A Mercedest igazából a szombaton megszerzett első rajtsor ellenére sem vették komolyan, mondván, a tavalyi és az eddigi idei futamokon látottak szerint a verseny közben úgyis lelassulnak kopott gumijaik miatt, és örülhetnek majd, ha Nico Rosberg vagy Michael Schumacher egyáltalán a dobogóra áll.
Ehhez képest Rosberg autóján az 56 körös futam alatt semmit sem lehetett tapasztalni a gumik gyors kopásából, sőt a Mercedes pilótája egyedüliként vitte sikerre a kétkiállásos stratégiát. Mögötte Jenson Button, Lewis Hamilton és Mark Webber is háromszor-háromszor állt ki a boxba. Mivel nagyon sűrű az idén a mezőny, az élcsapatok pilótái nem tudnak az első kiállásuk után tiszta pályaszakaszra visszatérni, a forgalomban visszaesnek, ami megnehezíti a feladatukat, Sanghajban a hajráig roppant kiélezett csata folyt a 2. pozícióért és attól lefelé.
Egyedül Rosberg autózhatott tisztán, amiben saját bevallása szerint a felhős idő és az aszfalt viszonylag alacsony hőmérséklete is szerepet játszott. A Mercedes végül azért nem örülhetett felhőtlenül, mert Michael Schumacher első kerékcseréjekor a másik Mercedesre rosszul rögzítették a jobb első kereket, amiért a veterán német feladta a futamot. Schumi akkor a 3. helyen állt, de ha Rosberg stratégiáját követte volna, a kettős győzelem is meglehetett volna a Mercedesnek.
A 2. helyért hatalmas csata folyt a középmezőnyből kétkiállásos stratégiájának köszönhetően előre ugrók és a háromszor kiállók között, 15 körrel a leintés előtt a 2. és a 10. helyezett 5 másodpercen belül volt.
Kimi Räikkönen, aki háromkiállásos taktikáját menet közben módosította két kiállásra, sokáig a 2. helyen haladt, de miután hirtelen elkoptak a gumijai, egy kör alatt visszaesett a 10. helyre, majd még hátrébb.
Sebastian Vettel sem tudta maga mögött tartani a háromszor kiállókat, Button, Hamilton, majd Webber is megelőzte, így az 5. lett, ami még mindig nagy előrelépés a 11. rajtpozícióhoz képest.
Romain Grosjean pályafutása első pontjait ünnepelhette meg, a Williams kettős pontszerzéssel zárta a futamot, amely után Lewis Hamilton áll a vb-pontverseny első helyén.
ELŐZMÉNYEK
A Mercedesnél a szombaton megszerzett pole pozíció ellenére sem nagyon hisznek abban, hogy Nico Rosberg vagy Michael Schumacher győzelemre tudja váltani jó rajthelyét. A W03-ason ugyanis gyorsan kopnak a gumik versenykörülmények között, ráadásul a trükkös DRS-t, amely az időmérőn korlátlanul használható volt, és az autó végsebességét növelte, a versenyen csak a hátsó egyenes második felében használhatják a pilóták, ott is csak akkor, ha a 13-as kanyar bejáratánál közel vannak az előttük haladóhoz.
Nagy esély lehet Kobajasi Kamui és Kimi Räikkönen számára a futam, de mögöttük az elmúlt évek menői sorakoznak, Jenson Button, Mark Webber és Lewis Hamilton is abban bízik, hogy sikerül hamar túljutni az első négyen.
Csakhogy Rosberg azt mondta, minél hűvösebb az aszfalt, a Mercedes annál jobban meg tudja kímélni az abroncsait a futamon. Button viszont az időmérő után éppen azt taglalta, hogy neki a melegebb aszfalt tenne jót a versenyen. Márpedig a pálya ezúttal a szombatit idézi, a levegő 20, az aszfalt 21 fokos, és mivel helyi idő szerint 15 órakor van a rajt, csak hűvösebb lesz az útfelület.
A mezőnyből Hamilton kapott rajtbüntetést váltócsere miatt, ezért nem a 2., hanem a 7. rajtkockából indul. Az időmérőt a 18. helyen záró Vergne viszont a boxutcába kényszerül a rajtnál, miután autóját a versenyre szinte teljesen átépítette a Toro Rosso szerelőbrigádja.
A rajtrácson feltűnt Mika Häkkinen, akit a Red Bull Twitter-üzenete szerint „azért hozott ide a Mercedes szándékosan, hogy az első sorból induló Schumit a régi szép időkre emlékeztesse és feltüzelje."
A Pirelli szerint nincs szükség az esős gumikra, senki sem számít csapadékra. A Williams közös fotóval kedveskedett a 70. születésnapját hétfőn ünneplő Sir Frank Williams alapítónak. Paul di Resta is ünnepelni készül, ő hétfőn 26 éves lesz.
A FUTAM
A pilóták rendben megkezdték és teljesítették a felvezető kört, leszámítva ugyebár Vergne-t, aki a boxban várakozott.
A rajtnál a két Mercedes rendben eljött, a higgadtságot fogadó Kobajasi azonban túlságosan is óvatos volt, a két McLaren hamar túljutott rajta, és az első kör felére már Pérez is megelőzte.
Rosberg vezetett, a két Mercedes mögé feljött Button, akit Räikkönen és Hamilton követett. Webber szokásához híven visszaesett a rajtnál, akárcsak Vettel, aki a 14. helyen zárta az első kört.
Hamilton mögött Pérez, Kobajasi, Alonso, Webber és Massa volt a sorrend.
Rosberg és Schumacher a 3. körre jelentős előnyt szerzett Buttonnal szemben, még nem jelentkeztek a várt problémák a gumikkal. A mezőny a két Mercedes mögött együtt maradt.
Hosszúság: 5.451 km
A tavalyi eredmény |
Vettel beszorult Di Resta mögé, nem tudott előzni, a 14. helyen haladt, és a DRS-zónában esélye sem volt előzni, annyira lassú volt az autója. A pilóták a célegyenesre fordító 16-os kanyar csúszósságára panaszkodtak.
Webber a 6. kör végén a boxba hajtott új gumikért.
A 6. körben is Rosberg volt a leggyorsabb, elszakadt Schumachertől, akire felzárkózott Button. Kettejüket Räikkönen, Hamilton és Pérez követte közelről.
Vettel a 9. körben kapott új gumikat. Schumacher újra el tudott szakadni Buttontól. A 10. körben Räikkönen és Hamilton együtt érkezett a boxba, az angol megelőzte a finnt, úgy tértek vissza a pályára, hogy Webber közéjük került.
Button egy körrel később ment ki, Hamilton elé jött vissza. A Mercedesek kint maradtak a pályán, akárcsak Pérez és Alonso.
Schumacher a 12. kör végén jött ki, de Button mögé jött vissza. A német ezt követően a pálya szélére húzódott, és feladta a versenyt.
Rosberg a 13. kör végén jött a boxba, kényelmes előnnyel tért vissza Button elé, de Pérez vezetett Massa előtt.
Rosberg, Hamilton, Webber és Räikkönen közepesen kemény gumikon haladt, Button az időmérőn már használt lágy abroncsokon száguldott. A finn mögött Alonso, Kobajasi és Grosjean haladt.
A visszajátszásból kiderült, Schumacher autójának jobb első kereke a boxkiálláskor rosszul lett rögzítve, ezért állt meg a német.
Pérez a 16. körben hatalmasat fékezett a hátsó egyenes végén, ment is a boxba új gumikért, közepesen keményeket kapott. Massa vezetett, Rosberg már a nyakán volt, és a hátsó egyenesben könnyedén megelőzte a brazilt, aki ezután kereket cserélt.
Pérez Grosjean és Vettel között, a 10. helyen folytatta, s azonnal támadta a franciát. A mexikói a 19. körben lecsúszott az ideális ívről, Vettel így meg tudta előzni.
A 20. körben Rosberg, Button, Hamilton, Webber, Räikkönen, Alonso, Kobajasi, Grosjean, Vettel, Pérez volt az első tíz sorrendje.
Rosberg csaknem öt másodperces előnnyel vezetett, Button és Hamilton között 2.5 másodperc volt, Webber lemaradt a McLarenekről, de az ausztrált közelről üldözte Räikkönen és Alonso.
Webber a 22. körben újra közepesen kemény keverékű gumikat kapott, egy körrel később Hamilton ugyanezért követte a boxba. A többiek még kivártak.
Button a 24. kör végén keményebb keverékű gumikat kapott, Hamilton a 12. Massa mögé ragadt, feljött rájuk Webber. Hamilton a 27. körben a 6-os kanyarban megelőzte Massát, akin egy körrel később Webber is túljutott.
Alonso a 27. kör végén lágy gumikat kapott. Egy körrel később Räikkönen ment a boxba, de Alonso mögé visszaesett.
A 30. körben Button Vettelt, Alonso Massát előzte meg, Rosberg továbbra is vezetett egy kiállás után Grosjean előtt. A Lotus francia pilótája és Vettel is egy kiállással kevesebbet tervezett, a stratégiák elcsúsztak egymáshoz képest, azaz a pályán kialakult sorrend egyre inkább a reális sorrendet tükrözte.
Vettel a 32. körben kapott új gumikat, visszaesett a 13. helyre, de neki már nem kellett kiállnia a boxba.
Grosjean egy körrel később állt ki, Vettel mögé jött vissza. Rosberg még mindig egy kiállással állt az élen, Button sokkal gyorsabb volt nála, de mindkettejüknek egy boxkiállása volt hátra.
A Pérezzel a 3. helyért csatázó Hamiltont Webber próbálta megelőzni, Alonso közeledett feléjük.
A 34. kör végén Rosberg kiállt a boxba, a Pérez–Hamilton csata elé jött vissza, Webber is átesett utolsó kerékcseréjén.
A következő körben Pérez is a boxba ment utolsó pit-stopjára. Előtte, mint az első kiállását megelőzően, hatalmasat fékezett a hátsó egyenes végén.
Button vezetett Rosberg előtt, de a mclarenesnek még jönnie kellett a boxba. Rosberg gyorsabb volt, mint az angol.
Webber a kerékvetőre futva majdnem elszállt, autója eleje elemelkedett a talajtól, de aztán tovább tudott menni.
Rosberg mögött Hamilton és Alonso száguldott, majd Massa, Räikkönen, Kobajasi, Vettel és Grosjean következett. Közülük elvileg Rosberg, Vettel és Grosjean ment a végéig boxkiállás nélkül.
Hamilton és Alonso a 38. körben a boxba állt, az angol elöl maradt.
A 39. körben Button állt ki az élről, Rosberg visszavette a vezetést, a McLaren angolja pedig a bal hátsó kerékkel történt probléma miatt Grosjean mögé esett vissza. A franciát szinte azonnal megelőzte, és Vettel mögött folytatta.
Massa 20 másodperccel maradt el Rosbergtől, a brazil a 41. kör végén szervizelt. Räikkönen jött fel a 2. helyre, de elméletileg még neki is volt egy kerékcseréje. A mögötte kialakuló Vettel, Button, Grosjean, Webber sorrend reális volt.
Hamilton és Alonso igyekezett előre, de a spanyol egy előzésnél lesodródott a pályáról, és a két Sauber mögé esett vissza.
A 2. és a 10. helyezett 5 másodpercen belül volt egymáshoz képest, Räikkönen úgy ment, mint aki már nem akar kereket cserélni.
Webber Grosjeant támadta a 45. körben, a francia lecsúszott a pályáról.
Tíz körrel a vége előtt Rosberg, Räikkönen, Vettel, Button, Webber, Hamilton, Senna, Grosjean, Maldonado, Alonso volt az első tíz sorrendje.
Vettel nem tudott mit kezdeni Räikkönennel, akinek két körrel „idősebbek” voltak a gumijai.
Räikkönen kopott gumijai 9 körrel a vége előtt bajba sodorták a finnt: Vettel elment mellette, majd a Lotus megcsúszott, ami után Button is előzött. Webbernek nem sikerült, sőt az ausztrál lecsúszott az útról, és Hamilton elment mellette.
Räikkönen teljesen visszacsúszott, nem jött be a kockáztatás, a 49. kör végén már a 12. volt.
Rosberg 25 másodperccel vezetett Vettel előtt, a címvédő mögött Button, Hamilton, Webber,, Grosjean, Senna, Maldonado, Alonso sorrend alakult ki. A Williamsek megint feljöttek az élbolyba.
Button az 51. körben a hátsó egyenesben kihasználta nyolc körrel fiatalabb gumijait, és megelőzte Vettelt. Hamilton is frissebb gumikon volt, mint a német, előzésre törekedett.
Alonso Maldonadót támadta a hajrában, fordítva, mint Ausztráliában. Hamilton az 54. körben megelőzte Vettelt, akit Webber támadott.
Rosberg továbbra is kényelmesen vezetett Button előtt, a Mercedes gumikopási gondjai mintha nem is lettek volna…
Az utolsó előtti körben Webber a DRS-zónában támadta Vettelt, s bár elfékezte magát, a 15-ös kanyar utáni kigyorsításkor előzni tudott, így az idény harmadik versenyét is a 4. helyen fejezte be.
Nico Rosberg megnyerte a Kínai Nagydíjat, a Mercedes gyári csapata 1955 óta először nyert az F1-ben. A német először nyert.
Button lett a 2., Hamilton az idén harmadszor is 3. Webber és Vettel mögött Grosjean, Senna, Maldonado, Alonso és Kobajasi szerzett pontot.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:36:26.929 |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 20.626 mp h. |
3. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 26.012 mp h. |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 27.924 mp h. |
5. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 30.483 mp h. |
6. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 31.491 mp h. |
7. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 34.597 mp h. |
8. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 35.643 mp h. |
9. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 37.256 mp h. |
10. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 38.720 mp h. |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 41.066 mp h. |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 42.273 mp h. |
13. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 42.779 mp h. |
14. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 50.573 mp h. |
15. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 51.213 mp h. |
16. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 51.756 mp h. |
17. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:03.156 p h. |
18. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1 kör h. |
19. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
20. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
21. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1 kör h. |
22. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 2 kör h. |
23. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 3 kör h. |
FELADTA | ||||
Michael Schumacher | német | Mercedes | 12 megtett kör | |
Leggyorsabb kör: Kobajasi (40. kör) 1:39.960 |
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | |
1. | Lewis Hamilton | – | 3 | 3 | 45 |
2. | Jenson Button | 1 | 2 | 2 | 43 |
3. | Fernando Alonso | 1 | 1 | 3 | 37 |
4. | Mark Webber | – | – | 3 | 36 |
5. | Sebastian Vettel | – | 1 | 2 | 28 |
6. | Nico Rosberg | 1 | 1 | 1 | 25 |
7. | Sergio Perez | – | 1 | 2 | 22 |
8. | Kimi Räikkönen | – | – | 2 | 16 |
9. | Bruno Senna | – | – | 2 | 14 |
10. | Kobajasi Kamui | – | – | 2 | 9 |
11. | Romain Grosjean | – | – | 1 | 8 |
12. | Paul di Resta | – | – | 2 | 7 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 4 |
14. | Pastor Maldonado | – | – | 1 | 4 |
15. | Daniel Ricciardo | – | – | 1 | 2 |
16. | Nico Hülkenberg | – | – | 1 | 2 |
17. | Michael Schumacher | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | McLaren-Mercedes | 88 |
2. | Red Bull-Renault | 64 |
3. | Ferrari | 37 |
4. | Sauber-Ferrari | 31 |
5. | Mercedes | 26 |
6. | Lotus-Renault | 24 |
7. | Williams-Renault | 18 |
8. | Force India-Mercedes | 9 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 6 |
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
2. | Michael Schumacher | német | Mercedes |
3. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
5. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
6. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
7. | Lewis Hamilton* | brit | McLaren-Mercedes |
8. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari |
9. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
10. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
11. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
12. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
13. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
14. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
16. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
17. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
18. | Jean-Éric Vergne** | francia | Toro Rosso-Ferrari |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
20. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
21. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth |
22. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth |
23. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |
*Hamilton öt rajthelyes büntetést kapott váltócsere miatt. **Vergne a boxból rajtolt |