Szombaton áthaladt a 22-es sorszámú tájfun Japán felett, és bár ami az útjába került, nem maradt épen, a szuzukai Formula-1-es pályát száz kilométerre elkerülte. A 180 kilométer per órás szél helyett csak hússzal fújdogált a szellő, de hatalmas mennyiségű eső esett a délutáni órákban.
"Szuzukát csak a tájfun »farka« érte el, de már az is elhaladt, és a verseny megrendezését veszélyeztető időjárási tényezők megszűntek" - jelentette be egy helyi meteorológus. A pályát így egyáltalán nem érte kár, de a szombati edzések természetesen elmaradtak. Az időmérő tréninget helyi idő szerint vasárnap délelőtt, a versenyt pedig délután fél háromkor rendezik meg. Amíg Szuzukában nem okozott gondot a tájfun, az egész Formula-1-et tönkreteheti az a politikai vihar, amely már évek óta dúl a száguldó cirkuszban. A szakemberek szerint a csatározások eddigi csúcspontja a Ford kivonulása, de még rosszabbra is fordulhat a helyzet. "A Formula-1 a következő évben éli meg a legsötétebb pillanatát" - jelentette ki nemrégiben Max Mosley, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) elnöke. Az FIA-nak az a legfontosabb feladata, hogy összetartsa a Formula-1 mezőnyét, mert ha ez nem sikerül, bekövetkezik a szakadás.
Öt érdekcsoport csatázik az F1-ben
Flavio Briatore Renault-csapatfônök tudja: Bernie Ecclestone-nal (középen) ma még nem árt jóban lenni – ám könnyen lehet, hogy az üzletember hamarosan elveszíti a hatalmát
A Formula-1-ért jelenleg öt érdekcsoport csatázik: Mosley és az FIA, Bernie Ecclestone, az autógyárak, a privát csapatok és három bank. A harcok már nemcsak szópárbajokban jelentkeznek, hanem jelentős áldozatokat is szednek: a Prost és az Arrows megszűnt, hetekkel ezelőtt pedig a Ford jelentette be, hogy kiszáll az F1-ből. Utóbbi sokkal nagyobb csapásnak számít, mint az előbbi kettő, hiszen a privát alakulatok csődje mindig is benne volt a pakliban. A nagy autógyárak egyre feljebb srófolják a Formula-1-hez szükséges pénzmennyiséget, így érthető, hogy a privátok előbb-utóbb bedobják a törülközőt. A Ford esete azonban más: az F1 egyik legsikeresebb autógyáráról van szó, amely valamilyen szinten a saját csapdájába esett. A felsőbb vezetőség ugyanis előbb pénzzel tömte a versenyistállót, majd amikor úgy látta, hogy esélytelen a Ferrari és a többiek ellen, áruba bocsátotta. Ez bármelyik másik autógyárral előfordulhat, hiszen amíg a privát csapatok - pénzügyi lehetőségeik kimerüléséig - szenvedélyből vannak az F1-ben, és ha lehetne, egy életen át itt is maradnának, addig a gyárak gazdasági megfontolásból tagjai az F1-nek. Elég egy vezetőségváltás valamelyik nagy cégnél, és máris nem lesz olyan fontos az autósport, azaz a BMW, a Renault, a Toyota vagy a Honda ugyanúgy kiszállhat, mint ahogy a Ford tette. Paul Stoddart is ugyanerre mutatott rá a Ford kivonulása hallatán: a detroitiak döntése ugyanis bajba sodorta a Ford által létrehozott és működtetett Cosworth motorjait használó Jordan- és Minardi-istállót is. Ha nem talál vevőt a gyárra, bezárja, és a két kiscsapat motorszállító nélkül marad, ami még a jövőjét is bizonytalanná teszi. Egyesek szerint a kiscsapatok nélkül, nagycsapatonként három autóval is megélne a Formula-1, ugyanis a Jordan és a Minardi normális körülmények között esélytelen a győzelemre. Stoddart viszont pontosan rámutatott arra, miért van szükség a kicsikre: "Amíg itt vagyunk, mi vagyunk az utolsók. Ha viszont nem leszünk itt többé, hanem csak gyári istállók maradnak, akkor lesz egy gárda, amely mindig az utolsó két vagy három helyen végez. Mit fognak szólni ama gyárigazgatók, akik csak az utolsó helyeken látják az autóikat? Nem fognak örülni, az biztos, és arra is mérget vehetünk, hogy be is zárják a boltot" - jósolta Stoddart, akinek nem lételeme, hogy nyerjen. Számára a részvétel a legfontosabb, nem pedig az, hogy gazdaságilag mindenképpen jól járjon. ---- A gondok legfőbb forrása pedig a pénz. Azzal még nincs baj, hogy mindenki keveset akar költeni és sokat keresni, de hogy ez a Formula-1-ben csak egyetlen embernek, Bernie Ecclestone-nak sikerül, az sokakat nagyon dühít. A leginkább az autógyárak mérgelődnek amiatt, hogy a hatalmas televíziós és reklámbevételből elhanyagolható részt, 23 százalékot osztanak el egymás között. A jutalékuk pedig korántsem arányos azzal, amit befektetnek, hiszen átlagban 150 millió fontot költenek a sportra évente. Szavuk egyelőre süket fülekre talált, Ecclestone nem foglalkozik az igényükkel. Amikor a hetvenes években megszervezte a Formula-1 televíziós közvetítéseit, és világszerte eladhatóvá és népszerűvé tette a sorozatot, mindent szinte egymaga szervezett meg. "A többiek ültek a babérjaikon, és most, hogy egyre inkább kiköltekeznek, hiányolják azt a pénzt, amit korábban egyedül szereztem meg nekik. Csak azért lehettek ilyen gazdagok a csapatvezetők, mert részesei annak, amit egymagam megalkottam" - mondta nem éppen szerényen Ecclestone. Az F1 első számú vezetője nemcsak a tévéközvetítésekről és a bevételről dönt egy személyben, hanem azt is ő határozza meg, hol lehet verseny rendezni és hol nem. Sokak szerint nemcsak irányítja, ki is fosztja a Formula-1-et.
Még fenyegetőznek az autógyárak
Az autógyárak a kis bevétel miatt alapították meg a Grand Prix World Championshipet, ez amolyan ellensorozata lehet a Formula-1-nek. A BMW, a Daimler-Chrysler (Mercedes), a Fiat (Ferrari), a Renault és a Ford által létrehozott GPWC versenysorozat a Formula-1-es Concorde-szerződés lejárta után indulhat útjára, de Ecclestone nem engedi, hogy azokon a pályákon rendezzenek GPWC-versenyeket, amelyeken F1-es futamok is vannak. Ecclestone éppen ezért köt legalább hétéves szerződéseket a jelenlegi pályákkal, hogy 2011-ig az F1-hez láncolja őket. És hogy akkor kik indulnak az F1-ben? A privát csapatok, amelyek a szakadáskor teljes mellszélességgel kiállnak az FIA mellett, legalábbis az FIA szerint. A szakadás szempontjából sorsdöntő lehet a Bayerische Landesbank, a Lehman Brothers és a JP Morgan Group Ecclestone elleni perének végkimenetele. A három bank 2000-ben jutott hozzá a Formula-1 gazdasági oldalát irányító SLEC (Slavica Ecclestone, Ecclestone felesége a névadó) vállalat 75 százalékához. A keresetlen részesedés a német Kirch médiacsoport által jutott a bankokhoz, hiszen amikor a fizetős televíziózásban óriási pénzt látó Leo Kirch 1.6 milliárd dollárért felvásárolta a SLEC 75 százalékát, a kellő pénzt a három a banktól vette kölcsön. Aztán amikor a Kirch-csoport csődbe ment, a SLEC háromnegyede a bankoké lett. A maradék egynegyed Ecclestone kezében maradt, és ami egy törvényesen működő gazdasági társaságnál elképzelhetetlen lenne, az itt működik: mindenben ő diktál, a többségi tulajdonosnak semmibe sincs beleszólása. A bankok emiatt már bírósághoz is fordultak, és ha a novemberi pert megnyerik, rendelkezhetnek a hatalmukkal. Céljuk azonban nem nagyon van, a leginkább annak örülnének, ha jó áron eladhatnák a részesedésüket. Az autógyárak állítólag ezt meg is vennék, tíz éven át törlesztenék a kétmilliárd dolláros vételárat.
A bankok járhatnak a legrosszabbul
Ezzel azonban nem szűnne meg a szakadás veszélye, hiszen bár a csapatok megkapnák azt a bevételt, amire vágynak, a szabályalkotásba továbbra sem lenne egyértelmű beleszólásuk. Ha kezükben a SLEC 75 százalékával különválnak a Formula-1-től, Ecclestone megalapítja a már bejegyzett GP2-t, és a SLEC teljesen értéktelenné válik. Ugyancsak elvesztenék a pénzüket a bankok, ha náluk marad a 75 százalék és kettészakad az F1. Ha az Ecclestone elleni novemberi pert elveszítik, és minden hatalom az angol üzletembernél marad, csak az általa megszabott áron adhatják el részesedésüket - amit el kell adniuk, ha nem akarják, hogy az esetleges F1-es szakadáskor mindent elveszítsenek. Igen szerteágazó és bonyolult tehát a Formula-1 politikai csatározása, a megoldásra pedig még évekig várni kell. Ha egy józan ember kezében lenne a döntés, rövid úton meg lehetne oldani a problémákat, de a Formula-1-ben olyan évtizedes érdekellentétek feszülnek, amelyek sokak számára lehetetlenné teszik a józan gondolkodást. ---- Paul Stoddart, a Minardi-csapat igazgatója elárulta, hogy néhány csapat ellenzi ama tervét, amely szerint jövőre - amikor a szabálymódosítások miatt valamelyest lelassulnak majd a négykerekűek - az idei autójával venne részt a világbajnokságon. "A csapatok többsége mellettünk van, de akadnak olyanok, akik semmiképpen sem bólintanak rá a kérésünkre. Sajnos nem tudunk mást tenni, itt ugyanis nem pénzről van szó, hanem az egyetlen túlélési lehetőségünkről" - mondta Stoddart. Az egyik ellenző Peter Sauber, aki a saját csapata esélyeit rontaná a Minardinak tett engedménynyel. "Szeretnénk segíteni, mert megértjük Paul gondjait. Ám középcsapatként feltehetjük a kérdést: ki és milyen engedményt tesz például nekünk annak érdekében, hogy közelebb kerüljünk a Ferrarihoz?" - válaszolt Sauber.