AZ ÉLEN IS RÉG NEM LÁTOTT VÁLTOZATOSSÁG GYÖNYÖRKÖDTETI A STATISZTIKUSOKAT
A változatosság a 2012-es Formula–1-es idény kulcsszava lehet, nagyon élvezhetik az idényt, akik a korábbi évek stabil erőviszonyok miatt kiszámítható F1-es szezonjai alatt örömmel fogadtak egy-egy kaotikus futamot. Az úgynevezett káoszversenyek mindig felüdülést hoztak, s úgy tűnik, az idén nem korlátozódik egy-két alkalomra a kiszámíthatatlanság, hanem az egész esztendőt végigkíséri. Könnyen lehet, hogy a mostani évad káoszidény lesz.
Az, hogy melyik pályán éppen ki a leggyorsabb, nagyrészt a gumik kezelésétől függ, s bár ez sokak szerint zavaró lehet, a Pirelli vezetői úgy vélik, így is, úgy is a legjobb csapat és a legjobb pilóta diadalmaskodik majd, csak éppen nem fogjuk már a szezon felénél tudni, ki is az.
Nézzük az eddigi idényt számokban!
A pályafutása 22. győzelmével az örökranglista-11. Damon Hillt utolérő Sebastian Vettel nemcsak az idei negyedik győztes, hanem a negyedik vb-éllovas is négy versenyt követően. 2003-ban fordult elő legutóbb, hogy az első négy viadalon négy pilóta diadalmaskodjon, arra pedig, hogy négy istálló osztozzon az első sikereken, 1983-ban volt előző alkalommal példa. A Brabhamet kormányzó Nelson Piquet elsőként való leintését a mclarenes John Watson, a renault-s Alain Prost, majd a ferraris Patrick Tambay hasonló eredménye követte – és a széria nem szakadt meg, az ötödik versenyt pedig Keke Rosberg nyerte meg a Williamsszel.
Egy hete a Kínai Nagydíjon Mercedes-motoros autók foglalták el a dobogót, most Renault-erőforrást használó gárdáké lett a pódium. Sőt, három futamra visszamenőleg az első két helyezett mindenhol ugyanazt a motort használta, más-más kasztnival.
Malajziában Alonso a Ferrarival nyert a Sauber-Ferrarit használó Sergio Pérez előtt, Kínában Nico Rosberg Mercedesét Jenson Button McLaren-Mercerdese követte a célba, Bahreinben pedig Vettel Red Bull-Renault-ját Kimi Räikkönen Lotus-Renault-ja kísérte a kockás zászlóig.
Az idény első négy leggyorsabb körét is négy istálló jegyezte (Ausztrália: Button, McLaren; Malajzia: Räikkönen, Lotus; Kína: Kobajasi Kamui, Sauber; Bahrein: Vettel, Red Bull), amit legutóbb 1987-ben láthattunk. Akkor Piquet és a Williams, Teo Fabi és a Benetton, Prost és a McLaren, valamint Senna és a Lotus jött egymás után.
Ehhez jön, hogy az első négy idei GP-n eggyel több, azaz nyolc pilóta állt a dobogón, mint 2011-ben összesen, és máris ugyanannyian, nyolcan vezettek valamelyik versenyen, mint tavaly.
A LOTUS A HÍRNEVÉHEZ MÉLTÓAN SZEREPELT
A Lotus-istálló ismét a hírnevéhez méltóan szerepel, mert bár ennek a csapatnak nincs köze a Colin Chapman által alapított gárdához, a statisztikusok ebben az évben hozzászámolják a hétszeres konstruktőr-világbajnok adataihoz az új eredményeket.
Ezek alapján a Lotus az 1988-as Ausztrál Nagydíj (Nelson Piquet) óta először került fel a dobogóra, és az 1979-es Spanyol Nagydíj (Mario Andretti és Carlos Reutemann) óta először két pilótája állhatott fel a pódiumra. Romain Grosjean révén pedig az 1987-es Japán Nagydíj (Ayrton Senna) óta először állt az élen állt a csapat autója.
Grosjean Jean Alesi 1998-as Belga Nagydíjon elért 3. helyezése óta az első francia az F1-es dobogón.
WEBBER FURCSA NÉGYES SOROZATA
A versenyt a 4. helyen záró Mark Webber lehet az F1 történetében első, aki – a győzteseket leszámítva – zsinórban öt versenyen ugyanabban a pozícióban ér célba. A négyes sorozat korábban öt pilótának jött össze: Piquet 1987-ben 2., Michele Alboreto 1992-ben 7., Heinz-Harald Frentzen 1997-ben 3., Lewis Hamilton 2007-ben 2., míg Webber 2011-ben szintén 3. volt négyszer egymás után.
Sőt, ha folytatódik az eddigi bolond idény, és Spanyolországban, mondjuk, Räikkönen, Rosberg, Button, Webber sorrendben ér célba az első négy, úgy, hogy Vettel nem lesz az első hatban, Webber öt negyedik helyezéssel még a világbajnoki pontversenyt is vezetheti!
A Formula–1200. dobogós helyezettje, Grosjean életében először fejezett be kört F1-es futamon az első helyen, és ugyanezt Paul di Resta is elmondhatja magáról. Legutóbb a 2003-as indianapolisi versenyen fordult elő, hogy két pilóta is élete első köreit teljesítette az élen, akkor Button és Webber érte el az áttörést.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:35:10.990 |
2. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 3.333 mp h. |
3. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 10.194 mp h. |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 38.788 mp h. |
5. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 55.460 mp h. |
6. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 57.543 mp h. |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 57.803 mp h. |
8. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 58.984 mp h. |
9. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:04.999 p h. |
10. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:11.490 p h. |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:12.702 p h. |
12. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:16.539 p h. |
13. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:30.334 p h. |
14. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:33.723 p h. |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
16. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1 kör h. |
17. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1 kör h. |
18. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 2 kör h.* |
19. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 2 kör h. |
20. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 2 kör h. |
21. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 2 kör h. |
22. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 3 kör h.* |
*nem ért célba | ||||
FELADTA | megtett körök | |||
Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 25 | |
Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 24 | |
Leggyorsabb kör: Vettel (41. kör) 1:36.379 |
Győzelem | Dobogó | Pontszerzés | Pont | ||
1. | Sebastian Vettel | 1 | 2 | 3 | 53 |
2. | Lewis Hamilton | – | 3 | 4 | 49 |
3. | Mark Webber | – | – | 4 | 48 |
4. | Jenson Button | 1 | 2 | 2 | 43 |
5. | Fernando Alonso | 1 | 1 | 4 | 43 |
6. | Nico Rosberg | 1 | 1 | 2 | 35 |
7. | Kimi Räikkönen | – | 1 | 3 | 34 |
8. | Romain Grosjean | – | 1 | 2 | 23 |
9. | Sergio Pérez | – | 1 | 2 | 22 |
10. | Paul di Resta | – | – | 3 | 15 |
11. | Bruno Senna | – | – | 2 | 14 |
12. | Kobajasi Kamui | – | – | 2 | 9 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 4 |
13. | Pastor Maldonado | – | – | 1 | 4 |
15. | Felipe Massa | – | – | 1 | 2 |
15. | Nico Hülkenberg | – | – | 1 | 2 |
15. | Daniel Ricciardo | – | – | 1 | 2 |
18. | Michael Schumacher | – | – | 2 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 101 |
2. | McLaren-Mercedes | 92 |
3. | Lotus-Renault | 57 |
4. | Ferrari | 45 |
5. | Mercedes | 37 |
6. | Sauber-Ferrari | 31 |
7. | Williams-Renault | 18 |
8. | Force India-Mercedes | 17 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 6 |