Újabb, tekintélyes pofont kapott a magyar futball: az RTL Klub pénteken levélben tájékoztatta a Magyar Labdarúgóligát, hogy nem él opciós jogával, azaz a 2006–2007-es évadban nem közvetíti az élvonal mérkőzéseit. Mit is mondott néhány nappal ezelőtt Héder Barna, az RTL Klub sportfőszerkesztője?
„Az összeg, amelyet a magyar labdarúgásra szán az RTL Klub, nagyságrendekkel nagyobb a hazai futballból származó bevételénél. Hogy mást ne mondjak: az előző évad utolsó fordulójában hiába sugároztuk a bajnoki címet eldöntő mérkőzéseket mindkét helyszínről élőben, a konkurens televízió nézettségben simán megverte a közvetítésünket a Rex felügyelő-sorozat aktuális epizódjával...”
A futballon felnövő és a sportágért még mindig rajongó emberek számára megdöbbentő és hihetetlen mondatok ezek. Pedig Héder Barna csupán a tényekre szorítkozott, azokra az adatokra, amelyek egyértelműen jelezték: a magyar labdarúgás immár hivatalosan is eladhatatlan. Olyan termék, amely egyre kevesebbet ér – s amelyre egyre kevesebben kíváncsiak. Írhatnánk azt is, hogy itt az újabb mélypont, de ezt a szót az utóbbi években igencsak elkoptatták. Súlyát veszítette, annyit emlegettük. Az RTL Klub döntése mindazonáltal tökéletesen érthető. Nem elég, hogy a szurkolók bizonyos csoportjai hétről hétre szidták a csatornát, transzparensekkel tiltakoztak ellene, még a nézettség is elmaradt a tervezettől. A bajnoki cím elnyerése szempontjából sorsdöntő Újpest–Fehérvár meccset csupán 709 567-en nézték az AGB Nielsen adatai szerint. S ami a csatorna szempontjából ennél is fontosabb: a 18–49 év közötti korosztályban mindössze 281 820-an kapcsoltak a sportközvetítésre.
Eközben Rex felügyelő lélegzetelállító kalandjaira 1 191 253-an voltak kíváncsiak.
Itt tartunk most.
Nagy kérdés, hogy a magyar futball hogyan tud kilábalni ebből a válságból. Mert azon túl, hogy mintegy 300 millió forinttal lesz mostantól szegényebb a Magyar Labdarúgó-szövetség, az RTL Klub távozása bizony befolyásolhatja a ligahitelekkel kapcsolatos mentőakciót is, hiszen nem titok, a tévéközvetítési jogok eladásából befolyó pénzek is fedezetül szolgáltak volna ehhez. Ráadásul a futballvezérkar a vasárnapi döntőig a németországi világbajnokság helyszínén tartózkodik, s hétfőn úgy tér majd viszsza, hogy se pénz, se posztó...
„A közvetítés üzleti szempontból nem válhat sikeressé...”
A nézôk döntöttek?
Ez a mondat gyakorlatilag mindent elárul a jelenlegi helyzetről. Elszállt, megszűnt, semmivé foszlott az a mítosz, hogy néhány csapat képernyőre kerülése lázba hozza az embereket, és a magyar futball még mindig képes felvenni a versenyt az idegromboló szappanoperákkal, nézhetetlen tucatfilmekkel, és műsztárokkal telezsúfolt gagyi produkciókkal. Hát nem. Ennek az időszaknak vége. Erről persze leginkább maguk a játékosok tehetnek. Hiszen Héder Barna péntek délután a következőket mondta:
„Személyesen nagyon sajnálom a csatorna döntését, de ez kőkemény üzlet, és nekem, sportszerető újságírónak ezt tudomásul kell vennem. A nézettségi adatok önmagukért beszélnek, de ez csak az egyik oka volt a döntésnek. Szóba hozhatnám az RTL Klubot és annak munkatársait ért mocskolódásokat, szidalmakat, transzparenseket is, de van ennél fontosabb szempont: a magyar futball színvonala, no meg a sportág körül kialakult áldatlan állapotok. Nem tisztem a meccseket minősíteni, de nem véletlen, hogy ilyen kevesen figyelték a közvetítéseinket. Eladhatatlan termék lett a futball nálunk, ezt tudomásul kell vennie mindenkinek. Nekünk el kell készítenünk az őszi műsortervezetet, s úgy gondoltuk a csatorna vezetőivel, hogy ebben már nincs helye a hazai bajnoki meccseknek. A közleményünkben az is szerepel, hogy néhány magasabb nézettséget hozó csapat részvétele a következő idényben kérdésessé vált, és a helyzet a mai napig nem rendeződött megnyugtatóan. Ez valóban így van, de sajnos, ahogy az imént utaltam rá, még a legnépszerűbb klubokra sem kíváncsiak igazán a nézők. Ami ugyancsak elkeserít: bennünket az MLSZ-ből senki sem tájékoztatott a helyzetről. Még félinformációkat sem kaptunk, csak azt tudtuk meg, amiről a sajtóból értesültünk. Úgy gondolom, ha komoly partnernek tekintenek bennünket, akkor ezt a kérdést nem így kellett volna kezelni.”
Az RTL Klub, amely 2004 óta sugározta az első osztályú klubok mérkőzéseit, a válogatott találkozóit is műsorra tűzte. Felvetődik a kérdés: ezek is lekerülnek a képernyőről? Nos, ezzel kapcsolatban a csatorna sportfőszerkesztője kijelentette: „Jó lenne, ha erre a kérdésre egyértelmű választ tudnék adni, de ez már csak azért sem lehetséges, mivel nem tisztázottak a magyar válogatott mérkőzéseinek értékesítési jogai. Nem is egy, hanem két cég próbált meg tárgyalni velünk, és az egész annyira rendezetlen, zűrzavaros, hogy jelen pillanatban nehéz átlátni...”
Az MLSZ elnöke, Kisteleki István az Európai Labdarúgó-szövetség meghívásának eleget téve ezekben a napokban a németországi világbajnokságon vendégeskedik. Az üggyel kapcsolatban az MLSZ sajtófőnöke, Serényi Péter elmondta, hogy Kisteleki István hétfőn tér haza Magyarországra, és minden bizonnyal megteszi a kívánt lépéseket. Serényi Péter véleménye egyébként az, hogy az RTL Klub vezetői jobban tették volna, ha megvárják a hétfőt, akkor dől el ugyanis végérvényesen, hogy mely csapatok indulhatnak az élvonalban.
Az MLSZ-főnökség részéről tehát ennyi a hozzáfűznivaló, de érdekes lehet egy-két klubtulajdonos véleménye is. Mert ne feledjük, az RTL eddig évente 300 millió forintot fizetett jogdíjként, és ez a pénz nagyon hiányzik majd a kasszából – főleg, hogy a reorganizációs hitelekkel még adós csapatok éppen ezekből a marketingdíjakból akartak törleszteni.
Dányi Szilárd, az Újpest ügyvezető igazgatója nem aggódik.
„Mint már korábban is említettem, üzleti titok, hogy az Újpest miként fizeti vissza tartozását – mondta az ügyvezető. – Ezen véleményemet továbbra is fenntartom, azt azonban hozzátenném, nem csupán a televíziós közvetítési jogdíjakból juthattunk volna pénzhez, jelentősebb összeg folyhat be különböző marketingforrásokból is. Minket csupán anynyiban érinthet a váltás, hogy olyan televízió sugározza a mérkőzéseinket, amelyik országosan is fogható. Hogy ez az RTL Klub vagy valamelyik másik társaság lesz, az édes mindegy.”
Tepszics Ignác, a Ferencváros sportigazgatója annak örül, hogy nem kell majd mindig délelőtt játszani.
„Hallottam az RTL Klub döntéséről, ám ameddig írásos formában nem értesülök róla, nem kívánok érdemben nyilatkozni az ügyről – mondta Tepszics Ignác. – Szeretném átnézni a teljes, hivatalos anyagot, csak ezután akarok állást foglalni. Annyit azért elmondhatok, hogy miután a Ferencváros játszotta a legtöbb mérkőzést délelőtti időpontban, talán a kezdési időpontok tekintetében javul a helyzetünk.” ---- Nem veszek órát, ékszert, késkészletet, ágyneműt, akármit az utcán, az aluljárókban, nem hiszek abban, hogy a kínált áru valódi. Szerintem így, vagy úgy, valami hibádzik benne. A bóvli pedig nem kell.
Ezek után érthető, hogy teljességgel osztom a kereskedelmi csatorna álláspontját. Ahol a piacra építenek, ott a kereslet és a kínálat viszonya a fontos, a valódi értékek cseréje.
Ugyanakkor, az utcai árusoktól is lehet tanulni. Mert ők sohasem adják fel, ha törik, ha szakad, el akarnak adni – mindenáron. A gagyit úgy mutogatják, mint a legnagyobb kincset, azt tartják, ha már a tartalom nem stimmel, ragyogjon a forma.
Ha pedig valaki vesz tőlük, azt legközelebb a földig hajolva köszöntik.