Nem kellett eső ahhoz, hogy rendkívül élvezetes versenyt hozzon a nürburgringi Német Nagydíj, Lewis Hamilton, Fernando Alonso és Mark Webber száraz pályán is szinte végig fej fej mellett haladt. A McLaren pilótája már a rajtnál elhúzott a pole pozíciós Webber mellett, s bár az ausztrál az első boxkiállások után korábbi szervizelésének és a friss gumikon megtett gyorsabb köreinek köszönhetően visszavette a vezetést, a második kerékcserék során visszaütött a korábbi kiállása.
A boxból kijövő Hamiltont nem tudta megelőzni, az elöl maradó angol viszont agresszív manőverével elhúzott az élre visszaérkező Alonso mellett, és ettől fogva meg is őrizte az első helyét. A Kínai Nagydíj óta először diadalmaskodó Hamilton a vb-pontverseny 3. helyére jött fel Webber mögé.
Alonso a verseny végén még megpróbálta támadni Hamiltont, s mivel száraz volt végig a futam, az utolsó körökre fel kellett tenni a szabadedzésen tapasztalt körök alapján a lágynál sokkal lassúbb közepesen kemény abroncsokat is. Ám a verseny utolsó harmadában kereket cserélők váratlanul felgyorsultak a keményebbik keveréken, ezért Hamilton gyors kiállása végül is bebiztosította a győzelmét.
A 4. helyezésért folytatott csatában viszont a végsőkig kivárt Felipe Massa és Sebastian Vettel a kerékcserével. A brazil annak ellenére a német elé tudott kerülni, hogy az első köröket a nála sokkal lassúbb, de jobban rajtoló Nico Rosberg mögött töltötte. Vettel is elrontotta ugyanis a rajtját, sőt meg is csúszott, amivel tönkrement az első készlet gumija, és Massa célpontjává vált.
A végén viszont visszatámadott Massa ellen, és bár a pályán nem ment az előzés, az utolsó előtti körben végrehajtott kerékcserék során a német a gyorsan dolgozó Red Bull-szerelőknek köszönhetően elhúzott a még a szerelői között álló Massa mellett. Mindenesetre kellemetlen lehet Vettel számára, hogy az idén először a hazai nagydíján maradt le a dobogóról (vb-pontversenybeli előnye miatt így sem kell aggódnia), és Massa 2008-as Brazil GP-n aratott győzelme óta továbbra sem nyert senki a hazája futamán.
Massa mögött Adrian Sutil lett a 6. a Force Indiával, a két Mercedes-pilótát, Nico Rosberget és a verseny során megcsúszó Michael Schumachert megelőzve ő lett a második legjobb német. Nick Heidfeld a kavicságyban fejezte be a versenyt, miután összeütközött Sébastien Buemivel.
Az utolsó két pontszerző hely Kobajasi Kamuié és Vitalij Petrové lett.
A jövő héten a Magyar Nagydíjjal folytatódik a vb, hasonlóan izgalmas futamot szeretnénk.
ELŐZMÉNYEK
Az FIA 75 perccel a rajt előtt jelezte a csapatoknak, hogy az esőfelhők közeledése miatt módosíthatják az autók első légterelőinek és a fékek beállításait, igaz, a csapadék háromnegyed órával később sem kezdett el hullani. A reggeli eső után a pálya addigra teljesen felszáradt, a pilóták slick gumikon mentek ki a boxból a pályára.
Háromnegyed kettőtől azonban esni kezdett az eső, a lelátón előkerültek az esőkabátok és az esernyők, a pilóták pedig szokásukkal ellentétben nem autójuk körül a célegyenesben, hanem a garázsban várták a felvezető kört. A mérnököknek mérlegelniük kellett, lecserélik-e a gumikat intermediate-ekre.
Nyolc perccel a rajt előtt egyre több pilóta készült beülni az autójába. Az aszfalt 14 fokos volt, a levegő pedig 12 (az erős szél miatt pedig még kevesebbnek tűnt): roppant nehéz volt így üzemi hőfokra hevíteni a gumikat, anélkül viszont közel sem volt olyan jó a tapadás, mint az abroncsok tökéletes állapotában.
A FUTAM
Az autókról lekerültek a gumimelegítő paplanok, a pilóták slick gumikon indultak el a felvezető körre. Négy éve ilyenkor a felvezető kör végén a pilóták többsége az eleredő esőben a boxutcába ment, és Markus Winkelhock állt az élre.
Webber Barcelonában és Silverstone-ban elveszítette első helyért a rajtnál…
Most is így járt, Hamilton elment mellette – Alonso is jól indult a páros rajthelyről, megelőzte Vettelt, aki a Mercedes-arénában még küzdött ellene, de nem tudta visszaverni a támadást.
Az első kör végén Hamilton, Webber, Alonso, Vettel, Rosberg, Massa, Sutil, Petrov, Schumacher, Button volt az első tíz sorrendje. A 2. körben Alonso hibázott, Vettel elment mellette. Schumi megelőzte Petrovot.
A 3. kör elején engedélyezték a DRS használatát, de a gumijait rendkívül gyorsan felmelegítő Hamilton 1.9 másodpercre volt már Webber előtt.
Massa Rosberget, Schumi Sutilt, Button Petrovot támadta. Alonso Vettel megelőzésével próbálkozott.
Webber a 4. körre felgyorsult, közelebb került Hamiltonhoz, a 6. körben egy másodpercre csökkentette hátrányát.
A Meteo France jelentése szerint 30 percen belül nem várható újabb eső.
A 8. kör elején a célegyenes végén Alonso megelőzte Vettelt – a spanyolnak ez DRS nélkül is sikerült. A Ferrari KERS-e viszont sokat segített neki.
Vettel a 10. körben a középső szektorban, a 10-es kanyarban a műfűre hajtott, megpördült, és közvetlenül a Rosberg, Massa páros elé esett vissza.
A 11. körben Heidfeld Buemit próbálta előzni, a Toro Rosso-pilóta behúzta az autóját a Renault elé, az arany-fekete autóról leszakadt az első légterelő, és a levegőbe emelkedő Renault végül a kavicságyban kötött ki.
Massa a 12. kör elején a célegyenes végén megelőzte Rosberget.
Egy körrel később a sikánból kijövet megcsúszó Hamiltont megelőzte Webber, aki ugyan a célvonalnál előrébb volt, a célegyenes végén Hamilton visszavette az első helyet.
A 14. kör elején Alonso megpróbálta megelőzni Webbert, aki visszaverte a támadást, a kör végén azonban a boxba hajtott új gumikért. Rosberg is így tett.
Button továbbra is Petrov mögött haladt, Schumacher a boxba hajtott.
Webber a leggyorsabb volt a pályán az új gumijain, de a többiek még kint maradtak a pályán. A 16. körben Hamilton, Alonso és Vettel is a boxba állt, előbbi kettő a Massa által feltartott Webber mögé jött vissza.
Massa a 16. körben ment a boxba, Webber állt az élre, Hamilton és Alonso szorosan a nyomában haladt. Massa Vettel előtt haladt, de a Sutil, Button, Petrov, Kobajasi négyes előttük haladt.
A japánt a 20. körben megelőzték, a 21.-ben az oroszon is túljutottak, de közben Rosberg és Schumacher felzárkózott mögéjük.
Elöl Webber fokozatosan növelte előnyét, a 22. kör után 1.4-gyel volt Hamilton és 2.7-tel Alonso előtt.
Schumacher a 23. körben kicsúszott a pályáról, s bár folytatni tudta, a 11. helyre esett vissza – Petrov és Alguersuari boxkiállása után azonban visszanyerte pozícióját. Viszont Sutil és Button mögött folytatta.
A 25. kör végén az első három 3 másodpercen belül volt, Webber végül nem tudott meglógni. Massa hátránya 25 másodperc volt Webbertől, de 3 másodperccel Vettel előtt haladt.
Webber autóján a 28. körben elkezdett kopni a gumi, Hamilton és Alonso is gyorsabb lett nála, a spanyol hátránya 1.6 másodperc volt. Webber a 30. körben reagált, újabb adag lágy gumiért a boxba állt. Hamilton egy körrel később követte, Alonso viszont a pályán maradt.
Hamilton Webber elé jött vissza, az ausztrál pedig ugyan támadt, az angol keményen visszaverte az akciót. Alonso a következő körben szervizelt, s bár Hamilton elé jött vissza, az angol sokkal határozottabban támadt, mint Webber egy körrel korábban, és átvette a vezetést.
Webber nem tudta kihasználni, hogy melegebbek a gumijai Alonsóénál, a spanyol mögött maradt, s mire a Ferrari belelendült, már késő volt.
Button megelőzte Rosberget, feljött a 6. helyre Massa és Vettel mögé. Utána kiállt a boxba, és hidraulikai hiba miatt feladta a versenyt.
Hamilton a 36. körben 3.1 másodperccel állt Alonso előtt, Webber pedig 6 másodperccel volt lemaradva a mclarenestől.
A 39. körben Alonso megkezdte a felzárkózást, Webber hátránya viszont tovább nőtt.
Vettel és Massa is végrehajtotta második boxkiállását, mindketten lágy gumit kaptak, Massa nagy fékezéssel jött vissza a pályára a német elé, s őriznie kellett 4. pozícióját. A sikánban Vettel ismét támadott, de elfékezte magát, és rossz irányból vette be a lassítót.
A 44. körben Massa rontotta el a lassítót, de Vettel előtt tudott maradni.
Massa és Vettel mögött a csak egyszer kiálló Sutil tartotta a 6. helyezését, mögötte Rosberg és Kobajasi száguldott, míg mögöttük Petrov és Schumi csatázott – a tőlük megszokott trenddel ellentétben nem ütköztek össze, Schumi megelőzte az oroszt. Mindenkinek egy kerékcseréje volt hátra, a közepesen kemény gumikat a verseny legvégére tartogatták.
Massa és Vettel nagyon felgyorsult. Petrov, majd Sutil és Kobajasi kereket cserélt, az orosz a várakozásokkal ellentétben felgyorsult az új gumikon.
Erre reagálva Hamilton a boxba hajtott a fehér feliratú abroncsokért. A Pirelli sejtései szerint ezzel az utolsó körökig várni kellett volna, de új helyzet állt elő.
Alonso vezetett, az 52. körben sem állt ki, még gyorsabb volt, mint a hideg gumikon száguldó angol. Hamilton viszont a következő körre felgyorsult, Alonso az 53.-ban jött is ki, de Hamilton mögött folytatta.
Vettel keményen támadta Massát, de a brazil kitartott.
Webber vezetett, de lassúbb volt Hamiltonnál, és még jönnie kellett. Az 56. körben szervizelt is, a 3. helyen folytatta.
Schumacher is kint járt a boxban, ő és csapattársa, Rosberg Sutil mögött ért be.
Massa és Vettel csatája továbbra is tartott. Az 59. körben jöttek csak ki, a Red Bull gyorsabb kerékcseréjének köszönhetően Vettel Massa elé került!
A futamgyőzelem az idén másodszor Hamiltoné lett, Alonso és Webber végzett még dobogós pozícióban. Vettel, Massa, Sutil (a második legjobb német), Rosberg, Schumacher, Kobajasi és Petrov szerzett még pontot.
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:37:30.334 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 3.980 mp h. |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 9.788 mp h. |
4. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 47.921 mp h. |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 52.252 mp h. |
6. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:26.208 p h. |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1 kör h. |
8. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1 kör h. |
9. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
10. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1 kör h. |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
12. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
13. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1 kör h. |
15. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
16. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 2 kör h. |
17. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 3 kör h. |
18. | Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 3 kör h. |
19. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 3 kör h. |
20. | Karun Chandhok | indiai | Lotus-Renault | 4 kör h. |
FELADTÁK | ||||
Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 41 megtett kör után | |
Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 35 | |
Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 16 | |
Nick Heidfeld | német | Renault | 9 | |
Leggyorsabb kör: Hamilton (59. kör) 1:34.302 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZ. | PONT | ||||
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 6 | 9 | 10 | 216 |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | – | 6 | 10 | 139 |
3. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 2 | 4 | 9 | 134 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1 | 5 | 9 | 130 |
5. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1 | 4 | 8 | 109 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | – | – | 7 | 62 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | – | – | 6 | 46 |
8. | Nick Heidfeld | német | Renault | – | 1 | 6 | 34 |
9. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | – | 1 | 5 | 32 |
10. | Michael Schumacher | német | Mercedes | – | – | 6 | 32 |
11. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | – | – | 7 | 27 |
12. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | – | – | 4 | 18 |
13. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 3 | 9 |
14. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | – | – | 2 | 8 |
15. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 4 | 8 |
16. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | – | – | 2 | 4 |
17. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | – | – | 2 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 355 |
2. | McLaren-Mercedes | 243 |
3. | Ferrari | 192 |
4. | Mercedes | 78 |
5. | Renault | 66 |
6. | Sauber-Ferrari | 35 |
7. | Force India-Mercedes | 20 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 17 |
9. | Williams-Cosworth | 4 |