Sebastian Vettel kihasználta a Bahreinben szombaton megszerzett első rajtkockáját, és megnyerte az idény negyedik versenyét, aminek köszönhetően ő és csapata, a Red Bull is átvette a vezetést a világbajnokságon. A futam elején ugyan a második helyről induló Lewis Hamilton tűnt a német legnagyobb riválisának, a boxkiállások során a 11. helyről induló Kimi Räikkönen egyre följebb került, és miután csapattársát, a szintén gyors Romain Grosjeant megelőzte, Vettel nyomába eredt.
Az utolsó boxkiállások előtt utol is érte a németet, a 36. kör elején került a legközelebb az előzéshez, de Vettel visszaverte az akciót, amit ezután már nem követett hasonlóan elszánt próbálkozás.
A harmadik helyezést a vasárnap remek formát mutató Lotus-istálló másik pilótája, Romain Grosjean szerezte meg, a francia, miután a verseny elején elhúzott Mark Webber mellett, folyamatosan maga mögött hagyta az idén negyedszer is negyedik ausztrált, és életében először dobogóra állhatott.
Az első négy, Renault-motort használó pilóta mögött Nico Rosberg lett az ötödik, a Mercedesszel szombaton a versenybeállításokra figyelő pilóta a McLareneket megverte ugyan, a Red Bull és a Lotus versenyzői ellen azonban esélye sem volt. Ezen a ponton érdekes a szombati nyilatkozata, miszerint az időmérőt beáldozta a verseny miatt, hiszen az élről rajtolva a szabadon száguldás minden esetben előnyösebb, mint bármilyen beállítás – főleg úgy, hogy az aszfalt a vártnál hűvösebb volt, alig ment 30 fok fölé a hőmérséklet.
A McLarennél Jenson Button és Hamilton nem szólhatott bele a dobogós helyezések sorsába, Button rosszul rajtolt, Hamiltonnak pedig elrontották a kerékcseréit – lesz min dolgoznia a Sam Michael vezette technikai stábnak a Spanyol Nagydíj előtt…
Button a végén célba sem ért, defekt, majd kipufogótörés miatt kellett kiállnia.
Fernando Alonso csak annak örülhetett, hogy megelőzte Hamiltont, Rosberg agresszív védekezése viszont párszor kiakasztotta. Felipe Massa megszerezte idei első pontjait, Michael Schumacher pedig a 10. lett a 22. rajtkockából indulva.
ELŐZMÉNYEK
A verseny előtti órákban esőfelhők érkeztek a bahreini versenypálya fölé, s némi csapadék borzolta a kedélyeket a pilótaparádé közben. Az országban évente hét centiméternyi eső esik, a csapatok cseppet sem aggódtak amiatt, hogy a sivatagban esetleg nedvessé válik az aszfalt. Alex Wurz, a Williams pilótáinak tanácsadója arra emlékeztetett a twitteren, hogy 2004-ben, az első Bahreini Nagydíj reggelén is esett az eső.
A Mercedes-istálló kicserélte a váltót Michael Schumacher W03-asában, így a németet öt rajthellyel hátrébb sorolták. A szombati időmérőn nagy meglepetésre az első szakaszban búcsúzó Schumi így a 17. helyett a 22. rajtkockából indult. A tavalyi Belga GP-n ennél is hátrébbról, a 24. helyről indult, de feljött a versenyen az 5. helyre – Bahreinben a korábbi években ez nehéz lett volna, de a DRS segítségével összejöhetett volna a bravúr.
AZ ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁST IDE KATTINTVA ÉRHETI EL!
A felvezető körre rendben eljött a mezőny Vettel vezetésével.
A FUTAM
Az aszfalt a rajtnál 32 Celsius-fokos volt a felhők miatt. Csak Kobajasi indult közepesen kemény gumikon, a többiek a lágyat választották.
Vettel jól jött el a rajtnál, s ezúttal Webber sem ragadt be, megtartotta harmadik helyét. Mögé feljött Grosjean és Alonso, Button a 6. helyre csúszott vissza. Az angolt Räikkönen, a jól induló Massa, Rosberg és Pérez követte.
Schumacher feljött a 16. helyre.
Hosszúság: 5.412 km Teljes versenytáv: 57 kör (308.238 km) Pályacsúcs: 1:30.252 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004) Időmérőcsúcs: 1:30.139 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
Kanyarok száma: 15 (6 balos, 9 jobbos) Vezetési irány: óramutató járásának megfelelően Leghosszabb teljes gázzal teljesíthető szakasz: 1.050 méter (kb. 14 másodperc) Legmagasabb mért sebesség:309 km/h Üzemanyag-fogyasztás: kb. 3.1 kg / kör Körönként váltások száma: 58 DRS-zóna: a célegyenesben Hétvégére szánt gumikeverék: Lágy/Közepes |
Vettel két kör után már három másodperccel vezetett Hamilton előtt. Az itt korábban kétszer nyerő Massa a 3. körben megelőzte Räikkönent, és feljött a 7. helyre. A 4. kör elején Grosjean Webber elé ugrott a DRS-zónában. Räikkönen visszaelőzte Massát, a két Lotus volt a leggyorsabb, Grosjean már Hamilton nyakán loholt.
A 7. kör elején a célegyenesben előzött a francia. Räikkönen ugyanekkor Buttont utasította maga mögé. A 2009-es világbajnok kopott hátsó gumijaira panaszkodott.
Räikkönen a célegyenesben könnyedén ment el Alonso mellett, miközben Button, Massa és Rosberg kereket cserélt. A 9. kör végén Hamilton, Webber és Alonso ment a boxba, az angol Webber és Alonso mögött jött vissza.
Hamilton Rosberg és Massa elé jött vissza, a német támadta is az angolt, akinek el kellett hagynia a pályát.
Kínában Button fázott rá a bal hátsó kerék lassú kicserélésére, a McLarenen belül a héten Sam Michaelt, a Williams korábbi technikai igazgatóját bízták meg azzal, hogy orvosolja a visszatérő problémát.
A 10. körben Grosjean, egy körrel később Vettel és Räikkönen kapott új gumikat. Di Resta állt az élre.
A kerékcserék során csak Räikkönen és Rosberg kapott lágy gumikat, a többiek a közepesen keménnyel folytatták. Button a pályán megelőzte Alonsót. Vettel a 13. kör elején megelőzte Di Restát, és visszaállt az élre.
A 13. kör végén Vettel vezetett Di Resta, Grosjean, Kobajasi, Räikkönen, Webber, Button, Hamilton, Alonso és Rosberg előtt. Di Resta és Kobajasi még nem volt kerékcserén, a japán a keményebb keverékeken száguldott – 3 másodperccel lassabban, mint a többiek.
A 14. körben ki is mentek a boxba, Vettel mögött Grosjean, a Webbert megelőző Räikkönen, Webber, Button, Hamilton, Alonso, Rosberg és Massa száguldott.
Az élen Vettel, Grosjean és Räikkönen közel egy másodperccel gyorsabb volt a többieknél, Webber lemaradt tőlük.
A sportfelügyelők negyedórányi vizsgálódást követően közölték, hogy Hamilton és Rosberg esetét a verseny után vizsgálják meg.
Räikkönen a lágy gumikon utolérte Grosjeant. Button a 22. körben másodszor cserélt kereket, akárcsak Rosberg és Massa.
Räikkönen a 24. kör elején megelőzte Grosjeant, mögülük Webber, Hamilton és Alonso is a boxba hajtott. Bár Hamilton ezúttal is késlekedett, Alonso Rosberg elé jött vissza, a német egyből megelőzte.
Räikkönen a 24. kör végén a boxba hajtott, közepesen kemény gumikat kapott. Egy körrel később Vettel is szervizelt, lágy gumikat kapott. Grosjean a keményebb gumikon folytatta.
Közben Rosberg nem a legsportszerűbb keretek között védekezett Alonsóval szemben, a spanyolnak le kellett hajtania a pályáról. Mögöttük Maldonado bal hátsó defekt miatt megpördült, majd a boxba hajtva feladta a versenyt.
Alonso dühösen szólt be a csapatrádión Rosberg miatt. Räikkönen és Vettel felváltva futották a leggyorsabb köröket, a 27. kör végén 2.2 másodperc volt kettejük között.
A 28. kör végén Vettelt Räikkönen (2 mp), Grosjean (9.6), Di Resta (18.7, 1 kiállás), Webber (18.9), Button (22.6), Kobajasi (26.5, 1 kiállás), Rosberg (29.4), Alonso (31.2), Massa (32.4) és Hamilton (33.2) követte.
A Rosberg kontra Alonso eset megtárgyalását is a verseny utánra halasztották a sportfelügyelők.
A 31. körben Kobajasi a boxba hajtott, Alonso egészen a bejáratig követte a szélárnyék miatt, csak az utolsó pillanatban húzott vissza a pályára.
Räikkönen felzárkózott Vettelre, a 33. kör végén egy másodpercen belülre került a némethez képest. Grosjean tartotta Webberrel szembeni tíz másodperces előnyét, pedig az ausztrál lágy gumikon volt.
Räikkönen a 36. kör elején támadta Vettelt a célegyenesben, de a német agresszívan védekezett. A kör végén Rosberg és Hamilton ment ki a boxba, az angol kerékcseréje ismét lassú volt, nem tudott a német elé kerülni. Vettel feltartotta Räikkönent, Grosjean közeledhetett hozzájuk.
A 37. körben Button, Alonso és Schumacher szervizelt. Schumi Hamilton mögött folytatta. A mclarenes a verseny leggyorsabb körét futotta, Massa a boxból csak mögé jött vissza.
A 39. körben Vettel és Räikkönen együtt ment a boxba, Webber követte őket. Egy körrel később Grosjean érkezett az élről.
Vettel a 41. körben a legjobb köridőt érte el, Räikkönen köre nyolc tizeddel maradt el tőle, a „távolság” 3 másodperc volt. Mindketten a keményebb gumikon voltak, akárcsak Grosjean és Webber.
A gumikímélő üzemmódban haladó Räikkönennel rádión közölte a versenymérnöke, hogy felkészülhet az utolsó rohamra. Tíz köre maradt rá.
Az első 11 sorrendje Vettel, Räikkönen, Grosjean, Webber, Di Resta, Rosberg, Button, Alonso, Hamilton, Massa, Schumacher volt.
Az utolsó körökben Räikkönen lelassult Vettelhez képest, Grosjeannal szemben tartotta az előnyét, Webber pedig 18 másodpercre volt a franciától – és körönként egy másodperccel lassabb volt a Lotusoknál.
A két boxkiállásos taktikát alkalmazó Di Resta az 52. körig bírta maga mögött tartani Rosberget, de aztán meg kellett adnia magát. Button sem volt messze.
A győzelem felé száguldó Vettel eredményével a vb-pontverseny élére ugráshoz is közeledett.
Button az 53. kör végén bal hátsó defekt miatt a boxba állt, visszaesett a 7. helyről, Schumacher feljött a 10. pozícióba. Button a 13. helyen folytatta, de az 55. körben ismét a boxba állt, és feladta a futamot. A motor mély hangja arra utalt, hogy a kipufogója tört el.
Vettel megszerezte idei első győzelmét, Räikkönen visszatérése utáni 4. versenyén második lett, Grosjean behozta a másik Lotust a 3. helyre.
Webber az idei negyedik versenyen is negyedik lett, Rosberg az 5., Di Resta a 6., Alonso a 7., Hamilton a 8., az idei első pontjait szerző Massa a 9., Schumacher pedig a 22. helyről indulva a 10. lett.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:35:10.990 |
2. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 3.333 mp h. |
3. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 10.194 mp h. |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 38.788 mp h. |
5. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 55.460 mp h. |
6. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 57.543 mp h. |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 57.803 mp h. |
8. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 58.984 mp h. |
9. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:04.999 p h. |
10. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:11.490 p h. |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:12.702 p h. |
12. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:16.539 p h. |
13. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:30.334 p h. |
14. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:33.723 p h. |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
16. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1 kör h. |
17. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1 kör h. |
18. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 2 kör h.* |
19. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 2 kör h. |
20. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 2 kör h. |
21. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 2 kör h. |
22. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 3 kör h.* |
*nem ért célba | ||||
FELADTA | megtett körök | |||
Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 25 | |
Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 24 | |
Leggyorsabb kör: Vettel (41. kör) 1:36.379 |
Győzelem | Dobogó | Pontszerzés | Pont | ||
1. | Sebastian Vettel | 1 | 2 | 3 | 53 |
2. | Lewis Hamilton | – | 3 | 4 | 49 |
3. | Mark Webber | – | – | 4 | 48 |
4. | Jenson Button | 1 | 2 | 2 | 43 |
5. | Fernando Alonso | 1 | 1 | 4 | 43 |
6. | Nico Rosberg | 1 | 1 | 2 | 35 |
7. | Kimi Räikkönen | – | 1 | 3 | 34 |
8. | Romain Grosjean | – | 1 | 2 | 23 |
9. | Sergio Pérez | – | 1 | 2 | 22 |
10. | Paul di Resta | – | – | 3 | 15 |
11. | Bruno Senna | – | – | 2 | 14 |
12. | Kobajasi Kamui | – | – | 2 | 9 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 4 |
13. | Pastor Maldonado | – | – | 1 | 4 |
15. | Felipe Massa | – | – | 1 | 2 |
15. | Nico Hülkenberg | – | – | 1 | 2 |
15. | Daniel Ricciardo | – | – | 1 | 2 |
18. | Michael Schumacher | – | – | 2 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 101 |
2. | McLaren-Mercedes | 92 |
3. | Lotus-Renault | 57 |
4. | Ferrari | 45 |
5. | Mercedes | 37 |
6. | Sauber-Ferrari | 31 |
7. | Williams-Renault | 18 |
8. | Force India-Mercedes | 17 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 6 |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
5. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
6. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
7. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
8. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari |
9. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
10. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
11. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
12. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari |
13. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
14. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
15. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
16. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
17. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
18. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
19. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth |
20. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |
21. | Pastor Maldonado* | venezuelai | Williams-Renault |
22. | Michael Schumacher * | német | Mercedes |
23. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |
*váltócsere miatt öt rajthellyel hátrébb sorolták |