Öreg ember nem vénember

TÓTH ANITA jelenti OuarzazatébólTÓTH ANITA jelenti Ouarzazatéból
Vágólapra másolva!
2007.01.10. 02:55
Címkék
Az idei Dakar-rali során először találkoztak a versenyzők homokdűnékkel, ám ez a toppilótáknak nem okozott gondot. Az autósoknál Jean-Louis Schlesser, a motorosoknál Marc Coma volt a leggyorsabb. Sajnos egy tragikus baleset is történt: a dél-afrikai Elmer Symons életét vesztette.
A rutinos francia, Jean-Louis Schlesser remek autózással megnyerte a negyedik szakaszt
A rutinos francia, Jean-Louis Schlesser remek autózással megnyerte a negyedik szakaszt
AFP
A rutinos francia, Jean-Louis Schlesser remek autózással megnyerte a negyedik szakaszt
A rutinos francia, Jean-Louis Schlesser remek autózással megnyerte a negyedik szakaszt
A rutinos francia, Jean-Louis Schlesser remek autózással megnyerte a negyedik szakaszt
AFP
A rutinos francia, Jean-Louis Schlesser remek autózással megnyerte a negyedik szakaszt

Az 57 éves Jean-Louis Schlesser hétfőn ország-világ előtt bizonyította: korai még őt leírni. A kétszeres Dakar-győztes francia, akinek a saját építésű kék Buggyja az utóbbi években már szinte védjeggyé vált, az idén a szokásosnál nehezebben jutott el a verseny rajtjáig. A körülményekről nem tudunk semmi pontosat, az viszont biztos: Schlesser egyik fő szponzora visszalépett, emiatt a szokásos kettő helyett egy autóval kezdte el a versenyt. Sebaj, mondta, úgyis általában akkor sikerültek jól a Dakarjai, amikor egyedül indult.

Történelem

Az er-Rasidia–Ouarzazate szakasz 1995-ben szerepelt először a Dakar-rali útvonalában. Akkor találták szembe magukat először a versenyzők a híres-hírhedt Merzuga Erggel, amelynek homokdombjai elég sok vesződséget okoztak nekik az évek folyamán.

A második marokkói szakaszt az autósoknál a finn Ari Vatanen, a motorosoknál az osztrák Heinz Kinigadner nyerte meg, ám a verseny végén nem ők ünnepelhettek, hanem két francia, Pierre Lartigue a legendás Citroën ZX-szel és Stéphane Peterhansel Yamahával.

Az év érdekessége: a Dakaron motorral és autóval egyaránt diadalmaskodó Hubert Auriolt nevezték ki a verseny igazgatójává. A francia irányításával vált igazán sikeressé és népszerűvé a sivatagi viadal, amelyen évről évre megdől az indulórekord (az idén 510-en rajtoltak el).
Úgy tűnik, a rutinos róka ezúttal sem tévedett, hiszen csupán a negyedik napig kellett várnia arra, hogy megszülessen első részsikere.
Persze ehhez kellett a többiek balszerencséje is, de a technikai sportokban ez természetes.

A világverő Mitsubishi-pilóták közül Luc Alphand két defektet kapott, és nem élvezte különösebben a dobálós, bukkanókkal teli második dűnesort (ezt senki sem élvezte), Maszuoka Hirosi szintén két lyukas gumival zárta a napot, Nani Roma pedig érthetően nem rajong azért, hogy Ouarzazatéba jöjjön, itt történt ugyanis a tavalyi Marokkó-ralin az a baleset, amelyben elveszítette navigátorát. (Itt kell megjegyezni, a csapat méltóképpen emlékezik a kiváló Henri Magnéra, minden autón ott van a fényképe.)

A háromgyémántosok közül a legnagyobb balszerencse a motorral hatszor, autóval kétszer nyerő Stéphane Peterhanselt érte, aki vezető pozícióban ásta el magát a homokban, nem sokkal a cél előtt. Háromszor süllyedt el, háromszor próbált meg kikecmeregni a homokból, és a végén leégette a kuplungot. A tönkrement alkatrészt 25 perc alatt cserélte ki a két pilóta – jellemző a Mitsubishi versenyzőcentrikusságára, hogy ugyanez a művelet tavaly Carlos Sainz autójában három-négy órát vett igénybe.

De visszatérve az éllovasokra: a második helyen érkező Carlos Sousa saját bevallása szerint nem gondolta, hogy ilyen közel tud férkőzni az élmezőnyhöz. No jó, ebből azért még nem kell messzemenő következtetéseket levonni, hiszen nem vagyunk a viadal végén, de még a közepén sem, mindenesetre meglepő, hogy privát autóval (a Volkswagen tavalyi modelljéről beszélünk) meg lehet előzni a gyáriakat. Márpedig Sousa napok óta ebben mesterkedik.
Az összetettben időközben Carlos Sainz átvette a vezetést: a spanyolok kétszeres világbajnoka egy defekttel átvészelte a napot, és ez a harmadik helyre volt jó a szakaszon.

A motorosoknál továbbra is spanyol belháború folyik, a hétfőhöz hasonlóan kedden is a címvédő Marc Coma volt az eredményesebb. Több mint 12 percet vert honfitársára, Isidre Esteve Pujolra, akitől így az öszszetettbeli vezetést is átvette. Sajnos tragikus baleset történt a motorosoknál – a 29 éves dél-afrikai Elmer Symons életét vesztette (róla keretes írásunkban olvashatnak).
A Dakar mezőnyére szerdán még egy marokkói szakasz vár, utána pedig jöhetnek a hírhedt mauritániai dűnék. ----

A Dakar-rali negyedik szakaszán életét vesztette a dél-afrikai Elmer Symons.
A versenyközpontba 9 óra 16 perckor érkezett vészriasztás az er-Rasidia és Ouarzazate közötti szakasz 142. kilométerénél történt balesetről. A rendezőség helikoptere nyolc percen belül a helyszínre érkezett, de az orvosok már csak a halál beálltát tudták megállapítani.

Symons egy dél-afrikai exportcéget vezetett, ez volt az első Dakar-ralija versenyzőként (korábban szervizesként már kétszer részt vett a viadalon), és a nagyon előkelő 18. helyen állt az összetettben. A verseny szervezői részvétüket fejezték ki a pilóta családjának – elsőként a bátyjának, aki szervizesként kísérte a mezőnyt.

A terepviadalokon sajnos nem egyediek a motoros balesetek, szinte alig telik el év, hogy ne veszítene el valakit a Dakar-család (a versenyzők közül Symons volt a 47. áldozat az 1979 óta zajló viadalon). Szörnyű évforduló, de napra pontosan egy évvel ezelőtt vesztette életét Andy Caldecott, és alig kevesebb mint két éve a kétszeres Dakar-bajnok Fabrizio Meoni.

A KTM gyári csapata a biztonság növelése érdekében az idén egy dél-afrikai orvossal karöltve speciális nyakvédőt fejlesztett ki, ám ezt sajnos a doktor honfitársa, Elmer Symons már nem próbálhatja ki… ---- 4. szakasz, er-Rasidia–Ouarzazate (össztáv: 679 km, ebből szelektív szakasz: 405 km). Autósok: 1. Jean-Louis Schlesser, Arnaud Debron (francia, Schlesser-Ford) 3:59:54, 2. Sousa, Schultz (portugál, német, Volskwagen Race Touareg) 7:52 p h., 3. Sainz, Perin (spanyol, francia, Volkswagen Race Touareg) 7:58 p h., …37. Palik László, Darázsi Gábor (magyar, Nissan Pick-up) 1:35:12 ó h., …40. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Antara) 1:36:41 ó h.
(A Kis Sándor, Czeglédi Péter (magyar, Nissan Pick-up) és a Kristóf Márton, Simon Péter (magyar, Bowler) páros lapzártánkkor még nem ért célba.)
Motorosok: 1. Marc Coma (spanyol, KTM) 4:27:54, 2. Esteve Pujol (spanyol, KTM) 12:16 p h., 3. Despres (francia, KTM) 18:56 p h., …39. Kátai Péter (magyar, KTM) 1:32:42 ó h. …62. Dési János (magyar, KTM) 2:00:00 ó h.
Kamionosok: 1. Vlagyimir Csagin, Szemjon Jakubov, Szergej Szavosztyin (orosz, Kamaz) 4:56:13, 2. Stacey, Gotlib, Der Kinderen (holland, belga, holland, MAN) 12:55 p h., 3. Margyejev, Beljajev, Nyikolajev (orosz, Kamaz) 29:06 p h., …24. Darázsi Zsolt, Szalai Norbert, Laklóth Aladár (magyar, MAN) 2:23:32 ó h.
(A Szobi Balázs, Éder Attila, Jobbágy Ákos (magyar, MAN) és a Szaller Zoltán, Pavel Fasko, Pócsik László (magyar, MAN) trió lapzártánkkor még nem ért célba.)

Az összetettben. Autósok: 1. Carlos Sainz 9:17:11, 2. De Villiers, von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Volkswagen Race Touareg) 1:55 p h., 3. Sousa 7:20 p h., ...37. Palik 3:05:55 ó h., …44. Szalay 3:19:51 ó h.
Motorosok: 1. Marc Coma 10:10:32, 2. Esteve Pujol 11:50 p h., 3. Casteu (francia, KTM) 24:20 p h., …36. Kátai 2:35:19 ó h., …62. Dési 3:42:17 ó h.
Kamionosok: 1. Csagin 9:59:12, 2. Stacey 24:04 p h., 3. G. de Rooy (holland, Ginaf) 54:48 p h., …21. Darázsi 4:34:10 ó h.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik