Andy Caldecott egy nappal korábbi halálos balesete miatt a motorosoknak nem kellett versenyezniük a Kiffa és Kayes közötti szakaszon. Az autósok közül a Dakar-újonc Carlos Sainz volt a leggyorsabb ezen a napon, ami egyáltalán nem meglepő, hiszen a pálya nagyon hasonlított a ralis gyorsaságikhoz, márpedig a spanyol kétszeres ralivilágbajnok.
dppi
A keddi 333 kilométeres résztáv már-már hazai pálya volt Carlos Sainznak – a spanyol Volkswagen-pilóta immár a negyedik szakaszán nyert az idei Dakar-ralin
dppi
A keddi 333 kilométeres résztáv már-már hazai pálya volt Carlos Sainznak – a spanyol Volkswagen-pilóta immár a negyedik szakaszán nyert az idei Dakar-ralin
Kiffa, hétfő este kilenc óra. A nagy sebességnél bukó és életét vesztő Andy Caldecott csapattársai a Repsol-sátor előtt gyülekeznek – mindannyiukat lesújtotta a hír. A verseny éllovasa, Marc Coma az elhunytról beszél, arról, hogy mindig mosolygott, hogy mit szeretett, miként osztotta meg élményeit társaival. Carlo de Gavardo szótlan marad, ő még nem tudta feldolgozni a tragédiát, Giovanni Sala csak annyit mond: ,,Ilyen az élet!" – mielőtt elfordul, és magába roskad. Nagyjából ugyanebben az időpontban tolják be a műtőbe Nouakchottban a verseny egyik nagy esélyesét, Isidre Esteve Pujolt, aki a tragikus napon kétszer elesett, agyrázkódást kapott, és belső sérüléseket szenvedett. Az operáció a késő estébe nyúlik, de problémamentes: a spanyol pilótának kiveszik a lépét, és nem sokkal a műtét után átszállítják Barcelonába. A táborban zajlik az élet, folyamatosan érkeznek a versenyzők – van, aki hajnali négykor, de olyan is, aki délelőtt tíz órakor. Közben a táborban reggel fél nyolckor versenyzői eligazítást tartanak, egyperces néma vigyázzállással emlékeznek a tavalyi Dakar-rali hatodik helyezettjére, aki 41 éves korában vesztette életét a Nouakchott–Kiffa szakaszon.
A versenyigazgató Étienne Lavigne bejelenti, a csapatvezetőkkel egyeztetve a szervezők úgy döntöttek, hogy a motorosok idejét nem mérik ezen a szakaszon. Délelőtt 10.30-ig el kell hagyniuk a tábort, de olyan tempóban gurulnak végig a pályán, amilyenben akarnak. Közben a különböző hírügynökségek különféle híreket adnak ki a folytatásról, de Heinz Kinigadner, a KTM-gyár sportigazgatója bejelenti, hogy a csapatokra bízzák a döntést. És a csapatok, ahogyan egy évvel ezelőtt, Fabrizio Meoni halálakor tették, úgy határoznak, folytatják a küzdelmet. Persze csak szerdán, mert – mint említettük – kedden nem mérték a motorosok idejét.
Az autósok viszont versenyeztek, az előző napokhoz képest teljesen más terepen. A homokdűnéket és a tevefüves szakaszokat felváltották a gyors, technikás, szavannás utak – a mezőny Mauritániából átért Maliba. Ez kis túlzással hazai pálya volt Carlos Sainznak, aki a murvás ralikon hozzászokott az efféle terephez – kiválóan autózott rajta. Negyedik részsikerét aratta az idei viadalon.
Az összetettben azonban változatlan az állás – csak a különbség nőtt tovább Stéphane Peterhansel és az őt üldözők között. A francia Dakar-specialista ezen a napon ,,csak" a harmadik helyet szerezte meg, ám csapattársa, Luc Alphand körülbelül félórát vesztegelt a szakaszon, így Peterhansel már negyven perccel vezet. A volt lesikló-világbajnok Alphand az autó jobb elejével megütött egy fát, az ütközés következtében a Mitsubishi jobb első kereke kiszakadt, és hiába ,,gyógyította be" a kocsi sebeit a tőle telhető leggyorsabban Gilles Picard, a páros súlyos árat fizetett az apró hibáért.
Chris Nissen, a Volkswagen-csapat főnöke a szünnapon ugyan még nagyon optimista volt, ám az utóbbi két szakasz tapasztalata azt mutatja, egyre távolabb kerül tőlük a végső siker. A gárda jelenlegi legjobbja, Giniel de Villiers hátránya ugyanis már több mint egy óra az éllovassal szemben. Persze a Dakar-ralinak csak a céldobogón van vége – többször előfordult már, hogy az utolsó előtti napon fordult a kocka – de pillanatnyilag a fogadóirodákban okkal tesznek többet a Mitsubishi végső sikerére, mint a Volkswagenére.
28. Dakar-rali 10. szakasz, Kiffa-Kayes (össztáv: 333 km, ebből szelektív szakasz: 283 km) Autósok: 1. Carlos Sainz, Andreas Schulz (spanyol, német, Volkswagen Touareg) 3:28:34, 2. Roma, Magne (spanyol, francia, Mitsubishi Pajero Evo) 4:08 perc hátrány, 3. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero) 4:58 p h., …23. Szalay, Bunkoczi (Opel Frontera) 53:34 p h. (40.) Kamionosok: 1. Stacey, Gotlib, van Kinderen (holland, belga, holland, MAN) 4:31:00, 2. Kabirov, Beljajev, Mokejev (orosz, Kamaz) 1:44 p h., 3. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 23:42 p h., …16. Darázsi, Szalai, Rack (MAN) 1:17:59 óra h. (14.), …Szobi, Éder, Jobbágy (MAN) (29.), …Szaller, Csitári, Laklóth (Mercedes) (47.) A magyar versenyzők neve mögött zárójelben a hétfői helyezésük szerepel, Szobiék és Szallerék lapzártánkig nem értek célba. A motorosok kedden Andy Caldecott tragikus balesete miatt nem versenyeztek.
Az összetettben Autósok: 1. Peterhansel 38:09:58, 2. Alphand, Picard (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 40:04 p h., 3. De Villiers, Thorner (dél-afrikai, svéd, Volkswagen Touareg) 1:03:17 ó h., …35. Szalay 25:15:54 ó h. Kamionosok: 1. Csaguin 50:49:46, 2. Kabirov 3:18:52 ó h., 3. Stacey 3:30:44 ó h.,, …17. Darázsi 20:16:12 ó h. ---- D ---- &