Távoli, de fontos ország

FEHÉR ZSIGMOND, IZSÁNYI SZABOLCS, TÓTH ANITAFEHÉR ZSIGMOND, IZSÁNYI SZABOLCS, TÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2006.03.31. 02:13
Címkék
Az ausztrál szurkolók reményei szerint honfitársuk, Mark Webber az idén dobogóra állhat Melbourne-ben az Ausztrál Nagydíjon. Jó hír a helyieknek, hogy Paul Stoddart vissza akar térni az F1-be, de aggasztó, hogy Bernie Ecclestone fenyegeti a futam jövőjét.
Mark Webber honfitársától, Paul Stoddarttó kapott elôször F1-es lehetôséget a Minardinál, jelenleg a Williamsnél képviseli az ausztrál színeket
Mark Webber honfitársától, Paul Stoddarttó kapott elôször F1-es lehetôséget a Minardinál, jelenleg a Williamsnél képviseli az ausztrál színeket
Mark Webber honfitársától, Paul Stoddarttó kapott elôször F1-es lehetôséget a Minardinál, jelenleg a Williamsnél képviseli az ausztrál színeket
Mark Webber honfitársától, Paul Stoddarttó kapott elôször F1-es lehetôséget a Minardinál, jelenleg a Williamsnél képviseli az ausztrál színeket
Mark Webber honfitársától, Paul Stoddarttó kapott elôször F1-es lehetôséget a Minardinál, jelenleg a Williamsnél képviseli az ausztrál színeket
Mark Webber honfitársától, Paul Stoddarttó kapott elôször F1-es lehetôséget a Minardinál, jelenleg a Williamsnél képviseli az ausztrál színeket

Ausztrália mindig fontos szerepet játszott a Formula–1-ben. Összesen 13 pilótája indult valaha F1-es futamon, közöttük két világbajnok, a háromszoros (1959, 1960, 1966) első Jack Brabham és az 1980-as bajnok Alan Jones. Vb-pontot rajtuk kívül csak ketten szereztek, a hetvenes évek elején aktív Tim Schenken és korunk egyik tehetsége, Mark Webber.

Visszaszerezheti tekintélyét az Auszi

A Williams pilótája a jelenlegi mezőny egyik legnagyobb talánya. Fizikai felkészültsége kiemelkedő a többiekéhez képest, az időmérő edzéseken rendre képes meglepetéseket szerezni, a kerék kerék elleni csatákban nem ismer lehetetlent. Mégsem tartozik az elitkategóriába, hiszen a reményteljes minardis debütálása után a középmezőnybe tartozó Jaguarhoz ment, majd a Williamsnél kötött ki, amely a korábbi évekhez képest jócskán viszszaesett.
Az átalakuló Williams sem kecsegtetett túl sok reménnyel, de az első két versenyen meglepően jól szerepelt. Ám akárcsak tavaly Nick Heidfeld, ezúttal egy másik német, Nico Rosberg is Webber fölé nőtt a csapaton belül, az ausztrál eddig az idény első versenyén parádézó újonc árnyékában pihent.

Kiugrásra a hazai futam adhat lehetőséget, a Nico Rosberg számára ismeretlen pályán visszaszerezheti tekintélyét. Mark Webber úgy véli, a Williams-Cosworthtal elcsípheti a dobogós helyet, mert csak a Renault-t tartja jobbnak saját csapatánál. Persze a Malajziában tapasztalt motorhibákat ki kell küszöbölnie a csapatnak, ha eredményt akar elérni.
Jacques Villeneuve szerint azonban, ha el is jön a nagy pillanat a Melbourne-ben immár a 71. rajtjára készülő Webber számára, és esélye nyílik győzelemre, az ausztrál nem lesz képes élni a lehetőséggel.

,,Túl sok időt töltött el gyenge autókban – mondta Jacques Villeneuve. – Nem szokta meg, hogy az élbolyban csatázik, így ha nyerési esélye adódik, az ismeretlen helyzet miatt elszúrja a lehetőséget. Mark a kiváló edzésteljesítményével túl magasra helyezi a lécet, s emiatt középszerűnek tűnik a versenyeken.”

Akitől Baumgartner is lehetőséget kapott

Mark Webber élete első F1-es futamán, négy éve Melbourne-ben ötödik lett a Minardival. A csapatot akkor vette át honfitársa, Paul Stoddart Giancarlo Minarditól, és a közönség ausztrál diadalként élte meg az ötödik helyet – a hivatalos ceremóniát követően Stoddart és Webber felmehetett a dobogóra, köszönteni a hazai szurkolókat.

Stoddart nem tehetett mást az év végén, elengedte Webbert, és bár újabb nagy felfedezettel nem gazdagította a száguldó cirkuszt, Baumgartner Zsoltnak ő adott lehetőséget a sorozatban. A kiscsapatot hatalmas küzdelem árán tartotta életben, de tavaly eladta a Red Bullnak, amely Toro Rossóvá nevezte át.
Az üzletember a télen légitársaságot alapított, amely négy hónappal az indulása után szünetelteti működését. A szókimondásával az F1-ben sok kellemetlenséget okozó Stoddart azonban nem tud a száguldó cirkusz nélkül élni, ezért már be is adta nevezését a 2008-as idényre – Minardi néven. A Super Aguri viszonylagos versenyképessége láttán vérszemet kapó Stoddart tudja, hogy a Toro Rosso két éven belül Angliába költözik, ezért visszafoglalná a faenzai gyárat, és a 2004-es autói alapjaira építve kezdené újra F1-es kalandját.

Ám ez a kaland nagy akadályokba ütközhet, hiszen legfeljebb 12 csapat indulhat el, a jelenlegi 11 már leadta a nevezését, és állítólag sorban áll Jean Alesi, Eddie Irvine, Roger Penske és David Richards is, hogy az övé legyen a 12. hely. Stoddartnak nem használ, hogy a Minardi vezetőjeként gyakran zászlóvivő volt a csapatok FIA elleni harcában, és nem ritkán lemondásra szólította fel Max Mosleyt, az FIA elnökét. Mosleynak pedig biztos lesz beleszólása a jelentkezések elbírálásába.

Bernie Ecclestone kitartóan fenyegetőzik

Ha Webber és Stoddart garantálja is Ausztrália hosszú távú F1-es jelenlétét, a nagydíj jövője bizonytalanná vált az országban 2006 októberében életbe lépő, teljes körű dohányreklám-tilalom miatt. Bernie Ecclestone, az F1 gazdasági vezetője ugyanis aggasztónak tartja, hogy 2007-ben már nem lehet dohánytermékeket reklámozni Ausztráliában, ezért tüzetesen át akarja vizsgálni az országgal 2010-ig megkötött versenyrendezési szerződést.
Ecclestone másik érve, hogy Európában sokkal kevesebben nézik a hajnali ausztrál futamot, mint a kora délutáni, közel-keleti Bahreini GP-t. Ez szintén Melbourne ellen szól, de Ron Walker, a futam igazgatója nem aggódik különösebben.
,,Ecclestone úr imádja, ha felizgathatja az embereket, még húszezer kilométerről is nagy port tud kavarni – mondta Walker. – Ám ez nem csak az ő döntése. Már megegyeztünk, hogy jövőre újra a mienk lesz az első futam az idényben, és ezt nem is vonom kétségbe. Túl jól ismerem, most biztosan csak szórakozik velem.” ---- A Formula–1-es mezőny a két meleg idénynyitó után a hűvös ausztrál őszbe érkezett, ráadásul egy hónappal később, mint szokott. Ez azt jelenti, hogy a körülmények nagyon hasonlítanak a téli spanyol tesztekére, azaz a tréningek eredménylistája itt a többi pályánál jobban tükröződhet.
Ebben az esetben a Honda és a Renault számít a verseny esélyesének, de a McLarennel is számolni kell, mert Malajziában csak azért nem volt gyors, mert a hőség miatt átépítették a légbeömlő nyílásait, és ez lerontotta az autó menetteljesítményét. A malajziai vita után módosított légterelőkkel érkező Ferrari és a Williams a vadonatúj fejlesztésű Bridgestone gumikban bízik.

A harmadik bridgestone-os nagymenő, a Toyota eddig nagyon leszerepelt, és most sem számít esélyesnek, a pontszerzés is meglepetés lenne. Mindenesetre jó hírrel indult a hétvége Ralf Schumacher számára, a szerelői ugyanis meg tudták javítani a sepangi futam után hibásnak talált motorját, s így nem kell kicserélni a nyolchengerest.
Ralf Schumacheren kívül Giancarlo Fisichella, Michael Schumacher, Felipe Massa, Rubens Barrichello, David Coulthard és Jacques Villeneuve kezdi a hétvégét azzal a motorral, amelyet már a malajziai hőségben is használt. A többiek új erőforrást kaptak, ezzel kell menniük Melbourne-ben és három hét múlva a szintén hűvösnek ígérkező, tehát nem annyira megterhelő San Marinó-i GP-n. ---- A Magyar Nagydíj neve elől az idén eltűnik az eddigi főtámogató, a Marlboro neve, ennek oka a Népszabadság értesülése szerint, hogy Brüsszelben elfogadták az egyik hazai füstellenes alapítvány ilyen irányú beadványát. A társadalmi szervezet azt kérte az EU-tól, hogy vizsgálja meg: Magyarország ki akarja-e játszani a dohányipari cégek szponzorálási, reklámozási tilalmát elrendelő uniós direktívát.

Megkérdeztük Palik Lászlót, a Hungaroring Sport Rt. elnökét, aki így reagált: ,,Az idei versenyt előreláthatólag Formula–1 Magyar Nagydíjnak hívják majd, egyéb, a dohányreklámokkal kapcsolatos információról a nagydíj szervezésének jelen fázisában még korai beszélni. Erre még néhány hónapot várni kell.”

Lapunk információi szerint abban az esetben, ha nem lenne dohányreklám a Magyar Nagydíjon, a főszponzor megtalálása, illetve a reklámfelület értékesítése a jogtulajdonos FOM jogköre. Ez azt is jelenti, hogy a hazai promóter hatáskörét meghaladja, hogy főtámogatót találjon a versenyének. Friss hír, hogy a CVC nevű társulás a Lehmann Brothers 14 százalékos részesedésének felvásárlásával teljesen bekebelezte a Formula–1 kereskedelmi ügyeit intéző SLEC Holdingot, így övé a reklámértékesítési jog. A társulás Bernie Ecclestone-nal közösen dolgozik, azaz továbbra is a brit üzletember intézi az ügyeket. (A CVC F1-es jelenléte csak akkor nyer teljes jogi elismerést, ha eladja a gyorsasági motoros világbajnokságot üzemeltető Dornát.) ---- Juan Pablo Montoya még nem döntötte el, hol versenyez jövőre, tulajdonképpen csapattársa, Kimi Räikkönen döntésére vár. Mivel az angol gárda már szerződtette a világbajnok Fernando Alonsót 2007-re, egyiküknek mennie kell. „Én is körülnézek más csapatok háza táján, mint sokan mások, de mást sem hallani, mint hogy Kimi a Ferrarihoz szerződik – mondta a kolumbiai, aki nem aggódik. – Aki körülnéz, láthatja, hogy rengeteg kiadó hely van még.”

Alonso biztos a dolgában
Fernando Alonso az első két futam után jó esélyt lát arra, hogy megvédje címét. „Az idény előtt kétségeim voltak az új szabályok, az új kocsi és az új motor miatt, de húsz pontból tizennyolcat szereztem, és ez fantasztikus – mondta Alonso, aki tavaly minden idők legfiatalabb F1-es világbajnoka lett. – Egy éve úgy tekintettek rám mint fiatal tehetségre, most pedig úgy, mint a bajnokra. Már nem kell bizonyítanom, nyomás nélkül versenyezhetek, ezzel ismét eredményes lehetek.”
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik