Legutóbb körülbelül tíz éve készült olyan kimutatás, amely a magyar Formula–1-es futamot vette górcső alá. A nemrégiben elkészült új, százoldalas tanulmány részletesen vizsgálta a viadalt.
|
Amíg korábban leginkább azt vizsgálták, milyen médiaértéke van a Formula–1-nek, a mostani tanulmány fényt derített arra is, hogy milyen befolyással van a magyar GDP-re a száguldó cirkusz mogyoródi viadala. Vizsgálta a Hungaroring Sport Zrt. tevékenységét (mennyi alvállalkozót foglalkoztat, mennyi nézőt lát vendégül), a hotelek kihasználtságát, az F1-es közönség összetételét, azt, hogy a hazánkba érkező turisták átlagosan mennyit költenek.
A számításokból kiderül, az idén összesen több mint 13 milliárd forint bevételt jelentett az országnak a Magyar Nagydíj (amiből 6.3 milliárd adó- és járulékbevétel), s ehhez jön még a reklámérték, amelyet az generál, hogy több mint 100 millió néző látta a futamot a televíziók képernyőin keresztül. Egy ilyen költségvetésű kampány körülbelül hatmilliárd forintjába kerülne az országnak, persze hazánk nyilvánvalóan nem csinálna ekkora értékű projektet, de mégis... Jó tudni, hogy reklámérték szempontjából mennyit jelent a Formula–1. A kettő együtt pedig már majdnem 20 milliárd forint...
A jegybevételen kívül a Formula–1-es hétvégén nemigen van más bevétele a pályának (illetve az árusítóhelyekből azért van némi), ami körülbelül a futam megrendezésének költségeit fedezi. A Hungaroring az idén saját kezébe vette a pályahasznosítást, ennek köszönhetően ez évben növelte a bevételeit. Létrehozták az üzletfejlesztési igazgatói posztot is, amelyet október 3-ától Szalay Balázs tölt be. Tőle azt várja a Ring vezetősége, hogy tapasztalatai és kapcsolatai révén nemcsak a versenypályát, hanem a területén lévő többi létesítményt (a vezetéstechnikai centrumot, a kalandparkot s az épülő gokart-utánpótlásközpontot) is sokkal jobban kihasználják, s több bevételt hozzanak. „Nagy bravúr lenne, ha a Hungaroring Sport Zrt. nullszaldós lenne, de az idén megvan rá az esély” – mondta Gyulay Zsolt, aki bevallotta, kívülállóként nem is gondolta, milyen jelentős gazdasági hatásai vannak a F1-es futamnak. A tervek között szerepel visszahozni a világ második legnézettebb sorozatát, a túraautó-világbajnokságot, amely az idén körülbelül 100 ezer nézőt vonzott a pályára. |
A tanulmány részletesen kitér arra is, miből jön össze a fenti összeg, például egy német látogató attól kezdve, hogy otthonról elindul, mennyi pénzt költ el hazánkban (vesz benzint, autópálya-matricát, eszik-iszik, szállodai szobát vesz ki, jegyet vásárol a nagydíjra, stb.).
A négy nap alatt összesen 200 ezren látogattak ki a Magyar Nagydíjra, ebből a külföldi nézők aránya 80 százalék, s a külföldiek 86 százaléka jött kizárólag a Formula–1-es futam miatt Magyarországra. (A külföldről érkező szurkolók nagy része visszatérő vendég, legnagyobb számban a németek jöttek, őket a hollandok és a britek követték.) A külföldiek átlagosan 3.1 napot töltöttek hazánkban, és nagyságrendileg 233 ezer forintot költöttek nálunk.
A Magyar Nagydíj tehát számottevő adó- és járulékbevételt generált, az országimázs javításáról már nem is beszélve, s az idén először sikerült elérni azt is, hogy a Hungaroring területén (ahol a reklámfelületeket a megállapodás szerint Bernie Ecclestone cége értékesíti) teljesen ingyen megjelenhetett a „Visit Hungary" felirat, ami hatalmas fegyvertény.
„Mindez összességében azt jelenti, hogy jogdíj ide vagy oda, a Magyar Nagydíj majdnem húszmilliárd forintot hozott, vagyis a Formula–1 nagyon jó befektetése hazánknak immár huszonöt éve – mondta Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója. – Az elemzés szerint a nem számszerűsíthető gazdasági hatások közül a tudásra, a technológiára, a transzferre, az országimázsra és a közép- és kisvállalkozások szektorára is pozitívan hat a Magyar Nagydíj."