Bár elállt az eső az idénynyitó Ausztrál Nagydíj első szabadedzése előtt, a felhők az Albert Park fölött maradtak, és szeles, hűvös időben kezdődött meg a 2011-es Formula–1-es idény első szabadedzése.
Az első percekben baleset történt, a Lotus tesztpilótája, a tréningen Jarno Trullit helyettesítő, a mezőnyből elsőként pályára hajtó Karun Chandhok autója a hármas kanyarban a kerékvetőre futva megcsúszott a pályán, és orral a falnak ütközött. A sofőr ki is szállt a zöld-sárga járműből, nem kellett leállítani a gyakorlást. A Lotus később megerősítette, hogy az indiai nem az autó meghibásodása, hanem vezetői hiba miatt csúszott ki.
Chandhok mellett Daniel Ricciardo (Toro Rosso) és Nico Hülkenberg (Force India) kapott lehetőséget csapatától arra, hogy valamelyik versenyző (Jaime Alguersuari, illetve Paul di Resta) helyett részt vegyen az első szabadedzésen.
A pálya a korábbi eső után teljesen felszáradt a nagy szélben, így mindenki a slick gumikon kezdte meg a körözést – a pilóták egy-egy próbakör után vissza is mentek a boxba. A Hispania versenyzőit nem lehetett még látni, az a hír járja, hogy talán az első szabadedzésre el sem készül az autójuk, csak a másodikra, s arra is csak az egyik. A garázsban is csak az egyik kocsi körül sündörögtek a szerelők, a másik magára hagyatva várakozott félkész állapotban.
Pedig az istálló a pénteki edzések előtt elhasználta az egyik éjszakai munkakvótáját az egész idényre engedélyezett négyből – a csapatok szerelőinek az idén az edzésnapok előtti éjszakákon hat-hat órán át el kell hagyniuk a pályát, nem nyúlhatnak a kocsikhoz.
A McLarennél Lewis Hamilton és Jenson Button először tesztelte átalakított McLaren-Mercedesét, amelytől teljesítménybeli javulást várt az alakulat. A hivatalos verzió szerint azért cserélték le az eredeti kipufogó rendszerét és padlólemezét, mert túl bonyolult volt, de a melbourne-i paddockban azt rebesgetik, hogy az FIA képviselői jelezték a teszteken, szabálytalan az eredeti megoldás.
Harmincnyolc perccel az edzés megkezdése után Felipe Massa révén megszületett az első mért kör, a Ferrari brazil pilótája 1:31.184 perc alatt teljesítette a pályát, majd kicsúszott a kavicságyba, ahonnan vissza tudott jönni. Ezt követően megtelt a ring autókkal, Mark Webber, Adrian Sutil és Hamilton is megközelítette Massa idejét, sőt a Red Bull ausztrálja 1:29.552-re javította a csúcsidőt. Hamilton 1:29.033-at autózott, amire Webber 1:28.217-tel válaszolt.
A várakozásoknak megfelelően a Melbourne-be átépített autóval érkező mclarenesek gyakoroltak a legtöbbet, már akkor tíz kör felett járt Button és Hamilton, amikor a mezőny fele még egyetlen mért kört sem tett meg. A világbajnok Sebastian Vettel azonban a saját etapjának ötödik-hatodik körében feljött a második helyre, majd 1:27.869-cel átvette a vezetést Webbertől.
Vettel még ezután is gyorsult (1:27.739), a Barcelonában tapasztalt gyors gumikopás a 22 fokos aszfalton eddig a Red Bullnál elmaradt – vagy legalábbis pár körrel később mutatta jeleit. A boxba érve mindenesetre nagyon csúnyán nézett ki az abroncs, hatalmas lyuk tátongott az egyik keréken, jókora darab gumi hasadt ki belőle!
Sergio Pérez, Webber és Nico Rosberg kisebb hibát követett el, miközben a belső kamerás felvételek tanúskodtak róla, hogy a mozgatható hátsó légterelők megbízhatóan működnek, fékezéskor azonnal lezáródnak. Az FIA egyébként az edzés előtt jelezte: esős időben, átmeneti vagy vizes gumi használata esetén a tréningeken tilos lesz aktiválni a nyitható légterelő elemet.
Rosberg a pálya kétharmadán Vettel-szintű részidőket ért el, de az utolsó szakaszban visszavett a tempóból, miközben Sutil átvágott az egyik kavicságyon.
Fernando Alonso is egy hosszabb etap során gyorsult egyre inkább, s a csúcspontján egy századmásodpercre megközelítette Vettel legjobb idejét. Utána a boxba állt, majd Rosberg jött fel a harmadik helyre.
A csapatok az első edzésen csak a kemény keverékű abroncsot használták, a lágyat meghagyták a késő délutáni menetre (pénteken a szabályok szerint a tréningek után három szett kemény és egy készlet lágy abroncsot kell visszaadniuk a Pirellinek).
A hajrában, miközben Kobajasi Kamui Sauberjéről letört a motorházfedél egy darabja (ilyen már a teszteken is előfordult a svájci istállónál), Webber 1:27.450 perccel átvette a vezetést, de jött Vettel, és 1:27.158-cal ismét az élre állt. A legvégén azonban Webber 1:26.831 perccel végképp megszerezte az első helyet, és végül az élen zárta a tréninget.
Tavaly Robert Kubica lett az első a nagydíj első szabadedzésén, 1:26.927-tel.
1. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:26.831 | 20 kör |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:27.158 | 19 |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:27.749 | 20 |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:28.152 | 16 |
5. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:28.430 | 24 |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:28.440 | 29 |
7. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:28.483 | 26 |
8. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:28.690 | 14 |
9. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:28.725 | 13 |
10. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:28.765 | 15 |
11. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:28.842 | 20 |
12. | Nick Heidfeld | német | Renault | 1:28.928 | 14 |
13. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:29.314 | 19 |
14. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:29.328 | 21 |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:29.403 | 24 |
16. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:29.468 | 23 |
17. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:29.643 | 18 |
18. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:31.002 | 20 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:32.428 | 13 |
20. | Jérome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:35.282 | 17 |
21. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:35.289 | 15 |
22. | Karun Chandhok | indiai | Lotus-Renault | idő nélkül | 1 |
Narain Karthikeyan | indiai | Hispania-Cosworth | nem indult | ||
Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | nem indult |