Fantasztikusan lüktető Brit Nagydíjat nyert meg Fernando Alonso vasárnap délután az újjáalakított silverstone-i versenypályán, a futam derekán még a 4. helyen álló Ferrari-pilóta jól sikerült kerékcseréjét, autója száraz pályás tempóját és fő riválisai hibáit kihasználva győzni tudott. Diadala egybeesik a trükkös kipufogók visszaszorításának időpontjával, ami egyértelműen arra utal, hogy a Ferrari járt legjobban a szabálymódosítással.
A Red Bull a 2. és a 3. helyet így is megszerezte, a pole-ból induló Mark Webber a rajtnál veszítette el a vezetést (az idén két pole-ja ellenére még egy kört sem fejezett be az élen), Sebastian Vettel pedig a 2. boxkiállásoknál, amikor lassan került fel autójára a bal hátsó kerék. Alonso ekkor került az élre, és faképnél hagyta a mezőnyt, végül 16.5 másodperccel verte meg Vettelt.
A végén a két Red Bull nagyot csatázott, de Webberre rászóltak, hogy ne kockáztasson, tartsa meg 3. pozícióját, mielőtt baj történne.
Érdekes jelenetek zajlottak a 4. helyért vívott csatában is, a verseny elején szélvészgyorsan száguldó, a 10. rajtkockából a futam derekán a 2. helyre felzárkózó Lewis Hamiltonnak spórolnia kellett az üzemanyagával, ami miatt utolérte Felipe Massa. A brazil az utolsó kanyarkombinációban előzött is, de az agresszívan védekező Hamilton kisebb koccanás után visszaverte a támadást.
A McLaren másik pilótája, Jenson Button rémesen zárta hazai futamát, utolsó boxkiállásánál nem rögzítették jól a jobb első kerekét, ezért félre kellett állnia.
Pontokat szerzett még Nico Rosberg, Sergio Pérez, Nick Heidfeld, Michael Schumacher és Jaime Alguersuari is. A 42 éves németet Kobajasi Kamuival történt ütközése miatt megbüntették – aki szabálytalankodott Silverstone-ban, igencsak ráfaragott, ezúttal ugyanis Charlie Whiting versenyigazgató utasítása alapján nem boxutcán áthajtásos, hanem stop-and-go büntetést szabtak ki a sportfelügyelők, mert előbbi pönálé csak nyolc másodperces időveszteséget jelentett a pályán haladókkal szemben.
ELŐZMÉNYEK
A győztesnek járó díj átadására meghívott Harry herceg mellett az eső is megérkezett a rajt előtt, a csapatok tanácstalanul álltak a rajtrácson, mitévők legyenek, a pálya egyik fele ugyanis teljesen száraz maradt. Jenson Button szerint viszont néhány kanyarban csak a vizes pályás gumikkal volt biztonságos átmenni a rajtrácsra vezető körben.
A rajt előtti pillanatok érdekessége volt, hogy valójában mi is történt a kipufogók ügyében. A sajtó szerint a Ferrari és a Sauber visszautasította a Brit Nagydíjon még mindenképpen érvényben lévő korlátozás törlését, de Bernie Ecclestone azt mondta a BBC-nek, hogy megszületett az egyezség, míg Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint már csak egy istállót kell meggyőzni, hogy fogadja el a korlátozás év végére halasztásáról szóló egyezményt.
Pár perccel a rajt előtt kisütött a nap, de a pilóták többsége a intermediate gumikon indult el a felvezető körre, az élmezőnyből mindenki a világoskék felirattal ellátott gumikon ment.
A célegyenes áthelyezése miatt az idén nem a Copse-, hanem az Abbey-kanyar az első, a kanadaihoz hasonlóan szinte telt gázas kanyar a nagy fékezést igényló kettes előtt.
A FUTAM KRÓNIKÁJA
A rajt Vettelnek sikerült a legjobban, elhúzott Webber mellett, és a lassú szakaszhoz érve kis híján Alonso is elment az ausztrál mellett. Button és Hamilton is jól rajtolt, előbbi Massa mellett ment el, utóbbi feljött a 10.-ről a 7. helyre.
Hamilton a 2. körben Paul di Restát megelőzte, majd a lelassuló Button mellett is elment, akárcsak korábban Massa. A 2. kör végén Vettel, Webber, Alonso, Massa, Hamilton, Button, Di Resta, Kobajasi, Schumacher, Maldonado volt a sorrend.
Vettel a 3. körben 3.4 másodperccel vezetett Webber előtt. A 4. körben a Massát üldöző Hamilton a Brooklands-kanyarban kisodródott, elhagyta a pályát, de Massa mögött folytatta.
A 13. helyről rajtoló Schumacher az 5. körben Kobajasit megelőzve már a 8. helyen száguldott, mérnökétől még két-három kört kért a száraz gumikra való átállás előtt. Kobajasi visszavette pozícióját.
Alonso a 8. körben megközelítette Webbert, Hamilton pedig ismét felzárkózott Massára. Kobajasi ütközött Schumacherrel, megpördült, többen is elmentek mellette.
Vettel 9 kör után 8.5 másodperccel vezetett, a pálya még túl vizes volt a slick gumikhoz. Schumacher kényszerből ezt tette, a Kobajasival történt ütközés során ugyanis eltört az első légterelője, amelyet szintén lecseréltek.
Új gumijain Schumi volt a leggyorsabb a pályán. A többiek azonnal reagáltak,szintén kimentek a boxba slickekért. Kobajasi és Maldonado kis híján összeütközött egymással.
Vettel és Massa még egy körig kint maradt, a 13. körben ők is szervizeltek.
A két Red Bull maradt az élen, Alonsóra feljött Hamilton, míg Button Massát támadta, és a DRS-zóna utáni kanyargós részen el is ment a brazil mellett. Hamilton a 15. körben elhúzott Alonso mellett, és már 3. volt. A közönség élvezte a McLaren-pilóták parádéját, a hideg, helyenként nedves aszfalt egyértelműen a wokingiak kezére játszott.
Webber közben felzárkózott Vettelre, már csak 1.2 másodperc volt kettejük között, ám utóbbi is rákapcsolt.
Schumacher a 16. körben letöltötte stop-and-go büntetését, amelyet Kobajasival történt ütközése miatt szabtak ki rá. Charlie Whiting versenyigazgató a futam előtt közölte a pilótákkal, hogy Silverstone-ban nem ússzák meg boxutcai áthajtásos büntetéssel a szabálytalanságokat.
Vettel valóban rákapcsolt, a 18. körre 3 másodperc fölé nőtt az előnye, miközben Hamilton fokozatosan felzárkózott Webberre. Az első három mögött Alonso, Button, Massa, Di Resta, Sutil, Rosberg, Pérez volt a sorrend.
A 20. körben Kobajasi a boxutcai incidensért szintén stop-and-go büntetést kapott, s le is töltötte.
Alonso felgyorsult a felmelegedő gumijain, a 22. körben az első négy helyezett 8 másodpercen belül volt. A ferraris felzárkózott Hamiltonra, és a 24. körben támadást indított, a DRS-zónában el is húzott a mclarenes mellett.
Hamilton beállt a boxba, Massa mögé jött vissza, miközben Kobajasi motorhiba miatt kiállt. Alonso egyre inkább megközelítette Webbert.
Di Resta boxkiállását elszúrta a Force India, Sutil kerekeit hozták ki neki, ami szabálytalan, és több mint tíz másodpercig vesztegelt, mire megkapta a sajátjait. A pályára visszaérve Buemit támadta, a két autó összeért, a skót első légterelője eltörött, a svájci defektet kapott.
A 26. körben Webber, Button, Massa és Sutil is szervizelt, egy körrel később Vettel és Alonso is kiállt. A Red Bull nagyon elrontotta a boxkiállást, a bal hátsó kerekét később megkapó Vettel csak Alonso mögött jött ki.
A spanyol átvette a vezetést, mögötte Hamilton, Vettel, Webber lett a sorrend, őket követve nem messze Button érkezett.
Az ötödik helyezett a 29. körben 10 másodpercen belül volt az elsőhöz képest, Massa 3 másodperccel volt Buttonhoz képest. Az első tízet Rosberg, Pérez, Heidfeld és Alguersuari egészítette ki.
Alonso a 30. körben 1.2 másodpercet vert Hamiltonra, akit Vettel támadott, de hiába használta a DRS-t, Di Resta lekörözése miatt Hamilton hátsó légterelője is nyitva volt. A 31. körben két másodperc volt a köridők közti különbség.
A 33. kör után Alonso már 8.3 másodperccel vezetett, Vettel még mindig Hamilton mögött volt. Button egyre közelebb került az egyik kanyart elhibázó Webberre.
Vettel a 36. körben, 15-tel a vége előtt a boxba állt új kerekekért, hátha így Hamilton elé kerülhet. A következő körben a mclarenes is szervizelt, és Vettel mögött folytatta. A 38. fordulóban Webber is kijött új kerekekért, a Massát utolérő Vettel pedig a verseny leggyorsabb körét futotta.
A német könnyedén megelőzte a brazilt. Alonso a 39. kör végén szervizelt, akárcsak Button. A spanyol az élre jött vissza, Button autója viszont a boxutca végén leállt, mert rosszul volt rögzítve a jobb első kereke. „Nincs fent a kerék, srácok" – mondta Button a rádión.
Alonso mögött Vettel, Hamilton, Massa, Webber sorrend alakult ki, a brazilnak még egy boxkiállása hátravolt. A 41. körben a boxba jött, Rosberg előtt, s az 5. helyen folytatta. A Mercedes-pilóta mögött Pérez, Heidfeld, Schumacher és Alguersuari haladt.
Hamiltonnak üzemanyag-problémái voltak, ezért azt mondták neki a boxból, vegyen vissza a tempóból, különben nem bírja a verseny végéig. Webber sokkal gyorsabb volt nála, hamar utolérte.
Alonso a 44. körben már 15.2 másodperccel vezetett Vettel előtt, Hamilton 4.3-ra volt Vetteltől, de inkább hátrafelé kellett figyelnie.
A 46. körben Webber a DRS-zónában simán elment Hamilton mellett, és feljött a 3. helyre.
A McLaren-pilótának továbbra is óvatosan kellett vezetnie, de Massa egyre inkább közeledett feléje.
A két Red Bull között is csata alakult ki, Webber az utolsó előtti körben Vettel nyakán lihegett.
A végén Webber nem tudott előzni (felszólították a boxból, hogy ne kövessen el butaságot), Vettel lett a 2., és Hamilton is vissza tudta előzni Massát egy kisebb koccanás után.
A győzelem Fernando Alonsóé lett, a Ferrari először nyert az idén.
1. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:28:41.196 |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 16.511 mp h. |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 16.947 mp h. |
4. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 28.986 mp h. |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 29.010 mp h. |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:00.665 p h. |
7. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:05.590 p h. |
8. | Nick Heidfeld | német | Renault | 1:15.542 p h. |
9. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:17.912 p h. |
10. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:19.108 p h. |
11. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:19.712 p h. |
12. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:20.681 p h. |
13. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1 kör h. |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1 kör h. |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
16. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 2 kör h. |
17. | Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 2 kör h. |
18. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 2 kör h. |
19. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 3 kör h. |
FELADTÁK | ||||
Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 39 megtett kör után | |
Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 25 | |
Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 23 | |
Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 10 | |
Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 2 | |
Leggyorsabb kör: Alonso (41. kör) 1:34.908 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZ. | PONT | ||||
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 6 | 9 | 9 | 204 |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | – | 5 | 9 | 124 |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1 | 4 | 8 | 112 |
4. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1 | 3 | 8 | 109 |
5. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1 | 4 | 8 | 109 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | – | – | 6 | 52 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | – | – | 5 | 40 |
8. | Nick Heidfeld | német | Renault | – | 1 | 6 | 34 |
9. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | – | 1 | 4 | 31 |
10. | Michael Schumacher | német | Mercedes | – | – | 5 | 28 |
11. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | – | – | 6 | 25 |
12. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | – | – | 3 | 10 |
13. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 3 | 9 |
14. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | – | – | 2 | 8 |
15. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 4 | 8 |
16. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | – | – | 2 | 4 |
17. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | – | – | 2 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 328 |
2. | McLaren-Mercedes | 218 |
3. | Ferrari | 164 |
4. | Mercedes | 68 |
5. | Renault | 65 |
6. | Sauber-Ferrari | 33 |
7. | Toro Rosso-Ferrari | 17 |
8. | Force India-Mercedes | 12 |
9. | Williams-Cosworth | 4 |