Jó ebéd, foci nélkül

Vágólapra másolva!
2006.07.08. 00:33
Címkék
Újabb, tekintélyes pofont kapott a magyar futball: az RTL Klub pénteken levélben tájékoztatta a Magyar Labdarúgóligát, hogy nem él opciós jogával, azaz a 2006–2007-es évadban nem közvetíti az élvonal mérkőzéseit. Mit is mondott néhány nappal ezelőtt Héder Barna, az RTL Klub sportfőszerkesztője?
„Az összeg, amelyet a magyar labdarúgásra szán az RTL Klub, nagyságrendekkel nagyobb a hazai futballból származó bevételénél. Hogy mást ne mondjak: az előző évad utolsó fordulójában hiába sugároztuk a bajnoki címet eldöntő mérkőzéseket mindkét helyszínről élőben, a konkurens televízió nézettségben simán megverte a közvetítésünket a Rex felügyelő-sorozat aktuális epizódjával...”

A futballon felnövő és a sportágért még mindig rajongó emberek számára megdöbbentő és hihetetlen mondatok ezek. Pedig Héder Barna csupán a tényekre szorítkozott, azokra az adatokra, amelyek egyértelműen jelezték: a magyar labdarúgás immár hivatalosan is eladhatatlan. Olyan termék, amely egyre kevesebbet ér – s amelyre egyre kevesebben kíváncsiak. Írhatnánk azt is, hogy itt az újabb mélypont, de ezt a szót az utóbbi években igencsak elkoptatták. Súlyát veszítette, annyit emlegettük. Az RTL Klub döntése mindazonáltal tökéletesen érthető. Nem elég, hogy a szurkolók bizonyos csoportjai hétről hétre szidták a csatornát, transzparensekkel tiltakoztak ellene, még a nézettség is elmaradt a tervezettől. A bajnoki cím elnyerése szempontjából sorsdöntő Újpest–Fehérvár meccset csupán 709 567-en nézték az AGB Nielsen adatai szerint. S ami a csatorna szempontjából ennél is fontosabb: a 18–49 év közötti korosztályban mindössze 281 820-an kapcsoltak a sportközvetítésre.

Eközben Rex felügyelő lélegzetelállító kalandjaira 1 191 253-an voltak kíváncsiak.

Itt tartunk most.

Nagy kérdés, hogy a magyar futball hogyan tud kilábalni ebből a válságból. Mert azon túl, hogy mintegy 300 millió forinttal lesz mostantól szegényebb a Magyar Labdarúgó-szövetség, az RTL Klub távozása bizony befolyásolhatja a ligahitelekkel kapcsolatos mentőakciót is, hiszen nem titok, a tévéközvetítési jogok eladásából befolyó pénzek is fedezetül szolgáltak volna ehhez. Ráadásul a futballvezérkar a vasárnapi döntőig a németországi világbajnokság helyszínén tartózkodik, s hétfőn úgy tér majd viszsza, hogy se pénz, se posztó...

„A közvetítés üzleti szempontból nem válhat sikeressé...”

A nézôk döntöttek?
A nézôk döntöttek?
A nézôk döntöttek?

Ez a mondat gyakorlatilag mindent elárul a jelenlegi helyzetről. Elszállt, megszűnt, semmivé foszlott az a mítosz, hogy néhány csapat képernyőre kerülése lázba hozza az embereket, és a magyar futball még mindig képes felvenni a versenyt az idegromboló szappanoperákkal, nézhetetlen tucatfilmekkel, és műsztárokkal telezsúfolt gagyi produkciókkal. Hát nem. Ennek az időszaknak vége. Erről persze leginkább maguk a játékosok tehetnek. Hiszen Héder Barna péntek délután a következőket mondta:

„Személyesen nagyon sajnálom a csatorna döntését, de ez kőkemény üzlet, és nekem, sportszerető újságírónak ezt tudomásul kell vennem. A nézettségi adatok önmagukért beszélnek, de ez csak az egyik oka volt a döntésnek. Szóba hozhatnám az RTL Klubot és annak munkatársait ért mocskolódásokat, szidalmakat, transzparenseket is, de van ennél fontosabb szempont: a magyar futball színvonala, no meg a sportág körül kialakult áldatlan állapotok. Nem tisztem a meccseket minősíteni, de nem véletlen, hogy ilyen kevesen figyelték a közvetítéseinket. Eladhatatlan termék lett a futball nálunk, ezt tudomásul kell vennie mindenkinek.
Nekünk el kell készítenünk az őszi műsortervezetet, s úgy gondoltuk a csatorna vezetőivel, hogy ebben már nincs helye a hazai bajnoki meccseknek. A közleményünkben az is szerepel, hogy néhány magasabb nézettséget hozó csapat részvétele a következő idényben kérdésessé vált, és a helyzet a mai napig nem rendeződött megnyugtatóan. Ez valóban így van, de sajnos, ahogy az imént utaltam rá, még a legnépszerűbb klubokra sem kíváncsiak igazán a nézők. Ami ugyancsak elkeserít: bennünket az MLSZ-ből senki sem tájékoztatott a helyzetről. Még félinformációkat sem kaptunk, csak azt tudtuk meg, amiről a sajtóból értesültünk. Úgy gondolom, ha komoly partnernek tekintenek bennünket, akkor ezt a kérdést nem így kellett volna kezelni.”

Az RTL Klub, amely 2004 óta sugározta az első osztályú klubok mérkőzéseit, a válogatott találkozóit is műsorra tűzte. Felvetődik a kérdés: ezek is lekerülnek a képernyőről? Nos, ezzel kapcsolatban a csatorna sportfőszerkesztője kijelentette: „Jó lenne, ha erre a kérdésre egyértelmű választ tudnék adni, de ez már csak azért sem lehetséges, mivel nem tisztázottak a magyar válogatott mérkőzéseinek értékesítési jogai. Nem is egy, hanem két cég próbált meg tárgyalni velünk, és az egész annyira rendezetlen, zűrzavaros, hogy jelen pillanatban nehéz átlátni...”

Félő, hogy a Rex felügyelő marad nekünk… ---- Az MLSZ elnöke, Kisteleki István az Európai Labdarúgó-szövetség meghívásának eleget téve ezekben a napokban a németországi világbajnokságon vendégeskedik. Az üggyel kapcsolatban az MLSZ sajtófőnöke, Serényi Péter elmondta, hogy Kisteleki István hétfőn tér haza Magyarországra, és minden bizonnyal megteszi a kívánt lépéseket. Serényi Péter véleménye egyébként az, hogy az RTL Klub vezetői jobban tették volna, ha megvárják a hétfőt, akkor dől el ugyanis végérvényesen, hogy mely csapatok indulhatnak az élvonalban.

Az MLSZ-főnökség részéről tehát ennyi a hozzáfűznivaló, de érdekes lehet egy-két klubtulajdonos véleménye is. Mert ne feledjük, az RTL eddig évente 300 millió forintot fizetett jogdíjként, és ez a pénz nagyon hiányzik majd a kasszából – főleg, hogy a reorganizációs hitelekkel még adós csapatok éppen ezekből a marketingdíjakból akartak törleszteni.

Dányi Szilárd, az Újpest ügyvezető igazgatója nem aggódik.

„Mint már korábban is említettem, üzleti titok, hogy az Újpest miként fizeti vissza tartozását – mondta az ügyvezető. – Ezen véleményemet továbbra is fenntartom, azt azonban hozzátenném, nem csupán a televíziós közvetítési jogdíjakból juthattunk volna pénzhez, jelentősebb összeg folyhat be különböző marketingforrásokból is. Minket csupán anynyiban érinthet a váltás, hogy olyan televízió sugározza a mérkőzéseinket, amelyik országosan is fogható. Hogy ez az RTL Klub vagy valamelyik másik társaság lesz, az édes mindegy.”

Tepszics Ignác, a Ferencváros sportigazgatója annak örül, hogy nem kell majd mindig délelőtt játszani.

„Hallottam az RTL Klub döntéséről, ám ameddig írásos formában nem értesülök róla, nem kívánok érdemben nyilatkozni az ügyről – mondta Tepszics Ignác. – Szeretném átnézni a teljes, hivatalos anyagot, csak ezután akarok állást foglalni. Annyit azért elmondhatok, hogy miután a Ferencváros játszotta a legtöbb mérkőzést délelőtti időpontban, talán a kezdési időpontok tekintetében javul a helyzetünk.” ---- Nem veszek órát, ékszert, késkészletet, ágyneműt, akármit az utcán, az aluljárókban, nem hiszek abban, hogy a kínált áru valódi. Szerintem így, vagy úgy, valami hibádzik benne. A bóvli pedig nem kell.

Ezek után érthető, hogy teljességgel osztom a kereskedelmi csatorna álláspontját. Ahol a piacra építenek, ott a kereslet és a kínálat viszonya a fontos, a valódi értékek cseréje.

Ugyanakkor, az utcai árusoktól is lehet tanulni. Mert ők sohasem adják fel, ha törik, ha szakad, el akarnak adni – mindenáron. A gagyit úgy mutogatják, mint a legnagyobb kincset, azt tartják, ha már a tartalom nem stimmel, ragyogjon a forma.

Ha pedig valaki vesz tőlük, azt legközelebb a földig hajolva köszöntik.

A baleknak jár a legnagyobb tisztelet.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik