Látni kell, hogy a vitorlázás tömegsport

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2022.07.11. 06:52
null
Fotó: Szántó Áron
Címkék
Bár a koronavírus-járvány az élet minden területén, így a sportban, ezen belül a nemzetközi és magyar vitorlázásban is felfordulást okozott, ezért az utóbbi két szezon visszafogott volt, de hosszabb távon látható a fejlődés ebben a sportban, mind az élsport, mind az utánpótlás, mind a tavi túraverseny- és hobbivitorlázás terén. Utóbbi rengeteg embert mozgat meg évről évre, ezért sem túlzás tömegsportról beszélni – mondta lapunknak Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára, aki beszélt Berecz Zsombor tokiói olimpián elért történelmi sikeréről, a párizsi olimpiáról, a jövő élsportolóiról, valamint a július 14-én Balatonfüredről rajtoló 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj apropóján, a túravitorlázás helyzetéről. (x)

„Érdemes azzal kezdeni, hogy nem egy elérhetetlen sport a vitorlázás. Egy-egy hajó megvásárlása, fenntartása kiadásokat jelent, de a sportot bárki elkezdheti, űzheti életkortól függetlenül. Ebben is rendhagyó a vitorlázás, bár fizikai felkészültségre szükség van, de lényegében minden korosztály képviselteti magát a vitorlázásban a gyerekektől az idősekig” – mondta Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára.

A magyar vitorlázás mérföldkőhöz érkezett azzal, hogy a 2018-as aarhusi világbajnokságon első helyet megszerző Berecz Zsombor finn dingi hajóosztályban második lett a koronavírus-járvány miatt 2020-ról 2021-re halasztott tokiói olimpián és remekül szerepelt a két másik olimpikon, a Laser Radialban versenyző Érdi Mária, valamint a Laser Standardben induló Vadnai Benjamin, hiszen 13. és 18. helyen zárták az olimpiát. Bár világbajnokként Berecz Zsombor az olimpiai szereplésével feltette a koronát a pályafutására és mivel hajóosztálya végül lekerült az olimpiai számok közül visszavonult, Érdi Mária és Vadnai Benjamin a párizsi olimpiára készül. Ugyanúgy, ahogy – Vadnai Benjamin testvére - Vadnai Jonatán is, aki 2021-ben azzal írt történelmet, hogy Laser Standardben az Európa-bajnokságon harmadik, a 2022-es világbajnokságon pedig kilencedik lett. Ebben az hajóosztályban ilyen jó eredményre korábban nem volt példa.

 

Fotó: Cserta Gábor
Fotó: Cserta Gábor

„Az élsportolók sikerei azért is fontosak, mert népszerűbbé teszik a sportágat. Ez fontos az utánpótlás-nevelés szempontjából, amelyre a szövetség szintén kiemelt figyelmet fordít, de ugyanígy fontos a tömegsportbázis bővítését nézve” – emelte ki a főtitkár úr.

Ahogy fent szó volt róla, a vitorlázást bármilyen korban el lehet kezdeni és túravitorlázás keretében űzhető a sport bárki számára. Sok vitorlásklubban lehet elsajátítani az alapokat és ahhoz sem kell feltétlenül saját hajó, hogy valaki elinduljon a magyarországi tavakon megrendezett versenyeken. Egyrészt lehet bérelni hajókat, másrészt sok hajótulajdonos a versenyekre szokott keresni legénységet, ami jó lehetőséget nyújt az érdeklődőknek.

„Azt, hogy a vitorlázásra tömegsportként is gondolhatunk, mi sem bizonyítja jobban, hogy Magyarországon évente 30 ezer ember vitorlázik rendszeresen, vagyis egy kisebb város lakossága száll vízre minden szezonban. Egy-egy évben pedig 200-300 vitorlásversenyt rendeznek a magyarországi tavakon. A Magyar Vitorlás Szövetség évente több nagy versenyt rendez, májusban a Balatoni Évadnyitót, júliusban a Fehér Szalagot és a Kékszalagot, valamint a gyerekek „Kékszalagját”, a Kékpántlikát augusztusban a Nagyhajós Országos Bajnokságot, szeptemberben pedig a Félszigetkerülőt. Valamennyi vitorlásverseny közül kiemelkedik a Balaton ünnepeként is emlegetett Kékszalag, amelyen az utóbbi években átlagosan több mint 500 csapat indult, 2018-ban pedig 670 feletti létszámmal rekordmezőny állt fel a balatonfüredi rajtnál. Egy-egy kékszalagos hajón 4-5 versenyző kap helyet, így 2-3 ezren vitorláznak csak ezen a versenyen. Ahogy az élsportolók már említett sikerei, úgy a Kékszalag is kulcsfontosságú a sportág népszerűsítése szempontjából, de túl is mutat azon. „A Magyar Vitorlás Szövetség arra törekszik, hogy minél több fiatallal és felnőttel ismertesse meg a vitorlázást, ennek érdekében az idén gyakorlatilag egy 10 napos sportfesztiválra kerül sor. Kezdődik a Fehér Szalag GeneralCom Nagydíj – 25. Izsák Szabolcs Emlékversennyel július 9-én. Másnap a füredi part mellett kerül sor a fiatalok versenyére, a Kékpántlikára. Július 14-én rajtol Balatonfüredről az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, amelyre több mint 600 indulót várunk. A három verseny alatt a parton számtalan, a vitorlázáshoz köthető esemény lesz, ezekkel igyekszünk minél több ember számára vonzóvá tenni a sportot” – emelte ki Holczhauser András.

Fotó: Szántó Áron
Fotó: Szántó Áron

 

Szintén hozzájárul a vitorlázás ismertségéhez, hogy idén nyáron átadták a Balaton legújabb kikötőjét, a balatonfüredi Kékszalag Portot, amely a Magyar Vitorlás Szövetség, a Magyar Kajak-Kenu Szövetség és Balatonfüred Város Önkormányzatának beruházásában valósult meg. Az új kikötő főszerepet tölt majd be a sportágban, hiszen a magyar vitorlázás bázisa, találkozópontja lesz. Várhatóan a jövőben sokak számára egyben starthely lesz ahhoz, hogy hosszú távon bekapcsolódjanak a vitorlázásba.

54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj versenykiírása az alábbi linken érhető el.

https://mvszhirdetotabla.hu/54-kekszalag-2022

https://kekszalag.reblog.hu/

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik