A sikere titka az elszántságában rejlik. Abban, hogy gyakorlatilag négyéves kora óta tudja: világbajnok szeretne lenni. Talmácsi Gábor ennek érdekében bármire hajlandó volt: feláldozni az összes szabadidejét, lassúbb motorokon szenvedve (és olykor túl sokat kockáztatva) megpróbálni kitűnni, hogy végre egy jó csapat lehetőséget adjon neki. Számára minden edzés külön ütközet (még a szabadedzéseket is komolyan veszi, pedig ezek sehova sem számítanak), és minden verseny újabb háború, amelyet meg kell nyerni. Az idén eddig kétszer pezsgőzhetett a világbajnoki dobogó tetején, és 100 ponttal - holtversenyben - vezeti a világbajnoki pontversenyt. Többek között ezért döntött úgy lapunk, hogy őt választja a hónap sportolójának.
TALMÁCSI GÁBOR Született: 1981. május 28., Budapest Sportága: gyorsasági motor Magassága/testsúlya: 164 cm/62 kg Csapata: Red Bull KTM Racing Motorja: KTM, 125 kcm Elsô versenye: 1985 – négyévesen Elsô vb-futama: 2001 Legjobb eredménye: vb-futamgyôzelem (2005 – Mugello, Assen), vb-futamon 3. (2005 – Sanghaj), Eb-5. (2000), felnôtt magyar bajnok (1999)
TALMÁCSI GÁBOR Született: 1981. május 28., Budapest Sportága: gyorsasági motor Magassága/testsúlya: 164 cm/62 kg Csapata: Red Bull KTM Racing Motorja: KTM, 125 kcm Elsô versenye: 1985 – négyévesen Elsô vb-futama: 2001 Legjobb eredménye: vb-futamgyôzelem (2005 – Mugello, Assen), vb-futamon 3. (2005 – Sanghaj), Eb-5. (2000), felnôtt magyar bajnok (1999)
- Mivel tölti a rövid szabadságát? - Képzelje, nyaralok! Az utóbbi években ez nem nagyon fordult elő velem, de úgy döntöttem, most rám fér a pihenés. Horvátországban kezdtünk, és bár nagyon jól éreztük magunkat, néhány nap után felkerekedtünk, és átjöttünk Riminibe. Nem feltétlenül a bulizás miatt, hanem azért, mert Olaszország olyan nekem, mintha hazajönnék. Jó a kávé, jó a pizza, imádom a tésztákat, úgyhogy életem második nyaralásából mindenképpen szerettem volna néhány napot itt tölteni. A korábbi csapatom menedzserének titkárnője fogadott, szerzett nekünk szállást, és elintézte, hogy tudjunk edzeni is. Mert persze a futást most sem hanyagolom el, bár súlyokkal nem dolgozom, mert a jobb csuklóm valamiért nagyon fáj.
Olaszországban jobban ismerik, mint itthon
Talmácsi Gábor két futamot megnyert, és holtversenyben vezeti a világbajnoki pontversenyt (Fotók: Hochzwei)
- Olaszország a gyorsasági motorsport egyik hazája, úgyhogy gondolom, felismerik az utcán. - Hát igen… A hotelben például odajött három lány, autogramot kértek. Persze, aláírtam a papírjaikat, de ezután ért a nagyobb meglepetés: az egyik lány szorongatta a kezében a fecnit, és helyben ugrált örömében. Ilyet én még nem láttam. Persze, itt három csatornán nyomják a világbajnokság közvetítéseit, mindenki ismeri a pilótákat. Itt nem kell magyarázni, hogy ki az a Rossi, vagy Biaggi, szinte nincs olyan ember, aki nem nézi a közvetítéseket. Voltunk fodrásznál is, és a barátnőm hajvágásából óriási kedvezményt kaptunk, mert megismert a fodrász. Fura érzés… - Itthon is kitört a motorosláz, és szerintem még nőni fog, hiszen hamarosan a Magyar Televízió is élőben közvetíti majd az eseményeket. Mit szól ehhez? - Nagyon örülök neki, és remélem, hogy általam otthon is újra népszerű lesz ez a csodálatos sportág. Persze, azt továbbra sem javaslom senkinek, hogy az utcákon száguldozzon, én sem szoktam. Sőt, az utóbbi időben nem is nagyon motoroztam közúton, bár ez most változik, mivel a KTM-től kaptam egy 990-es motort használatra, úgyhogy azzal valószínűleg megfordulok majd az utcán. De ha valamit üzenhetek az utcai motorosoknak, akkor azt tanácsolom, hogy öltözzenek föl rendesen. Tudom, hogy meleg van, és kényelmetlenek a bőrruhák, de a jó sisak és a gerincvédő megválasztása nagyon fontos.
- A KTM-gyár kedvence lett az utóbbi hetekben, ezt bizonyítja az értékes ajándék. De persze össze kellett rázódniuk. Mit volt a legnehezebb megszokni a motorral kapcsolatban? - Megtalálni a csúszáshatárt. Amikor már annyira gyors vagy, hogy ha egy kicsit még ráhúznád a gázt, akkor tuti elesnél, de nem teszed. Az utóbbi versenyeken már nekem is ment az új vázzal, de ez még mindig nem annyira flexibilis, mint amennyire kellene. - Miképp változott a megítélése a boxutcában? - Eddig is tudták, hogy gyors vagyok, és azt mondják, mostanra kaptam olyan motort, amellyel ezt bizonyíthatom is. A vébé szervezői, a dornások a múltkor odajöttek, és hátba veregettek, mert fogadtak a győzelmemre, és nyertek. - Ha már a győzelmeknél tartunk: mennyit nyerhet még az idén? - Nehéz ezt megmondani. A Donington Parkban fontosak a kigyorsítások és a KTM ebben nagyon jó, ráadásul én mindig jól mentem azon a pályán. Az utolsó előtti kanyar nehéz, de a többit is szeretem, és nincs is meleg, úgyhogy jól lehet ott motorozni. Aztán a Sachsenring és Brno mondhatni hazai pálya, majd Motegi és Malajzia, ahol korábban mindig jól mentem. Tudom, hogy nem szabadna ennyire előre gondolkodni, de most nagyon jól érzem magam a bőrömben, és optimista vagyok. - Most, hogy már nyert, és a futamgyőzelem kényszerét levetette magáról, többet vagy kevesebbet kockáztat az utolsó körben? - Nem fogok másképp versenyezni attól, hogy nyertem. Mindig a maximumot akarom kihozni magamból, a motivációm a régi. Mindig kérdezik tőlem: miért kell megnyerni az első edzéseket, miért kockáztatok, amikor a többiek csak próbálgatják a motorjukat? Erre én azt válaszolom, hogy azért megyek gyorsan, mert szeretek motorozni, és számomra minden edzés háború. Ha azon gondolkodsz, hogyan tudnál lazítani, akkor nem tudsz nyerni. - Az első, rövidebb nyári szünet előtt számított arra, hogy ilyen sok pontja lesz? - Nem, de a titkos vágyam az volt, hogy legalább kétszáz pontom legyen az idény végére. Ha így megy tovább, lehet, hogy még több is összegyűlhet. - Meg tudja állni, hogy a vakáció során ne üljön motorra? - Dehogyis! Az egyik nap átmentünk a csapatom olasz részlegéhez, mert Vallelungában tesztelik a kétszázötven köbcentis motort. Felültem rá, megsimogattam, és nagyon sajnálom, hogy nem mehettem vele, mert számunkra teszttilalom van. - Ha minden összejön, jövőre versenyezhet is ezzel a motorral. - A KTM-nek opciós szerződése van rám, és nagyon szeretné, ha jövőre a negyedliteres motorjával mennék. És őszinte legyek? Nekem is nagyon tetszik ez a csapat. - Ez azt jelenti, hogy a nyolcadliterben egészen biztosan nem marad? - Nem nagyon szeretnék. Ha továbblépnék, akkor nem kellene magam fiatalítani, meghagyhatnám például a körszakállamat. De a viccet félretéve, már huszonnégy éves vagyok, és gyakorlatilag tíz éve ülök százhuszonötös motoron. Biztos rossz lesz elhagyni a kategóriát, de jó oldala is van a váltásnak: nem kell tovább kuporognom a kis motoron.
Rengeteg magyart vár a brnói futamra
- Az idén azért még csak kuporogjon. A hazai szurkolók ugyanis nagyon szeretnének magyar világbajnokot ünnepelni az évad végén. - Én sem szeretnék semmit ennél jobban. - Mit szól ahhoz, hogy a hírek szerint legalább tízezer szurkoló veszi az irányt Brno felé augusztus végén? - Én még többre számítok. Tavaly is sokan voltak, az idei sikerek azonban még több embert inspirálnak. Remélem, az elkövetkező két versenyen még nagyobb kedvet csinálok a szurkolóknak a brnói futamhoz. Azt szeretném, ha a kvázi hazai futamomon nagy lenne az őrület. ---- A legelső verseny "Nem emlékszem rá, de minimotorral mentem, az biztos. Viszont az első bőrruhám még megvan. Négyéves voltam, amikor hordtam, úgyhogy most a térdemig ér."
A legmeghatározóbb pillanat "A nagy választóvíz az volt, amikor az akkori menedzserem, Bordás Éva felvette a kapcsolatot az első vébés együttessel. A Motorsport Aktuell című szaklapban megjelent, hogy a mezőny tagja vagyok, de én akkor még nem tudtam róla. Niedermayer Antal és csapata fizetett be, hogy egyáltalán tudjak menni az első évben. Távolinak tűnik már ez, de meghatározó volt."
A legnagyobb bukás "Még az Európa-bajnokságon mentem, amikor a carole-i futamon kétszáz kilométer per órás sebességnél kiesett a fékbetétem. A motorom irányíthatatlanná vált, és akkorát estem, hogy mindenki szívinfarktust kapott a boxutcában. Szerencsére semmi bajom sem lett."
A legizgalmasabb kaland "Négy éve, nem sokkal a szeptember tizenegyedikei terrortámadás után ültem a barcelonai reptéren, és vártam a csapatom tagjait, akik nyolcra ígérték magukat, és náluk volt a következő útra szóló repülőjegyem. Éjfél felé járt az idő, de sehol senki, se egy sms, se egy hívás, nálam meg nem volt egy fillér sem, telefonálni sem tudtam. Szóval, ülök a kihalt reptéren, amikor egyszer csak óriási puffanás, és felrobbant mellettem egy szemeteskuka. Utóbb kiderült, hogy kigyulladt benne valami, de én akkor, abban a pillanatban, ilyen előzmények után azt hittem, hogy vége a világnak." ---- A hónap sportolója szavazás, június
1. Talmácsi Gábor (motorversenyző) 25 pont (Megnyerte a Holland és az Olasz Nagydíjat a 125 köbcentis kategóriában) 2. Cseh László (úszó) 20 pont (400 méter vegyesen új Európa-csúcsot úszott, az országos bajnokságon pedig 11 aranyat nyert) 3. Berki Krisztián (tornász) 16 pont (Lólengésben a debreceni tornász Európa-bajnokságon nem talált legyőzőre) 4. Szávay Ágnes (teniszező) 12 pont (A juniorok között egyesben és párosban is diadalmaskodott a Roland Garroson) 5. Bodrogi László (kerékpáros) 10 pont (Pályafutása eddigi legértékesebb győzelmeként megnyerte a luxemburgi körversenyt) 6. Nemcsik Zsolt (vívó) 8 pont (A zalaegerszegi kontinensviadalon férfi kardban ezüstérmet szerzett) 7. Jakabos Zsuzsanna (úszó) 6 pont (A világranglista 2. idejére volt képes 400 méter vegyesen) 8. Balogh Gábor (öttusázó) 4 pont (Tagja volt az Európa-bajnoki címet nyerő férficsapatnak és váltónak is, egyéniben pedig 6. lett) 9. Tóth Hajnalka (vívó) 2 pont (Ezüstérmet szerzett női párbajtőrben a zalaegerszegi Európa-bajnokságon) 10. Póta Georgina (asztaliteniszező) 1 pont (A Pro Tour-sorozat brazil állomásán párosban Hain-Hofmann-nal az oldalán győzött)
Összesített top 10
1. Talmácsi Gábor (motorversenyző) 35 pont 2. Ungvári Miklós (cselgáncsozó) 34 3. Cseh László (úszó) 32 4. Tóth Krisztina (asztaliteniszező) 30 5. Braun Ákos (cselgáncsozó) 26 6. Erdei Zsolt (ökölvívó) 25-25 Kindl Gabriella (kézilabdázó) Lékó Péter (sakkozó) Szuper Levente (jégkorongozó) 10. Dávid Kornél (kosárlabdázó) 20