Alonso a riválisok otthonában nyert először

Vágólapra másolva!
2011.07.10. 13:46
null
Fernando Alonso 27. győzelmével utolérte Jackie Stewartot az örökranglista 5. helyén (Fotó: Action Images)
Címkék
Fernando Alonso a Red Bull- és a McLaren-istálló hazai versenyén, a silverstone-i Brit Nagydíjon aratta idei első győzelmét. A spanyol pilóta a vizes pályán elkezdett versenyen nem túl jó rajt után a felszáradó pályán felgyorsult, és végül magabiztosan utasította maga mögé riválisait. A Red Bull versenyzői az utolsó körökben összecsaptak, de a pole pozíciós Mark Webber nem tudta megelőzni Sebastian Vettelt. A trükkös kipufogók korlátozása a jelek szerint a Ferrarinak kedvez.

 

Fantasztikusan lüktető Brit Nagydíjat nyert meg Fernando Alonso vasárnap délután az újjáalakított silverstone-i versenypályán, a futam derekán még a 4. helyen álló Ferrari-pilóta jól sikerült kerékcseréjét, autója száraz pályás tempóját és fő riválisai hibáit kihasználva győzni tudott. Diadala egybeesik a trükkös kipufogók visszaszorításának időpontjával, ami egyértelműen arra utal, hogy a Ferrari járt legjobban a szabálymódosítással.

A Red Bull a 2. és a 3. helyet így is megszerezte, a pole-ból induló Mark Webber a rajtnál veszítette el a vezetést (az idén két pole-ja ellenére még egy kört sem fejezett be az élen), Sebastian Vettel pedig a 2. boxkiállásoknál, amikor lassan került fel autójára a bal hátsó kerék. Alonso ekkor került az élre, és faképnél hagyta a mezőnyt, végül 16.5 másodperccel verte meg Vettelt.

A végén a két Red Bull nagyot csatázott, de Webberre rászóltak, hogy ne kockáztasson, tartsa meg 3. pozícióját, mielőtt baj történne.

Érdekes jelenetek zajlottak a 4. helyért vívott csatában is, a verseny elején szélvészgyorsan száguldó, a 10. rajtkockából a futam derekán a 2. helyre felzárkózó Lewis Hamiltonnak spórolnia kellett az üzemanyagával, ami miatt utolérte Felipe Massa. A brazil az utolsó kanyarkombinációban előzött is, de az agresszívan védekező Hamilton kisebb koccanás után visszaverte a támadást.

A McLaren másik pilótája, Jenson Button rémesen zárta hazai futamát, utolsó boxkiállásánál nem rögzítették jól a jobb első kerekét, ezért félre kellett állnia.

Pontokat szerzett még Nico Rosberg, Sergio Pérez, Nick Heidfeld, Michael Schumacher és Jaime Alguersuari is. A 42 éves németet Kobajasi Kamuival történt ütközése miatt megbüntették – aki szabálytalankodott Silverstone-ban, igencsak ráfaragott, ezúttal ugyanis Charlie Whiting versenyigazgató utasítása alapján nem boxutcán áthajtásos, hanem stop-and-go büntetést szabtak ki a sportfelügyelők, mert előbbi pönálé csak nyolc másodperces időveszteséget jelentett a pályán haladókkal szemben.

ELŐZMÉNYEK

A győztesnek járó díj átadására meghívott Harry herceg mellett az eső is megérkezett a rajt előtt, a csapatok tanácstalanul álltak a rajtrácson, mitévők legyenek, a pálya egyik fele ugyanis teljesen száraz maradt. Jenson Button szerint viszont néhány kanyarban csak a vizes pályás gumikkal volt biztonságos átmenni a rajtrácsra vezető körben.

A rajt előtti pillanatok érdekessége volt, hogy valójában mi is történt a kipufogók ügyében. A sajtó szerint a Ferrari és a Sauber visszautasította a Brit Nagydíjon még mindenképpen érvényben lévő korlátozás törlését, de Bernie Ecclestone azt mondta a BBC-nek, hogy megszületett az egyezség, míg Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint már csak egy istállót kell meggyőzni, hogy fogadja el a korlátozás év végére halasztásáról szóló egyezményt.

Pár perccel a rajt előtt kisütött a nap, de a pilóták többsége a intermediate gumikon indult el a felvezető körre, az élmezőnyből mindenki a világoskék felirattal ellátott gumikon ment.

A célegyenes áthelyezése miatt az idén nem a Copse-, hanem az Abbey-kanyar az első, a kanadaihoz hasonlóan szinte telt gázas kanyar a nagy fékezést igényló kettes előtt.

A FUTAM KRÓNIKÁJA

A rajt Vettelnek sikerült a legjobban, elhúzott Webber mellett, és a lassú szakaszhoz érve kis híján Alonso is elment az ausztrál mellett. Button és Hamilton is jól rajtolt, előbbi Massa mellett ment el, utóbbi feljött a 10.-ről a 7. helyre.

Hamilton a 2. körben Paul di Restát megelőzte, majd a lelassuló Button mellett is elment, akárcsak korábban Massa. A 2. kör végén Vettel, Webber, Alonso, Massa, Hamilton, Button, Di Resta, Kobajasi, Schumacher, Maldonado volt a sorrend.

Vettel a 3. körben 3.4 másodperccel vezetett Webber előtt. A 4. körben a Massát üldöző Hamilton a Brooklands-kanyarban kisodródott, elhagyta a pályát, de Massa mögött folytatta.

A 13. helyről rajtoló Schumacher az 5. körben Kobajasit megelőzve már a 8. helyen száguldott, mérnökétől még két-három kört kért a száraz gumikra való átállás előtt. Kobajasi visszavette pozícióját.

Alonso a 8. körben megközelítette Webbert, Hamilton pedig ismét felzárkózott Massára. Kobajasi ütközött Schumacherrel, megpördült, többen is elmentek mellette.

Vettel 9 kör után 8.5 másodperccel vezetett, a pálya még túl vizes volt a slick gumikhoz. Schumacher kényszerből ezt tette, a Kobajasival történt ütközés során ugyanis eltört az első légterelője, amelyet szintén lecseréltek.

Új gumijain Schumi volt a leggyorsabb a pályán. A többiek azonnal reagáltak,szintén kimentek a boxba slickekért. Kobajasi és Maldonado kis híján összeütközött egymással.

Vettel és Massa még egy körig kint maradt, a 13. körben ők is szervizeltek.

A két Red Bull maradt az élen, Alonsóra feljött Hamilton, míg Button Massát támadta, és a DRS-zóna utáni kanyargós részen el is ment a brazil mellett. Hamilton a 15. körben elhúzott Alonso mellett, és már 3. volt. A közönség élvezte a McLaren-pilóták parádéját, a hideg, helyenként nedves aszfalt egyértelműen a wokingiak kezére játszott.

Webber közben felzárkózott Vettelre, már csak 1.2 másodperc volt kettejük között, ám utóbbi is rákapcsolt.

Schumacher a 16. körben letöltötte stop-and-go büntetését, amelyet Kobajasival történt ütközése miatt szabtak ki rá. Charlie Whiting versenyigazgató a futam előtt közölte a pilótákkal, hogy Silverstone-ban nem ússzák meg boxutcai áthajtásos büntetéssel a szabálytalanságokat.

Vettel valóban rákapcsolt, a 18. körre 3 másodperc fölé nőtt az előnye, miközben Hamilton fokozatosan felzárkózott Webberre. Az első három mögött Alonso, Button, Massa, Di Resta, Sutil, Rosberg, Pérez volt a sorrend.

A 20. körben Kobajasi a boxutcai incidensért szintén stop-and-go büntetést kapott, s le is töltötte.

Alonso felgyorsult a felmelegedő gumijain, a 22. körben az első négy helyezett 8 másodpercen belül volt. A ferraris felzárkózott Hamiltonra, és a 24. körben támadást indított, a DRS-zónában el is húzott a mclarenes mellett.

Hamilton beállt a boxba, Massa mögé jött vissza, miközben Kobajasi motorhiba miatt kiállt. Alonso egyre inkább megközelítette Webbert.

Di Resta boxkiállását elszúrta a Force India, Sutil kerekeit hozták ki neki, ami szabálytalan, és több mint tíz másodpercig vesztegelt, mire megkapta a sajátjait. A pályára visszaérve Buemit támadta, a két autó összeért, a skót első légterelője eltörött, a svájci defektet kapott.

A 26. körben Webber, Button, Massa és Sutil is szervizelt, egy körrel később Vettel és Alonso is kiállt. A Red Bull nagyon elrontotta a boxkiállást, a bal hátsó kerekét később megkapó Vettel csak Alonso mögött jött ki.

A spanyol átvette a vezetést, mögötte Hamilton, Vettel, Webber lett a sorrend, őket követve nem messze Button érkezett.

Az ötödik helyezett a 29. körben 10 másodpercen belül volt az elsőhöz képest, Massa 3 másodperccel volt Buttonhoz képest. Az első tízet Rosberg, Pérez, Heidfeld és Alguersuari egészítette ki.

Alonso a 30. körben 1.2 másodpercet vert Hamiltonra, akit Vettel támadott, de hiába használta a DRS-t, Di Resta lekörözése miatt Hamilton hátsó légterelője is nyitva volt. A 31. körben két másodperc volt a köridők közti különbség.

A 33. kör után Alonso már 8.3 másodperccel vezetett, Vettel még mindig Hamilton mögött volt. Button egyre közelebb került az egyik kanyart elhibázó Webberre.

Vettel a 36. körben, 15-tel a vége előtt a boxba állt új kerekekért, hátha így Hamilton elé kerülhet. A következő körben a mclarenes is szervizelt, és Vettel mögött folytatta. A 38. fordulóban Webber is kijött új kerekekért, a Massát utolérő Vettel pedig a verseny leggyorsabb körét futotta.

A német könnyedén megelőzte a brazilt. Alonso a 39. kör végén szervizelt, akárcsak Button. A spanyol az élre jött vissza, Button autója viszont a boxutca végén leállt, mert rosszul volt rögzítve a jobb első kereke. „Nincs fent a kerék, srácok" – mondta Button a rádión.

Alonso mögött Vettel, Hamilton, Massa, Webber sorrend alakult ki, a brazilnak még egy boxkiállása hátravolt. A 41. körben a boxba jött, Rosberg előtt, s az 5. helyen folytatta. A Mercedes-pilóta mögött Pérez, Heidfeld, Schumacher és Alguersuari haladt.

Hamiltonnak üzemanyag-problémái voltak, ezért azt mondták neki a boxból, vegyen vissza a tempóból, különben nem bírja a verseny végéig. Webber sokkal gyorsabb volt nála, hamar utolérte.

Alonso a 44. körben már 15.2 másodperccel vezetett Vettel előtt, Hamilton 4.3-ra volt Vetteltől, de inkább hátrafelé kellett figyelnie.

A 46. körben Webber a DRS-zónában simán elment Hamilton mellett, és feljött a 3. helyre.

A McLaren-pilótának továbbra is óvatosan kellett vezetnie, de Massa egyre inkább közeledett feléje.

A két Red Bull között is csata alakult ki, Webber az utolsó előtti körben Vettel nyakán lihegett.

A végén Webber nem tudott előzni (felszólították a boxból, hogy ne kövessen el butaságot), Vettel lett a 2., és Hamilton is vissza tudta előzni Massát egy kisebb koccanás után.

A győzelem Fernando Alonsóé lett, a Ferrari először nyert az idén.

BRIT NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY
1. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:28:41.196
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 16.511 mp h.
3. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 16.947 mp h.
4. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 28.986 mp h.
5. Felipe Massa brazil Ferrari 29.010 mp h.
6. Nico Rosberg német Mercedes 1:00.665 p h.
7. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 1:05.590 p h.
8. Nick Heidfeld német Renault 1:15.542 p h.
9. Michael Schumacher német Mercedes 1:17.912 p h.
10. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 1:19.108 p h.
11. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:19.712 p h.
12. Vitalij Petrov orosz Renault 1:20.681 p h.
13. Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 1 kör h.
14. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 1 kör h.
15. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1 kör h.
16. Timo Glock német Virgin-Cosworth 2 kör h.
17. Jerome D'Ambrosio belga Virgin-Cosworth 2 kör h.
18. Vitantonio Liuzzi olasz Hispania-Cosworth 2 kör h.
19. Daniel Ricciardo ausztrál Hispania-Cosworth 3 kör h.
FELADTÁK
Jenson Button brit McLaren-Mercedes 39 megtett kör után
Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 25
Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 23
Jarno Trulli olasz Lotus-Renault 10
Heikki Kovalainen finn Lotus-Renault 2
Leggyorsabb kör: Alonso (41. kör) 1:34.908
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZ. PONT
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 6 9 9 204
2. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 5 9 124
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1 4 8 112
4. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1 3 8 109
5. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1 4 8 109
6. Felipe Massa brazil Ferrari 6 52
7. Nico Rosberg német Mercedes 5 40
8. Nick Heidfeld német Renault 1 6 34
9. Vitalij Petrov orosz Renault 1 4 31
10. Michael Schumacher német Mercedes 5 28
11. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 6 25
12. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 3 10
13. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 3 9
14. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 2 8
15. Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 4 8
16. Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 2 4
17. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 2 2
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 328
2. McLaren-Mercedes 218
3. Ferrari 164
4. Mercedes 68
5. Renault 65
6. Sauber-Ferrari 33
7. Toro Rosso-Ferrari 17
8. Force India-Mercedes 12
9. Williams-Cosworth 4
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik