A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) szerint a Michelin egyedül felelős az Indianapolisban kialakult helyzetért. Az Egyesült Államok Nagydíján, amelyen a rossz gumiválasztás miatt a francia abroncsgyár partnerei nem vettek részt, csupán a hat bridgestone-os autó indult el, és a Ferrari erőlködés nélkül aratott kettős győzelmet. A sajtó világszerte támadja a Formula-1-et, amelynek vezetői nem találtak megoldást a problémára, és emiatt a szakág történetének egyik legborzasztóbb versenyét futották.
A csapatok és a Michelin képviselôi az FIA tárgyalásán is találkoznak
A csapatok és a Michelin képviselôi az FIA tárgyalásán is találkoznak
A Michelin nem megfelelő gumikkal látta el csapatait, miközben a Bridgestone megbízható abroncsokat szállított az Egyesült Államokba. A francia gyár rájött a hibájára, és valamilyen megoldást akart, csakhogy süket fülekre talált. Hiába minden erőfeszítése, amellyel az autók lelassítására törekedett a kritikus 13-as, döntött kanyarban, az FIA hajthatatlan maradt, és nem maradt más megoldás, mint az, hogy a Michelin gumikat használók nem indultak el a versenyen.
A csalódott szurkolók véleménye világszerte megoszlik, az egyik fél a Michelint okolja a kialakult helyzetért, a másik az FIA szigorát tartja túlzottnak. "A helyzet teljesen egyértelmű, minden csapatnak kétféle gumit kell hoznia egy versenyre. Az egyik az ultragyors, amellyel némi kockázatot vállalva megnyerheti a futamot, a másik pedig a biztonságos, amelynek minden körülmények között ki kell bírnia a versenytávot. A Michelin mégis alkalmatlan abroncsokkal érkezett - áll az FIA hivatalos sajtóközleményében. - Megadtuk rá a lehetőséget, hogy a szabályokat betartva végigmenjenek a versenyen, ehhez azonban maguktól lassítaniuk kellett volna a kritikus kanyarban. Ha egy alkatrész hibás, úgy lehet tartósabbá tenni, hogy csökkentik az igénybevételét. Ám a csapatok a pálya átépítését akarták, amire azonban nincs lehetőség, mert az átalakításokat csak bonyolult szabályrendszer figyelembevételével lehet megoldani. Ezek elhanyagolása súlyos baleset bekövetkeztekor komoly jogi következményeket vonhatott volna maga után, főleg az Egyesült Államokban. A michelines csapatoknak el kellett volna indulniuk, maguktól lassítaniuk kellett volna az utolsó kanyarban, és ezzel megelőzték volna a botrányt, a szurkolók versenyt láttak volna, ők pedig pontokat szereznek. A bridgestone-osok lelassítása nem lett volna megoldás."
A pillanat, amikor minden végleg romba dôlt: a michelines csapatok a boxba hajtottak, a bridgestone-osok pedig a rajtrácsra
Számításaink szerint
Már csak Monteiro Az után, hogy mások mellett Felipe Massa sem rajtolt el Indianapolisban, Tiago Monteiro az egyetlen, aki az idény eddigi valamennyi versenyét teljesítette. A pályafutása legjobb eredményét (3. hely) elérô portugál újoncé a legtöbb versenyben töltött kör is 2005-ben: 558 fordulót autózott – mögötte Rubens Barrichello (525) és Michael Schumacher (498) következik a rangsorban. Monteiro lett az F1 történetének 187. dobogósa.
Ôk rutinos dobogósok A 220. versenyén induló Schumi I 140. alkalommal ért célba az elsô három között, Barrichello hatvanegyedszer. A brazil ezzel Nelson Piquet-t és David Coulthardot is megelôzte az örökrangsorban, és már egyedül negyedik. M. Schumacher elôször nyert futamot a tavalyi Japán Nagydíj óta, megszakítva karrierje harmadik leghosszabb siker nélküli sorozatát.
A Michelin - lásd a Pierre Dupasquier-vel készült interjút - szerint az FIA nem működött együtt a csapatok többségével, nem épített sikánt, és ezzel lehetetlenné tette a versenyzést. Az FIA-é lehet az utolsó szó, a szervezet bírósága elé idézte a Michelint és csapatait. A gumigyár a pénzbüntetéstől kezdve a kizárásig többféle büntetést kaphat, kizárás esetén mindenkinek át kellene állnia Bridgestone-ra - de ez valószínűtlen.
A versenyben részt vevők és részt nem vevők egyetértenek abban, hogy borzasztó, ami történt, és hogy az Egyesült Államokban lejáratta magát az F1. "Ez senkinek sem volt jó, mint ahogy a hirtelen megépített sikán sem lett volna az. Verseny közben kellett volna keresgélni a féktávot, ami biztosan balesethez vezetett volna" - mondta Rubens Barrichello. "Képtelenség lett volna így versenyezni, ezért bocsánatot kérünk. Nagyon szívesen indultunk volna, de ésszerűségből nem kockáztathattunk. Bonyolult a probléma, sokan nem értik meg, de nem volt más választásunk" - mondta a pole pozíciót szombaton kiharcoló Jarno Trulli.
Bernie Ecclestone, az F1 ura a verseny után gyengének érezte magát. "Régen meg tudtam oldani az ilyen helyzeteket, most millió dolgot próbáltam, de nem ment. Bosszant a csapatok hozzáállása és más emberek makacssága. Öngólt lőttünk, a szurkolók jártak a legrosszabbul" - mondta Ecclestone.
Szavazás
---- Az AtlasF1 internetes oldal a verseny után interjút közölt Pierre Dupasquier-vel, a botrányért részben felelős Michelin sportigazgatójával, aki negyvenéves munka után ez év végére tervezte nyugdíjba vonulását.
- Hogy lehet, hogy egy ilyen tapasztalt cég olyan gumikat szállít Indianapolisba, amelyek alkalmatlanok a pályára? - Eltoltuk. Már sejtjük, mi történhetett, de amíg nem vizsgálunk meg mindent részletesen, nem akarok találgatni.
- Túlfeszítette a húrt a gumigyár? - Nem, a szabályok kihirdetése óta figyeltünk arra, hogy a gumik tartósságával ne legyen gond. Ám a pálya új borítása ennél a sebességnél meglepően rossz hatással volt az abroncsainkra, erre nem tudtunk felkészülni.
- Mit tud mondani a szurkolóknak? - Nagyon sajnáljuk őket, bocsánatot kérünk tőlük, bánjuk, hogy ilyen helyzetet teremtettünk. Ám, miután beláttuk a hibánkat, sajnos nem hagytak más választást nekünk, így megkértük partnereinket, hogy ne versenyezzenek.
- Ez pályafutása legszégyenteljesebb pillanata? - Igen. Ugyanakkor sokkal mérgesebb lennék magamra, ha nem tettük volna meg az óvintézkedést, és valakinek baja esik. Úgy gondolom, az adott helyzetben a lehető legjobb megoldást választottuk, így tükörbe tudok nézni. Csak akkor lett volna értelme elindítani az autókat, ha garantálják, hogy lassabban haladnak a döntött kanyarban. Nem kértünk szabálymódosítást, csak azt szerettük volna elérni, hogy biztonságosan versenyezhessenek a pilóták, és ehhez lassító kellett volna.
- Tárgyalt Bernie Ecclestone-nal? - Nagyon sokat beszéltünk. Teljes mértékben megértette a gondunkat, és mindent megtett, hogy elérje, legyen normális verseny. Amint a csapataink és pilótáik, ő is belátta, hogy módosítás nélkül óriási kockázatot jelentene versenyezni.
- Tart attól, hogy az FIA döntőbírósága beidézi a Michelint? - Erről eddig nem gondolkoztunk, kizárólag azon fáradoztunk, hogy legyen verseny. Ami a jövőnket illeti, továbbra is ugyanilyen egyetértésben akarunk együtt dolgozni partnereinkkel, még több sikert szeretnénk elérni.
- Hogy érzi, romlott a Michelin megítélése? - Szerencsére a többség azt mondja, helyesen cselekedtünk, vállaltuk a hibánkat és a felelősséget. Sokkal többet ártottunk volna, ha együtteseinket ostoba mód belehajszoljuk a versenybe, és megelőzhető baleseteket idézünk elő. Mindenhol a lehető legjobb teljesítményre törekszünk, ám itt nem volt megfelelő a gumink. Mindenkivel előfordulhat, hogy hibázik. ---- Olaszország La Gazzetta dello Sport: "Formula-0! Káosz a gumik körül, hat autó a pályán! Mit tehetett volna a Ferrari? Semmit! A hihetetlen történetért a Michelin a felelős!" La Repubblica: "Schumi győzött a Formula-1-es káoszban. Rosszabb már nem is történhetett volna az autós gyorsasági világbajnoksággal. A Michelin a felelős." Corriere della Sera: "Ferrari-siker a sivatagban. A Formula-1 valóban cirkusszá változott. A szabályok túl nagy hangsúlyt helyeznek a gumikra, ideje változtatni ezen." Libertá: "A Ferrari keserű győzelme. A Formula-1 elvesztette hitelességét."
Franciaország L’Équipe: "Formula Nulla. Schumacher az egyetlen győztese a hét végi abszurd színjátéknak. A résztvevők képtelenek voltak a biztonság érdekében kompromiszszumra jutni. Hogy folytatódhat az idény ez után a kabaré után? A Formula-1 jövője függ a választól." Libération: "Üresjárat Indianapolisban." Le Figaro: "A Michelin földrengést okozott Indianapolisban."
Anglia The Sun: "Hat Rossz. A Formula-1 világszerte nevetségessé tette magát." Daily Mirror: "Nyugodj békében, Formula-1. Ez volt az a nap, amikor az autós gyorsasági világbajnokság meghalt Amerikában." The Independent: "A Formula-1 legsötétebb napja Ayrton Senna halála óta."
Svájc Blick: "Inkább fütty, mint halottak. Mennyit ér az emberélet? A Formula-1 nem tudott erre válaszolni."
Spanyolország El Pais: "Komikus operettelőadás a legendás indianapolisi pályán. Az F1 55 éves története még nem látott ilyen botrányt." El Mundo: "A csapatok ahelyett, hogy a Michelin hibájáról beszélnének, megpróbálták elhalasztani a futamot. Michael Schumacher győzelme biztosan nem pályafutása legszebb pillanata." Marca: "Formula-0. Michael Schumacher nyerte meg az indianapolisi pantomimelőadást, és újra harcban van az első helyért!"
Portugália A Bola: "Egyszerűen hihetetlen! Tiago Monteiro a dobogó harmadik fokán egy történelmi versenyen!"
Finnország Iltalehti: "A Michelin morálisan helyesen döntött, de nincs az a pénz, amellyel vissza lehetne szerezni az F1 presztízsét az Egyesült Államokban."
Németország Bild: "Megszégyenült futam Indianapolisban. Milliónyi panasz fenyegeti a Formula-1-et."