Újabb cirkuszi mutatvány

Vágólapra másolva!
2005.10.26. 02:16
Címkék
A Formula1 vezetői megegyeztek arról, milyen szabályváltoztatásokat hajtanak végre a következő évadban: ezek közül az egyik legfontosabb egy technikai módosítás, a másik pedig az időméréssel kapcsolatos, amelynek lebonyolítása újfent megváltozik.
Egy év kihagyás után a következô szezontól megint engedélyezik a kerékcserét – ennek a gumigyárakon kívül a pilóták örülnek a legjobban
Egy év kihagyás után a következô szezontól megint engedélyezik a kerékcserét – ennek a gumigyárakon kívül a pilóták örülnek a legjobban
Egy év kihagyás után a következô szezontól megint engedélyezik a kerékcserét – ennek a gumigyárakon kívül a pilóták örülnek a legjobban
Egy év kihagyás után a következô szezontól megint engedélyezik a kerékcserét – ennek a gumigyárakon kívül a pilóták örülnek a legjobban
Egy év kihagyás után a következô szezontól megint engedélyezik a kerékcserét – ennek a gumigyárakon kívül a pilóták örülnek a legjobban
Egy év kihagyás után a következô szezontól megint engedélyezik a kerékcserét – ennek a gumigyárakon kívül a pilóták örülnek a legjobban

1. Furcsa légterelő
Az újítások közül a legnagyobb durranás az úgynevezett CDG-légterelő (Centreline Downwash Generating Wing) 2007-es bevezetése, amely az előzések megkönnyítésére szolgál. Az ötlet alapja, hogy javítsák az autó mögött haladó négykerekű légellenállási paramétereit, és megszűnjenek azok a kellemetlenségek, amelyek jelenleg érik az üldözőket – ha valaki szorosan követi ellenfelét, autója szinte teljesen elveszíti a leszorítóerejét, és a hosszú, gyors kanyarokban nehezen irányíthatóvá válik. Azzal, hogy középről kiiktatják a vezetőszárnyat, amely csak a kerekek fölött, a szélen marad meg, sokkal egyenletesebben érkezik majd a levegő a hátul haladó autóra, és az első vezetőszárnyai majdnem ugyanúgy tudnak reagálni, mintha nem lenne elöl senki.
NS-vélemény: Ez egyelőre csak terv, senki sem próbálta ki, hogy a gyakorlatban működik-e a kétszárnyas megoldás. Ha turbulencia keletkezik az autó mögött, akkor rossz, ha nem, akkor jó, de ezt a technikai igazgatók döntik majd el. Az ülésükön tízből nyolcnak kell elfogadnia az újítást ahhoz, hogy megvalósítható legyen.

2. Kieséses időmérés
A csapatfőnökök elfogadták az új, kieséses rendszerű időmérő edzést, amelynek első két szakaszában kiesnek a leggyengébbek, és végül a legjobb tíz versenyző küzd egymással a pole pozícióért, valamint az első tíz helyért. Érdekesség, hogy sorozatban a harmadik idényben új a kvalifikációs rendszer.
NS-vélemény: A verseny szempontjából nem túl jó, mert az időjárás ezentúl nem játszik szerepet, így nem történhet meg, hogy az eső miatt például a jó csapatok autói hátulról rajtolnak, és látványos előzéseket kell bemutatniuk ahhoz, hogy dobogón végezzenek (ez történt Japánban, ahol az utóbbi tíz év legjobb versenyét láthattuk). Másrészt a kvalifikáció egy órája kétségtelenül izgalmas lesz, már-már "előversenyszerű".

3. Megint lesz kerékcsere
Egyéves szünet után ismét lesz kerékcsere, ugyanakkor nem tiltják be a gumimelegítő köpenyek használatát. A gumigyártókkal kapcsolatos hír, hogy 2007-től megint egy gyár adná az abroncsokat a csapatoknak.
NS-vélemény: A Michelin számára nem túl jó, hogy megint lesz kerékcsere, hiszen a cég kifejlesztette a hosszú távon is tartós abroncsát, a Bridgestone azonban örül a változásnak. Szerintünk kerékcsere nélkül érdekesebbek voltak a viadalok, így viszont biztonságosabbak lesznek.

4. Maradnak a tartalék autók
A négy nagy istálló kivételével a csapatok péntekenként továbbra is használhatják a harmadik autóikat a tesztpilótájukkal. (Azaz a Renault-n, a McLarenen, a Ferrarin és a Toyotán kívül mindenki tesztelhet pénteken.)
NS-vélemény: Az egyre erősödő Honda-csapatnak (volt BAR), a Red Bullnak, a BMW-nek (volt Sauber) és a Williamsnek mindenképpen előny a tartalék autó használata, hiszen a beállításokban sokat segíthetnek a tesztpilóták.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik