Százezer euró egy kormányért

Vágólapra másolva!
2002.08.14. 20:30
Címkék
Az idén a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) hosszú huzavona után meghajolt a Formula1-es csapatok kérése előtt és engedélyezte a kétirányú telemetria alkalmazását az együlésesekben. Ez a döntés a következőket jelenti a gyakorlatban: a csapatok mérnökei a boxból irányítva az erőforrást, az elektronikus differenciálművet és az erőátvitelt, a verseny közben is  függetlenül a pilótától  bele tudnak avatkozni az autók működésébe.
A technikai szabálymódosításnak köszönhetően először a Mercedes-McLaren csapat vezérpilótája, a skót David Coulthard tudott nyerni: a monte-carlói viadalon elfolyt DC olaja, ám a boxból aktiválták a tartalék olajtartályt, így a skót nyerni tudott. Az új technológiát azonban nem a Mercedes tudta kihasználni a legjobban, hanem a Ferrari – és ez elsősorban egy csodakormánynak köszönhető. A maranellóiak az idei nyolcadik, Európai Nagydíjon mutatták be a 100 ezer eurót érő kormányukat, amelynek segítségével Michael Schumacher és Rubens Barrichello tarol.A Magneti Marellivel közösen kifejlesztett Ferrari-kormány olyan, mint a legfejlettebb számítógép. Az eredetijét még 1996-ban tervezték és az azóta eltelt években folyamatosan fejlesztették tökélyre. A legutolsó verziója már maga az űrtechnika: a kormány közepén egy folyadékkristályos kijelzőn kommunikálhat egymással a pilóta és a boxban lévő személyzet, sőt, a kijelző alatt lévő két nyomógomb segítségével a pilóta vissza is jelezhet a boxba.A kormányon ezenkívül még 21 nyomógomb, valamint billentyű található, amelyekkel a pilóta az autó szinte összes alkatrészének a működésébe beleavatkozhat. A kormány jobb oldalán 11, a bal oldalán 10 gomb van. A jobb oldalon van az indító, a motorszabályozó, a váltóirányító, a boxbeli sebességet szabályozó gomb – ha ezt megnyomják, akkor az F2002-es biztos nem lépi át a 85 kilométer/órás megengedett sebességet –, valamint a rádió és a telemetriaellenőrző gomb. A bal oldali részen található a motorleállító, a tartalék benzin- és olajtartályt aktiváló, az üresjárati, a kipörgésgátlót és a differenciálművet szabályozó gomb.A Nürnburgringen bemutatott, nagyon bonyolult kormány tehát külön tanulást igényelt Schumachertől és Barrichellótól, akik azonban jeles tanulónak bizonyultak: június 23. óta egyszer a brazil és háromszor a német nyert az új kormánnyal.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik