Felipe Massa egy meghibásodott csavarozópisztoly miatt nem szerzett pontot Bahreinben, Malajziában pedig motorcseréje tíz rajthelyes büntetéssel jár. A jelek szerint ő sem lehet sikeresebb, mint elődje, Rubens Barrichello volt.
AFP
Michael Schumacher barátkozik Felipe Massával, akinek esélye sem lehet rá, hogy legyôzze ôt a csapaton belüli különversenyben
AFP
Michael Schumacher barátkozik Felipe Massával, akinek esélye sem lehet rá, hogy legyôzze ôt a csapaton belüli különversenyben
A Ferrari sohasem rejtette véka alá, hogy Michael Schumacher köré összpontosul, és energiája döntő többségét arra fordítja, hogy a németet világbajnoki címhez juttassa. Ennek érdekében pedig mindent megtett az elmúlt években. Nemegyszer előfordult, hogy a csapatvezetőség látványos manőverre kényszerítette Schumi csapattársát, Rubens Barrichellót, akit arra utasított, hogy adja át jobb pozícióját a németnek.
Ausztriában 2001-ben és 2002-ben is az utolsó körben lassított le a brazil, hogy előbb a második, majd egy évre rá az első helyet csapattársának adja. A Scuderia egyeduralkodása egyébként is sokaknak – főleg a brit sajtónak – túlságosan is visszatetsző volt, az ilyen esetek pedig kiváló alkalmat szolgáltattak arra, hogy nyilvánosan nekiessenek a maranellóiaknak. A Ferrari uralma és az az elleni lobbi alaposan megváltoztatta a Formula–1-et az elmúlt években, a csapat kizökkentése érdekében az időmérő edzéseket és a pontszámítási rendszert is módosították. A kerékcserék tavalyi eltörlésével pedig meg is valósult a terv, hiszen a Bridgestone nem bírta tartani az ellenfelek által használt Michelin abroncsainak tempóját.
Barrichellónak esélye sem volt
Barrichello öt konstruktőr-világbajnoki címet nyert a Ferrari pilótájaként, ám az egyéniben nem volt, nem lehetett esélye Schumacher legyőzésére. Ő maga vallotta be, hogy a Hondához szerződésében nagy szerepet játszott a Ferrari pilótákat rangsoroló politikája. Ahhoz, hogy ez mindenki számára elfogadhatóan megtörténjen, az idény elején el kell húznia Schuminak a csapattársától. Így senki sem kérdőjelezheti meg a Scuderia politikáját, sőt elfogadható, hogy a csapat a többi istállóval szembeni csatában mindent a jobb pozícióban lévő sofőrének vet alá.
Schumacher a világbajnoki éveiben az első négy versenyt követően 2000-től számítva 25, 12, 28, 10 és 16 pontos előnnyel állt Barrichello előtt. A brazilnak ez idő alatt öt műszaki hibája és két ütközése, míg Schumachernek egyetlen technikai gondja (a tavalyi idényben Barrichello újabb két autóhibát, Schumi pedig egy műszaki és egy vezetői hibát jegyezhetett fel) volt. Rubinho egyszer ért célba mind a négy versenyen az év elején: 2004-ben, amikor Schumi ezeket a viadalokat kivétel nélkül megnyerte.
Ha rosszindulatúak lennénk, azt mondanánk, hogy a Ferrari nem véletlenül alakította így az állást, de mivel semmit sem lehet bizonyítani, maradjunk annyiban: Schumi sokkal szerencsésebb volt társánál. Hogy ez miért is fontos? Mert Schumacher új csapattársa, Felipe Massa kiválóan mutatkozott be ferraris szerepkörében: a teszteken remekelt, a bahreini időmérőn pedig az első sorból rajtolhatott. A startnál egy helyet veszített Fernando Alonsóval szemben, de utána a világbajnok nyomában volt, ameddig meg nem csúszott. Ezután visszaesett, bement a boxba, ahol egy kerékcsavarozó pisztoly meghibásodása miatt majdnem egy percig vesztegelt, és a mezőny végéről kellett felküzdenie magát.
Massa nem lehet sikeresebb elődjénél
A kilencedik helyig kapaszkodott fel, ám a verseny után a Ferrari közölte, hogy a motorjában olyan jeleket találtak, amelyek szerint Malajziában akár tönkre is mehetne. Kicserélték a nyolchengerest, emiatt a brazil tíz rajthellyel hátrébbról rajtol ahhoz képest, amelyre kvalifikálja magát szombaton. A Ferrari megint a vb-esélyesek közé tartozik, de Massa ugyanolyan balszerencsés, mint Barrichello volt éveken át, és nagyon úgy tűnik, hogy négy verseny után, amikor már el kell dönteni, kire összpontosít a Ferrari, ismét Schumacher lesz kedvezőbb helyzetben. Ez pedig azért is fontos lehet, mert ha Schumacher a legújabb híreknek megfelelően meghosszabbítja az idény végén lejáró szerződését, Kimi Räikkönen pedig valóban aláír a Scuderiához, elég rosszul jönne ki, ha mondjuk Massa megnyerné a világbajnokságot, vagy csak egyszerűen jobb szezont produkálna, mint Schumacher.
Valami azt súgja, hogy ez nem fordulhat elő.
Imago
A brazil pilótának az elmúlt években m?szaki hibák sorát kellett elviselnie a vb-címeket halmozó istállónál
Sorsdöntő kezdet
Barrichello
Schumacher
2000
Ausztrál GP
2.
1.
Brazil GP
hidraulika
1.
San Marinó-i GP
4.
1.
Brit GP
hidraulika
3.
pontszám
9
34
2001
Ausztrál GP
3.
1.
Malajziai GP
2.
1.
Brazil GP
ütközés
2.
San Marinó-i GP
3.
felfüggesztés
pontszám
14
26
2002
Ausztrál GP
ütközés
1.
Malajziai GP
motor
3.
Brazil GP
hidraulika
1.
San Marinó-i GP
2.
1.
pontszám
6
34
2003
Ausztrál GP
kicsúszás
4.
Malajziai GP
2.
6.
Brazil GP
üzemanyag
3.
San Marinó-i GP
3.
1.
pontszám
14
24
2004
Ausztrál GP
2.
1.
Malajziai GP
4.
1.
Bahreini GP
2.
1.
San Marinó-i GP
6.
1.
pontszám
24
40
2005
Ausztrál GP
2.
ütközés
Malajziai GP
kezelhetetlen autó
7.
Bahreini GP
9.
hidraulika
San Marinó-i GP
elektronika
2.
pontszám
8
10
---- Alex Wurz és Anthony Davidson osztozott a pénteki szabadedzések diadalán, a Williams tesztpilótája délelőtt jobb időeredménnyel nyerte meg az első órát, mint a Honda harmadik sofőre a délutánit. A harmadik legjobb idő az ugyancsak délelőtt remeklő Robert Kubicáé, a BMW tesztelőjéé volt. A három csapat alaposan kihasználja a szabályok adta előnyt, az első tréningen a versenyzői nem is igen hajtottak ki a pályára, és a folytatásban is csak módjával köröztek. Tartalékolhattak a folytatásra, hiszen a tesztelők a pályáról, az autóról és a gumikról helyettük is begyűjtötték a hasznos információkat.
A vasárnap rajthoz állók közül Fernando Alonsóé lett a legjobb idő, az idénynyitót megnyerő spanyolt Felipe Massa követte a listán. A forró, 36 fokban megtartott tréningeken Juan Pablo Montoyának szinte semmi sem sikerült, délután előbb leállt a McLaren-Mercedese a boxutcában, és neki kellett a garázsba tolnia, majd nagy igyekezetében kicsúszott a pályáról, és végül a 14. lett. Délelőtti ideje így is felhozta a tizedik pozícióba, és végül elégedetten beszélt a napi munkáról.
Mivel a versenyzők többsége (Massa, David Coulthard, Giancarlo Fisichella és Jacques Villeneuve kivételével mindenki) használt motorral kezdte meg a hét végét, alig volt mozgás a tréningeken, szinte csak a tesztpilóták köröztek. Sokan emiatt rossznak találják a kétversenyes motorra vonatkozó szabályt, hiszen akik pénteken látogatnak ki a pályára, nem sokat látnak a versenyzőkből, inkább csak a tesztpilótákat tudják figyelni. Főleg Malajziában, ahol a magas páratartalom és a nagy hőség miatt különösen nagy igénybevételnek vannak kitéve a motorok.
Az összesített eredménylista 1. Wurz (osztrák, Williams-Cosworth, B) 1:34.946* (49 kör) (átlag: 210,169 km/óra) 2. Davidson (brit, Honda, M) 1:35.041 (39) 3. Kubica (lengyel, Sauber-BMW, M) 1:35.733* (50) 4. Alonso (spanyol, Renault, M) 1:35.806 (16) 5. Massa (brazil, Ferrari, B) 1:35.924 (40) 6. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes, M) 1:36,132 (16) 7. Fisichella (olasz, Renault, M) 1:36.182 (16) 8. M. Schumacher (német, Ferrari, B) 1:36.617 (21) 9. Button (brit, Honda, M) 1:36.661 (12) 10. Montoya (kolumbiai, McLaren-Mercedes, M) 1:36.709* (16) 11. Coulthard (brit, Red Bull-Ferrari, M) 1:37.042* (15) 12. Villeneuve (kanadai, Sauber-BMW, M) 1:37.045 (10) 13. Barrichello (brazil, Honda, M) 1:37.270 (13) 14. Trulli (olasz, Toyota, B) 1:37.317 (32) 15. Heidfeld (német, Sauber-BMW, M) 1:37.418 (8) 16. Liuzzi (olasz, Toro Rosso-Cosworth, M) 1:37.590 (30) 17. Doornbos (holland, Red Bull-Ferrari, M) 1:37.604* (46) 18. R. Schumacher (német, Toyota, B) 1:37.695 (28) 19. Jani (svájci, Toro Rosso-Cosworth, M) 1:37.831 (44) 20. Speed (amerikai, Toro Rosso-Cosworth, M) 1:37.926 (35) 21. Webber (ausztrál, Williams-Cosworth, B) 1:38.081 (5) 22. Rosberg (német, Williams-Cosworth, B) 1:38.205 (6) 23. Mondini (svájci, Midland-Toyota, B) 1:38.256 (42) 24. Klien (osztrák, Red Bull-Ferrari, M) 1:38.448* (15) 25. Albers (holland, Midland-Toyota, B) 1:38.918 (32) 26. Monteiro (portugál, Midland-Toyota, B) 1:39.416 (28) 27. Szato (japán, Super Aguri-Honda, B) 1:41.072 (40) 28. Ide (japán, Super Aguri-Honda, B) 1:43.164 (35)
A csillaggal jelölt versenyzők az első edzésen érték el jobbik eredményüket. ---- Annak ellenére, hogy a többségnek nagyon tetszik az új időmérő rendszer, annak harmadik részét többen is módosítanák. Az utolsó húsz percet a legjobb tíz versenyző teletankolt autóval kezdi, és ahány kört megtesz a tréning során, annyi üzemanyagot kap a rajt előtt. Emiatt a versenyzők az első tíz-tizenkét percben folyamatosan köröznek, de nem túl gyorsan, a mért körüket az utolsó percekre hagyják. Ezzel pedig rengeteg üzemanyagot fogyasztanak fölöslegesen (ez a természetvédőket is zavarhatja), csak a helyszínen lévő nézők járnak jól a folyamatos autózással. ,,Rengeteg üzemanyagot pazarolunk el, de ha ez kell a sikerhez, hát legyen” – ismerte el Sir Frank Williams. ,,Csak annyi kellene, hogy nem lehet újra megtankolni az autót, és az edzés végén benne maradó üzemanyaggal elrajtoltatni” – vetette fel Flavio Briatore, a Renault csapatfőnöke. Ebben az esetben azonban talán megint mindenki csak az utolsó néhány percben menne a pályára. Max Mosley, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) elnöke nem zárkózik el a módosítástól.
Visszatér az F1 Fudzsiba Jövőre Szuzuka helyett Fudzsi rendezheti meg a Japán Nagydíjat – írta Bernie Ecclestone-ra hivatkozva a japán Jomiuri Simbun. Az Fudzsi-hegy lábánál fekvő versenypálya 1976-ban és 1977-ben már adott otthont F1-es vb-futamnak, azóta pedig nagyszabású átépítést hajtottak végre a ringen. A Toyota ezzel részsikert könyvelhetett el a Honda ellen, hiszen a Fudzsi az ő pályája, míg Szuzuka a riválisé. A jelenlegi házigazdának azonban nagy valószínűséggel nem kell lemondania a Formula–1-ről, hiszen Ecclestone a három japán csapat jelenléte miatt hajlik egy Ázsiai Nagydíjra, amelyet Szuzukában tarthatnának. Egyesek szerint Ecclestone könnyedén irányítja a tárgyalásokat, és a két gyár csapatától az F1-es tagság meghoszszabbítását és az ellensorozat elvetését követeli.