„Tiltsák be a kerékcserét a kényszerszünetben!”

Vágólapra másolva!
2011.05.30. 13:38
null
Az utolsó hat körre már új gumikon indultak a pilóták, Vettel többé nem volt sebezhető (Fotó: Action Images)
Címkék
A Pirelli egyetért azokkal a szurkolókkal, akik úgy érezték, a Jaime Alguersuari és Vitalij Petrov balesete miatt elrendelt kényszerszünetben végrehajtott kerékcserék miatt megfosztották őket a Monacói Nagydíj csúcspontjától. Az olasz gumigyár azt kéri, a jövőben ne engedélyezzék a kerekek lecserélését hasonló helyzetben.

A verseny hajrájában Sebastian Vettel a 16. körben kapott lágy gumikkal állt az élen, Fernando Alonso a 33. körben kapott gumikkal loholt a nyakában, Jenson Button a 48. körben feltett abroncsokon követte őket közvetlen közelről. Mindhárman lágy gumin mentek, a három világbajnok három különböző autóval egy, kettő, illetve három boxkiállást követően haladt szorosan egymás nyomában.

A helyzet az 1992-es Monacói Nagydíj hajráját idézte fel, akkor Nigel Mansell üldözte elszántan friss gumijain Ayrton Sennát, aki a végéig bírta a nyomást. Ezúttal három világbajnok hasonló végjátékot ígért, ám tíz körrel a leintés előtt közbeszólt Alguersuari és Petrov ütközése. A versenyt piros zászlóval félbeszakították, a pilóták pedig a szabályoknak megfelelően új gumikat kaphattak – ezzel Vettel gyenge pontja, a nagyon kopott gumi többé már nem volt tényező, és az újraindítást követően végül simán nyert.

„Rengetegen támadtak nekem a kikötőben, engem próbáltak felelősségre vonni azért, mert a pilóták a kényszerszünet során kereket cseréltek, és ezzel az utolsó köröket élvezhetetlenné tették. Ezzel egyetértek – mondta Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója. – A futam a félbeszakítása előtt éppen azért volt az izgalmas, mert az élen álló Vettel gumijai voltak a legkopottabbak, a harmadikként haladó Buttonéi pedig a legfrissebbek. Ki tudja, meddig bírta volna a Red Bull?”

A szakember szerint meg kellene tiltani a kerékcseréket, amelyeknek elsősorban a hirtelen jött zivatar miatti félbeszakítás során lehet létjogosultsága (vagy ha a baleset miatti kényszerszünet során elered az eső), hogy akik nem esős gumikon voltak, az újrainduláskor ne kerüljenek veszélyes helyzetbe.

„Megértem, hogy igyekeznek a biztonságot szem előtt tartani, de én a nézőközönség perspektívájából nézve nem értek egyet vele – folytatta Hembery. – Nem is értem, miért engedik a szabályok a kerékcserét, a csapatokat kellene erről megkérdezni. Szerintem, ha a verseny távja nem nő meg, a gumikat ugyanúgy fent kellene hagyni az autókon. Monacóban nagyon ritka az előzés, ezért fontos volt, hogy óriási eltéréseket láthattunk a versenystratégiákban, ettől vált izgalmassá a verseny. Kár a piros zászlóért, a kerékcserék nélkül így is érdekes lehetett volna a vége, de megfosztották a nézőket a verseny csúcspontjától.”

Bár Vettel azt mondta, hogy 50 kör megtétele után is elég jók voltak a lágy gumijai ahhoz, hogy az utolsó köröket is kibírják és a célig maga mögött tartsa rajtuk üldözőit, Alonso és Button is úgy véli, más lett volna a végjáték, mint amit a kényszerszünetben végrehajtott kerékcseréket követően láthattuk.

„Egyértelmű volt, hogy a Red Bull gumijai teljesen elkoptak, a hajrára terveztem az akciót – mondta Alonso. – A vb-n túl nagy a lemaradásom, nem volt vesztenivalóm, mindenképpen megpróbáltam volna előzni, az sem érdekelt volna, ha összeütközünk.”

„Érdekes volt a hajrában Sebastian és Fernando mögött haladni, láttam a Ferrarin, hogy készül valamire, nagyon elszántnak tűnt – tette hozzá Button. – Seb biztosan csak a vörös színt látta a visszapillantó tükrében, a célegyenes előtti és az egyes kanyarban többször is próbálkozott. Ahogy mondta, nem volt veszítenivalója, és ez volt az én esélyem is, hogy mindketten a falnak mennek.”

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik