Fontos volt megelőznie Firmant

Vágólapra másolva!
2003.08.22. 20:47
Címkék
Baumgartner Zsolt végre itthon is megmutatta!A Jordan-istálló tesztpilótájaként eddig már háromszor próbálhatta ki a sárga Formula1-es versenygépet, ám magyar közönség előtt még nem volt alkalma arra, hogy megmutassa, mit tud.
Baumgartner péntek délelôtt különbözô gumikeverékeket tesztelt csapata számára (fotó: Czagány Balázs)
Baumgartner péntek délelôtt különbözô gumikeverékeket tesztelt csapata számára (fotó: Czagány Balázs)
Baumgartner péntek délelôtt különbözô gumikeverékeket tesztelt csapata számára (fotó: Czagány Balázs)
Baumgartner péntek délelôtt különbözô gumikeverékeket tesztelt csapata számára (fotó: Czagány Balázs)
Baumgartner péntek délelôtt különbözô gumikeverékeket tesztelt csapata számára (fotó: Czagány Balázs)
Baumgartner péntek délelôtt különbözô gumikeverékeket tesztelt csapata számára (fotó: Czagány Balázs)
Péntek reggel azonban erre is lehetősége nyílt: a kétórás, hivatalos teszten tizenegy pilóta közül a hetedik legjobb eredményt érte el, megelőzve a két újoncot (Kiesát és Brunit), valamint mindkét csapattársát – noha csak Firman legyőzése az igazi fegyvertény, Fisichellának ugyanis technikai gondjai voltak.
Baumgartner 39 kört teljesített a Jordannel, és bár egyelőre nem tudja, hogyan tovább, azért bízik a jó folytatásban.
– Mennyi idő kellett ahhoz, hogy alábbhagyjon önben a harctéri izgalom?
– Két kör telt el, mire végre el tudtam felejteni, hogy itthon vagyok, hogy a hazai közönség előtt egyszerűen muszáj jól szerepelnem.
– Fontos volt, hogy legyőzze legalább az egyik csapattársát?
– Fisichellát nem tudtam volna megelőzni, ha nincs technikai gondja, de az nagy vágyam volt, hogy Firman előtt végezzek. Végül sikerült, és ez nagy fegyvertény.
– Mi volt az oka, hogy a teszt elején eléggé hátul volt, a végére azonban nagyon feljavult?
– Az első néhány körben akkor sem tudtam volna jobb köridőt elérni, ha nagyon akarok, mivel intermediate gumikat tettek fel az autóra, hogy a koszos pályán ne tegyem tönkre a száraz aszfaltra való abroncsokat – mondta Baumgartner. – A pálya sokkal koszosabb volt, mint amire számítottunk, ezért volt szükség erre a megoldásra.
– Volt valami konkrét feladata a kétórás teszt során?
– Különböző gumikeverékeket teszteltünk. Azokat, amelyeket a hét végén használ majd a csapat, illetve azokat, amelyeket Amerikában. Kétszer teljesítettem hosszabb távot – körülbelül tíz-tíz kört –, és mindkétszer teli tankkal gurultam ki a pályára, hogy a körülmények hasonlítsanak a versenykörülményekhez.

Van esély a folytatásra

Köztudott, hogy Baumgartner péntek reggeli tesztje és az összes korábbi F1-es tréning elôkészítésében fontos szerepe volt Frank Tamásnak, aki alig több mint egy éve egyengeti a magyar reménység útját. Frank a maga részérôl elégedett volt a látottakkal: „Örülök, hogy Zsoltnak sikerült megelôznie Firmant, végre megmutatta, hogy mit tud. Azt hiszem, ez ellen az eredmény ellen már a rosszakaróknak sem lehet kifogásuk. Ha sikerülne bejutnia a Formula–1-be, az nemcsak neki lenne jó, hanem az egész országnak is. És erre egyébként van is esély, Eddie Jordan ugyanis elmondta, hogy a hockenheimi és a hungaroringi teszt eredménye alapján Zsoltnak minden sansza megvan arra, hogy Formula–1-es pilóta legyen a Jordannél. Persze, ehhez kell egy-két fontos összetevô: például tôkeerôs szponzorok…”
– Hogyan értékelte a munkáját a csapat?
– Még nem elemeztük ki részletesen az összes körömet, de a mérnök, akivel dolgoztam, azt mondta: jó munkát végeztem, és hasznos információkat adtam neki az abroncsokról.
– Fontos egy ilyen teszten az időeredmény?
– Nem lehetett fontos, hiszen amíg nem rakódik le megfelelő gumiréteg az aszfaltra, addig nem is lehet jó eredményt elérni. Márpedig a hét vége folyamán ez volt az első alkalom, hogy autók gurultak a pályára.
– Hogy tetszik az új pálya?
– Az átépítésekkel izgalmasabbá vált. A célegyenes végén lehetőség nyílik az előzésre, és bár ugyanezt ígérték a tizenkettes kanyar esetében is, szerintem az már keményebb dió. Az újítások miatt ugyanis hosszú egyenes előzi meg azt a fordulót, túlságosan is felgyorsulnak előtte az autók, ezért szerintem ott nem nagyon lesznek előzések.
– Más íveket használt, mint a Formula–3000-es autóval?
– Természetesen, hiszen a Formula–1-es jóval hosszabb, teljesen máshogy kell vele például kanyarodni is. Azért próbáltam úgy berakni a kanyarokba a Jordant, hogy minél hamarabb tudjak gázt adni, kigyorsítani. Persze, nem mondom, hogy minden esetben tökéletesen sikerült kiviteleznem a terveimet. Van még mit tanulnom!
– Az edzés második felében kicsúszott a pályáról, és az aszfaltozott bukótérről kellett visszahajtania a versenyvonalra. Mi történt?
– Semmi különös. Eltérő adottságú gumikat próbálgattunk, és az, amely éppen fent volt, nem bírta a tempót. Túlmentem egy határon, kicsúsztam. Kezdem egyre jobban megismerni az autót, ezzel együtt próbálok vele a lehető leggyorsabban közlekedni is. Néha kockáztattam – ez egyszer bejön, másszor nem. Amikor kicsúsztam, akkor az utóbbi érvényesült.

Megnyílhatnak a kapuk

Eddie Jordan elmondta, tavaly azért adott lehetôséget Baumgartnernek, mert a Hungaroringen a nézôk tíz százaléka magyar, és ô azt akarta, hogy lássák: van egy olyan pilótája Magyarországnak, aki elôtt akár megnyílhatnak a Formula–1 kapui. „Zsolt nagyon jó munkát végzett Hockenheimben és a Hungaroringen is – jelentette ki a Jordan-csapat fônöke. – A tapasztalatok alapján azt mondhatom, hogy Zsolt készen áll arra, hogy egy topcsapatnál tesztpilóta vagy egy középcsapatnál pilóta legyen.”
– Mekkora a tempó a célegyenes végén?
– Nem sokkal gyorsabb, mint korábban: körülbelül háromszáz kilométeres sebességgel megyünk.
– Előnyt jelent majd a Formula–3000-es versenyen, hogy ön már jó néhány kört megtett a pályán?
– Egyfelől előny, hiszen megismertem az új pályavonalat, másfelől pedig egyáltalán nem az, mert most át kell állnom a másik autóra, amely a Formula–1-eshez képest elég lassú, és teljesen máshogy kell vele kanyarodnom, fékeznem.
– Túl van négy Jordan-teszten. Változott ezzel valami?
– Tapasztaltabb lettem, de egyébként semmi. Ugyanaz az ember vagyok, aki néhány hónappal ezelőtt voltam, mielőtt még kipróbáltam volna egy F1-est.
– A szerződése értelmében ez volt az utolsó tesztje a Jordannel. Hogyan tovább? Lesz folytatás?
– Fogalmam sincs, hogyan tovább. Vannak terveink, de nem tudom, hogy mi valósul meg belőlük, és hogy mit szól hozzájuk Eddie Jordan.

Formula–1-es teszt
Az eredmények: 1. Alonso (spanyol, Renault, Michelin) 1:22.230 (42 kör), 2. McNish (brit, Renault, M) 1:22.855 (42), 3. Trulli (olasz, Renault, M) 1:23.092 (43), 4. Webber (ausztrál, Jaguar-Cosworth, M) 1:23.748 (27), 5. Wilson (brit, Jaguar-Cosworth, M) 1:24.209 (40), 6. Verstappen (holland, Minardi-Cosworth, Bridgestone) 1:25.321 (28), 7. Baumgartner (magyar, Jordan–Ford, B) 1:26.006 (39), 8. Kiesa (dán, Minardi-Cosworth, B) 1:26.252 (34), 9. Firman (brit, Jordan-Ford, B) 1:26.600 (38), 10. Bruni (olasz, Minardi-Cosworth, B) 1:27.036 (30), 11. Fisichella (olasz, Jordan-Ford, B) 1:27.399 (7)
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik