Fiatalok, idősek, sikeresek - Szuzuka számokban

Vágólapra másolva!
2011.10.11. 10:25
null
Michael Schumacher 2006 óta most először vezetett versenyen hivatalosan (Fotó: Action Images)
Címkék
A Japán GP Sebastian Vettelről szólt, a Red Bull pilótája Szuzukában kétszeres világbajnok lett. Az összetettbeli elsőség megvan, pole pozíciójával is közelebb került az egy idényen belüli rekordhoz, de azzal, hogy csak harmadik lett, több más csúcstól távolabb került. Michael Schumacher a Magyar Nagydíj után ismét az élen állt, s mivel három kört is elsőként fejezett be, ezt már hivatalosan is számításba vették. A Mercedes-istálló nemcsak veteránjára, de gyors boxkiállásaira is büszke lehet.

 

Sebastian Vettel 24 évesen és 98 naposan minden idők legfiatalabb kétszeres világbajnoka lett, átadva a múltnak Fernando Alonso ötesztendős rekordját (25 év és 84 nap). Ennyi idősen rajta kívül csak Alonso és Lewis Hamilton lett világbajnok. Hogy az évek múlásával mennyivel fiatalodott a mezőny és az élmezőny, jól szemlélteti, hogy ennyi idősen Michael Schumacher 1993-ban még csak egy futamgyőzelemmel állt, Alain Prost 1979-ben még be sem mutatkozott az F1-ben, míg Juan Manuel Fangio 1935-ben még közel 15 évre volt az első F1-es futamától, a versenysorozat kezdetétől...

Az elmúlt hat világbajnokságból csak a tavalyin nem az a versenyző lett a világbajnok, aki győzelemmel kezdte az idényt, a 2010-es szezon nyitányát ugyanis Fernando Alonso nyerte meg, de végül Vettelt avatták bajnokká.

Vettel a 11., akit Szuzukában koronáztak meg. Itt nyerte meg mindhárom vb-címét Ayrton Senna, Mika Häkkinen is mindkétszer itt biztosította be az összetettbeli elsőségét, és Damon Hill ugyanitt örülhetett az egyetlen vb-címének. Rajtuk kívül kétszer, 2000-ben és 2003-ban itt lett világbajnok Michael Schumacher, továbbá Nelson Piquet 1987-ben, Alain Prost pedig 1989-ben itt szerezte meg a harmadik címét. Mindannyian az utolsó vagy az utolsó előtti futamon lettek bajnokok, a szezon ilyen korai szakaszában viszont még nem volt koronázás Szuzukában.

Vettel a 10, 6, 4, 3, 2, 1-es pontrendszerben, valamint a 2003 és 2009 között alkalmazott 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1-es szisztémában is a Szingapúri Nagydíjon biztosította volna be a vb-trónját. Előbbiben jelenleg neki 121, Jenson Buttonnak pedig 66, utóbbiban neki 132, Buttonnak 82 pontja lenne.

SCHUMACHER HIVATALOSAN IS AZ ÉLEN

A Japán Nagydíjon tízszer változott az élen álló személye, ugyanannyiszor, mint 2008-ban Fudzsiban. Ennél többször legutóbb az 1971-es Olasz GP-n volt váltás az élen – ám amíg a két Japán GP-n az összes változást boxkiállás okozta, Monzában a 25 csere főleg előzéseknek volt köszönhető.

Michael Schumacher három kört zárt az első helyen, hivatalosan az elsőket a visszatérése óta – legutóbb is itt állt az élen, 2006-ban a Ferrarival vezetett, még mielőtt tönkrement a motorja. Ez az ötödik leghosszabb idő, amit egy versenyző két vezető köre között eltöltött: az éllovas e tekintetben Bruce McLaren, aki az 1962-es Monacói Nagydíjat követően legközelebb 1968-ban, a Belga GP-n haladt az első helyen.

Schumi egy kört a Hungaroringen is az élen töltött az előtte haladó Hamilton, Vettel, Alonso, Nico Rosberg négyes boxkiállását követően, de miután a következő körben ő maga is kereket cserélt, a célvonalat Hamilton szelte át elsőként, így Schumacher akkor hivatalosan nem is állt az élen.

Schumacher 42 évesen és 9 hónaposan állt az élen, ilyen idős pilóta 1986 óta nem haladt a vezető helyen, akkor Jacques Laffite 42 évesen és 7 hónaposan vezetett. A következő, akit megelőzhet, Sir Jack Brabham, aki az 1970-es Brit Nagydíjon 44 évesnél is idősebb volt – Schumacher meg még pelenkát hordott...

Vettel Szuzukában az idei 12. rajtelsőségét szerezte meg, és a hátralévő négy hivatalos időmérő edzésből már csak kettőt kell megnyernie ahhoz, hogy beállítsa Nigel Mansell 1992-beli 14-es rekordját. A 14. első rajtsoros indulásával ugyanannyinál jár, amennyivel a tavalyi idényt befejezte. Az egy szezonon belüli rekord ezen a téren 16 futam, Ayrton Senna 1989-ben, Alain Prost 1993-ban, Damon Hill pedig 1996-ban állította fel, de azokban az években pontosan ennyi futam volt. Azaz a mennyiség tekintetében Vettel az idén csúcsot dönthet, ám a tökéletes mutató a Német Nagydíj 3. rajtkockája miatt már nem sikerülhet.

A 14. dobogós helyezésével (itt is a hazai versenye hibádzik az eddigi 15-ből) is rekordközelben maradt, s még három kell ahhoz, hogy beállítsa Schumacher 2002-beli 17-es csúcsát, bár a hétszeres világbajnok akkor százszázalékos mutatóval zárt.

Az élen töltött körök arányának tekintetében Vettel rontott az esélyein, a verseny előtti 69.8 százalékról visszaesett 67.2-re, és eltávolodott Jim Clark 72 százalékos csúcsától (1963). A világbajnok az idei 15 futamon megszerezhető 375 pontból 324-et bezsebelt, ami 86.4 százalékos eredményességet jelent. A rekordot Schumacher tartja, 2002-ben a lehetséges 170 pontból 144-et gyűjtött össze, így a teljesítménye 84.7 százalékot tett ki.

Vettel Szuzukában a 34. kört a 10. helyen fejezte be, ennyire hátul még nem állt az évad során. A Virgin párosa, valamint Vitantonio Liuzzi és Daniel Ricciardo ugyanakkor még egyetlen kört sem fejezett be az első tízben.

Jenson Button pályafutása 12. győzelmét aratta, amivel az örökranglista 22. helyén beérte Mario Andrettit, Alan Jonest és Carlos Reutemannt. Öt mclarenes diadalából ez az első, amelyet teljesen száraz pályán aratott, s a legutóbbi hat sikere során Vettel rajtolt az élről.

40. dobogós helyezésével a 16. helyen holtversenyben áll Lewis Hamiltonnal. Csapattársát az előző öt versenyen megszerzett pódiumával érte utol, hiszen a másik brit ezek egyikén sem pezsgőzhetett.

Kobajasi Kamui pályafutása legjobb rajthelyét szerezte meg (7.), míg Nico Rosberg a legrosszabbat (23.).

Mark Webber a legutóbbi hat viadallal ellentétben egyetlen pozíciót sem veszített a rajtnál (igaz, nem is nyert), ami részben annak tudható be, hogy csak a 6. rajtkockából indulhatott.

A Mike Gascoyne-vezette Lotus-istálló a tavalyi bemutatkozása óta először fejezett be úgy versenyt, hogy mindkét pilótája a vezető körben maradt.

A Mercedes hajtotta végre a verseny három leggyorsabb boxkiállását – ez a hatodik alkalom az idén, hogy Ross Brawn csapata dolgozott a leggyorsabban a kerékcserékkor, csak a Red Bull múlja felül a brackleyieket, méghozzá eggyel. A McLaren és a Ferrari egy-egy leggyorsabb kerékcserét számlál. (Az időt a boxutca sebességkorlátozás alá eső szakaszába érkezéstől annak elhagyásáig mérik, ez Szuzukában Nico Rosberg esetében 20.575 másodperc volt.)

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik