Michael Schumacher: sokba került az előzés

Vágólapra másolva!
2006.08.06. 02:37
Címkék
Fernando Alonso után Michael Schumachert is megbüntették, így a világbajnoki címért óriási csatát vívó páros mindkét tagja a középmezőnyből rajtolhat, a német a 11., a spanyol a 15. helyről. A szombaton megszokottnál jóval nagyobb nézősereg előtt megtartott időmérő edzésen a pole pozíciót a tavalyi győztes Kimi Räikkönen szerezte meg Felipe Massa előtt, a győzelemre mégis a Ferrari braziljának van a legnagyobb esélye.
Kimi Räikkönen zsinórban másodszor, pályafutása során tizedszer indulhat a pole pozícióból
Kimi Räikkönen zsinórban másodszor, pályafutása során tizedszer indulhat a pole pozícióból
Kimi Räikkönen zsinórban másodszor, pályafutása során tizedszer indulhat a pole pozícióból
Kimi Räikkönen zsinórban másodszor, pályafutása során tizedszer indulhat a pole pozícióból
Kimi Räikkönen zsinórban másodszor, pályafutása során tizedszer indulhat a pole pozícióból
Kimi Räikkönen zsinórban másodszor, pályafutása során tizedszer indulhat a pole pozícióból

Őrült napon van túl a Formula–1. Mindenki Fernando Alonso és Michael Schumacher csatáját várta a Hungaroringen, mégpedig a futamgyőzelemért. A legutóbbi nagydíjak alapján erre a hétszeres világbajnoknak sokkal nagyobb esélye volt, mint a pontversenyben vezető ellenfelének, ám a Magyar Nagydíj időmérő edzésének első pillanataiban az ő reményei is szertefoszlottak. Alonso után ugyanis a németet is megbüntették, ráadásul ugyanúgy két-két másodpercet adtak a legjobb köridejéhez a 15 perces periódusokban, mint a címvédő esetében.

Most a szabadedzések is fontossá váltak

A szabadedzéseken általában nem szokott sok érdemleges történni, a csapatok próbálgatják a beállításaikat, felkészülnek az időmérőre és a versenyre. Ráadásul a korábbi évekkel ellentétben még valós képet sem lehet festeni ezek alapján az erőviszonyokról, hiszen amíg a leggyorsabbak a kvalifikációt szem előtt tartva üres tankkal érik el legjobb eredményüket, addig a náluk esetleg jobb autóval körözők teli tankkal már a versenyre készülnek, ezért maradhatnak el az előbbiektől. A szabadedzések normál, nyugodt üteme a Hungaroringen megváltozott, pénteken Fernando Alonsót, szombaton Michael Schumachert kapták rajta szabálytalanságon.

A felügyelőtestület nem kegyelmezett

Az első nap délutánján a spanyol sárga zászlónál előzte meg az őt korábban feltartó Robert Doornbost, ráadásul a Red Bull tesztpilótájának be is intett a célegyenesben, majd ráhúzta a kocsiját, a kanyar előtt pedig csúnyán ráfékezett. A felügyelőbizottság szándékos veszélyeztetésért egy másodpercre, a sárga zászlónál történő előzés miatt halmazati büntetésként még egy másodpercre büntette. A spanyol ezek szerint az időmérő mindhárom harmadában 120 másodperc pluszt kap a legjobb időeredményéhez.

Szavazás

Ki lesz a Formula–1 világbajnoka 2006-ban?

Ekkor Schumachernek állt a zászló, a Renault vezetősége pedig azonnal keresett valami megoldást. Szombat délelőtt azzal a kéréssel fordult a versenyfelügyelőkhöz, hogy csak a legjobb idejét vegyék el a spanyolnak, azaz a második legjobbja számítson. Ezt elvetették, miközben Flavio Briatore amiatt kesergett, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) Schumacher javára akarja fordítani a vb-t, és ezért minden lehetséges módon sújtja a Renault-t (lásd a speciális lengéscsillapítók körüli hercehurcát, amely miatt a csapat a büntetés elkerülése végett kivette az eszközt az autóiból).

A délelőtti szabadedzésen aztán, amikor Jenson Button Honda motorja tönkrement, és a pályán leálló autó miatt piros zászlóval felfüggesztették a tréninget, Schumacher a boxba menet Alonsót és Robert Kubicát is megelőzte. Őt is azonnal beidézték, és miután meghallgatták, az időmérő kezdetekor kiderült, hogy ugyanazt a büntetést kapta, mint a spanyol.

Az időmérőt így abban a tudatban kezdték, hogy ha belegebednek, akkor sem tudnak a legjobb tíz közé kerülni, mert az időmérőkön igen szoros szokott lenni a középmezőny, és nemhogy a Renault, az utóbbi időben domináló Ferrari sem képes arra, hogy két másodpercet verjen tíz autóra. Az első 15 percet még mindketten átvészelték, jöhetett a második negyedóra. Ekkor pedig hiába futotta a nap legjobb körét a Hungaroringen Schumacher (1:18.875), a hivatalosan számított 1:20.875-jével kiesett.

A Magyar Nagydíj négyszeres gyôztese nem hitt a fülének, büntetése miatt pedig csak a 11. helyrôl indul
A Magyar Nagydíj négyszeres gyôztese nem hitt a fülének, büntetése miatt pedig csak a 11. helyrôl indul
Reuters
A Magyar Nagydíj négyszeres gyôztese nem hitt a fülének, büntetése miatt pedig csak a 11. helyrôl indul


Három autó rajtol a két ász közül

Alonso öt tizeddel ment lassabban nála, és a büntetéseket beszámítva a két Red Bull-Ferrari éppen közéjük került. Schumi a 12., Alonso a 15. helyen zárt, de mivel Buttonnak a délelőtti motorhibája miatt tíz rajthelyes büntetést adtak, ő is éppen közéjük esett vissza a negyedik pozícióból. Így a német a 11. helyre jött fel, míg Alonso maradt a 15. Mindkettejüknek nehéz feladata lesz a versenyen, és remélhetik, hogy a Red Bull-osok nem ismétlik meg tavalyi mutatványukat, azaz nem esnek ki rögtön az első körben.

A vb két menőjének büntetése miatt remek lehetőség nyílt a többiek előtt. A pole pozícióért Felipe Massa és a hockenheimi rajtelső Kimi Räikkönen vívott nagy csatát, és bár sokáig a brazilnak állt a zászló, a finn jött ki győztesen a párharcból. Massa vasárnap visszavághat, a Ferrarija ugyanis roppant erős, és nem úgy tűnik, hogy tudna segíteni Schumachernek a futam alatt.

Giancarlo Fisichella nincs ennyire messze Alonsótól, a Renault olasz pilótája ugyanis igencsak gyengélkedett az edzés harmadik szakaszában, amely során csak Jarno Trullit és Robert Kubicát tudta megelőzni. Ami a lengyel újoncot illeti, remek kezdésnek mondható, hogy elverte csapattársát, Nick Heidfeldet, akivel közösen foglalják el az ötödik rajtsort.

Bivalyerősek a Hondák, Button büntetése miatt Rubens Barrichello feladata, hogy autóját behozza a lehető legjobb helyre. A toyotások közül a várakozásoknak megfelelően Ralf Schumacher az erősebb, s a hatodik kockából rajtoló német jó helyzetben van, megismételheti tavalyi harmadik helyezését.

MAGYAR NAGYDÍJ, IDŐMÉRŐ:
1.K. Raikkonenfinn, McLaren1:19.599
2.F. Massabrazil, Ferrari1:19.886
3.R. Barrichellobrazil, Honda1:20.085
4.P. De La Rosaspanyol, McLaren1:20.117
5.M. Webberausztrál, Williams1:20.266
6.R. Schumachernémet, Toyota1:20.759
7.G. Fisichellaolasz, Renault1:20.924
8.J. Trulliolasz, Toyota1:21.132
9.R. Kubicalengyel, BMW1:22.049
10.N. Heidfeldnémet, BMW1:20.623
11.M. Schumacher*német, Ferrari1:20.875
12.D. Coulthardbrit, Red Bull1:20.890
13.C. Klienosztrák, Red Bull1:21.207
14.J. Button(**)brit, Honda1:20.820
15.F. Alonso*spanyol, Renault1:21.364
16.T. Monteiroportugál, Midland1:23.767
17.V. Liuzziolasz, Toro Rosso1:22.068
18.N. Rosbergnémet, Williams1:22.084
19.S. Speedamerikai, Toro Rosso1:22.317
20.T. Satojapán, Super Aguri1:22.967
21.C. Albers(**)holland, Midland1:22.146
22.S. Yamamotojapán, Super Aguri1:24.016
*: a két pilóta idejéből 2 másodpercet levontak
**: a brit pilótát motorcsere miatt tíz hellyel hátrébb sorolták
---- A Hungaroring boxutcáját szombaton a büntetések tartották lázban. Alonso után Schumacher időeredményéhez is hozzáadtak két másodpercet, így egyikük sem került be az utolsó körbe az időmérésen. A büntetésekről a felügyelőtestület dönt, amely minden versenyen háromtagú – a tagok közül kettő külföldi, egy pedig a rendező országbeli, esetünkben Herczeg Lajos. Őt kérdeztük a történtekről.

– Mennyire gyakori az időbüntetés az ilyen esetekben? Egyáltalán volt szó arról, hogy pénzbüntetést kapnak a pilóták, esetleg utolsó figyelmeztetést, vagy rögtön az időbeliben gondolkodtak?
– Többféle lehetőség között választhat a testület, amely a versenyzők meghallgatását követően mérlegel és hozza meg a döntést – mondta Herczeg Lajos. – Nyilván az idény korábbi versenyein is történtek már precedensértékű döntések, és azokat is figyelembe veszik ilyenkor. Az időbüntetésben semmi meglepő sincs.

– Mennyire nehéz meghozni ezeket a döntéseket? Hiszen befolyásolhatják velük a világbajnokság végkimenetelét.
– Elsődlegesen a tények számítanak, a bizonyítható dolgok, utána az, hogy mit mondanak az érintettek, majd a háromtagú testület többségi döntést hoz. Itt nem volt vita közöttünk, hiszen mindkét eset teljesen világos volt.

– Egy kicsit úgy tűnhet, mintha egyenlő feltételeket akartak volna teremteni a két vb-aspiránsnak. Ez egyáltalán nem játszott szerepet?
– Nem. Az elkövetett szabálytalanság mindkét esetben egyértelműen szankciókat von maga után.

– A szankciók mértékét is meghatározzák a szabályok?
– Persze. Van mérlegelési lehetőség, de itt nem sokat kellett gondolkodni, mindkét esetben súlyos szabálytalanság történt.

– Elárulja, hogy mit szóltak a versenyzők a büntetéshez?
– A versenyző ilyenkor már nem szól semmit. A csapat vezetője kap értesítést a döntésről. Ha akar, fellebbez, de ez nem jellemző, most is mindketten tudomásul vették. ---- A felügyelőtestület büntetésével elvette a győzelmi esélyt Michael Schumachertől, de a német a dobogóra még könynyen odaérhet. A 11. helyről rajtol, és bár a Hungaroringről sokan azt tartják, hogy nem lehet rajta előzni, a célegyenes végi kanyar előtti fékzóna jó lehetőséget ad erre. A németnek nem lesz egyszerű előreverekednie magát, de ha valaki képes rá, akkor az a világbajnoki címért csatázó Schumi. Massa és Räikkönen ellen ugyanakkor nem sok esélye van, őket csak akkor verheti meg, ha valamilyen súlyos hibájuk lesz. Alonsónak nincs elég jó autója ahhoz, hogy olyan lendülettel zárkózzon fel, mint Schumacher, de a pontzónába könnyen beférkőzhet. A győzelemért Räikkönen–Massa harc várható, s mert a Ferrari Hockenheimben is bizonyította, hogy komplett versenytávon nincs vetélytársa, a vasárnap Massa nagy napja lehet.

NS-tipp:
1. Felipe Massa
2. Kimi Räikkönen
3. Michael Schumacher ---- Kimi Räikkönen (McLaren, 1. hely): – Nagyon erős az autónk, minden esélyünk megvan arra, hogy megnyerjük a versenyt. A teszteléseken végzett munkánk meghozta a gyümölcsét, Hockenheim után ezen a versenyhétvégén is erősek vagyunk.

Felipe Massa (Ferrari, 2. hely): – Mindig fontos, hogy ki rajtol az első sorból, ebből a szempontból remekül sikerült az edzésem. Talán a pole pozíciót is sikerült volna megkaparintanom, ha az utolsó körömben nincs olyan nagy forgalom.

Rubens Barrichello (Honda, 3. hely): – Remek érzés a harmadik helyről rajtolni, és az is nagyon fontos, hogy a pálya tiszta oldaláról tehetem ezt. A Honda-csapat rengeteget fejlődött az utóbbi hetekben. Az autó versenyképes, a vezethetősége is sokkal jobb, mint volt. A gumiválasztásunk is remekül sikerült, azt hiszem, az idén most van a legtöbb esélyem arra, hogy jó eredményt érjek el.

Pedro de la Rosa (McLaren, 4. hely): – Örülök az eredménynek, összességében nagyszerű volt az edzés. Azt várom a futamtól, hogy végig versenyképesek legyünk.

Mark Webber (Williams, 5. hely): – Az ötödik helyről rajtolni jó dolog, de egyelőre semmit sem szeretnék mondani az esélyekről, mert a hosszú menetekben az autó elég rapszodikus volt. Ennek ellenére meg kell próbálni kihasználni a jó startpozícióból adódó lehetőségeket.

Ralf Schumacher (Toyota, 6. hely): – Mindenki melegebb időjárásra készült, fájt is a fejünk a hűvös idő miatt. A legnagyobb gond a hideggel az, hogy nagyon kicsi a tapadás. A csapat viszont igen jól működött, nagy reményeket fűzök a versenyhez. Az utóbbi eredményeink azt mutatják, hogy felszálló ágban vagyunk, remélem, a tendencia itt is folytatódik.

Giancarlo Fisichella (Renault, 7. hely): – Már pénteken mondtuk, hogy a pálya tapadása nagyon alacsony, és mivel az időjárás hűvös maradt, nem történt változás. Az autó egyensúlya az új gumikkal egy kicsit más volt, mint a szabadedzésen. A pálya tiszta részéről rajtolok, ezért pozitívan látom az esélyeimet. Sokkal optimistább vagyok, mint az elmúlt néhány viadalon.

Jarno Trulli (Toyota, 8. hely): – Nehéz kiválasztani a legjobb gumit, ezért aztán bonyolult jól beállítani az autót. Az elmúlt években mindig jól mentem itt, Magyarországon, de ez az eredményekben nem mutatkozott meg. Talán majd most.

Robert Kubica (BMW Sauber, 9. hely): – Nagyon meglepett, hogy gyorsabb voltam, mint Nick, ami egyáltalán nem volt könnyű. Az időmérés harmadik körében valaki sárga zászlóval integetett. Visszavettem a tempóból, és amikor kiderült, hogy nem egy versenybíró volt, már odavolt a jó köröm, legalábbis ami a pálya első szekcióját illeti. Nehéz verseny lesz, de már nagyon várom.

Nick Heidfeld (BMW Sauber, 10. hely): – Kicsit csalódott vagyok, hiszen ahogyan Robert bizonyította, lehetett volna gyorsabban menni. Csak azért vagyunk a legjobb tízben, mert Schumacher és Alonso büntetést kapott.

Michael Schumacher (Ferrari, 11. hely): – Nem szeretnék hosszas magyarázatokba bocsátkozni arról, mi történt a délelőtt folyamán. Mindenki a saját szemszögéből látja a dolgokat, én pedig a szerencsétlen körülmények ellenére már inkább a vasárnapi versenyre szeretnék koncentrálni. A tizenegyedik hely volt a legjobb, amit remélhettem azok után, hogy büntetést kaptam. Ez azt jelenti, hogy a pálya tiszta oldaláról indulok, úgyhogy jó rajtban reménykedem, hátha már az elején nyerni tudok néhány pozíciót.

David Coulthard (Red Bull, 12. hely): – Nem a reményeinknek megfelelően alakult az edzés. Folyamatosan gyorsultam, és az utolsó kör is jól alakult, de sajnos megérkeztem Tiago Monteiro mögé, emiatt veszítettem körülbelül nyolc tizedet.

Christian Klien (Red Bull, 13. hely): – Szerencsére az edzés első részében mindössze egy készlet gumit használtam el. A másodikban folyamatosan fejlődtem a két szett új gumival. Az autó elég ideges volt, úgyhogy trükkös volt vezetni.

Jenson Button (Honda, 14. hely): – Nagyon jól teljesítettünk az időmérésen. Az autó jó, a hétvége folyamán egyre fejlődött. Frusztráló, hogy a tizennegyedik helyről indulok a motorcsere miatt, miközben az időmérésen a negyedik legjobb időt értem el, és az autóm versenyképes.

Fernando Alonso (Renault, 15. hely): – Igazán szokatlan időmérés volt, de minden jól ment. Kár, hogy a büntetés miatt pozíciókat vesztettem, de most már nem erről kell beszélni, hanem a versenyre koncentrálni. Az én szempontomból semmi sem változott – a rajtpozíciót kivéve –, de Michaelt is megbüntették, ezért nem veszítettünk túl sokat. Tudjuk, hogy az autónk versenyképes a Michelin gumikkal, mert elég jó időket sikerült autózni, és a futamon még jobb lesz. Szóval tegyük keresztbe az ujjainkat, gondolkodjunk pozitívan, és meglátjuk, mit hoz a verseny.

Vitantonio Liuzzi (Toro Rosso, 17. hely): – A hátsó abroncsaimmal gondjaim voltak az edzés során, mert nagyon koptak. A hideg időjárás nem kedvez nekünk: hosszú verseny lesz…

Nico Rosberg (Williams, 18. hely): – Összességében elég nehéz napom volt, mert sokkal nagyobb tapadáshoz vagyok szokva, és nagyon gyorsan kellett alkalmazkodnom. A gyors köröm a pálya utolsó szektoráig jó volt, de aztán túl gyorsan mentem, túl későn fékeztem, emiatt elvesztettem hat tizedmásodpercet. Nem lesz könnyű ennyire hátulról rajtolni.

Scott Speed (Toro Rosso, 20. hely): – Tudtuk, hogy az időmérés nem a miénk lesz, úgyhogy amennyire lehet, próbáltunk felkészülni a futamra. Nagyon nehéz itt előzni, de sohasem tudhatjuk, mit hoz a verseny. ---- Ha Formula–1, akkor nálunk sokaknak eszébe jut Baumgartner Zsolt, hiszen ő az első magyar pilóta, aki tagja lehetett a száguldó cirkusznak, s egyelőre – sajnos – nem úgy néz ki, hogy bárki is követheti a példáját, vagy esetleg ő maga visszatérhet.

Baumgartner ennek ellenére nem hiányozhat a boxutcából a Magyar Nagydíj hétvégéjén, és bár jósolgatni most ugyanúgy nem szeret, mint két éve, amikor a saját versenyéről, a saját esélyeiről kérdezték, azért megjegyezte: „Az idegek harcában egyelőre Michael Schumacher áll jobban.” (Ezzel Fernando Alonso pénteki, két másodperces büntetésére utalt, amelyet azért kapott a spanyol, mert a szabadedzés során elveszítette a fejét, és majdnem ütközött Robert Doornbosszal, igaz, az időmérő edzésen aztán Michael Schumachert is hasonló büntetéssel sújtották.)

Pályafutásának folytatásáról egyelőre visszafogottan nyilatkozott a magyar pilóta, bár az elismert brit szaklap, az Autosport legutóbbi számában korábbi minardis csapatfőnöke, Paul Stoddart utalást tett arra, hogy esetleg újra foglalkoztatná. Az ausztrál szakember azt tervezi, hogy csapatot indít a Champ Car-sorozatban, s arra a kérdésre, hogy kiket kíván meghívni, a következő választ adta: „Robert Doornbos lenne az egyik, hiszen magasan kvalifikált, tapasztalt pilóta, a másik pedig Bas Leinders vagy Baumgartner Zsolt. Persze még nem most kell döntenünk a pilóták kérdésében, egyelőre fel kell építenünk a csapatot, ennek októberig meg kell történnie.”

S hogy mit mondott erre Zsolt? Amit Stoddart: „Előbb legyen meg a csapat, aztán majd meglátjuk.”
A magyar versenyző az idén eddig „csak” kétüléses Formula–1-es autót vezetett, azt viszont többször is, eleget téve Paul Stoddart felkérésének. A kétüléses Minardik egyébként hazánkban is vendégszerepelnek néhány hét múlva: augusztus 23-án és 24-én néhány szerencsés beülhet Baumgartner mögé, hogy megtapasztalja, milyen érzés Formula–1-es versenygéppel száguldani.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik