A hétköznapi ember ilyenkor a tél beköszönte előtt a hideg, fagyos időre kezd felkészülni, és eszébe sem jut a tűző nap, a forróság. Nos, nem róluk szólt a Mammut 2 bevásárlóközpontban megtartott sajtótájékoztató, amelynek keretében bemutatkozott a 2003. január elsején rajtoló 25. Párizs-Dakar rali egyik magyar résztvevője, a Szalay Dakar Team.
Íme a félig lecsupaszított Chevy Blazer (Fotó: Árvai Károly)
Íme a félig lecsupaszított Chevy Blazer (Fotó: Árvai Károly)
A főszereplő ezúttal a Chevrolet Blazer versenyautó volt, amelyet a csapat szerelői fél óra alatt ízekre szedtek, közben pedig bepillantást kaphattak az érdeklődők a versenytechnikába. A stílszerűen piros-fehér-zöldre fényezett karbon-kevlárba bújtatott szörnyeteg szíve egy 5700 köbcentis Corvette LS1 típusú motor, amely a legújabb követelmények szerint alumíniumból készült. Ami az erejét illeti, legyen elég annyi, hogy nyomatéka 540 NM, ám ennél lényegesen többre lenne képes, ha a Nemzetközi Autómobil Szövetség (FIA) nem szabályozná a kompressziót. Ezzel az erőforrással Szalayék akár 160-180 km/h-val is száguldhatnak az egyenes sivatagi szakaszokon. Összehasonlításképpen, a gyári csapatok Mitsubishijei kb. 200 km/h-val haladnak ugyanott. Ekkora sebességnél a sivatag kiszámíthatatlansága miatt igen jó fékekre van szükség, főleg akkor, ha autónk súlya a két tonnát is eléri. Márpedig eléri. A tavalyi autóhoz képest újítást jelent, hogy elöl ezúttal ún. dupla rugókat használnak, ami a dűnék között jelent hatalmas segítséget. A két rugó ugyanis könnyebbé teszi a kisebb-nagyobb buckák "abszolválását”; könnyebben alkalmazkodik az autó a terephez. Ebben további segítséget jelent, hogy az abroncsok nyomását a pilótafülkéből is lehet szabályozni: a homokon célszerűbb "laposabb” gumik nyomását 1-1,5 atmoszféráról egy kompresszor segítségével lehet megnöveli, ha egy köves-murvás szakasz ezt megkívánja. Ami a tavalyi autóban is megtalálható volt, az a háromsebességes Turbo 400 típusú sebességváltó, amely az elmúlt alkalommal többször is "megtréfálta” a versenyzőket, ám azóta több fejlesztésen is átesett, így már Egyiptomban, a diadallal végződött versenyen is tökéletesen működött. – Egyszer sem melegedett túl – magyarázta Szalay Balázs. Ebből négy darab áll majd rendelkezésükre, ha mégis úgy hozná a sors. Az újévkor rajtoló karavánban lesz továbbá egy MAN T4-es versenykamion is. A tavalyi versenyen kategória-negyedikként zárt monstrum az alkatrészeket lesz hivatott szállítani, amelyekből ezúttal annyi rendelkezésre áll, hogy a szünnapon akár az összeset ki lehessen cserélni, még akkor is, ha látszólag tökéletesen működnek. "Fajtársaihoz” hasonlóan ugyanis, a technika ördögét sem szabad a falra festeni… A versenyzők biztonságáról a merevítőrudakon kívül, az automata tűzoltóberendezés gondoskodik, amely vészhelyzet esetén akár kívülről is működtethető. Azonban nem kell ahhoz tűz, hogy a versenyző forró pillanatokat éljen át a sivatagban. A kiszáradást megelőzendő az ultrakönnyű, ám legalább ennyire biztonságos ajtóba épített ivókészletből minimum 10 kilométerenként ajánlatos kortyolni egyet.
A szakmai előadás után Szalay Balázs honlapunk kérdéseire is válaszolt: - Az egyiptomi siker tükrében mi lehet a célkitűzés a Dakaron? - Célunk továbbra is a célba érkezés, azaz a táv teljesítése. Az egyiptomi győzelem - amelyhez azért két-három gyári Mitsubishi kiesése is kellett - az önbizalmunknak jót tett, ám a Dakaron résztvevő számtalan gyári csapat mellett merészebb álmokat nem szövögethetünk. Jó lenne, ha az utánuk következő boly élcsoportjában végeznénk. - Mennyiben jelent segítséget majd, hogy idén több magyar csapat is részt vesz a versenyen? Lesz valamiféle együttműködés? - Nem, nem hiszem. Nem közösködünk semmiben, mindenki saját magáért versenyez majd. Vészhelyzet esetén azonban természetesen segítséget nyújtunk. - Idén új navigátorral vág neki a kalandnak… - Igen, Laklóth Aladár személyében új társam van, akivel már egészen összeszoktunk. - Milyen teendők várnak még Önökre a rajtig? - Rengeteg tennivalónk van még! Elsősorban persze újabb szponzorok támogatására lenne szükségünk. Tavalyhoz hasonlóan 60 millió forintból gazdálkodhatunk, ám a komolyabb fejlődéshez kb. 100 millió kellene. Ez azonban még mindig eltörpülne a gyári csapatok 6 millió dolláros költségvetéséhez képest. Másodsorban pedig új alkatrészeket szeretnénk beszerezni, mindenekelőtt egy alsó lengőkart…