Még nincs ítélet az F1 új csodafegyveréről

Vágólapra másolva!
2011.03.28. 15:52
null
Button többször is nagyon közel került Massához a futam elején, de neki nem segített a nyitható légterelő <br />(Fotó: Action Images)
Címkék
A Pirelli gumijait dicsérte az F1-es mezőny, az állítható hátsó légterelő viszont nem mindenkit győzött meg az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon Melbourne-ben. Szabálymódosítást egyelőre senki sem követel, a következő két verseny alapján dől el, kell-e változtatni.

A gumik a vártnál tartósabbak voltak, azaz a várt káosz elmaradt. A KERS és az új nyitható hátsó légterelő bevetése ellenére sem kellett kapkodnunk a fejünket a sok előzéstől, ami nem feltétlenül rossz, hiszen továbbra is értékes maradhat egy-egy szépen kivitelezett manőver. Ami a mezőnyt illeti, Sebastian Vettel kiemelkedő teljesítményével más dimenziót képviselt, mint riválisai, és sokan attól tartanak, hogy ez a teljes idényre jellemző lesz.

Dióhéjban így lehet összefoglalni a 2011-es Formula–1-es idény első versenyhétvégéjének tanulságait.

Kezdjük Vettellel! A Red Bull vb-címvédője az időmérőn óriási fölénnyel szerezte meg az első rajtkockát, majd remekül sikerült rajtját követően faképnél hagyta a mezőnyt. Lewis Hamilton az elején még tartotta vele a lépést, de a végére ő is leszakadt (részben meghibásodott padlólemeze miatt).

A KERS-t nem használó német szerint ausztráliai fölénye túlzott, és nem lesz mindig ilyen kimagasló a teljesítménye, a riválisok a többi versenyen általában közelebb lesznek hozzá. A KERS-ről is beszélt.

„Nem vagyunk rá büszkék, hogy nem tudtuk használni az Ausztrál Nagydíjon, és nagyon keményen dolgozunk azon, hogy Malajziában már bevethessük. Nagyon erősek a riválisaink, mindent be kell vetnünk, ha hosszú távon is le akarjuk győzni őket" – mondta Vettel. A csapat vezetősége viszont jelezte: ha megbízható is lesz, nem minden pályán érdemes bevetni a mozgási energiát fékezéskor elraktározó, gyorsításkor gombnyomásra plusz 80 lóerőt jelentő eszközt.

SZAVAZÁS

Hogyan alakul Sebastian Vettel idei F1-es idénye?

KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!

„Néhány pályán nincs értelme használni, csak azokon, amelyeken hosszúak az egyenesek – mondta Helmut Marko, a csapat tanácsadója, majd Mark Webber védelmére kelt. – Marknak gondjai voltak a kasztnijával, ezért nem tudta megoldani, hogy jól működjenek a gumijai, ugyanakkor sokkal hamarabb elkoptak, mint Seb kocsiján.”

A gumik okozták a hétvége legnagyobb meglepetését, hiszen azután, hogy a barcelonai tesztet követően mindenki káoszról és gyorsan kopó gumikról beszélt, gond nélkül teljesítette a mezőny a futamot. Bár öt pilóta háromszor is kereket cserélt, a többség két szervizeléssel megúszta, sőt Sergio Pérez egy kiállással is simán, egyenletes tempóban végigment a viadalon.

A versenyből utólag a Sauber-Ferrari szabálytalan hátsó légterelője miatt kizárt mexikói elmondta, a körözés során érzett rá, hogyan kell spórolni. Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója is alig talált szavakat a mexikói teljesítménye láttán.

„Figyeltük a versenyt, és még a hajrában is azt vártuk, hogy bejöjjön, hiszen be kellett jönnie – mondta Hembery. – Azt is el tudtam képzelni, hogy az adatrögzítő rendszer hibásodott meg, és nem csak egyszer volt kint. Izgalmas volt, rengeteget közrejátszott benne az autó felépítése és Pérez vezetési stílusa. Kivételes teljesítmény volt. Meglepne, ha megismétlődne ez a helyzet, de ha rendszeres lesz, lépnünk kell: talán elővesszük a régi, csak kvalifikációra alkalmas gumijainkat.”

Hembery arra utalt viccesen, hogy a Pirelli a nyolcvanas évek végén és a kilencvenes évek elején kiváló gumikat gyártott az időmérőkre (egy példa: az 1990.es idénynyitón Pierluigi Martini Minardija a 2., Andrea de Cesaris Dallarája a 3., Jean Alesi Tyrrellje a 4. rajtkockából indult), de a futamokon rendre lemaradtak a Goodyeart használóktól.

A gumik természetesen a versenyzőket is meglepték, Jarno Trulli, aki talán a legjobban aggódott a versenyhétvége előtt, nem talált magyarázatot az abroncsok működésének megváltozására.

„A Pirellik viselkedése sokkolt minket, s nem azért, mert jobb vagy rosszabb volt a vártnál, egyszerűen csak mert más volt, mint a barcelonai teszten, mintha kicserélték volna a készleteket – mondta a Lotus-pilóta. – A téli tesztelések során biztosak voltunk benne, hogy nagyon hamar elkopnak a gumik, ezért mindenki arra törekedett, hogy sokáig tartsanak az abroncsai. Aztán Ausztráliában nem a tartóssággal lett gond, hanem azzal, hogy nem tudtuk üzemi hőfokra melegíteni az abroncsokat. Ez okozta a Ferrari gyengélkedését is, és ezzel magyarázható, hogy Vettel és Hamilton kiemelkedett a mezőnyből. Csak ők tudták gyorsan felhevíteni abroncsaikat."

Az előzés megkönnyítésére kitalált rendszer nem hozta a várt előzési dömpinget, Jenson Button a verseny elején a nyitható hátsó légterelő használata ellenére is tehetetlen volt Felipe Massával szemben a célegyenesben, a rádión még be is szólt a boxba: „Miért van az, hogy Felipe elhúz tőlem?"

Azokban az esetekben, amikor sokkal gyorsabb autó ért utol valakit, mint Massa és Sébastien Buemi esetében az utolsó körökben, remekül működött a szerkezet. Azaz az alapvető célt elérték a röviden DRS-nek (Drag Reduction System, azaz légellenállás-csökkentő rendszer) nevezett eszköz bevetésével. Az előzés nem lett túlságosan könnyű, továbbra is meg kell dolgozni az előbbre jutásért, és megmaradt az értéke egy-egy szép manővernek.

Persze az ausztrál pálya sajátosságai is szerepet játszottak abban, hogy ezúttal nem volt olyan hatékony a szerkezet, és a következő két futamon már hatásosabb lehet. Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója is azt mondja, várni kell, mielőtt elhamarkodott lépéseket tesznek az eszközzel. Ebben a csapatok is egyetértettek a szakemberrel.

„A nyitható hátsó légterelő Ausztráliában valóban nem hozta az előzetesen várt eredményt, de még várnék azzal, hogy leírjam – mondta Whiting. – A célegyenes ugyanis itt túl rövid, az előtte lévő kanyar pedig túl gyors. Azt javaslom, várjuk meg a Malajziai és a Kínai Nagydíjat, és csak azután módosítsunk a rendszer használatán, ha még ekkor is nagy a baj vele.”

 

Legfrissebb hírek

Edzőváltás Ferencváros jégkorongcsapatánál

Jégkorong
1 perce

A hazai atlétika krémje is indul a Gyulai István Memorialon

Atlétika
49 perce

Tesztekkel és edzéssel kezdték a felkészülést a Volán hokisai

Jégkorong
59 perce

Férfi kosár: Benke és Meleg nem játszik a románok elleni vb-előselejtezőn

Kosárlabda
1 órája

GYULAI ISTVÁN MEMORIAL NYEREMÉNYJÁTÉK JÁTÉKSZABÁLYZATA

Atlétika
1 órája

„A Fradira váró Ludogorec hihetetlen eladásokat produkál, ám játékban visszafejlődött”

Bajnokok Ligája
1 órája

Oszaka tovább menetel, Szvitolina sem állíthatta meg Montrealban

Tenisz
1 órája

Megegyezés a Liverpool sztárjáról; Sesko döntött az MU és a Newcastle közül – szerdai transzferhíradó

Minden más foci
1 órája
Ezek is érdekelhetik