Sebastian Vettel ellentmondást nem tűrő teljesítménnyel szerezte meg a Japán Nagydíj rajtelsőségét, de utána izgulnia kellett jó három órát, mert a sportfelügyelők a Ferrari jelzésére vizsgálni kezdték a 3. szakaszban történt esetet, amikor feltartotta Fernando Alonsót. Ám végül háromórás töprengés után arra jutottak, hogy Vettel megrovást kap, de megtarthatja első rajthelyét.
A 34. rajtelsőségével Alain Prostot és Jim Clarkot maga mögött hagyva már egyedüliként harmadik az örökranglistán Michael Schumacher és Ayrton Senna mögött.
„Majdnem tökéletes időmérőnk volt, nem is kívánhatnék ennél jobb autót – mondta Vettel. – Pénteken nem indult jól a hétvégénk, de minden egyes pályára guruláskor javult az autó. Szerencsém volt a forgalommal, így a gumikat is megfelelően melegítettem fel, és nagyon bízom benne, hogy a verseny is jól alakul.”
A pálya adatai:
A tavalyi eredmény: |
Mark Webber a Brit Nagydíj óta nem indulhatott az első rajtsorból (sőt, a legutóbbi öt versenyen a legjobb edzéseredménye a Szingapúrban elért 7. rajtkocka volt), ezért érthetően elégedett volt a Szuzukában elért eredményével. Ráadásul Silverstone-ban nyerni tudott a második rajtkockából indulva, úgyhogy van miben reménykednie.
„Eddig nagyon jól alakul a hétvégénk, és fontos volt, hogy az időmérő harmadik szakaszában tisztán mehettünk, nem keveredtünk forgalomba – mondta Webber. – Az utóbbi időben semmi sem úgy alakult, ahogy reméltem, így nehéz helyzetbe kerültem a világbajnokságon, de a verseny remek alkalom lehet arra, hogy visszaszerezzem a lendületemet. Remélem, valóban jó versenyem lesz, a rajtpozíciómon nem múlik.”
„Pokolian nehéz volt olyan állapotba hozni az autót, hogy jó legyen vezetni, és teljesen megbízzak benne, és mivel Szuzukában rendszerint gyorsak vagyunk, örülök, hogy nem kellett csalódnom” – tette hozzá az ausztrál.
Fernando Alonso elszalasztott lehetőségnek tartja a Japán Nagydíj időmérő edzését, amelyen két ok miatt nem tudott az első sorok közelébe férni: Kimi Räikkönen hajrában történt kicsúszásának és az ezt követő figyelmeztetéseknek, valamint annak betudhatóan, hogy Sebastian Vettel feltartotta.
„Nagyjából ilyen edzésre számítottunk, de a sárga zászlókkal a végén bajba kerültem, le kellett vennem a lábam a gázról, amivel sok helyezést veszítettem, talán negyedik is lehettem volna, ami Button büntetése miatt a harmadik rajtkockát jelentené – mondta Alonso Szuzukában. – Talán a szombati balszerencsét szerencsés vasárnap követi. A gumik gyorsan kopnak, de ebben jók lehetünk, és ki kell használnunk, hogy mindkét McLaren mögülem rajtol.”
Alonso az edzés végén jelentette, hogy Vettel feltartotta őt a sikán előtt a harmadik szakaszban, de erről a spanyol a sajtónak nem akart beszélni.
„A sikán előtt történt az eset, majd a sportfelügyelők eldöntik, mi legyen” – mondta a spanyol.
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
Jenson Button váltócsere miatt öt rajthelyet veszít a 3. helyezéséhez képest a Japán Nagydíjon, de még mindig úgy gondolja, hogy a győzelmi reményeit nem adhatja fel. Pedig ő is tudja, hogy legalább két autó versenytempója jobb az övénél.
„A Red Bull és a Lotus is gyorsabbnak tűnik nálunk versenytempóban, de sohase mondd, hogy soha – mondta Button. – Az időmérő előtt sem voltam derűlátó, de sikerült feljavítani az autót, és nagyon élveztem vele a körözést. Fáj ez a büntetés, de egy pillanatig sem adom fel a reményt, győzni akarok.”
Kobajasi Kamui hazai pályán, az idény számára legfontosabb versenyén a 4. helyen zárta az időmérőt, de Jenson Button büntetésének köszönhetően feljött a két Red Bull mögé. A japánt vizsgálták, hogy lassított-e Kimi Räikkönen kicsúszásakor, és veszélybe is került a rajthelye, de bizonyítani tudta, hogy óvatosan ment el a finn Lotusa mellett.
„Elégedett vagyok, a lehető legjobb eredményt értem el. Az utolsó gyors körömben a sárga zászló miatt levettem a lábam a gázról, és kikapcsoltam a nyitható hátsó szárnyat is, ami miatt veszítettem egy kis időt – mondta a japán, aki a Sky Sportsnak sejtelmes nyilatkozatot adott a jövőjéről. – Talán meglesz a lehetőségem, hogy a dobogóért harcoljak, az álmom válna valóra, ha az első dobogós helyezésem a hazai futamomon jönne össze. Talán ez lesz az utolsó versenyem Szuzukában.”
A japán hozzátette, hogy bár jóban van Romain Grosjeannal, kicsit aggódik, hogy a rajtkarambol-specialista, a belgiumi ütközés okozásáért már egy versenyre el is tiltott francia mellől kell indulnia.
„Úgy gondolom, egy pozícióval előrébb is végezhettem volna, ha tisztább az első szektorom, de az élmezőny nagyon gyors volt. Szenvedünk a leszorítóerő hiányával, de néhány apróbb változtatással, és jó stratégiával sok pontot szerezhetünk” – mondta Grosjean.
A Lotus-pilóta sauberes szendvicsbe került, mögüle ugyanis Sergio Pérez rajtol.
„Az utolsó gyors köröm a harmadik szakaszban nem volt tökéletes, de köszönöm a csapatnak, hogy ennyire gyorssá tette az autók időmérős körülmények között. Biztos vagyok benne, hogy a versenyen képesek leszünk újabb dobogós helyért harcolni” – mondta a McLarenhez tartó Pérez.
Kimi Räikkönent nem igazán hatotta meg, hogy az időmérő harmadik szakaszában történt kicsúszása miatt riválisai utolsó gyors körében sárga zászlókat lengettek, így nemigen változhatott meg a sorrend. Kobajasi Kamui és Romain Grosjean így befejezte a gyors körét, vizsgálják is az esetüket a sportfelügyelők.
„Kicsúsztam – válaszolta Räikkönen a brit Sky Sports kérdésére, majd amikor arról faggatták, mennyire keresztülhúzta ezzel riválisai számításait, így reagált: – Nem érdekel, mi van a többiekkel.”
S mi lesz a versenyen? „Nem tudom.”
Miközben egyesek rosszmájúan azt mondják, Lewis Hamilton Szuzukában a 9. rajtkocka megszerzésével már a mercedeses időszakára készül, a McLaren pilótája lehangoltan nyilatkozott a Japán Nagydíj időmérő edzése után, és a versenyen sem számít nagy feltámadásra.
„Nagyon eltoltam a beállításokat, és az időmérőn már nem volt lehetőség helyrehozni – mondta Hamilton. – Végig szenvedtem a kocsival, ez volt az egyik legrosszabb időmérőm az F1-ben. Az autó így marad, nem tudom, milyen lesz a tempó a versenyen, de attól tartok, nem lesz könnyű menet. Mindenesetre mindent beleadok, és majd meglátjuk, mire megyünk vele.”
Felipe Massa (10.): – Nagyon csalódott vagyok. A második szakasz második gyors köréig minden remekül alakult, az autó gyors volt, és az egyensúlyával is elégedett voltam. Amikor azonban felraktuk az új szett lágy gumikat, hirtelen eltűnt a tapadás rögtön az első kanyarban, és ez az egész körre így maradt. Huszonegy ezreddel lemaradni a harmadik szakaszról nagyon frusztráló. |
Paul di Resta (11.): – Elég nehéz edzés volt a nagy forgalom miatt. A második szakaszban a gyors köröm alatt leblokkoltam a kereket a második szektorban, ez fél másodpercembe került. A gumikopás nagy befolyással lesz a versenyre. Kíváncsi vagyok, hiszen teletankolva még nem mentem, bár vannak adataink a másik autótól. |
Pastor Maldonado (12.): – Nagyon keményen dolgoztunk, hogy versenyképesebbé tegyük az autót, de valamiért ez ma nem jött össze. Meg kell próbálnunk megérteni, miért, mert holnap hosszú futamunk lesz. Optimista vagyok, mert a versenytempónk biztatónak tűnik, ezért az a célunk, hogy szerezzünk néhány pontot. |
Nico Rosberg (13.): – Ez nem az a hely, amit szeretnénk. Az időeredmények közel voltak egymáshoz, és kiábrándító, hogy nem tudtunk bejutni a harmadik szakaszba. Az autó teletankolva jobbnak tűnt, remélhetőleg ez a futamon is tükröződik, és sikerül előrelépnem néhány pozíciót. |
Daniel Ricciardo (14.): – Ezen a pályán nagyon élvezetes vezetni kevés üzemanyaggal lágy gumikon. Ma ténylegesen csak Jean-Érickel versenyeztem a második szakaszban, mert a többiek messze voltak tőlünk. Sikerült előrelépnünk, és ha a holnapi napra is találunk valamit, remélhetőleg újra szerezhetünk néhány pontot. |
Nico Hülkenberg (15., büntetés után): – A srácok nagyon keményen dolgoztak, hogy rendbe hozzák az autót a reggeli balesetet követően. Az autó nagyon jónak tűnt, és sikerült bejutnunk a harmadik szakaszba, ami a legfőbb cél. Taktikai okokból nem mentem ki az utolsó szakaszban gyors kört futni, hiszen tudtunk az öt rajthelyes büntetésről, de így legalább szabadon választhatjuk meg a taktikánkat. |
Bruno Senna (16.): – Jogos Vergne büntetése, hiszen feltartott. Az a baj, hogy ez rajtam már nem segít. Nagyon hátulról kell rajtolnom, és sajnos Szuzuka az egyik legnehezebb pálya az előzés szempontjából. Persze a remény hal meg utoljára, nem adhatom fel.” |
Heikki Kovalainen (17.): – Elégedett vagyok. A második gyors köröm előtt Hülkenberg mögött voltam, és nem tudtam rendesen felmelegíteni a gumikat, ezért az első szektorban alulkormányzott volt az autó. Az autóink versenytempója egész évben jó volt, most az a cél, hogy jó versenyt fussunk. |
Timo Glock (18.): – Az utolsó szabadedzésen gond volt az olajnyomással, ezért nem tudtam sok kört megtenni. A második gyors körömben hibáztam az első szektorban az időmérőn, de az autó jó. Sikerült megelőznünk az egyik Caterhamet, aminek örülök. |
Jean-Éric Vergne (19., büntetés után): – Nem vagyok elégedett az időmérővel, egész hétvégén szenvedtünk az autónk egyensúlyával, a gyors kanyarokban sok időt vesztettem. A levezető körömben utolértem Glockot, ezért le kellett lassítanom. Láttam, hogy Bruno jön mögöttem nagyon gyorsan, és sajnos az utolsó sikánban utol is ért, ahol nem volt elég hely, hogy elengedjem. |
Pedro de la Rosa (20.): – Ma mindent kihoztam magamból, és elégedett is vagyok, a csapat fantasztikus munkát végzett. A kvalifikáción két jó köröm volt, a második majdhogynem tökéletesre sikeredett, és holnap egy-egy Caterham és Marussia elől fogok rajtolni, ami nagy siker. |
Charles Pic (21.): – Elégedett vagyok az időmérőn elért körömmel, sikerült megelőzni az egyik Caterhamet. Ám úgy érzem, kevésbé vagyunk versenyképesek, mint Szingapúrban. |
Vitalij Petrov (22.): – A harmadik szabadedzést követően változtattunk a beállításokon, ami azonnali javulást hozott. A második gyors köröm gyorsabb volt, mint az első, de hibáztam a tizennégyes kanyarban, és ez sok időmbe került. Ennek ellenére nem vagyok csalódott azzal, ahol végeztem, Heikki köre is megmutatta, hogy megvan a megfelelő sebességünk. |
Michael Schumacher (23., büntetés után): – Kár, hogy nem tudtunk jobban szerepelni, pedig délelőtt jól felkészültünk. Egészen egyszerűen nem volt meg a megfelelő teljesítményünk. Talán bejuthattam volna a harmadik szakaszba, mert a telemetriai adatok azt mutatták, hogy két tizedet veszítettem a tizenegyes kanyarban a forgalom miatt, de nem voltam biztos benne, hogy mit tesz előttem Hamilton. Megóvtam pár gumiszettet, ebben a helyzetben most ez a maximum. |
Narain Karthikeyan (24.): – Reggel az autó nagyon jó volt, de aztán kipördültem és megsérült az új padlólemez, ezért vissza kellett cserélni a régire. Az időmérő nem alakult jól, és habár a holnapi nagyon kemény verseny lesz, megpróbáljuk a lehető legjobbat kihozni belőle. |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
3. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari |
4. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
5. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
7. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
8. | Jenson Button* | brit | McLaren-Mercedes |
9. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes |
10. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
11. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
12. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
13. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
14. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
15. | Nico Hülkenberg* | német | Force India-Mercedes |
16. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
17. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
18. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth |
19. | Jean-Éric Vergne*** | francia | Toro Rosso-Ferrari |
20. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |
21. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth |
22. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
23. | Michael Schumacher** | német | Mercedes |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |
*váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetés | |||
**szingapúri baleset okozásáért 10 rajthelyes büntetés | |||
***feltartás miatt 3 rajthelyes büntetés |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:30.839 | átlag: 230.134 km/ó |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:31.090 | 0.251 mp h. |
3. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:31.290 | 0.451 |
4. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:31.700 | 0.861 |
5. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:31.898 | 1.059 |
6. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:32.022 | 1.183 |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:32.114 | 1.275 |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:32.208 | 1.369 |
9. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:32.327 | 1.488 |
10. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | idő nélkül | |
11. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:32.293 | |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:32.327 | |
13. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:32.469 | |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:32.512 | |
15. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:32.625 | |
16. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:32.954 | |
17. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:33.368 | |
18. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:33.405 | |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:34.657 | |
20. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:35.213 | |
21. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:35.385 | |
22. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:35.429 | |
23. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:35.432 | |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:36.734 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Fernando Alonso | 3 | 8 | 13 | 194 |
2. | Sebastian Vettel | 2 | 5 | 11 | 165 |
3. | Kimi Räikkönen | – | 6 | 13 | 149 |
4. | Lewis Hamilton | 3 | 6 | 10 | 142 |
5. | Mark Webber | 2 | 2 | 11 | 132 |
6. | Jenson Button | 2 | 5 | 9 | 119 |
7. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 7 | 82 |
9. | Sergio Pérez | – | 3 | 7 | 66 |
10. | Felipe Massa | – | – | 8 | 51 |
11. | Paul di Resta | – | – | 8 | 44 |
12. | Michael Schumacher | – | 1 | 7 | 43 |
13. | Kobajasi Kamui | – | – | 6 | 35 |
14. | Nico Hülkenberg | – | – | 6 | 31 |
15. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 2 | 29 |
16. | Bruno Senna | – | – | 7 | 25 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 2 | 8 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 3 | 6 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 297 |
2. | McLaren-Mercedes | 261 |
3. | Ferrari | 245 |
4. | Lotus-Renault | 231 |
5. | Mercedes | 136 |
6. | Sauber-Ferrari | 101 |
7. | Force India-Mercedes | 75 |
8. | Williams-Renault | 54 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 14 |