Aki versenyben volt, maradt is

Vágólapra másolva!
2006.01.09. 01:44
Címkék
Egy motoros, három autós páros és három kamionos egység  ennyien vannak még versenyben a magyarok közül túl a fél távon. Varga Ákos volt az egyetlen, aki szombaton lapzártánkig célba ért, a többiek magyar idő szerint késő este érkeztek meg a nouakchotti táborba.
Lisziék és autójuk eddig remekül bírja a megpróbáltatásokat – és alighanem megmentették egy motoros életét
Lisziék és autójuk eddig remekül bírja a megpróbáltatásokat – és alighanem megmentették egy motoros életét
Lisziék és autójuk eddig remekül bírja a megpróbáltatásokat – és alighanem megmentették egy motoros életét
Lisziék és autójuk eddig remekül bírja a megpróbáltatásokat – és alighanem megmentették egy motoros életét
Lisziék és autójuk eddig remekül bírja a megpróbáltatásokat – és alighanem megmentették egy motoros életét
Lisziék és autójuk eddig remekül bírja a megpróbáltatásokat – és alighanem megmentették egy motoros életét

Afrikában az otthonihoz képest egy órával korábban vagyunk, és bárhogy változnak az időzónák, a különbséget végig tartja a mezőny, ez az úgynevezett rali-időszámítás. (Lássuk be, szörnyű lenne, ha valaki azért késné le a rajtot, vagy kelne fel egy órával korábban, mert nem tudja, hogy éppen hány óra van az adott helyen.) Magyar idő szerint már körülbelül éjfél felé járt, amikor az autósok és kamionosok elérték a menedéket jelentő tábort.
Az egyetlen talpon lévő motorosunknak, Vargának ugyan egy kicsit több ideje maradt pihenésre, mint a többieknek, de azért ő sem henyélte végig a szünnapot. Szerelőjével a KTM minden egyes elemét átvizsgálták, kicserélték a "fogyó" alkatrészeket, megpróbálták a motort olyan állapotba hozni, hogy jobb legyen, mint újkorában.

Dakar számokban

232 motoros közül a szünnapon már csak 129 volt versenyben

147 autós rajtolt, közülük már csak 115 érheti el Dakart

69 kamionosból egy héttel a vége előtt még 49 versenyez

34 alkalommal kellett az orvosoknak versenyzőt ellátniuk, 3 súlyos sérült volt

2 motorost a Kanári-szigetekre szállítottak kórházba (Kátai Pétert és Szilveszter Zsoltot), egyet pedig Nouakchottba

0 alkalommal végeztek doppingvizsgálatot az idei Dakaron, a kontroll joga a francia sportminisztériumé, de eddig még nem élt vele

4095 km van még hátra a versenyből, amelynek össztávja 9043 km
Kátaiékat megműtötték a Kanári-szigeteken

Ha már a motorosoknál tartunk, mindenképpen szólnunk kell néhány szót a szerdán balesetet szenvedő versenyzőkről. Kátai Pétert lábsérülése miatt pénteken, a romániai magyar Szilveszter Zsoltot szombaton operálták meg (mindkettejüknek csavarokat tettek a lábába). A hírek szerint a körülményekhez képest jól vannak, körülbelül egy hét múlva hagyhatják el a kanári-szigeteki kórházat. A nevezési díjban benne van, ha súlyos sérülést szenved valaki, állapotát a táborban stabilizálják, majd a legközelebbi európai kórházba szállítják, ahol ingyen ellátják.

De nézzük, mi történt a szombati szakaszon, hiszen a magyarok többségének történetével még adósak vagyunk.
A második ellenőrző pont után még úgy tűnt, hogy a mieink közül a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős teljesíti a leggyorsabban az etapot, ám a technika ördöge keresztülhúzta az opeles páros számításait. Rögtön a mért szakasz elején rámentek egy sziklára, amely úgy megütötte a hátsó differenciálművet, hogy csöpögni kezdett belőle az olaj. A dűnéken átvergődött valahogy a magyar páros (körülöttük ott akadt el jó néhány gyári pilóta), ám amint kiért a ,,nagy homokozóból", az összes olaj elfolyt, és az autó egy tapodtat sem ment tovább. ,,Nem sportszerű, hogy az első negyven autót beküldték a verseny legnehezebb dűnesorába, ám amikor látták, hogy szinte mindenki elakadt, a többieket a rendezői helikopter már másfelé irányította" – mondta Szalay, akinek végül nem az ominózus dűnesor okozta a legnagyobb gondot.
A páros kiszerelte a féltengelyt, és elsőkerék hajtásban haladt tovább – néha a versenykamionja kötelén közlekedve, néha anélkül. A szabályokban szerepel, hogy a célvonalon saját erőből kell áthaladnia az autónak, de az Opelt addigra már minden ereje elhagyta, úgyhogy a kamionnak háromszor kellett felhúznia egy dombra, hogy végül átmenjen azon a nyomorult vonalon.

Lisziék ájult motorost találtak

A többi autós párosunk ezt a dűnesort már kihagyta, de ez nem jelenti azt, hogy könnyű dolguk lett volna, sőt… Liszi Lászlót és Tóth Dénest például nem is a szakasz viselte meg a legjobban (bár azt is eléggé fárasztónak találták, mert egyszer-kétszer azért ők is elakadtak), hanem az, hogy sötétedés után eszméletlen motorost találtak a pályán: ,,Először csak a fényt láttuk, azt hittük, végre megvan a kontrollpont, de kiderült, hogy nem az volt, hanem egy motor lámpája – a pilóta pedig ott feküdt előtte eszméletlenül. Nem találtuk meg a vészjeladóját, úgyhogy a sajátunkat nyitottuk ki, pluszban pedig ráraktunk egy jelzőlámpát a motorjára, nehogy valaki elüsse. A Flex csapat jött mögöttünk a kamionnal, őket kértük meg, hogy értesítsék a rendezőket." A motorost a hírek szerint a nouakchotti kórházba szállították, kielégítő az állapota. Lisziék pedig szerencsésen elértek a célig – ezen a napon a legjobb magyar autósként, a 67. pozícióban, eggyel megelőzve Kristóf Mártont és Hujber Imrét.

Az újonc páros eddig kiválóan bírja a megpróbáltatásokat, bár egymás után két szakaszon is rájuk esteledett, szombaton pedig iszonyú porban kellett autózniuk. Kristóf elmondta, nagyjából ilyennek képzelte a Dakart, bár velük azért eddig nem történtek akkora drámák, mint amekkorákat a tévében látott. Elakadt ugyan éjszaka, de sohasem került a sírás határára, és egy helyen nem töltött negyedóránál többet.

Szallerék voltak a leggyorsabbak

A kamionosaink közül a Szaller Zoltán, Csitári Tibor, Laklóth Aladár trió teljesítette a legrövidebb idő alatt a második mauritániai szakaszt, ami azt bizonyítja, hogy az öregecske Mercedes azért jól bírja a kiképzést – no meg azt, hogy a pilóta nagyon ügyes.
A hármasnak eseménytelen napja volt (már amennyire eseménytelen lehet egy nap a kietlen mauritániai sivatagban), amíg a cél előtt tíz kilométerrel bele nem esett egy nagy lyukba. Sötét volt, Szaller nem látott rendesen, ezt a kamion eleje bánta (eltörtek a stabilizátorok). De kikecmeregtek valahogy a pályáról, mint ahogy az ,,első dakaros" Flex Dakar Team is. Szobi Balázs, Éder Attila és Jobbágy Ákos számára az a legfontosabb, hogy beérjen a dakari célba, úgyhogy kíméli a MAN kamiont, amennyire csak lehet. ,,Fantasztikus érzés, hogy itt vagyunk a szünnapon, úgy is mondhatnám, fél siker" – fogalmazott Szobi.
Az összetettben továbbra is a Darázsi Zsolt, Szalai Norbert, Rack György hármas a legeredményesebb (17. hely), még úgy is, hogy szombaton nemcsak Szalaynak segítettek, hanem a kamionnal is voltak technikai zűrök.
Még hét nap, és 4095 kilométer – ennyit kell kibírniuk, hogy átgurulhassanak a Rózsaszín-tó partján felállított céldobogón.

A nap jótékonysága: lapítvány a gyerekekért
Az utóbbi öt Dakar-ralit megnyerő Mitsubishi-istálló rengeteget kapott a sivatagtól, a szaharai emberektől, és most vissza akar adni valamit belőle. Ezért elhatározta, hogy egy alapítvánnyal együttműködve segíti az afrikai gyerekeket. Minden országban, amelyet az idén érint a Dakar-karaván (vagyis Marokkóban, Mauritániában, Maliban, Guineában és Szenegálban) a Mitsubishi kifizeti egy-egy szívbeteg gyermek operációjának költségeit.
,,Az egész csapat átérzi az ügy fontosságát, nagyon örülünk annak, hogy csapatunk segíthet a rászorulóknak – mondta a szünnapon Dominique Serieys, a Mitsubishi csapatfőnöke. – Gyermekek életét megmenteni a legszebb győzelem, amelyet valaha is elérhetünk."
Nem először fordul elő, hogy a szaharai viadal résztvevői közül valaki segíteni próbál az itt élőknek. A verseny életre hívója, Thierry Sabine kórházat alapított Szenegálban, a tavaly versenybalesetben elhunyt kétszeres motoros győztes, Fabrizio Meoni pedig iskolát építtetett.

28. Dakar-rali
8. nap, Atar–Nouakchott (össztáv: 568 km, ebből szelektív szakasz: 508 km). Autósok:
1. Thierry Magnaldi, Arnaud Debron (francia, Schlesser-Ford) 5:00:56, 2. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 6:52 p h., 3. Miller, von Zitzewitz (amerikai, német, Volkswagen Touareg) 6:52 p h., …67. Liszi, Tóth D. (Mitsubishi Pajero) 4:17:04, 68. Kristóf, Hujber (Bowler) 4:27:43, …84. Szalay, Bunkoczi (Opel Frontera) 5:58:03
Motorosok: 1. David Casteu (francia, KTM) 5:55:55, 2. Blais (amerikai, KTM) 2:13 p h., 3. Despres (francia, KTM) 2:17 p h., …48. Varga (KTM) 2:27:01 óra h.
Kamionosok: 1. Kabirov, Beljajev, Mokejev (orosz, Kamaz) 5:53:01, 2. Stacey, Gotlieb, der Kinderen (holland, belga, holland, MAN) 5:25 p h., 3. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 51:56 p h., …24. Szaller, Csitári, Laklóth (Mercedes) 3:52:31 ó h., 27. Szobi, Éder, Jobbágy (MAN) 4:34:34 ó h., …30. Darázsi, Szalai, Rack (MAN) 5:00:02 ó h.

Az összetettben. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret 27:43:41, 2. Alphand, Picard (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 32 mp h., 3. De Villiers, Thorner (dél-afrikai, svéd, Volkswagen Touareg) 26:16 p h., …52. Szalay 17:25:05, …76. Kristóf 23:53:37, ….83. Liszi 26:36:40 ó h.
Motorosok: 1. Marc Coma (spanyol, KTM) 30:49:20, 2. Esteve Pujol (spanyol, KTM) 6:23 p h., 3. De Gavardo (chilei, KTM) 11:49 p h., …84. Varga 17:44:04 ó h.
Kamionosok: 1. Csaguin 35:47:23, 2. Kabirov 30:32 p h., 3. Stacey 44:54 p h., 17. Darázsi 12:51:25 ó h., …24. Szobi 21:16:30 ó h., …33. Szaller 24:04:07 ó h. ---- 3 ---- &
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik