Baumgartner a szerencse fia

Vágólapra másolva!
2003.08.23. 22:44
Címkék
Magyar szempontból rendkívül izgalmasan alakult a szombat délelőtt a Hungaroringen, pedig mindössze két Formula1-es szabadedzés szerepelt a programban.
Baumgartner Zsolt szombaton karnyújtásnyira került élete legszebb álmához
Baumgartner Zsolt szombaton karnyújtásnyira került élete legszebb álmához
Baumgartner Zsolt szombaton karnyújtásnyira került élete legszebb álmához
Baumgartner Zsolt szombaton karnyújtásnyira került élete legszebb álmához
Baumgartner Zsolt szombaton karnyújtásnyira került élete legszebb álmához
Baumgartner Zsolt szombaton karnyújtásnyira került élete legszebb álmához
Az elsőn azonban Ralph Firman balesetet szenvedett, amelyben megsérült a lába, így rövid időn belül kiderült, hogy a Jordan tesztpilótája, Baumgartner Zsolt helyettesíti a második időmérésen és
a versenyen. A rajtsorrendről döntő délutáni tréningen a pályafutása második pole pozícióját kiharcoló Fernando Alonso volt a leggyorsabb,
megelőzve Ralf Schumachert és Mark Webbert. A világbajnoki címért küzdő három pilóta közül Juan Pablo Montoya a negyedik, Kimi Räikkönen a hetedik, Michael Schumacher pedig a nyolcadik rajtpozíciót szerezte meg, miközben Baumgartner a minardis Kiesát megelőzve a 19. helyről várhatja a lámpa szabad jelzését. A nap fontos hírei közé tartozik még, hogy Baumgartner csapattársa, Giancarlo Fisichella kétéves szerződést
írt alá a Sauber-istállóval.

Baumgartner Zsolt rajthoz áll a vasárnapi Formula–1-es Magyar Nagydíjon!
Ez az, amiben egy nappal korábban ő maga sem reménykedhetett, hiszen pénteken még csak "egyszerû” tesztpilóta volt, aki éppen a szerződésben meghatározott utolsó tréningjét teljesítette a Jordan-istálló színeiben, szombatra viszont kiderült, be kell ugrania egy verseny erejéig. És pont a Hungaroringen, magyar közönség előtt!
Azzal kezdődött, hogy a délelőtti szabadedzésen Ralph Firmannek leszakadt a hátsó légterelője. A leszorítóerő szempontjából rendkívül fontos alkatrész átrepült a pályán, és mivel az ír pilóta éppen akkor hajtott be egy kanyarba, képtelen volt az aszfalton tartani a Jordan-Fordot.
Az autó megpördült, és – iszonyatos sebességgel átszáguldva a kavicságyon – háttal beleállt a szalagkorlátba. Az első másodpercek ijesztőek voltak, mert Firman nem pattant ki a kocsiból, hanem csak ült mozdulatlanul, félrehajtva a fejét. Jöttek a sportbírók, a mentősök, a tûzoltók, és villámgyorsan tették a dolgukat – ahogy kell a száguldó cirkuszban. Segítettek neki kiszállni, ráfektették a hordágyra, és az orvosi szobába vitték.
Az első vizsgálatok után az Országos Traumatológiai Intézetbe szállították, ahol további vizsgálatokat végeztek el rajta, és megröntgenezték. Kiderült: Firman zúzódásokat szenvedett a bal lábán, ezért a kórházban tartották megfigyelésre. Ezután Sid Watkins profeszszor, a Formula–1 orvosa úgy döntött: Firman nem indulhat sem a délutáni időmérésen, sem pedig a versenyen.
A ír versenyző a balesetről elmondta: "Jól mentem, de néhány kör megtétele után megtörtént a baj. Abban a pillanatban, amikor elhagytam a hátsó szárnyat, nem tudtam pontosan, mi történt. Éreztem, hogy az autó másként kezd viselkedni, de nem tudtam, miért. Mire rájöhettem volna, már pörögtem is le a pályáról. A körülményekhez képest jól vagyok, csak azt sajnálom, hogy ki kell hagynom a versenyt.”
A csapat a történtek után azonnal elkezdte vizsgálni a baleset okát, és arra a megállapításra jutott: annak a kockázata, hogy ez még egyszer megismétlődjön, elhanyagolható.
Izgalmas percek, órák következtek. Mindenki arról beszélt, vajon engedélyezik-e Baumgartner Zsoltnak, hogy a Jordan tesztpilótájaként rajthoz álljon az időmérésen és a vasárnapi versenyen is. Frank Tamás, a sofőr menedzsere fel-alá rohangált a boxutcában, úgy nézett ki, mint akinek a fülére nőtt a telefon. A magyar versenyző eközben elindult a pálya felé, a baleset híre ugyanis még otthon érte. Normális esetben nem lett volna dolga kora délelőtt a pályán. Legalábbis akkor még azt hitte…
Az FIA illetékes bizottsága végül úgy döntött: Baumgartner az utóbbi teszteken szerzett tapasztalatai és a mutatott formája alapján szuperlicencet kaphat – ami a Formula–1-ben való versenyzés alapfeltétele. Igaz, az engedély egyelőre csak két hétre szól (tehát Monzában a magyar fiú már nem indulhatna ezzel a szuperlicenccel), de ne legyünk elégedetlenek, az első lépést megtette a világhírnév felé.
Mert bizony szombaton a boxutcában mindenki róla beszélt. A külföldi újságírók a magyarokat kérdezgették arról, hol él, mikor született, hogyan került a Formula–1 közelébe. A tévések és fotósok lesben álltak a Jordan-kamion előtt.
Baumgartnert azonban úgy őrizték, mintha féltett kincs lenne: kénytelen volt ugyanúgy futva közlekedni a boxutcában, mint Michael Schumacher vagy akár Juan Pablo Montoya, ha éppen nem akar nyilatkozni. Persze, nem a magyar versenyzőn múlt, hogy nem szólhatott egy kukkot sem. Ô a maga részéről valószínûleg legszívesebben belekiáltotta volna a világba, hogy Formula–1-es pilóta, az egyik legismertebb aktív magyar sportoló lett. Hogy tényleg valóra vált az álma. A csapata azonban úgy döntött, az edzés végéig senkivel sem beszélhet – nehogy összezavarodjon, nehogy megzavarják az összpontosításban.

Rajtsorrend

1. Alonso (spanyol, Renault, M) 1:21.688 (15.) (átlag: 193.071 km/óra)
2. R. Schumacher (német, Williams-BMW, M) 1:21.944 (19.)
3. Webber (ausztrál, Jaguar-Cosworth, M) 1:22.027 (18.)
4. Montoya (kolumbiai, Williams-BMW, M) 1:22.180 (13.)
5. Barrichello (brazil, Ferrari, B) 1:22.180 (16.)
6. Trulli (olasz, Renault, M) 1:22.610 (20.)
7. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes, M) 1:22.742 (9.)
8. M. Schumacher (német, Ferrari, B) 1:22.755 (12.)
9. Coulthard (brit, McLaren-Mercedes, M) 1:23.060 (17.)
10. Panis (francia, Toyota, M) 1:23.369 (14.)
11. Heidfeld (német, Sauber-Petronas, B) 1:23.621 (11.)
12. Wilson (brit, Jaguar-Cosworth, M) 1:23.660 (6.)
13. Fisichella (olasz, Jordan-Ford, B) 1:23.726 (5.)
14. Button (brit, BAR-Honda, B) 1:23.874 (8.)
15. Da Matta (brazil, Toyota, M) 1:23.982 (2.)
16. Villeneuve (kanadai, BAR-Honda, B) 1:24.100 (7.)
17. Frentzen (német, Sauber-Petronas, B) 1:24.569 (10.)
18. Verstappen (holland, Minardi-Cosworth, B) 1:26.423 (4.)
19. Baumgartner (magyar, Jordan-Ford, B) 1:26.678 (1.)
20. Kiesa (dán, Minardi-Cosworth, B) 1:28.907 (3.)
Az időmérés előtti, 15 perces bemelegítésen elsőként gurult ki az aszfaltra, és hatalmas dudálás, őrjöngés kísérte, amerre csak elhajtott. A hazai nézők általa talán még jobban magukénak érezték az új Hungaroringet, a magyar versenyt.
"Otthon voltam még, amikor felhívott Frank Tamás, és csak annyit mondott: siess a pályára! Nem sokkal később megtudtam, hogy Ralph sajnos balesetet szenvedett – emlékezett vissza Baumgartner. – El sem akartam hinni, hogy ekkora lehetőséget kaptam, az a sok rossz, ami az utóbbi időben történt velem, most pozitívba fordult. Szerencsés vagyok!”
Baumgartner egész nap érezte a felé irányuló szeretet. Elmondta, hogy a nézőket ugyan nem látta, de azt például végig érezte, hogy a pályabírók drukkolnak neki. Az eredménnyel nem volt tökéletesen elégedett: jobban örült volna, ha nemcsak az egyik, hanem mind a két Minardit maga mögé tudja utasítani.
A pénteki teszten szerzett tapasztalatok rendkívül fontosak voltak a számára (magyar létére ugyanis nem versenyzett sokkal többet a Hungaroringen, mint az ellenfelei), bár a beállításokon az időmérés előtt változtattak egy kicsit. Saját megítélése szerint 98 százalékos kört teljesített az időmérésen – azért nem tett fel mindent egy lapra, mert értékelhető kört akart futni.
"Az edzés előtti eligazításon Eddie Jordan különböző tanácsokkal látott el, mondta, hogy rajtot is próbáljak a bemelegítésen, ezt meg is tettem, és nem volt gond – folytatta az újdonsült magyar Formula–1-es pilóta. – A boxkiállástól sem tartok, hiszen éppen a múlt héten gyakoroltuk egy egész délután, mivel ettől a hét végétől kezdve a Formula–3000-ben is kötelező lesz. Megpróbálok nem hibázni, ha célba tudnék érni a vasárnapi versenyen, akkor már tökéletesen elégedett lennék.”

Frank Tamásnak két óra kellett

Frank Tamás nagy mágus. Amellett, hogy szombaton délelőtt mindenféle ügyes-bajos dolgokat intézett a Hungaroringen, még arra is maradt ideje, hogy alig két óra alatt nyélbe üsse Baumgartner Formula–1-es szereplését. A pilóta menedzsere elmondta: amikor Firman balesetét meglátta, már tudta, hogy Zsolt lesz a helyettese, csak még azt nem tudta, hogyan intézi el.
Először megnézte, milyen feltétele van annak, hogy Baumgartner autóba ülhessen. Miután konstatálta, hogy az előírt 300 kilométere megvan F1-es géppel, megkérdezte a Formula–1 főorvosát, versenyezhet-e Firman. Amikor kiderült, hogy nem, már csak Bernie Ecclestone-t kellett meggyőznie. Eddie Jordan ugyanis kijelentette: szeretné, ha Baumgartner helyettesítené Firmant.
Összeült egy négytagú bizottság – nem kisebb nevek, mint az FIA-elnök Max Mosley, az F1 mindenható ura, Bernie Ecclestone, valamint két nagy hatalmú csapatfőnök, Jean Todt (Ferrari) és Frank Williams (Williams) –, és döntött.
Úgy, hogy Frank Tamásnak a balesettől a döntésig két órát sem kellett várnia.

Tudta-e, hogy…

…Baumgartner Zsolton kívül eddig egy magyar versenyző vezetett Formula–1-es autót, a tragikus edzésbalesetben elhunyt Kesjár Csaba, aki a Zakspeed-istálló kocsijával tett meg néhány kört 1987-ben, a verseny napján?

… a 23 éves Baumgartner első versenyautója is sárga volt – a Formula–2000-es kategóriában?

…a magyar pilóta éppen egy évvel ezelőtt, a Magyar Nagydíj idején ült először Formula–1-es autóban, amikor három demonstrációs kört tett meg a Jordannel?
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik