Az idei esztendő sem múlhatott el szabályváltozatások nélkül a raliban, ám míg a világbajnokságon minden versenyző panaszkodik az új regulák miatt (lássuk be, joggal), addig a hazai sorozat újításai a jelek szerint a párosok érdekeit szolgálják.
A Bútor Róbert, Tóth Vilmos kettôs a legfôbb esélyese az idén elôször kiírt Szuper1600-as bajnokságnak (Fotó: Meggyesi Bálint)
A Bútor Róbert, Tóth Vilmos kettôs a legfôbb esélyese az idén elôször kiírt Szuper1600-as bajnokságnak (Fotó: Meggyesi Bálint)
Először is itt van az aranylicenc, amit 15 versenyző igényelhetett (a válogatott tagjai), és mindenki igényelt is. Nem csoda, hiszen a különleges licenc lehetővé teszi például a versenyzők számára, hogy kérjék a kétpercenkénti rajtoltatást. Ennek az aszfaltralikon nincs különösebb jelentősége, viszont murván annál több: az első után következőknek nem kell a port nyelniük, de legalábbis több esélyük van arra, hogy jó látási viszonyok között autózzanak. A másik változtatás egy kategóriát érint, méghozzá a méltán népszerű F2-est (kétkerékhajtású autók), amely a nemzetközi szabályokhoz idomulva megszűnt, és ettől az évtől kezdve a Szuper1600-as bajnokságot írták ki helyette. Újdonság a Skoda által életre hívott prológ, illetve szuperspeciális bajnokság, aminek az a lényege, hogy a viadalok előtt megtartott körversenyek, valamint a versenynapok végén teljesített, úgynevezett szuperspeciális szakaszok győzteseit is díjazzák. Ez azért fontos, mert eddig a közönség szórakoztatására megtartott prológ győztesének legtöbbször csak erkölcsi elismerés járt. Az idén lesz mínuszolás, ami azt jelenti, hogy a nyolc futam közül csak hétnek az eredménye számít. Így szorosabb lehet a bajnoki címért folyó küzdelem, hiszen egy technikai vagy vezetői hiba még nem jár végzetes következményekkel. Egy "nullás" verseny (ami a legtöbb pilótának azért becsúszik) ugyanis dobható. A legnagyobb vihart kavaró kérdés az utóbbi hónapokban az volt, mi van akkor, ha a Nemzetközi Automobil-szövetség kitiltja az Európa-kupa-futamokról a World Rally Carokat? Ez minket annyiban érint, hogy WRC-ink is vannak, meg Ek-futamaink is, méghozzá kettő. A Fehérvár-rali esetében, úgy tűnik, sikerült megoldást találni. A rendezők három nevezési lapot adnak majd ki, az egyiken csak az Európa-kupára, a másikon az Ek-ra és az országos bajnokságra, a harmadikon pedig kizárólag az országos bajnoki viadalra lehet nevezni. A lebonyolítási rend pedig a következő: elől mennek a WRC-k és azok, akik csak a magyar bajnokságban indulnak, mert, mondjuk, a nemzetközi sorozatban nem értékelhetők (A8, H-csoport, N2-es Ignis), 45 perces szünet után, új előfutókkal pedig következne az Európa-kupa mezőnye. Az abszolút címvédő Benik Balázs így a 101-es rajtszámot kapná, a tavalyi értékelésben legelőkelőbb helyen végző, nemzetközi viadalon is rajtoltatható Bútor Róbert pedig az egyest. A Michelin Budapest-rali ügye egyelőre azért megoldatlan ebből a szempontból, mert a nemzetközi előírások miatt ott 240 kilométer a gyorsasági szakaszok össztávja, és ez 90 kilométerrel több annál, ami a hazai szabályok szerint maximálisan lehetséges. Végül, de nem utolsósorban a juniorbajnokságról. Ez a sorozat a másodosztály és a túrabajnokság szabályait ötvözve lehetőséget ad a fiataloknak arra, hogy bizonyítsák tehetségüket. A 88 nevező jelzi, hogy jó úton jár a ralibizottság, és hogy érdemes volt a 28 év alatti pilótáknak anyagi kedvezményeket adni és technikailag is nyitottabbá, szabadabbá tenni a sorozatot.