A Red Bullt eleinte a marketing jobban érdekelte, mint az autó – Liuzzi

ZSOLDOS BARNAZSOLDOS BARNA
Vágólapra másolva!
2024.04.12. 14:34
Vitantonio Liuzzi (Fotó: Getty Images)
A Red Bull korábbi pilótája, Vitantonio Liuzzi szerint a csapat az F1 élén maradhat, ehhez azonban a feszültségek ellenére is meg kell őrizni a belső stabilitást. Azt bánja, hogy az ő idejében az istálló még jobban koncentrált a marketingre, mint az autófejlesztésre.

– Épp húsz évvel ezelőtt döngölte földbe a mezőnyt az F1 előszobájának számító Formula–3000-ben. Milyen érzés visszaemlékezni rá ennyi idő távlatából?
– Nyilvánvalóan pályafutásom egyik legjobb időszaka volt – mondta a Nemzeti Sportnak adott interjújában Vitantonio Liuzzi, aki a hamarosan induló Ferrari Challenge kupasorozat sajtótájékoztatója kapcsán látogatott hazánkba. – Amikor az ember tíz versenyből hetet megnyerve lesz bajnok, és megdönt minden addigi rekordot a kategóriában, az lenyűgöző érzés. Szóval nagyon különleges év volt az az Ardennel, minden tökéletesen működött, a győzelem esélyével utazhattunk az összes helyszínre. Ez nyitotta meg számomra a Formula–1 ajtaját.

NÉVJEGY:VITANTONIO LIUZZI
Született:1980. augusztus 6., Locorotondo
Nemzetisége:olasz
F1-es csapatai:Red Bull (2005), Toro Rosso (2006–2007), Force India (2009–2010), HRT (2011)
Versenyek:80
Legjobb helyezés:6.
Legjobb rajtpozíció:5.
Legjobb vb-helyezés:15. (2010)

– Ebben a sorozatban Baumgartner Zsolttal is együtt versenyzett. Milyen emlékei vannak róla?
– Zsolttal jó barátok voltunk, igazán kedves ember. Korábban ő volt az egyik csapattársam, nyugodt, csendes, szisztematikus hozzáállással dolgozott, nagyon kedveltem. Jó emlékeim vannak róla.

– Az F3000-es hangos sikerek után az F1-ben miért nem tudott áttörést elérni?
– A Red Bull színeiben nagy célokkal érkeztem meg a Formula–1-be 2005-ben, de a csapat akkoriban nagyobb hangsúlyt fektetett a marketingeseményekre, mint az autófejlesztésre. Aztán átkerültem a Toro Rossóhoz, amelybe B-csapatként a Red Bull nem fektetett annyi pénzt. Sok különböző tényező meg tudja változtatni az ember karrierjét, például három-négy olyan alkalom is volt, amikor a dobogó felé haladtam, de az autó elromlott alattam. Ezek mind megváltoztathatják az ember életét – ha lenne a nevem mellett néhány F1-es dobogós helyezés, talán még mindig versenyeznék. A sebességemmel sosem volt probléma, akkoriban az egyik leggyorsabb pilótaként emlegettek a paddockban, de a véletlenek sokat számítanak.

– Amikor a Red Bull kezdetben csupán „marketingcsapat” volt, gondolta volna, hogy a jövőben ilyen lehengerlő sikereket ér el?
– A Red Bull struktúrája ma már nagyon erős, ezért úgy vélem, mindig is élcsapat marad. Az elmúlt években Max Verstappennel megmutatták, hogy ők a legjobbak. Adrian Newey erős pozíciója is hozzájárul a csapat sikereihez, szóval nagyon összeállt a csomag. Ha a csapat megőrzi belső stabilitását, szerintem az élmezőnyben marad ezután is.

– Az elmúlt hónapokban nyilvánvalóvá vált a belső feszültség Christian Horner és Helmut Marko között. Melyik vezető szerepe fontosabb a csapat sikereiben?
– Két különböző pozícióban dolgoznak, de mindkettejüknek nagyon erős a befolyása a Red Bull döntési folyamataiban. Dr. Marko inkább a Red Bull anyacégéhez, míg Christian Horner a csapathoz áll közel. Mindketten nagyon erős személyiségek, kiváló szakemberek. Egyaránt lenyűgöző karriert futottak be a Red Bullnál, és minden sikert messzemenőkig megérdemelnek.

– Az elmúlt években sportfelügyelőként találkozhatunk önnel az F1-es nagydíjakon. Mi a legnehezebb része ennek a munkának?
– Tulajdonképpen az, hogy minden helyzetet nagyon gyorsan kell megítélni. A verseny közben nagyon fontos döntéseket kell meghozni, és lényeges, hogy ezt minél előbb közöljük a csapattal, mert ez befolyásolhatja a stratégiájukat, sőt a végeredményre is hatással lehet. Szóval az időhiány a legnagyobb kihívás, mert gyorsan be kell gyűjtenünk minden információt, elemeznünk a helyzetet, és döntenünk, hogy büntetünk-e vagy sem.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik