TÓTH ANITA 2021.04.14 17:46

Rali: a viking vér mindig kihúzza a csávából Mads Östberget

Alázatosan készül a magyar futamokra, tudja, hogy hétvégén már az első kanyartól kezdve a topon kell lennie, s bízik benne, ha mégis gond lesz, az ősi viking szellemiség majd kihúzza a bajból.

A viking vér mindig kihúzza a csávából Mads Östberget (Fotó: duen.hu)

 

– A célegyenesébe érkezett a felkészülés: a hétvégén Boldogkőváralján rajtol a magyar ralibajnokság. Hogy készül?
– Nagyon izgalmas itt lenni és együtt dolgozni a Tagai-csapattal, részt venni a magyar sorozatban – mondta a szerdán megtartott online sajtótájékoztatón Mads Östberg, a Citroën Rally Team Hungary pilótája, a WRC2 kategória világbajnoki címvédője. – Amellett, hogy ez remek felkészülés a világbajnoki futamokra, nagy ambícióink és céljaink vannak, és ugyanolyan alázattal állunk a magyar versenyekhez is, mint a vb-futamokhoz.

Megnyerni a bajnokságot

A Tagai Racing Technology műhelyében megtartott online sajtótájékoztatón elhangzott, hogy amint lapunk is megírta, Mads Östberg a magyar és a világbajnoki programját is a csapat autójával teljesíti, ami egyrészt kényelmes, másrészt ziccer, s ezt használta ki Balkányi György, a Citroën ügyvezetője, akinek tulajdonképpen köszönhetjük, hogy a WRC2 világbajnokát a magyar pályákon láthatjuk (a hétvégén még nem, mert ez a verseny nézők nélkül zajlik, de a következő futamokon): „A márka imázsépítése és ismertségének növelése szempontjából is fontos Mads magyarországi szereplése. A magyar ralibajnokságot is reflektorfénybe állítjuk, úgy gondolom, ezáltal még több külföldi versenyző indul majd a hazai sorozatban, és amikortól lehet, még több néző lesz a pályák szélén. A tervek szerint öt magyar futamon veszünk részt Mads-szel, ez lehet hat és lehet négy is, a célunk pedig, hogy megnyerjük a bajnokságot” – árulta el Balkányi.

Tud már valamit magyarul?
– Azt hogy kávé. Ez az egyik legfontosabb szó – mosolyog.

Egy kétszáz kilométeres tesztről érkezett hozzánk: mit tud mondani a Citroën C3 Rally2-ről?
– Különböző fejlesztéseket kapott a fékrendszer, a hajtás, a hűtés, az aerodinamika – ezek mind-mind a könnyebb vezethetőséget, a jobb tapadást, a jobb teljesítményt szolgálják. Versenyzőként engem az utóbbi érdekel leginkább.

A hétvégén egynapos versennyel kezdődik a hazai sorozat. Mikor indult legutóbb egynapos ralin és mi ennek a nehézsége?
– Talán másfél éve lehetett, Norvégiában egy téli sprintverseny zajlott le egy nap alatt, de az ilyen rövid menetek egyáltalán nem szokványosak a raliban. Az jelenti bennük a kihívást, hogy nincs időd bemelegedni, rögtön az első kanyartól kezdve a topon kell lenni.

Noha nem először jár nálunk, a versenyhelyszíneket nem ismeri. Ki lesz a segítségére?
– Tagai Tamás, hiszen amellett, hogy a csapata készíti fel az autónkat a versenyekre, ő maga is évekig versenyzett, szerzett tapasztalatokat, követett el hibákat és ért el sikereket – ezekből mi mind-mind tanulni tudunk. Már egy egész könyvet írt nekünk, amit egyelőre nem nyitottam ki, de hamarosan arra is sor kerül.

Ismeri a magyar élmezőnyt? Van valamilyen stratégiája ellenük?
– Őszinte leszek: nem. Néztem belső kamerás felvételeket és videókat, és biztos emlékeznem kellene a nevekre, de nem emlékszem. Elmondhatom azonban, hogy voltak, akik felvették velem a kapcsolatot, küldtek üzenetet, belsőkamerás felvételeket, szóval kedves fogadtatásban részesítettek. Nekem fontos, hogy jó viszonyban legyek az ellenfelekkel, jó látni az itteni összetartó hangulatot.

Lesz egy fiatal csapattársa, Német László személyében. Megosztja majd vele a tapasztalatait?
– Szívesen adok neki technikai és beállítási tanácsokat, ha segíteni kell, természetesen segítek. Úgy gondolom egyébként, neki is lehet olyan tudása, ami számomra lesz hasznos.

Elárulna valamit? Mitől ilyen sikeresek az északi pilóták a raliban?
– A franciák mostanában valamivel sikeresebbek, de bízom benne, hogy ez hamarosan megváltozik. A lényeg, hogy az északi országokban nagy kultúrája van a ralinak, rendes, kemény telünk van, s a jég jó alap, hogy az ember elkezdjen ismerkedni az autósporttal, megismerje a saját és autója határait. Nálunk megvan ehhez a kellő infrastruktúra és a megfelelő financiális háttér is.

És a viking vér? Az nem számít?
– Dehogynem! Azt szoktam mondani, amikor gondom van magammal, a navigátorral, vagy az autóval, előveszem a viking szellemiséget és megoldom a problémát. Van erre egy hashtagem is: #vikingfix.

A gyors problémamegoldás is a rali sajátja – de mi ön számára a sportág igazi varázsa?
– Mindig is arról álmodtam, hogy egy jó autót olyan gyorsan vezessek, amilyen gyorsan csak lehet, hogy elmenjek a határig. Szerintem ez a rali.

2021.01.18 15:18:10

Egyéb autó-motor nemzetisport.hu

2021.01.13 22:47:31

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA (Szaúd-Arábia)

Exkluzív interjú Khalid bin Szultan al-Fejszal al-Szaud herceggel, a szaúdi motorsport szövetség elnökével.

2021.01.02 08:46:27

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA

Milyen egy homokvihar? És eltévedni benne? Kulisszatitkok a 15. rajtjára készülő versenyzőtől.

2020.12.21 12:47:52

Egyéb autó-motor BÖRZÖLI BERNADETT

A magyaroknak kevesebb babér termett a WTCR-ben, Da Costa tarolt az FE-ben – ez történt idén a nemzetközi autósportban!

2020.12.26 15:35:52

Egyéb autó-motor BÖRZÖLI BERNADETT

„Míg a WTCR és az ETRC is izgalmas versenyeket hozott, a lelátók üresen áztak az őszi esőben...”