Magyar szempontból rendkívül izgalmasan alakult a szombat délelőtt a Hungaroringen, pedig mindössze két Formula1-es szabadedzés szerepelt a programban.
Baumgartner Zsolt szombaton karnyújtásnyira került élete legszebb álmához
Baumgartner Zsolt szombaton karnyújtásnyira került élete legszebb álmához
Az elsőn azonban Ralph Firman balesetet szenvedett, amelyben megsérült a lába, így rövid időn belül kiderült, hogy a Jordan tesztpilótája, Baumgartner Zsolt helyettesíti a második időmérésen és a versenyen. A rajtsorrendről döntő délutáni tréningen a pályafutása második pole pozícióját kiharcoló Fernando Alonso volt a leggyorsabb, megelőzve Ralf Schumachert és Mark Webbert. A világbajnoki címért küzdő három pilóta közül Juan Pablo Montoya a negyedik, Kimi Räikkönen a hetedik, Michael Schumacher pedig a nyolcadik rajtpozíciót szerezte meg, miközben Baumgartner a minardis Kiesát megelőzve a 19. helyről várhatja a lámpa szabad jelzését. A nap fontos hírei közé tartozik még, hogy Baumgartner csapattársa, Giancarlo Fisichella kétéves szerződést írt alá a Sauber-istállóval.
Baumgartner Zsolt rajthoz áll a vasárnapi Formula–1-es Magyar Nagydíjon! Ez az, amiben egy nappal korábban ő maga sem reménykedhetett, hiszen pénteken még csak "egyszerû” tesztpilóta volt, aki éppen a szerződésben meghatározott utolsó tréningjét teljesítette a Jordan-istálló színeiben, szombatra viszont kiderült, be kell ugrania egy verseny erejéig. És pont a Hungaroringen, magyar közönség előtt! Azzal kezdődött, hogy a délelőtti szabadedzésen Ralph Firmannek leszakadt a hátsó légterelője. A leszorítóerő szempontjából rendkívül fontos alkatrész átrepült a pályán, és mivel az ír pilóta éppen akkor hajtott be egy kanyarba, képtelen volt az aszfalton tartani a Jordan-Fordot. Az autó megpördült, és – iszonyatos sebességgel átszáguldva a kavicságyon – háttal beleállt a szalagkorlátba. Az első másodpercek ijesztőek voltak, mert Firman nem pattant ki a kocsiból, hanem csak ült mozdulatlanul, félrehajtva a fejét. Jöttek a sportbírók, a mentősök, a tûzoltók, és villámgyorsan tették a dolgukat – ahogy kell a száguldó cirkuszban. Segítettek neki kiszállni, ráfektették a hordágyra, és az orvosi szobába vitték. Az első vizsgálatok után az Országos Traumatológiai Intézetbe szállították, ahol további vizsgálatokat végeztek el rajta, és megröntgenezték. Kiderült: Firman zúzódásokat szenvedett a bal lábán, ezért a kórházban tartották megfigyelésre. Ezután Sid Watkins profeszszor, a Formula–1 orvosa úgy döntött: Firman nem indulhat sem a délutáni időmérésen, sem pedig a versenyen. A ír versenyző a balesetről elmondta: "Jól mentem, de néhány kör megtétele után megtörtént a baj. Abban a pillanatban, amikor elhagytam a hátsó szárnyat, nem tudtam pontosan, mi történt. Éreztem, hogy az autó másként kezd viselkedni, de nem tudtam, miért. Mire rájöhettem volna, már pörögtem is le a pályáról. A körülményekhez képest jól vagyok, csak azt sajnálom, hogy ki kell hagynom a versenyt.” A csapat a történtek után azonnal elkezdte vizsgálni a baleset okát, és arra a megállapításra jutott: annak a kockázata, hogy ez még egyszer megismétlődjön, elhanyagolható. Izgalmas percek, órák következtek. Mindenki arról beszélt, vajon engedélyezik-e Baumgartner Zsoltnak, hogy a Jordan tesztpilótájaként rajthoz álljon az időmérésen és a vasárnapi versenyen is. Frank Tamás, a sofőr menedzsere fel-alá rohangált a boxutcában, úgy nézett ki, mint akinek a fülére nőtt a telefon. A magyar versenyző eközben elindult a pálya felé, a baleset híre ugyanis még otthon érte. Normális esetben nem lett volna dolga kora délelőtt a pályán. Legalábbis akkor még azt hitte… Az FIA illetékes bizottsága végül úgy döntött: Baumgartner az utóbbi teszteken szerzett tapasztalatai és a mutatott formája alapján szuperlicencet kaphat – ami a Formula–1-ben való versenyzés alapfeltétele. Igaz, az engedély egyelőre csak két hétre szól (tehát Monzában a magyar fiú már nem indulhatna ezzel a szuperlicenccel), de ne legyünk elégedetlenek, az első lépést megtette a világhírnév felé. Mert bizony szombaton a boxutcában mindenki róla beszélt. A külföldi újságírók a magyarokat kérdezgették arról, hol él, mikor született, hogyan került a Formula–1 közelébe. A tévések és fotósok lesben álltak a Jordan-kamion előtt. Baumgartnert azonban úgy őrizték, mintha féltett kincs lenne: kénytelen volt ugyanúgy futva közlekedni a boxutcában, mint Michael Schumacher vagy akár Juan Pablo Montoya, ha éppen nem akar nyilatkozni. Persze, nem a magyar versenyzőn múlt, hogy nem szólhatott egy kukkot sem. Ô a maga részéről valószínûleg legszívesebben belekiáltotta volna a világba, hogy Formula–1-es pilóta, az egyik legismertebb aktív magyar sportoló lett. Hogy tényleg valóra vált az álma. A csapata azonban úgy döntött, az edzés végéig senkivel sem beszélhet – nehogy összezavarodjon, nehogy megzavarják az összpontosításban.
Rajtsorrend
1. Alonso (spanyol, Renault, M) 1:21.688 (15.) (átlag: 193.071 km/óra) 2. R. Schumacher (német, Williams-BMW, M) 1:21.944 (19.) 3. Webber (ausztrál, Jaguar-Cosworth, M) 1:22.027 (18.) 4. Montoya (kolumbiai, Williams-BMW, M) 1:22.180 (13.) 5. Barrichello (brazil, Ferrari, B) 1:22.180 (16.) 6. Trulli (olasz, Renault, M) 1:22.610 (20.) 7. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes, M) 1:22.742 (9.) 8. M. Schumacher (német, Ferrari, B) 1:22.755 (12.) 9. Coulthard (brit, McLaren-Mercedes, M) 1:23.060 (17.) 10. Panis (francia, Toyota, M) 1:23.369 (14.) 11. Heidfeld (német, Sauber-Petronas, B) 1:23.621 (11.) 12. Wilson (brit, Jaguar-Cosworth, M) 1:23.660 (6.) 13. Fisichella (olasz, Jordan-Ford, B) 1:23.726 (5.) 14. Button (brit, BAR-Honda, B) 1:23.874 (8.) 15. Da Matta (brazil, Toyota, M) 1:23.982 (2.) 16. Villeneuve (kanadai, BAR-Honda, B) 1:24.100 (7.) 17. Frentzen (német, Sauber-Petronas, B) 1:24.569 (10.) 18. Verstappen (holland, Minardi-Cosworth, B) 1:26.423 (4.) 19. Baumgartner (magyar, Jordan-Ford, B) 1:26.678 (1.) 20. Kiesa (dán, Minardi-Cosworth, B) 1:28.907 (3.)
Az időmérés előtti, 15 perces bemelegítésen elsőként gurult ki az aszfaltra, és hatalmas dudálás, őrjöngés kísérte, amerre csak elhajtott. A hazai nézők általa talán még jobban magukénak érezték az új Hungaroringet, a magyar versenyt. "Otthon voltam még, amikor felhívott Frank Tamás, és csak annyit mondott: siess a pályára! Nem sokkal később megtudtam, hogy Ralph sajnos balesetet szenvedett – emlékezett vissza Baumgartner. – El sem akartam hinni, hogy ekkora lehetőséget kaptam, az a sok rossz, ami az utóbbi időben történt velem, most pozitívba fordult. Szerencsés vagyok!” Baumgartner egész nap érezte a felé irányuló szeretet. Elmondta, hogy a nézőket ugyan nem látta, de azt például végig érezte, hogy a pályabírók drukkolnak neki. Az eredménnyel nem volt tökéletesen elégedett: jobban örült volna, ha nemcsak az egyik, hanem mind a két Minardit maga mögé tudja utasítani. A pénteki teszten szerzett tapasztalatok rendkívül fontosak voltak a számára (magyar létére ugyanis nem versenyzett sokkal többet a Hungaroringen, mint az ellenfelei), bár a beállításokon az időmérés előtt változtattak egy kicsit. Saját megítélése szerint 98 százalékos kört teljesített az időmérésen – azért nem tett fel mindent egy lapra, mert értékelhető kört akart futni. "Az edzés előtti eligazításon Eddie Jordan különböző tanácsokkal látott el, mondta, hogy rajtot is próbáljak a bemelegítésen, ezt meg is tettem, és nem volt gond – folytatta az újdonsült magyar Formula–1-es pilóta. – A boxkiállástól sem tartok, hiszen éppen a múlt héten gyakoroltuk egy egész délután, mivel ettől a hét végétől kezdve a Formula–3000-ben is kötelező lesz. Megpróbálok nem hibázni, ha célba tudnék érni a vasárnapi versenyen, akkor már tökéletesen elégedett lennék.”
Frank Tamásnak két óra kellett
Frank Tamás nagy mágus. Amellett, hogy szombaton délelőtt mindenféle ügyes-bajos dolgokat intézett a Hungaroringen, még arra is maradt ideje, hogy alig két óra alatt nyélbe üsse Baumgartner Formula–1-es szereplését. A pilóta menedzsere elmondta: amikor Firman balesetét meglátta, már tudta, hogy Zsolt lesz a helyettese, csak még azt nem tudta, hogyan intézi el. Először megnézte, milyen feltétele van annak, hogy Baumgartner autóba ülhessen. Miután konstatálta, hogy az előírt 300 kilométere megvan F1-es géppel, megkérdezte a Formula–1 főorvosát, versenyezhet-e Firman. Amikor kiderült, hogy nem, már csak Bernie Ecclestone-t kellett meggyőznie. Eddie Jordan ugyanis kijelentette: szeretné, ha Baumgartner helyettesítené Firmant. Összeült egy négytagú bizottság – nem kisebb nevek, mint az FIA-elnök Max Mosley, az F1 mindenható ura, Bernie Ecclestone, valamint két nagy hatalmú csapatfőnök, Jean Todt (Ferrari) és Frank Williams (Williams) –, és döntött. Úgy, hogy Frank Tamásnak a balesettől a döntésig két órát sem kellett várnia.
Tudta-e, hogy…
…Baumgartner Zsolton kívül eddig egy magyar versenyző vezetett Formula–1-es autót, a tragikus edzésbalesetben elhunyt Kesjár Csaba, aki a Zakspeed-istálló kocsijával tett meg néhány kört 1987-ben, a verseny napján?
… a 23 éves Baumgartner első versenyautója is sárga volt – a Formula–2000-es kategóriában?
…a magyar pilóta éppen egy évvel ezelőtt, a Magyar Nagydíj idején ült először Formula–1-es autóban, amikor három demonstrációs kört tett meg a Jordannel?