Reuters
A rajt utáni pillanatok, a kép jobb oldalán Ralf Schumacher, aki csak rövid ideig volt az élen
Reuters
A rajt utáni pillanatok, a kép jobb oldalán Ralf Schumacher, aki csak rövid ideig volt az élen
Parádés verseny volt a Japán Nagydíj, az év egyik, ha nem a legváltozatosabb, legeseménydúsabb futama. A rajt viszonylag zökkenőmentesen zajlott le, elöl annyi változás történt, hogy a harmadik kockából induló Giancarlo Fisichella (Renault) megelőzte Jenson Buttont (BAR-Honda), míg előttük természetesen a pole-ból rajtoló Ralf Schumacher rántotta be az autót az első kanyarba.
Ugyanitt kicsit később a helyi kamikaze, Szato Takuma (BAR-Honda) kiment a bukótérbe, majd utána Rubens Barrichello (Ferrari) is, de mindketten vissza tudtak kecmeregni az aszfaltra. A brazil kapott egy defektet.
Hátul Michael Schumacher (Ferrari) és Fernando Alonso (Renault) iszonyú tempóban tört előre, de próbálkozott az utolsó sorból induló Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes) és Juan Pablo Montoya (McLaren-Mercedes) is.
Utóbbi talán kicsit túlságosan vehemens is volt, meg aztán történetesen éppen Jacques Villeneuve-vel (Sauber-Petronas) hozta össze a sors a Casio nevű nagyon éles jobbkanyarban, a célegyenes előtt. Az eredmény: a kolumbiai autójának bal odala eltűnt, a roncs ott maradt a pályán a célegyenes bejáratánál, így a versenybíróság azonnal beküldte a biztonsági autót.
"Villenevuve lassan haladt előttem, megpróbáltam balról megelőzni, de nekiment az autóm oldalának" – jelentette ki Montoya röviddel ez után.
A safety car a 8. körben áll ki a mezőny elől, folytatódhatott a száguldás. Michael Schumacer, Alonso és Räikkönen úgy hatolt keresztül a mezőnyön, mint kés a vajon, egészen addig, amíg a hétszeres világbajnok megállapodott a hatodik helyen, Alonso megérkezett szorosan mögé, a Jégember pedig 10. volt.
Alonso hevesen támadni kezdte Schumachert, de a 11. kör elején hirtelen lelassult, és nem tudta megakadályozni, hogy Christian Klien (Red Bull-Cosworth) visszaelőzze. Valamit nagyon gyorsan csinálhattak a Renault-nál, mert néhány száz méter után minden megjavult a világbajnok járgányán, így a spanyol ismét megelőzte Klient.
Kimi Räikkönennek ez volt az idén a hetedik futamgyőzelme, összességében pedig kilencedik alkalommal haladt át elsőként a célvonalon
Mögötte Räikkönen is "maga alá gyűrte" az osztrák pilótát, és együtt érték utol Michael Schumachert. Alonso iszonyú aggresszívan "repült rá" a németre, többször a frászt hozta Schumacherre, míg végül a 21. körben a pálya leggyorsabb kanyarjában megelőzte.
Röviddel ez után Alonso kijött tankolni, Räikkönen pedig átvette a vadász szerepét Schumi mögött.
Az élen Fisichella szempontjából alakultak jól a dolgok, Ralf Schumacher ugyanis hiába volt gyors, az autójában alig volt benzin, így nagyon hamar ki kellett jönnie a boxba, és nem sokkal később kiderült, hogy három kiállásos taktikát alkalmaz a Toyota.
A 28. körben Michael Schumacher és Räikkönen egyszerre jött ki tankolni, és bár ekkor még nem történt változás, a következő körben a finn a célegyenesben megelőzte a németet. Alonso egyébként közben visszaesett kettejük mögé, és újra Schumachert kezdte támadni, majd a 33. körben másodszor is sikerült elmennie mellette.
Fisichella vezetett Button, Mark Webber (Williams-BMW) és Räikkönen előtt, Alonso pedig 17 körrel a leintés előtt másodszor is a boxba hajtott. A McLaren-Mercedes frontembere hosszú körökön keresztül hasztalan próbálta megelőzni Webbert, és ezzel sok időt elvesztegetett. Emiatt a győzelemre nem sok esélye maradt, és kérdéses volt, hogy Alonsóval szemben mennyi előnye marad a második tankolása előtt.
A nagyfőnök nem talált szavakat
Ron Dennis, a McLaren-Mercedes csapatfőnöke: – Azt gondolom, ez volt Kimi pályafutásának legjobb versenye. Nagyon büszke vagyok a csapatra, egy csomó érzelem tört rám most. Ha ilyen nehéz körülmények között ilyen rosszul sikerült a kvalifikáció, az embernek tényleg mindent ki kell hoznia magából, hogy jó eredményt érjen el, és minden egyes körben a legjobb döntésre van szükség. A stratégáink fantasztikus munkát végeztek, miközben a verseny során lassan kezdett tisztulni a kép, és végül senki sem volt képes elvenni Kimi elől ezt a sikert. Elképesztő eredmény!
A Jégember gondjai 12 körrel a futam vége előtt úgy oldódtak meg, hogy Button és Webber is kijött előle tankolni, így aztán feljött a második helyre, és padlóig nyomhatta a gázpedált. Előtte Fisichella autózott, de csak egy körig, mert aztán az olasz is üzemanyag után nézett. A 17. helyről startoló Räikkönen állt az élre, és hét-nyolc másodperc volt az előnye Fisichella előtt. Nem sokkal több, mint tíz kör volt hátra.
Räikkönen pokolian gyors volt az élen, és a második helye ezzel elég biztosnak tűnt a végelszámolásnál. Nyolc kör volt hátra, amikor a vb második helyezettje megejtette a második tankolását, és simán visszajött a második helyre. Még Fisicót is üldözőbe vehette, az olasz nem sokkal volt előtte.
Alonso hátrébb parádésan előzte meg Webbert a célegyenesben, amikor még öt kör volt hátra, az élen pedig Räikkönen utolérte Fisichellát, és mindent beleadva rontott rá.
És ekkor jött egy újabb csoda! A finn az utolsó kör kezdetén, a célegyenesben kívülről, hihetetlen módon ment el Fisichella mellett, és megnyerte a futamot. Ez volt a finn idei hetedik, illetve összességében a kilencedik győzelme Formula–1-es pályafutása során, valószínűleg az eddigiek közül a legnagyobb. Ő autózta a futam leggyorsabb körét is, karrierje során már 15. alkalommal.
A Renault az utolsó verseny előtt két ponttal vezet a gyártók pontversenyében az utolsó futam, a Kínai Nagydíj előtt. A Ferrari Michael Schumacher hetedik helyezésével bebiztosította a harmadik helyet az összetettben.
Ha a versenyzők nyilatkozataira kíváncsi, kattintson ide! Kimi Räikkönen, Giancarlo Fisichella, Fernando Alonso, Michael Schumacher22. JAPÁN NAGYDÍJ, az 53 körös verseny hivatalos végeredménye: 1. | K. Räikkönen | finn | McLaren-Mercedes | 1:29:02,212 óra |
2. | G. Fisichella | olasz | Renault | + 1,633 mp |
3. | F. Alonso | spanyol | Renault | + 17,456 |
4. | M. Webber | ausztrál | Williams-BMW | + 22,274 |
5. | J. Button | brit | BAR-Honda | + 29,507 |
6. | D. Coulthard | brit | Red Bull-Cosworth | + 31,601 |
7. | M. Schumacher | német | Ferrari | + 33,879 |
8. | R. Schumacher | német | Toyota | 40.0 |
9. | C. Klien | osztrák | Red Bull-Cosworth | + 51,925 |
10. | F. Massa | brazil | Sauber-Petronas | + 57,509 |
11. | R. Barrichello | brazil | Ferrari | + 1:00,600 perc |
12. | J. Villeneuve | kanadai | Sauber-Petronas | + 1:23,221 |
13. | T. Monteiro | portugál | Jordan-Toyota | + 1 kör |
14. | R. Doornbos | holland | Minardi-Cosworth | + 1 kör |
15. | N. Karthikeyan | indiai | Jordan-Toyota | + 1 kör |
16. | C. Albers | holland | Minardi-Cosworth | + 3 kör |
Megjegyzés: Szato Takumát (BAR-Honda) utólag kizárták, Jacques Villeneuve (Sauber-Petronas) 25 mp időbüntetést kapott, mert mindkettőjüket vétkesnek találták baleset okozásában.
Leggyorsabb kör K. Räikkönen | finn | McLaren-Mercedes | 1:31,540 |
Kiesett a versenyből: 10. kör | A. Pizzonia | brazil | Williams-BMW | vezetői hiba |
10. kör | J. Trulli | olasz | Toyota | baleset |
2. kör | J. Montoya | kolumbiai | McLaren-Mercedes | baleset |
Kimi Räikkönen eddigi győzelmei Verseny | Karosszéria | Motor | Rajthely |
2003, Malajzia | McLaren MP4-17D | Mercedes 3.0 V10 | 7 |
2004, Belguim | McLaren MP4-19B | Mercedes 3.0 V10 | 10 |
2005, Spanyolország | McLaren MP4-20 | Mercedes 3.0 V10 | 1 |
2005, Monaco | McLaren MP4-20 | Mercedes 3.0 V10 | 1 |
2005, Kanada | McLaren MP4-20 | Mercedes 3.0 V10 | 7 |
2005, Magyarország | McLaren MP4-20 | Mercedes 3.0 V10 | 4 |
2005, Törökország | McLaren MP4-20 | Mercedes 3.0 V10 | 1 |
2005, Belgium | McLaren MP4-20 | Mercedes 3.0 V10 | 2 |
2005, Japán | McLaren MP4-20 | Mercedes 3.0 V10 | 17 |
A vb állása a Japán Nagydíj után - pilóták: |
1. Fernando Alonso (spanyol, Renault) | 123 pont |
2. Kimi Räikkönen (finn, McLaren Mercedes) | 104 pont |
4. Michael Schumacher (német, Ferrari) | 62 pont |
3. Juan Pablo Montoya (kolumbiai, McLaren Mercedes) | 60 pont |
5. Giancarlo Fisichella (olasz, Renault) | 53 pont |
6. Jarno Trulli (olasz, Toyota) | 43 pont |
7. Ralf Schumacher (német, Toyota) | 39 pont |
7. Rubens Barrichello (brazil, Ferrari) | 38 pont |
9. Jenson Button (brit, BAR-Honda) | 36 pont |
10. Mark Webber (ausztrál, Williams-BMW) | 34 pont |
11. Nick Heidfeld (német, Williams-BMW) | 28 pont |
12. David Coulthard (skót, Red Bull Racing) | 24 pont |
13. Jacques Villeneuve (kanadai, Sauber-Petronas) | 9 pont |
14. Felipe Massa (brazil, Sauber-Petronas) | 8 pont |
15. Tiago Monteiro (portugál, Jordan-Toyota) | 7 pont |
16. Alexander Wurz (osztrák, McLaren-Mercedes) | 6 pont |
17. Narain Karthikeyan (indiai, Jordan-Toyota) | 5 pont |
17. Christian Klien (osztrák, Red Bull Racing) | 5 pont |
19. Pedro de La Rosa (spanyol, McLaren-Mercedes) | 4 pont |
19. Cristijan Albers (holland, Minardi-Cosworth) | 4 pont |
21. Patrick Friesacher (osztrák, Minardi-Cosworth) | 3 pont |
22. Antonio Pizzonia (brazil, Williams-BMW) | 2 pont |
23. Vitantonio Liuzzi (osztrák, Red Bull-Cosworth) | 1 pont |
23. Szato Takuma (japán, BAR-Honda) | 1 pont |
---- 2 ---- &