A harmadik helynek is lehet úgy örülni, mint a győzelemnek. Így történt vasárnap Brnóban a Cseh Nagydíjon, hiszen Talmácsi Gábor a sokszor lesajnált Hondájával megszerezte idei első érmes helyezését.
AFP
Talmácsi Gábor joggal ünnepelt, és joggal ünnepelte ôt a közönség: remek futam után állhatott a dobogóra
AFP
Talmácsi Gábor joggal ünnepelt, és joggal ünnepelte ôt a közönség: remek futam után állhatott a dobogóra
Efféle fordulatra valószínűleg senki – talán még maga Talmácsi Gábor sem – számított. A nyári szünet előtt a magyar versenyző Hondája egyáltalán nem tűnt versenyképesnek. Az élmenőknek akkora technikai fölényük volt vele szemben, hogy az idén mindössze egyszer tudott dobogóközelbe kerülni, akkor is lemaradt róla. Talmácsi a Cseh Nagydíjra sem érkezett jó előjelekkel, hiszen a néhány hete megtartott teszten csak szenvedett, és ettől olyan lelki traumába került, hogy szinte teljesen elment a kedve a versenyzéstől.
Minek köszönheti Talma a sikert?
Talmácsi Gábor, aki a pályafutása során vasárnap immár a hatodik alkalommal léphetett fel a dobogóra, a bravúrbronzot három összetevőnek köszönheti.
1. Fantasztikusan rajtolt: a 9. helyről indulva az első kanyarban már a 4. helyen motorozott.
2. Kíváló taktikát alkalmazott: az első tíz körben az ötös élbolyban csak utazott, kímélve a gumijait és a motorját. Míg az utolsó kilenc körben már ő diktálta az iramot a 3. helyért folyó csatában, s legyőzte a cseh Peseket és az olasz Pasinit.
3. Ezúttal a szerencse is mellette állt: az utolsó kanyarban ugyanis Pesek majdnem fellökte, a magyar Hondája is veszélyesen megcsúszott, azonban remeklül korrigált, és megérdemelten ünnepeltethette magát a nagyon hálás magyar drukkerekkel.
Brno amúgy a magyar motorkerékpársport szentélyének számít, a vb-k történetében itt született a legtöbb magyar siker: Marsovszky Gyula az egykori 500-as géposztályban egy második és két harmadik helyet gyűjtött be, Szabó II László két ezüst- és egy bronzérmet vihetett haza Brnóból, 1971. július 18-án pedig Drapál János az első, Szabó II László a második helyen ért célba a Csehszlovák GP 250-es géposztályában. Az elődök nagyszerű eredményeit 1972 és 2005 között viszont egyetlen magyar sem tudta megismételni. Talmácsi 2001-ben és 2005-ben a 9. lett, 2002-ben és 2003-ban a 11. helyen intették le, míg 2004-ben, törött kézzel indulva, fel kellett adnia a versenyt.
Vasárnap viszont Talma pályafutása egyik legfontosabb érmét gyűjtötte be a mintegy 20 ezer magyar szurkoló előtt. Bizonyította, hogy az idén elsősorban motorgondok miatt nem küzdhetett az első helyekért, azaz egyáltalán nem rajta múlt, hogy ebben az évben már matematikailag sem lehet világbajnok. Talma vasárnapi bronzérme éppen ezért óriási siker és szenzáció. Honfitársunk a pénteki időmérőhöz képest a szombati második időmérőn három helyet hátrébb csúszott, azaz csak a 9. helyről rajtolhatott. Az időeredmények láttán arra lehetett következtetni, hogy Talma a második bolyban legfeljebb a 6. helyért tud majd küzdeni. Szerencsére nem így történt, végig az élbollyal haladt, és remek versenyzést követően, hosszú várakozás után végre megszerezte karrierje első hondás érmét.
A 14. Cseh GP-n Talmácsi Gábor mellett Alvaro Bautista, Jorge Lorenzo és Loris Capirossi lehetett még nagyon elégedett. A 125-ben Bautista első ízben nyert Brnóban, és elérte azt, hogy a hátralévő öt nagydíjon már dobogóra se kelljen állnia a vb-cím megszerzése érdekében. A 250-ben Lorenzo a pole-ból diadalmaskodott. Míg a MotoGP-ben feltámadt a Capirossi, Ducati páros. Capirex az idénynyitó márciusi Spanyol GP után nyert ismét, a rajttól vezetve az idei szezon legnagyobb különbségű győzelmét aratta.
Cseh Nagydíj, a vb 12. futama, Brno 125 kcm (19 kör, 102.657 km): 1. Alvaro Bautista (spanyol, Aprilia) 41:00.673 (150.188 km/óra), 2. Kallio (finn, KTM) 0.028 mp h, 3. Talmácsi Gábor (Honda) 11.409, …20. Tóth Imre (magyar, Aprilia) 1:08.139 250 kcm (20 kör, 108.060 km): 1. Jorge Lorenzo (spanyol, Aprilia) 41:29.204 (156.281 km/óra), 2. Dovizioso (olasz, Honda) 2.507, 3. Aojama H. (japán, KTM) 2.524 MotoGP (22 kör, 118.866 km): 1. Loris Capirossi (olasz, Ducati) 43:40.145 (163.318 km/óra), 2. Rossi (olasz, Yamaha) 4.902, 3. Pedrosa (spanyol, Honda) 8.012