Az autósoknál a kétszeres ralivilágbajnok Carlos Sainz, a motorosoknál Helder Rodrigues nyerte meg a második, egyben utolsó európai szakaszt a Dakar-ralin, ami azt is jelenti, hogy ők rajtolnak elsőként Afrikában.
AFP
Carlos Sainznak feküdt a terep, a kétszeres ralivilágbajnok esélyt sem adott a többieknek a vasárnapi szakaszon
AFP
Carlos Sainznak feküdt a terep, a kétszeres ralivilágbajnok esélyt sem adott a többieknek a vasárnapi szakaszon
Szűk, kanyargós, trükkös szakaszt jelöltek ki a rendezők a mezőny számára vasárnap – gondoskodva arról, hogy ez a nap se teljen eseménytelenül. Nem is telt. Egyfelől bebizonyosodott, hogy Carlos Sainz továbbra is verhetetlen a ralis pályákon, másrészt kiderült, hogy még a legnagyobbak is hibázhatnak – a négyszeres Dakar-győztes Ari Vatanen autója a patakátkelésnél „vizet szívott”, emiatt a finn több mint másfél órát veszített. Ezzel alighanem elszálltak a győzelmi esélyei is.
Sainznak viszont megmaradtak. A kétszeres világbajnok „Matador” nem tűrhette, hogy a nemes egyszerűséggel csak „ralisnak” titulált pályán bárki is megelőzze, és noha saját bevallása szerint nem kockáztatott, így is a riválisok fölé kerekedett. Nem változott semmit, amióta a ralit terepralira cserélte: valószínűleg a vérében van a gyorsaság.
A Mitsubishi-csapat tagjai sem maradtak adósak az első napi pofon után (akkor az első öt helyet a Volkswagen-pilóták szerezték meg), vasárnap a másodiktól az ötödik helyig csak a háromgyémántos márka képviselőit találjuk. Luc Alphand-nal kezdődik a sor, aki a szombati defektje (és a szokottnál gyengébb rajtpozíciója) után nem gondolta, hogy ilyen jó eredményt érhet el. Szerencséje is volt, ő jó ütemben tudta megelőzni az előtte rajtoló Mark Millert, ezzel ellentétben csapattársa, Joan Roma beszorult az amerikai mögé, és az utolsó 12 kilométeren kénytelen volt a porában autózni.
Az előző nap még meglehetősen csalódott Mitsubishi-csapatfőnök ezután joggal lehetett büszke: egyrészt arra, hogy járművei nagyobb gond nélkül elérték a kikötőt, másrészt a jó eredményekre. Azt mondta: az előző napi „botlás” már történelem.
Reuters
Az orosz Szergej Smakov ide-oda ugráló Buggyját rengetegen megcsodálták Portugáliában
Az összetettben az autósoknál és a motorosoknál is portugál pilóta áll az élen: előbbi kategóriában a nyitó szakaszon diadalmaskodó Carlos Sousa (vasárnap kilencedikként ért célba), a kétkerekűeknél pedig Helder Rodrigues, akinek legfőbb vágya teljesült vasárnap azzal, hogy megszerezte pályafutása első Dakar-részsikerét. A nyitó nap hazai hőse, Ruben Faria másodikként ért célba, ám egy esés következtében megütötte a térdét, úgyhogy kivizsgálásra a portimaói kórházba szállították.
A legjobb gyári pilóta ezúttal is Isidre Esteve Pujol volt, a KTM spanyol versenyzője tökéletesen elégedett az eddig történtekkel. Neki nem az volt a terve, hogy szakaszt nyerjen, hanem hogy lépésről lépésre haladjon egyre előrébb. Ha így folytatja, nem lesz gondja.
Csapattársa, a tavalyelőtti győztes Cyril Despres viszont eléggé feldúltan érkezett meg a célba – nem az ellenfelek állták útját, hanem egy néző. Valamelyik rajongója szerette volna a lehető legjobb fényképet készíteni róla, s ennek a motoros itta meg a levét. A francia pilóta nem akarta elütni a lelkes hölgyet, hirtelen fékezett, ám a csúszós úton ez végzetesnek bizonyult. A motor kicsúszott alóla, és leesett az útról. Kilyukadt az üzemanyagtank, és eltört a hátsó fék, úgyhogy a verseny egyik legnagyobb favoritjának számító Despres jó néhány percet veszített.
Ám az örömét, hogy hétfőn Afrikában folytatódik a verseny, még a fentiek sem ronthatták el.
Mindenki tudja ugyanis, hogy az igazi küzdelem csak most kezdődik.
Számokban
5. szakaszgyőzelmét aratta a Dakaron Carlos Sainz
50 részsikerével Ari Vatanen a csúcstartó az autósok között
98 motoros kapott időbüntetést az első nap azért, mert közúton túllépte a megengedett sebességet
---- Hétfőn ő rajtol elsőként
– Ezt az etapot már jobban élvezte, mint az elsőt? – Azzal sem volt semmi gond, csak egy kicsit meglepett, hogy a rendezők ennyire nehéz pályát jelöltek ki számunkra rögtön a nyitó napon – mondta Carlos Sainz. – Pályafutásom során nagyon sokszor versenyeztem Portugáliában, de korábban sohasem láttam ennyi homokot. Még a tengerparton sem.
– Visszatérve a vasárnapi viadalra, a tavalyi tapasztalatok alapján számított szakaszgyőzelemre? – Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem tudtam: ez a pálya fekszik majd nekem. Ralis pályafutásom során hozzászoktam a gyors irányváltásokhoz, a szűk, csúszós utakhoz, és ez éppen ilyen volt. Az autó is jól bírta a megpróbáltatásokat, ennek köszönhető a jó eredmény.
– Az első hely következménye, hogy Afrikában elsőként rajtol az autósok közül, így ön tisztítja az utat, és jelöli ki az első nyomot a többieknek. Nem bánja? – Valakinek elsőnek is kell lennie. Lehet, hogy a következő szakaszt nem én nyerem meg, és akkor nem én rajtolok elsőként. Hosszú verseny ez, nem szabad ilyen apróságokon fennakadni.
Carlos Sainz, kétszeres ralivilágbajnok
A-csoport, Budapest Április 15.: Lengyelország–Litvánia 8–2 Kazahsztán–Románia 8–2 Magyarország–Hollandia 4–2 Április 16.: Kazahsztán–Litvánia 13-2 Lengyelország–Hollandia 6-3 Magyarország–Románia 4–4 Április 18.: Lengyelország–Románia 6–0 Litvánia–Hollandia 2–2 Magyarország–Kazahsztán 1–4 Április 20.: Hollandia–Románia 13.00 Kazahsztán–Lengyelország 16.30 Magyarország–Litvánia 20.00 Április 21.: Kazahsztán–Hollandia 13.00 Románia–Litvánia 16.30 MAGYARORSZÁG–Lengyelország 20.00
B-csoport, Zágráb Április 14.: Észtország–Olaszország 3–1 Nagy-Britannia–Franciaország 2–2 Horvátország–Norvégia 1–6 Április 15.: Olaszország–Nagy-Britannia 4–2 Norvégia–Észtország 3–0 Horvátország–Franciaország 1–8 Április 17.: Franciaország–Norvégia 4–2 Észtország–Nagy-Britannia 4–3 Horvátország–Olaszország 0–9 Április 18.: Franciaország–Észtország 6–0 Norvégia–Olaszország 5–2 Horvátország–Nagy-Britannia 1–7 Április 20.: Norvégia–Nagy-Britannia Olaszország–Franciaország Horvátország–Észtország
Eredmények
2. nap, Portimao–Málaga (össztáv: 507 km, ebből szelektív szakasz: 67 km)
Autósok: Carlos Sainz, Michel Perin (spanyol, francia, Volkswagen Race Touareg) 59:26, 2. Alphand, Picard (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 29 másodperc hátrány, 3. Roma, Cruz (spanyol, Mitsubishi Pajero Evo) 29 mp h., …37. Kis Sándor, Czeglédi Péter (magyar, Nissan Pick-up) 10:35 p h., …43. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Antara) 11 p h., …78. Palik László, Darázsi Gábor (magyar, Nissan Pick-up) 14:12 p h., …94. Kristóf Márton, Simon Péter (magyar, Bowler) 15:53 p h. Motorosok: 1. Helder Rodrigues (portugál, Yamaha) 1:02:44, 2. Faria (portugál, Yamaha) 1:03 p h., 3. Esteve Pujol (spanyol, KTM) 1:45 p h., …61. Kátai Péter (magyar, KTM) 10:05 p h., …89. Dési János (magyar, KTM) 12:23 p h., …182. Hermann Henrik (magyar, KTM) 19:47 p h. (A kamionosok ezen a napon nem versenyeztek, mert a pálya túl szűk lett volna számukra.)
Az összetettben
Autósok: 1. Carlos Sousa, Andreas Schulz (portugál, német, Volkswagen Race Touareg) 2:21:57, 2. Sainz 45 mp h., 3. De Villiers, von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Volkswagen Race Touareg) 2:12 p h., …50. Szalay 44:10 p h., …58. Palik 48:54 p h., …70. Kristóf 57:19 p h., …117. Kis 1:45:39 ó h. Motorosok: 1. Helder Rodrigues 2:25:07, 2. Faria 47 mp h., 3. Esteve Pujol 6:29 p h., …57. Kátai 35:12 p h., …96. Dési 49:11 p h., …192. Hermann 1:45:30 ó h. Kamionosok: 1. Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Amo Slaats (holland, Ginaf) 1:40:00, 2. Stacey, Gotlib, der Kinderen (holland, belga, holland, MAN) 20 mp h., 3. Csagin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 46 mp h. …20. Szobi Balázs, Éder Attila, Jobbágy Ákos (magyar, MAN) 37:54 p h.…32. Darázsi Zsolt, Szalai Norbert, Laklóth Aladár (magyar, MAN) 49:07 p h., …39. Szaller Zoltán, Pavel Fasko, Pócsik László (magyar, MAN) 53:05 p h.