Dakar: Fazekas a szervógondja után is folytatni akarja

TÓTH ANITA (Neom)TÓTH ANITA (Neom)
Vágólapra másolva!
2021.01.11. 17:56
null
Fazekas Károly technikai gondja miatt közúton érte el a tábort (Fotó: Fazekas Motorsport)
A város, ahol célba értek, egyelőre csak vízió, ám a problémák nagyon is valóságosak. Defektek tömkelegét hozta a nap, Fazekas Károly technikai gondja miatt közúton érte el a tábort, míg Nasszer al-Attijah 40. szakaszsikerét aratta.

 

Tíz év múlva, ha eljövünk ide, talán elmondhatjuk: jártunk itt, amikor semmi sem volt itt, csak pusztaság, amikor Neomból még csak annyi látszott, hogy a sivatag gyönyörűen belesimul a Vörös-tengerbe. Neom egyelőre csupán vízió – a munkának nagyon az elején járnak –, ám annak nagyon is meggyőző. A szaúdi koronaherceg, Mohamed bin Szalman három éve jelentette be a projektet, amely során a tengerparton felépül egy modern, minden igényt kielégítő város saját adótörvényekkel és autonóm igazságszolgáltatással. A város szél és napenergiával működik majd, robotok felelnek majd a biztonságért, a logisztikáért, a házhoz szállításért. Az első ütem 500 milliárd (!) dollárba kerül. Látni azonban csak annyit lehet, hogy elkezdődött a mozgolódás, hallani pedig azt, hogy ide gyűjtötték a legnagyobb tervező és építészkoponyákat.

HÉTKÖZNAPI HŐSÖK

Egyre fáradtabbak, egyre cserzettebb az arcuk, egyre több a karcolás a kezükön, lábukon, és egyre serényebben számolnak vissza. A Malle Moto kategória résztvevői a klasszikus Dakaron vesznek részt, nincs szervizcsapatuk, de még egy árva szerelőjük sem, egy másfél méterszer hatvan centis fém dobozban hozzák utánuk mindenüket, amijük van. Persze, abroncsot tudnak venni, de szerszámból annyi van, amennyit otthon bepakoltak. Esténként, miután teljesítették az emberpróbáló távot, nekiállnak szerelni, s attól függ az alvásidejük, hogy mekkora a baj a motoron.

A szatmári Gyenes Emánuel háromszor nyert ebben a kategóriában, most mégsem az esélyesek nyugalmával érkezett. Júniusban szilánkosra tört a bokája, eltört a szárkapocs- és a sípcsontja, októberig mankózott. Az utolsó pillanatban döntötte el, hogy benevez a Dakarra, s jelenleg harmadik helyen áll a kategóriában. „Fáradt vagyok – mondja, mintha nem lenne nyilvánvaló. – Nagyon érzem, hogy kimaradt öt hónap az edzésből, még akkor is, ha látszólag jól megyek a szakaszokon. Elkezdtem visszaszámolni, mert ez a Dakar sokkal, de sokkal nehezebb, mint a tavalyi volt. Nem is hittem, hogy itt ilyen pályák vannak, nem is hittem, hogy egyáltalán van itt tevefű, erre beküldtek minket egy olyan száz kilométeres rengetegbe, hogy az összes erőmet kivette. A helyezés igazából nem érdekel, csak célba akarok érni – a pódium bónusz lenne.”

A vajdasági Saghmeister Gábor is versenyben van még ugyanebben a kategóriában, az előző három naptól eltérően hétfőn sikerült világosban célba érnie. Ő sem rizikózik, a cél lebeg a szeme előtt.

Neomnak egyelőre nincs nemzetközi repülőtere. A Dakar-háttércsapat a királyi reptéren landol – ahol szigorúan megtiltják a fotózást, bár nemigen értjük, hogy miért. Az épülettől jobbra három utasszállító, kettő a megszokott módon néz ki, a farkán kék alapon arany pálmafa, alatta két keresztbe tett handzsár, a harmadik farkán zöld alapon ugyanez. „Az uralkodó gépe” – suttogják áhítattal a helyiek, mintha maga a király is itt lenne. Nos, utóbb kiderül, a koronaherceg talán nincs is messze, az évnek ezt az időszakát a tengeren tölti, egy jachton. Persze úgy, hogy közben a partról katonák vigyázzák a háborítatlanságát.

De vissza Neomhoz! Tíz év múlva talán a mostani táborhelyünkön is okosházak lesznek, egyelőre azonban csak homok van, meg porvihar a hegyek felől jövő és a tenger irányába fújó szél miatt, s a tengeren tényleg ringatózik három luxushajó – a táborból is látni. Ott nem tudjuk, mi van, de itt előkerülnek a búvárszemüvegek, mint rendes homokviharok idején, miközben a mezőny a maratoni szakasz második felével küzd meg éppen. És van, akinek ez tényleg küzdelem, hiszen például az előző napi szakaszt megnyerő Jazid al-Radzsi négy defektet is kap, a negyediket már úgy tudja orvosolni, hogy egyik csapattársától kap pótkereket. „A sziklák olyan élesek, mint a kés” – mondja, és amikor erről megkérdezik a szakaszt megnyerő, háromszoros Dakar-győztes Nasszer al-Attijaht, jelesül, hogy ő miként úszta meg a sokakat sújtó problémát, azt mondja, Allah vigyáz rá.

Nos, ez is lehet, meg az is, hogy az évtizedes rutin számít ennyi neki és legfőbb riválisának Stéphane Peterhanselnek, valamint az összetett harmadik Carlos Sainznak. Mindhárman egy-egy defekttel vészelték át az elmúlt két napot. Al-Attijah faragott a hátrányából, de ehhez nyilván Peterhanselnek is lesz még egy-két szava. Ő ezúttal hibázott: nem hallgatott a navigátorára a szakasz végén, hogy balra kell menni, és követte a jobbra menő nyomokat. Nem kellett volna...

 

JÓ KIS SZAKASZ VOLT

Nasszer al-Attijah, aki 40. szakaszgyőzelmét aratta a Dakaron, az elsőt 2007-ben nyerte meg, Nemában:
„Jó kis szakasz volt, tudtunk valamennyit faragni a hátrányunkból, annak is köszönhetően, hogy a pálya legvégén, ahol többen eltévedtek, mi megtaláltuk a helyes irányt. Egész jó érzés, hogy nyolc szakaszból eddig ötöt megnyertünk, mert ez azt jelenti, hogy gyorsak vagyunk. Nyilván ez nem mindig elég a győzelemhez, de mi mindent megteszünk, hogy megszerezzük. Ha kockáztatni kell, az észszerűség határain belül kockáztatni fogunk.”

A kamionosok mezőnyét a Kamazok uralják, úgy tűnik, Dmitrij Szotnyikov kezéből már nemigen lehet kicsavarni a győzelmet. A Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter trió eddig gyönyörűen, nagyobb gondok nélkül vette az akadályokat első Dakarján, most azonban kibabrált vele a technika ördöge. „A rajt után mi is belekeveredtünk az össznépi útkeresésbe, a többiekkel együtt kóvályogtunk, egyszer szembejött a zöld Iveco, majdnem össze is ütköztünk, elég érdekes volt – mondta Fazekas. – Durva terepen haladtunk óriási porban, de helyenként gyönyörű tájakon. Százhatvan kilométernél éreztem, hogy mintha néha nem lenne szervó. Megálltunk, és láttuk is, hogy a kormánymű engedi az olajat, sőt, utóbb már spriccelt belőle. Megálltunk, leszereltünk a kormánymű lengéscsillapítóit, hogy egyáltalán lehessen menni a kamionnal, mert ellenkező esetben tépte ki a kezemből a kormányt minden egyes gödör, úgyhogy kijöttünk az aszfaltútra. Este megjavítjuk a Scaniát, és megyünk tovább.”

Erre az experience kategóriában van lehetőségük, vagyis napi eredményük továbbra is lesz, az összetettben azonban nem értékelik őket.

Fotó: dakar.com
Fotó: dakar.com

43. DAKAR RALI
8. szakasz, Szakaka–Neom (össztáv: 709 km, ebből szelektív szakasz: 375 km). Autósok:
1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 2:56:56, 2. Sainz, Cruz (spanyol, Mini John Cooper Buggy) 52 mp h., 3. Peterhansel, Boulanger (francia, Mini John Cooper Buggy) 3:03 p h. Motorosok: 1. Jose Ignacio Cornejo (chilei, Honda) 3:08:40, 2. Price (ausztrál, KTM) 1:05 p h., 3. Brabec (amerikai, Honda) 2:50 p h., ...22. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 30:38 p h., ...71. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 2:34:17 ó h. Kamionosok: 1. Anton Sibalov, Dmitrij Nyikitin, Ivan Tatarinov (orosz, Kamaz) 3:19:40, 2. Karginov, Mokejev, Leonov (orosz, Kamaz) 2:19 p h., 3. Szotnyikov, Ahmagyejev, Ahmecianov (orosz, Kamaz) 2:28 p h., ...a Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter (magyar, Scania) kormánymű-hiba miatt az aszfaltúton érte el a tábort.

Az összetettben. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel 29:36:49, 2. al-Attijah 4:%0 p h., 3. Sainz 38:55 p h. Motorosok: 1. Jose Ignacio Cornejo 32:00:11, 2. Price 1:06 p h., 3. Sunderland (brit, KTM) 5:57 p h., ...30. Gyenes 5:37:08 p h., ...68. Saghmeister 23:09:06 ó h. Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov 32:34:18, 2. Sibalov 43:28 p h., 3. Margyejev 1:13:15 ó h.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik