz tíz körön át tartó küzdelem után előzte meg a németet, aki a célegyenes végén visszatámadt – vesztére. A koccanást az első légterelője bánta, emiatt be is kellett hajtania a boxba, és a nyolcadik pozícióba jött vissza. Kapott egy kört Alonsótól, amit óriási mázlival vehetett vissza.
Räikkönen és Liuzzi balesetekor ugyanis bejött a pályára a biztonsági autó, így újból összerázódott a mezőny, és Alonso gyors boxkiállása után Schumacher visszakapta a körét. Az eső elállt, a száradó felület egyre gyorsabb tempót tett lehetővé, és a Bridgestone intermediate gumijai jobban bírták a száraz aszfaltot, mint a Michelinéi. Coulthardot és Heidfeldet is megelőzte, az utolsó boxkiállások során pedig a többieken is átverekedte magát az idősebb Schumi.

Szavazás

Ki lesz a Formula–1 világbajnoka 2006-ban?

Mindkét vb-menő szíve megszakadt

Alonso a második boxkiállásakor száraz aszfaltra való gumikat kapott, mert az 51. körre szinte teljesen felszáradt a nedvesség. Csakhogy ezt már nem tudta kihasználni, mert eltört a Renault féltengelye, a kocsi irányíthatatlanná vált, és amint visszatért a spanyol a pályára, csúszkálni kezdett. A második kanyarig jutott, ott a gumifalnak csúszott, és a tavalyi Kanadai Nagydíj óta először nem fejezte be a versenyt.

Schumacher ekkor a harmadik helyen találta magát, De la Rosa szervizelését követően pedig már csak Button volt előtte. A hondás utolérésére azonban nem maradt esélye, mert kisütött a nap, felmelegedett az aszfalt, és a többiek által használt száraz abroncsok összehasonlíthatatlanul gyorsabbak lettek, mint az ő intermediate-jei. A pályán maradt, ám De la Rosa hamar utolérte és támadni kezdte. Második próbálkozásra a sikánban sikerült maga mögé utasítania a bástyáit remekül védő németet, akinek akkor már Heidfeld is a nyakában lihegett.

Schumi nem kímélte autóját, a gumijai elhasználódtak, ezért nem volt más választása, el kellett engednie honfitársát is. Ez három körrel a vége előtt történt, amikorra már annyira tönkrement a Ferrari, hogy nem lehetett folytatni vele a küzdelmet.
Kiállt, de mivel a Massa mögött célba érő Monteiro épp három kört kapott, a kilencedik helyen jegyezték, és amikor Kubicát kizárták, kiderült, hogy egy ponttal gazdagodott.

---- Felvezető kör: De la Rosa megcsúszott, de hamar visszaállt, és elfoglalhatta a negyedik rajthelyet. Klien a boxban maradt, nem állt be a 13. rajtkockába.
Rajt: Räikkönen kiválóan kapta el a rajtot a pole-ból, mögötte Barrichello feljött a második helyre. Hátul a 11. helyről induló M. Schumacher kiválóan rajtolt, míg a 15. pozíciót elfoglaló Alonso több vetélytársa mögé is beszorult.

1. kör: Alonso fantasztikus teljesítménnyel feljött a hatodik helyre, előtte Räikkönen, Barrichello, De la Rosa, M. Schumacher és Fisichella, mögötte Massa, Kubica, Coulthard, Heidfeld, Button, R. Schumacher, Liuzzi, Trulli, Speed, Szato, Webber, Monteiro, Rosberg, Klien, Albers sorrend alakult ki.

2. kör: Alonso megelőzte Fisichellát, Button elment Heidfeld mellett. Kubica megcsúszott, és visszaesett a 16. pozícióba.

3. kör: Button lehagyta Coulthardot, és már a nyolcadik helyen haladt.

4. kör: Alonso megelőzte M. Schumachert, Button túljutott Massán.

Első boxkiállások: Barrichello 5., Massa 12., De la Rosa 16., Räikkönen, Button, M. Schumacher 17-17., Kubica 18., R. Schumacher 23., Coulthard és Heidfeld 26-26., Alonso 27. kör.

6. kör: Button megelőzte Fisichellát.

7. kör: Button elhúzott M. Schumacher mellett is.

15. kör: A Schumachert üldöző Fisichella az utolsó kanyarban hátulról meglökte a ferrarist.

17. kör: Fisichella megelőzte M. Schumachert, eközben ismét összeértek az autók, Schumi új légterelőért a boxba hajtott.

18. kör: Fisichella kicsúszott, a következő körben feladta a versenyt.

26. kör: Räikkönen hátulról beleszállt a lekörözés előtt álló, hirtelen lelassuló Liuzziba. A biztonsági autó a pályára hajtott.

Második boxkiállások: De la Rosa, Barrichello 26-26., Massa 41., Kubica 44., Button, M. Schumacher 46-46., R. Schumacher 47., Alonso 51., Coulthard 53., Heidfeld 55. kör.

32. kör: újraindult a verseny, Alonso, Button, De la Rosa, Barrichello, Heidfeld, Coulthard, M. Schumacher volt a vezető körben.

36. kör: Kubica megelőzte Massát, és feljött a nyolcadik helyre.

42. kör: Button utolérte Alonsót.

44. kör: M. Schumacher megelőzte Heidfeldet.

52. kör: Alonso a boxból kijövet kicsúszott a pályáról, és féltengelytörés miatt feladta a futamot, Button állt az első helyre.

Harmadik boxkiállások: Barrichello 50., De la Rosa 51., Button 54. Massa 59. kör.

66. kör: De la Rosa második próbálkozása a sikánnál sikerrel járt, megelőzte Michael Schumachert, és a második helyre állt.

67. kör: Heidfeld megelőzte M. Schumachert, a sikánnál, a német felfüggesztésmeghibásodás miatt lelassult, és kiállt a versenyből.

70. kör: Button megszerezte élete első győzelmét. ---- Jenson Buttonon soha senki nem kérheti többé számon, hogy miért nem nyert még egyetlen futamot sem. A 26 éves brit pilóta szenzációs versenyt teljesített a Hungaroringen, parádés előzéseket bemutatva győzött a nagydíjon.

– Milyen érzés futamgyőztesnek lenni?
– Hihetetlen! Az utolsó tíz körben már negyven másodperccel vezettem. Azok voltak a legjobb körök az életemben. Csak ülni az autóban és pihenni, tudván, hogy nem kell túlhajtanom magam. Nagyon élveztem. A tizennegyedik helyről indultam, és megnyertem ezt a rendkívül nehéz futamot.

– Mi a legjobb a győzelemben?
– Hogy többé senki sem mondhatja: száztizenhárom futamon indultál és még nem nyertél egyet sem... Nagy kő esett le a szívemről a sikernek köszönhetően.

– Most már megborotválkozik?
– Igen, hiszen megígértem, hogy megteszem, amikor nyerünk. Nem gondoltam, hogy ilyen hamar összejön, és őszintén szólva már egészen megszerettem ezt a szakállt. Ennek ellenére már megyek is borotválkozni.

– Hogyan ünnepel?
– Most azonnal megyek Sanghajba egy szponzori rendezvényre, de a nyári szünet alatt lesz rá idő. A családommal, a barátaimmal töltöm majd az időt, és természetesen megünnepeljük a sikert. ---- A verseny hőse: Jenson Button

A brit sajtó már nagyon régóta, David Coulthardnak a 2003-as Ausztrál Nagydíjon aratott győzelmétől fogva várt az ország újabb F1-es elsőségére. A sikert Jenson Buttontól remélték, de a Honda pilótája már 112 futamán jutott túl diadal nélkül. A sok kecsegtető rajtpozíció is hiábavaló volt, most a Hungaroringen viszont a 14. rajthely nyerőnek bizonyult: fantasztikus versenyzéssel nyert, amíg mindenki az Alonso–Schumacher párharcra figyelt, az angol pazar teljesítményt nyújtva, némi szerencsével győzött. A Honda sikere miatt az F1 történetében először elhangzott a japán himnusz is az eredményhirdetésen.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik