Az idén senki sem fog altatni az F1-es teszteken

Vágólapra másolva!
2014.01.27. 15:06
null
Az F1-es csapatok évek óta visszajárnak Jerezbe tesztelni
Keddtől péntekig Jerezben tartják meg a Formula–1-es csapatok első 2014-es kollektív tesztjét. Az istállóknak háromszor négy napjuk lesz arra, hogy felkészítsék új, V6-os turbómotort is magába foglaló hajtóművel felszerelt autóikat a 19 futamos idényre, ennek harmadát a héten Dél-Spanyolországban teljesítik. A Lotus kivételével mindenki ott lesz, s ezúttal valóban nem kapnak fontos szerepet az időeredmények, a lényeg az elején az új, változatos külsőt kapó autók és a motorok hangjának megismerése lesz.

A McLaren, a Ferrari és a Sauber már bemutatta 2014-es autóját, a Mercedes, a Toro Rosso és a Force India ki is próbálta azt, és láttuk a Force India, a Williams és a Lotus terveit. Kedden viszont már komolyra fordul a felkészülés, a csapatok a dél-spanyolországi Jerezben megkezdik ez első, négynapos közös tesztet (a Toro Rosso ma kora este belelendül új autója leleplezésével), amelyet február második felében és március első napjaiban kétszer négy nap követ Bahreinben.

Jerezben először láthatjuk a Red Bull pilótájaként Daniel Ricciardót, akinek nem lesz újdonság a világbajnok garázsába bemenni, hiszen többször is tesztelt már a Milton Keynes-i csapattal. Kimi Räikkönen visszatérőként ül be a Ferrariba, amellyel 2007-ben világbajnokságot nyert, és most megkezdi a közös munkát Fernando Alonsóval. A finn elődje, Felipe Massa a Williamsnél kihasználja, hogy már nem második számú pilóta, és az első két napot kihagyva csak csütörtökön és pénteken ül be új, Mercedes-motor hajtotta autójába.

Az első két napot már csak óvatosságból is kerüli, hiszen teljesen új koncepció alapján épültek meg az idei gépek. Az eddig látott négykerekűek elsősorban az orrszerkezetük révén váltak beszéd- és megosztástémává, a fő változás természetesen a pilótafülke mögött, a motortérben történt. Az eddigi V8-as szívómotorokat felváltotta egy rendkívül összetett hibrid hajtómű, amelynek fő része az 1.6 literes V6-os turbómotor, de az eddiginél sokkal nagyobb szerepet kap az erőforrással teljesen egybeépített energiaátalakító rendszer, amely (a mozgási mellett már hőenergiát is visszanyerve) összességében tízszer erősebb lesz, mint eddig – ebből adódóan sokkal nagyobb problémát okoz majd a versenyzőknek a meghibásodása. Az ERS-re és kiegészítőire is vonatkozni fog az a szabály, hogy a szezon alatt legfeljebb ötöt lehet büntetlenül használni belőle, azaz rendkívül kényes kérdéssé válik a megbízhatóság.

Ezért mondja azt Rob White, a Renault megbízott igazgatója, hogy a jerezi teszten nem láthatjuk majd a korábbi években esetenként tapasztalt visszafogottságot, senki sem teheti meg, hogy taktikai okokból visszafogja magát és úgymond altatja a többieket.

„Ezt az előidényt nem az altatás jellemzi majd, mindenkinek tudnia kell, hol áll az autójával – mondta White. – Ugyanakkor kizártnak tartom, hogy az első teszt után fel lehet festeni a valós erőviszonyokat. Az első pár napban még nagyon változatos lesz az eredménylista, hiszen mindenki más program szerint készül majd, más-más részletre figyel oda a tesztelés különböző napjain. Még azt sem tartom kizártnak, hogy az idény első néhány versenye után is a fejünket fogjuk vakarni, mert nem tudjuk, hosszú távra tekintve ki áll a legkedvezőbb helyzetben.”

A Renault turbómotorja és a hozzá tartozó energiaátalakító rendszerek
A Renault turbómotorja és a hozzá tartozó energiaátalakító rendszerek

White szerint jó, hogy eleinte minden kiszámíthatatlan lesz, a rejtelmesség vonzza a nézőket.

„Nem baj az, ha néhány eredményt nehéz megmagyarázni, főleg az idény elején. A kiszámíthatatlanság mindenképpen jót tesz. Aztán idővel úgyis minden a helyére kerül, megszokjuk az új autókat, azok hangját, és az is kiderül, kik lesznek a világbajnokság fő esélyesei” – mondta White.

Jerezben több csapat is beveti a tartalék pilótáját, amire – az általuk fizetett pénz mellett – elsősorban azért van szükség, hogy a lehető legjobban be tudják állítani a szimulátorokat, amelyekben a szezon hátralévő részében fognak dolgozni. Fontos, hogy érezzék a különbséget a valódi autó és a szimulátor között.

Az időjárás-jelentések szerint keddre Dél-Spanyolországot is elérheti az egész Európa felett elterülő, kifejezetten hideg levegőt tartalmazó zóna, és a héten nem megy 15 fok fölé a hőmérséklet. A csapatok kapnak a Pirellitől a versenyhétvégéken nem használható, extra tartós abroncsokat is, amelyek kedvezőek lehetnek hideg időben.

A Pirelli bejelentette, hogy a pénteki napot vizes tesztnapnak nyilvánítja, s ha nem is esik az eső, a pálya fellocsolásával gondoskodnak arról, hogy a csapatok kipróbálhassák a vizes pályára val abroncsokat.

Az alacsony hőmérséklet még kedvező is lehet a turbómotorok első tesztjén, a finomhangolás során nem kell annyira a forróság miatt aggódni. A terheléses tesztre majd Bahreinben kerül sor, nem véletlenül mennek oda Barcelona helyett, a sivatagban a hűtőrendszerek hatékonyságát is próbára lehet majd tenni.

A JEREZI TESZT BEOSZTÁSA
kedd szerda csütörtök péntek
Red Bull Vettel Vettel
Ricciardo Ricciardo
Ferrari Räikkönen Räikkönen Alonso Alonso
Mercedes Hamilton Rosberg Hamilton Rosberg
McLaren Button Button Magnussen Magnussen
Force India Pérez Hülkenberg Juncadella ?
Sauber Gutiérrez Gutiérrez Sutil Sutil
Toro Rosso Vergne Kvjat Vergne Kvjat
Williams Bottas Bottas Massa Massa
Marussia Chilton Bianchi Chilton Bianchi
Caterham Ericsson Ericsson Frijns Kobajasi
A Lotus nem vesz részt a jerezi teszten.
A CSAPATBEMUTATÓK – AZ ÖSSZES AUTÓ KÉPEKBEN ITT!
RED BULL
RB10
január 28.
Jerez
MERCEDESF1 W05
január 28.Jerez
FERRARIF14 T
január 25.internet
galéria
LOTUSE22
január 24.
internet
McLARENMP4-29
január 24.internet
galéria
FORCE INDIA
VJM07
január 28.Jerez
SAUBERC33
január 26.internet
TORO ROSSO
STR9
január 27.Jerez
WILLIAMSFW36
január 28.Jerez
MARUSSIA?
január 28.Jerez
CATERHAMMR03
január 28.Jerez

A TESZTEK MENETRENDJE

Január 28–31.: Jerez
Február 19–22.: Szahír
Február 27–március 2.: Szahír

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik