Találkozzunk a grundokon!

Vágólapra másolva!
2002.08.30. 20:19
Címkék
Vannak az életünkben olyan időpontok, amelyekhez évtizedek óta, viszszavonhatatlanul kapcsolódnak események. Ha szeptember elseje, akkor kezdődik az iskola  tudja ezt az, aki járt már iskolába, aki jár, és aki járni fog. A Nemzeti Labdarúgó Akadémia által a nyári hónapokban kidolgozott "Grund-program célja az, hogy a következő esztendőkben az év kilencedik hónapja ne "csak az iskolakezdetet jelentse a gyerekek számára: készüljenek, tudják, hogy amikor beindul a suli, kezdődik a foci is.
Mi következik?

A Nemzeti Labdarúgó Akadémia a következô két hétben köt szerzôdést a megyei szervezôkkel, a Grund Mesterekkel. A szervezôk utána keresik meg az iskolákat, juttatják el a megyei kiírásokat az igazgatókhoz, testnevelôkhöz.
Azután már a gyerekek „dolga” következik: megalakítani a csapatokat és benevezni, játszani. Az alsóbb korcsoportokban ez szinte bizonyosan a felnôttek, elsôsorban a pedagógusok irányításával történik, de a középiskolásoknál már nagymértékben számítunk a diákszervezôkre, „menedzserekre”, a csapatok önállóságára. Az iskolák esetében nem lehet elégszer hangsúlyozni: a Diákolimpiáktól eltérôen, ezúttal nem iskola-válogatottak jelentkezését várjuk. Sôt, egy-egy intézmény akár a korosztályon belül is indíthat több csapatot.
Mi következik?

A Nemzeti Labdarúgó Akadémia a következô két hétben köt szerzôdést a megyei szervezôkkel, a Grund Mesterekkel. A szervezôk utána keresik meg az iskolákat, juttatják el a megyei kiírásokat az igazgatókhoz, testnevelôkhöz.
Azután már a gyerekek „dolga” következik: megalakítani a csapatokat és benevezni, játszani. Az alsóbb korcsoportokban ez szinte bizonyosan a felnôttek, elsôsorban a pedagógusok irányításával történik, de a középiskolásoknál már nagymértékben számítunk a diákszervezôkre, „menedzserekre”, a csapatok önállóságára. Az iskolák esetében nem lehet elégszer hangsúlyozni: a Diákolimpiáktól eltérôen, ezúttal nem iskola-válogatottak jelentkezését várjuk. Sôt, egy-egy intézmény akár a korosztályon belül is indíthat több csapatot.
Focibajnokságok persze korábban is voltak. Hogy a két végpontot említsük, rendeznek iskolai házibajnokságokat, ahol a 7/A legyőzhette a 8/Z-t és az egyesületekben játszó legjobbak számára ott vannak az országos korosztályos bajnokságok. A Grund-program a kettő találkozási pontja: azoknak szól, akik talán már lemondtak arról, hogy "igazi bajnokságban” "igazi futballistának” érezzék magukat, pedig nagyon szeretik a focit.
A megyei rendszerben, a helyi diáksport-szervezetek, labdarúgó-szövetségek, vagy az önkormányzatok sportosai által szervezett (a gazdát meghívásos pályázat alapján, az NLA választotta ki) Grund-programra benevező csapatok számára minden adott lesz, ami az "igazi”, a versenyszerű futballban vonzó. Csapatot kell alakítani, nevet választani, "elutazni” a meccsre, játszani, figyelni az ellenfeleket, számon tartani az eredményeket, izgulni – és a sor szinte végtelenül folytatható, hiszen ki tudná kimerítően lajstromozni, mi minden szép a fociban.
A Grund-program bajnokságait a megyei szervezők – a Grund Mesterek – az előttünk álló hónapban írják ki az iskolai bázisokon szerveződő csapatok számára. Fontos tudnivaló, hogy – bár a legaláb tízfős csapatokat az iskolákban szervezik – ezek az alakulatok inkább baráti társaságok, mintsem iskolaválogatottak. A cél ugyanis az, hogy mindenki játszhasson (nincs olyan szabály, hogy egy iskola, egy korcsoportban csak egy csapatot nevezhet), azok is, vagy ezúttal elsősorban azok, akik nincsenek bevonva a minőségi futballba.
A kispályán, azaz kézilabdapályán a meccseket öt korcsoportban rendezik meg. A fiúknál önálló kategóriát alkotnak az 1984, az 1986 és az 1988. január 1-e után születettek, míg a lányoknál két korosztály lesz: az 1984. január 1-e után és az 1988. január 1-e után születettek. Ha valaki megnézi a korosztályokat, látja: a program arra is jó, hogy a góliátos korból kiöregedők számára is biztosítsa a továbbjátszás lehetőségét.

Somogyban a körzetekre építenek

A csütörtöki, budapesti, Grund Mester értekezlet után Ôsz Mártától, a Somogy-megyei Diáksport Tanács titkárától tudakoltuk, a nyugat-magyarországi megye vajon melyik lebonyolítási formát választja: „Szinte biztos, hogy mi az oktatási intézmények földrajzi elhelyezkedését figyelembe véve, körzetekben szervezett bajnokságokat, tornákat rendezünk majd. Ez felel meg legjobban a gyerekek érdekének, hiszen cél az, hogy ne kelljen túl sokat utazniuk. Szeretnénk, ha a Grund-program valóban azoknak biztosítana játéklehetôséget, akik egyébként nem futballoznak rendszeresen. Elképzelhetô, hogy olyan kiírást készítünk, amely szerint csak olyanok nevezhetnek be, akik nem játszanak valamely NB I-es, NB I/B-s, vagy NB II-es csapatban” – mondta a sportvezetô.
A programgazda Nemzeti Labdarúgó Akadémia igyekszik a lehető legnagyobb szabadságot biztosítani a megyei szervezőknek. Így például rájuk lett bízva, hogy a kispályás futball két ismert változata közül a 4+1-es, vagy a szabadidős labdarúgásban elterjedtebbnek számtó 5+1-es változatot választják-e, mint ahogy a szervezők döntése, hogy milyen lebonyolítási rendszert választanak. Elképzelhető a kiskörzetekre épülő "hagyományos” bajnoki rendszer, bizonyosan lesz olyan – különösen az alsó korcsoportokban – ahol inkább több tornát szerveznek, sőt az sem elképzelhetetlen, hogy a csapatok a benevezettek listájából válogatva saját maguk is szerveznek meccseket, tornákat. A lényeg "csak” az, hogy a gyerekek, a srácok és a lányok játsszanak. Ez az egyetlen megkötés: amelyik csapat benevez, annak a tanév során legalább tizenkét játéknapon kell fociznia, és ezeken legalább huszonnégy mérkőzést kell játszania.
Hogy ez sok, vagy kevés? Hogy ez elég-e?
Ha úgy vesszük, egyáltalán nem sok, a gyerekeknek átlagosan háromhetente egy délutánt kell a focira szánniuk.
De, ha úgy vesszük, hogy a Nemzeti Labdarúgó Akadémia által a programra szánt támogatás akár 40000 olyan gyereket is a rendszeres sportolásra, a mérkőzésekkel kapcsolatos élmények keresésére csábíthat, akik egyébként nem fociznának?
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik