MotoGP: Bagnaia győzött, de Aleix Espargaró a nap hőse

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2022.06.26. 17:13
null
Öröm az Apriliánál, öröm a VR46 Akadémiánál (Fotó: motogp.com)
A MotoGP mai futamára aztán senki sem panaszkodhat. Volt itt dráma, bukás, előzés, eső, könnyek és örömkönnyek. Utóbbiból talán a legtöbb a leintést követően. A Holland Nagydíj nem Pecco Bagnaia győzelme miatt marad emlékezetes, és nagy eséllyel pályázhat az év legőrültebb futama címre a gyorsasági motorosok világbajnokságán.

 

Az igazság az, hogy a MotoGP-t nemcsak a pályán látható izgalmak, hanem az azokat előidéző pilóták személyisége és egymáshoz való viszonya teszi a világ legjobb sportjává. Bár talán azoknak kell ezt a legkevésbé magyarázni, akik jelen sorokat olvassák.

A mai Holland Nagydíj méltó lezárása volt a szezon első felének – és szerencsére lesz öt hetünk kiheverni az izgalmakat.

A legnyugodtabb futama a rajt-cél győzelmet arató Pecco Bagnaiának volt, aki talán éppen ezért érezte nagyon hosszúnak és soha véget nem érőnek a mai asseni versenyt.

A köridőket elnézve nagyon más lett volna a képlet, ha Aleix Espargaró nincs rosszkor rossz helyen, de az életben és a sportban sincs „ha”.

Az a bizonyos rossz pillanat az ötödik kör ötös kanyarjában jött el, amikor Fabio Quartararo elhamarkodottan úgy érezte, hogy eljött az ideje támadást indítani a második helyért Aleix Espargaróval szemben.

 

 


Valószínűleg egyből érezte, hogy túl sok volt, próbálta elkerülni az ütközést azzal, hogy nagyobbat fékezett, de pont ez lett a végzete. És Aleixé is. Fabio alól elment a motor, és az apriliást is kivezette a pályáról. Aleix 15.-ként, Fabio pedig utolsóként állt vissza a versenybe. A francia érezte, hogy valami nincs rendben a motorjával, ezért a tizedik körben kiállt, de csapata visszazavarta, mondván, még bármi történhet, akár az eső is megérkezhet, amit a radarok jeleznek.

Eső tényleg jött, de Fabio addigra már nem volt versenyben, a 13. körben ugyanis újra bukott – ismét az 5-ös kanyarban. Ezúttal ez már egyemberes high side volt, és csapata összeteheti a kezét, hogy nem sérült meg a világbajokság éllovasa. A második esést ugyanis a kipörgésgátló okozhatta, melynek szenzora megsérülhetett az első esésnél.

„Mintha újonc lennék, olyan hibát követtem el. Ráadásul kétszer ugyanott esni... Le kell vonni a tanulságokat a mai napból, aztán gyorsan elfelejteni ezt a futamot” – mondta Quartararo, akire nehéz haragudni, mert egyrészt kedves srác, másrészt igen ritkán követ el hibákat.

És persze milyen az élet, ezt a hibát most épp legnagyobb bajnoki kihívója ellen követte el, akivel ráadásul nagyon jóban is vannak. Nem véletlen, hogy a leintés után azonnal Aleixhez vezetett az útja.

 

 

„Nem a pontkülönbség a probléma, csak 34 pontról van szó. Az nem sok. Ha elesik Assenben, és én győzök vagy második leszek, akkor az már csak tíz pont” – mondta pontosan egy hete, a német futamot követően Aleix, aki, úgy látszik, megérzett valamit, csak azzal nem kalkulált, hogy ő is részese lesz az esésnek. És bár nem lett belőle győzelem, második hely, de még dobogó sem, az év felzárkózását, az év versenyét és talán az év előzését is láthattuk tőle.

Assenben az utolsó sikánban előzni a leintés előtt nem szokatlan, ennek ellenére mindig nagy dolog, de két ellenfél mellett elmenni, azért az párját ritkítja! Azonban azt is érdemes lesz visszanézni és elemezni, Espargaró hogyan érte utol Brad Bindert és Jack Millert az utolsó körben, és hogyan került egyáltalán előzési helyzetbe. Hogyan tudott egy kör alatt hét tizedet hozni rajtuk, és még el is venni a pozíciójukat, majd negyedikként befutni.

A Quartararo, Espargaró balesetet követően az újonc Marco Bezzecchi örökölte meg a második helyet, és tartotta is magánál minden különösebb nehézség nélkül egészen a futam végéig. Mindezt úgy, hogy a verseny egyes pontjain még nyomás alatt is tartotta Bagnaiát, gyorsabb köröket futva mögötte.

A rutinosabb gyári ducatis persze ellenállt, és már majdnem két másodperccel vezetett, amikor a 17. körben lengetni kezdték az esőre figyelmeztető zászlókat.

Ez leginkább az akkor még harmadik helyen haladó Jorge Martint zavarta meg, aki pillanatokon belül négy pozíciót is veszített.

A top3 ezek után már nem változott, a harmadik helyet pedig nem más, mint Maverick Vinales szerezte meg! Először dobogón az Apriliával! Először a dobogón egy év elteltével! És milyen egy év után. És mennyire más jelenetsorok ezek, mint tavaly ilyenkor a parc fermében.

 


 

A japán márkák vesszőfutása folytatódik. Az első nem európai motor a nyolcadik helyen célba érő Joan Miré volt, csapattársa, Álex Rins tizedik lett.

A legjobb hondás (11.) Nakagami Takaaaki lett, Álex Márquez pedig megcsípte az utolsó pontszerző helyet.

Ezúttal pedig a Yamaha maradt pont nélkül egy királykategóriás világbajnoki futamon.

A futam teljes végeredményét ide kattintva nézhetik meg.

A bajnokság állása 11 futam után
1. Fabio Quartararo (francia) Yamaha 172
2. Aleix Espagargó (spanyol) Aprilia 151
3. Johann Zarco (francia) Ducati 114
4. Francesco Bagnaia (olasz) Ducati 106
5. Enea Bastianini (olasz) Ducati 105

 

Pontegyenlőségben

Még maguk a dobogósok is meglepődtek azon, hogy ilyen nagy boly harcolt az első pozíciókért – legalábbis is egy ideig... –, ami sajnos valóban ritkaságnak számít a Moto2-es futamokon.
Az egyik esélyes, Sam Lowes már az első kanyarban kiszállt a buliból. Azt nem tudni, hogy ott és akkor mi történt vele, és miért szaladt le a pályáról, de az biztos, hogy a negyedik helyről csont utolsónak esett vissza. A negyedik körben pedig el is esett a nyolcas kanyarban. A britnek katasztrofálisan alakul az éve, ez a hetedik nullázása tizenegy futam alatt.

A mai verseny legnagyobb drámáját talán a 12. körben láthattuk, amikor Marcel Schrötter vezető helyről csúszott el az ötös kanyarban. A németnek ez volt a 218. világbajnoki futama, de még egyszer sem ízlelhette meg a győzelem ízét.

 

A két világbajnoki éllovas, Celestino Vietti és Ogura Ai csak a 14. körben tudtak felzárkózni az élbolyra. Viettinek egészen az utolsó körig (amikor megfutotta a futam leggyorsabb körét, ami gyorsabb volt, mint Jake Dixon pole-ideje) nem volt meg a tempója, míg Ogurának folyamatosan gondja volt a hátsó gumival. Rögtön a futam elején csak az égiek tartották a motoron, majd egy újabb necces pillanatot követően egészen a 16. helyig visszacsúszott.

 

A mezőny közepéről visszajönni, nem kis teljesítmény.

A dobogóért harcolva Cameron Beaubier és Albert Arenas is bukott, előbbi négy, utóbbi két körrel a futam vége előtt.

A győztes végül Augusto Fernández lett, aki döcögősebben kezdte meg a Holland Nagydíjat, és beletelt jó néhány körébe, hogy felvegye a mezőny elejének ritmusát.

A spanyol az első idén, aki duplázni tudott két egymást követő futamon, ráadásul most már neki is három győzelme van, ahogy Viettinek. Ők ketten pontegyenlőségben várják a folytatást, de második helyezéseinek köszönhetően hivatalosan még mindig az olasz áll a tabella élén.

Ogura szintén nagyot mentett mai második helyével, csupán egy pont a lemaradása az összetettben. A versenyek tehát nem mindig, de a bajnoki harc nagyon szoros a középső kategóriában.

A futam teljes végeredményét itt tekinthetik meg.

A bajnokság állása 11 futam után
1. Celestino Vietti (olasz) Kalex 146 pont
2. Augusto Fernández (spanyol) Kalex 146
3. Ogura Ai (japán) Kalex 145
4. Aron Canet (spanyol) Kalex 116
5. Tony Arbolino (olasz) Kalex 104

Boldog születésnapot, főni!

Az őrült fiú végre megcsinálta! Szaszaki Ajumu 95. világbajnoki futamát követően végre felállhatott a dobogó legfelső fokára, nevéhez passzolóan egy őrült Moto3-as futam után. És nem is választhatott volna jobb napot erre, mint csapatfőnökének, Max Biagginak az 51. születésnapját. Dupla öröm az ünneplésre.

Pedig már az is kisebb csoda, hogy versenyezni tudott mugellói balesetét követően, ahol két helyen eltörte a bal kulcscsontját és komolyabb agyrázkódást is szenvedett. Az első prognózisok azt mondták, hogy talán csak a nyári szünet után térhet vissza, de ezeket a srácokat, mint tudjuk, nem a türelmes fajtából faragták. Szaszaki már a múlt heti Német Nagydíjon rajthoz állt és negyedik lett, ma pedig végre első világbajnoki futamgyőzelmét is megszerezte.

Mindent úgy, hogy másodiktól a huszadik kör elejéig senki sem tudta megzavarni Izan Guevarát a vezető helyen, aki azonban az utolsó körökben nem tudta visszaverni Szaszaki támadásait.

A táv első felében szinte az egész mezőny egy kígyóként haladt, a tizedik körben tudott ellépni egy ötös boly, amiből hat körrel a vége előtt egy kilences fogat lett.

A 18. kör elején Dennis Foggia hatalmasat bukott az egyes és kettes kanyar között. Foggia – aki korábban pályalevágásáért már egy hosszú körös büntetést is teljesített, visszaesett a 13. helyre, majd onnan küzdötte vissza magát – az egyes kanyarban sodródott le a pályáról, amikor pedig vissza akart jönni, a rázókő külső éle kirántotta alóla a motor hátulját.

 

 

Az utolsó körben a negyedik futamát teljesítő David Munoz mérte el a nyolcas kanyar féktávját, bukása során pedig Jaume Masia alól is kiütötte a motort, pedig a dobogós helyekért harcoltak. Közvetlen mögöttük John McPhee is bukott Munozhoz hasonlóan, de legalább egyedül.

Ezek a balesetek hatalmas lehetőséget teremtettek és extra pontokat hoztak Sergio Garcíának, aki körülbelül sehol sem volt az egész futam során (állítólag gyengélkedett alatta a motor), végül mégis harmadik lett, hét ezreddel megelőzve Szuzuki Tacukit.

Ezzel (és Szaszaki győzelmének köszönhetően Guevarával szemben) García meg tudta tartani vezető helyét a bajnokságban a nyári szünet előtt, túl a szezon felén.

A futam teljes végeredményét itt tekinthetik meg.

A bajnokság állása 11 futam után
1. Sergio García (spanyol) GASGAS 182 pont
2. Izan Guevara (spanyol) GASGAS 179
3. Dennis Foggia (olasz) Honda 115
4. Szaszaki Ajumu (japán) Husqvarna 113
5. Jaume Masia (spanyol) KTM 107

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik