Dakar-hősök a Hősök terén?

Vágólapra másolva!
2006.05.20. 02:40
Címkék
Az egyik nap még meglepő bejelentés, hogy 2009-ben esetleg hazánkból rajtol a Dakar-rali mezőnye, a másik nap meg kiderül, hogy a háttérben már régóta folyik a szervezkedés, sőt a komplett rendezvény- és útvonalterv is elkészült. A sportérték mellett reklámfogásnak sem rossz a budapesti rendezés, hiszen a világ legnehezebb tereprali-viadalának rajtjára általában több százezer ember kíváncsi.
A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettôs volt az egyetlen magyar autós páros, amelyik teljesíteni tudta az idei Dakar-rali embert próbáló távját ? most mindketten azon dolgoznak, hogy két és fél év múlva Budapestre jöjjön a Dakar-mezôny
A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettôs volt az egyetlen magyar autós páros, amelyik teljesíteni tudta az idei Dakar-rali embert próbáló távját ? most mindketten azon dolgoznak, hogy két és fél év múlva Budapestre jöjjön a Dakar-mezôny
A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettôs volt az egyetlen magyar autós páros, amelyik teljesíteni tudta az idei Dakar-rali embert próbáló távját ? most mindketten azon dolgoznak, hogy két és fél év múlva Budapestre jöjjön a Dakar-mezôny
A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettôs volt az egyetlen magyar autós páros, amelyik teljesíteni tudta az idei Dakar-rali embert próbáló távját ? most mindketten azon dolgoznak, hogy két és fél év múlva Budapestre jöjjön a Dakar-mezôny
A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettôs volt az egyetlen magyar autós páros, amelyik teljesíteni tudta az idei Dakar-rali embert próbáló távját ? most mindketten azon dolgoznak, hogy két és fél év múlva Budapestre jöjjön a Dakar-mezôny
A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettôs volt az egyetlen magyar autós páros, amelyik teljesíteni tudta az idei Dakar-rali embert próbáló távját ? most mindketten azon dolgoznak, hogy két és fél év múlva Budapestre jöjjön a Dakar-mezôny

A Szahara magyarjának is becézett Szalay Balázs – aki nyolc Dakar-indulásával és négy teljesített sivatagi show-jával magyar csúcstartó – tavaly ősszel kezdett el lobbizni annak érdekében, hogy néhány éven belül Budapestről rajtolhasson el a sivatagi show mezőnye. Az idei verseny folyamán is többször tárgyalt a rendezőkkel, mindezt párizsi prezentáció követte, amelyen kisfilmen mutatták be Magyarországot, Budapestet, illetve a hazai autó- és motorsportot. Ezen a megbeszélésen már részt vett Bunkoczi László navigátor is, aki szintén segít a hazai ügyek intézésében.

Kiderült: a Dakar-szervezők egzotikusnak tartanának egy „kelet-európai” rajtot, már csak azért is, mert ilyen még nem volt. A legtávolabbi rajthelyszínt Franciaországban jelölték ki – kivéve persze azokat az esztendőket, amikor teljesen más volt az útvonal, és például Dakarból Fokváros irányába haladtak a versenyzők.

De visszatérve még a szervezésre. Étienne Lavigne, a viadal főszervezője pénteken találkozott Ábrahám Attilával, a Nemzeti Sporthivatal vezetőjével, és Demszky Gábor főpolgármesterrel – mindketten nagyon lelkesek voltak, és teljes mellszélességgel az ügy mellé álltak. A magyar kapcsolattartó, Szalay Balázs fiókjában ott lapul több magyar szervezet szándéknyilatkozata a támogatást illetően, ami nem rossz előjel, és mindenképpen pozitív a verseny szervezőinek szemszögéből. A 2009-es rajtra egyébként hárman pályáznak – Budapestnek két spanyol város az ellenfele.

A Dakar-rendezésnek jó néhány alapfeltétele van – a versenyigazgató komplett kis könyvet adott mindenkinek arról, hogy milyen követelményeknek kell megfelelni: attól kezdve, hogy mekkora parkolóra van szükség, mekkora konferenciateremre, milyen őrzésre és a többi...

Luc Alphand (jobbra) és Gilles Picard volt az idei Dakar autós gyôztese
Luc Alphand (jobbra) és Gilles Picard volt az idei Dakar autós gyôztese
Luc Alphand (jobbra) és Gilles Picard volt az idei Dakar autós gyôztese

Nagyon fontos az időzítés is: legkésőbb jövő nyárig szeretnék aláírni a szerződést, mert ez a gyakorlat, mert így tudnak hatékonyan dolgozni.

„Több szempontból is remek lenne, ha hazánkban lenne a Dakar-rali rajtja, elég, ha csak azt említjük, hogy két éve Barcelonában háromszázezer ember látta a prológot, míg tavaly Lisszabonban kétszázezer, és a négy nap alatt nyolcszázezer nézőt csábított a Portugál fővárosba a rendezvény” – mondta Szalay Balázs, aki magyar részről tartja a kapcsolatot a versenyszervezőkkel, lévén tízéves kapcsolatot ápol velük.

A fenti számok azt mutatják, hogy nemcsak sportszakmai szempontból lenne őrületesen jó, ha hazánkba jönnének a világ legjobb terepralisai, hanem marketing- és üzleti szempontból is. Elég, ha csak a szállodai szobák, az éttermek forgalmáról beszélünk, vagy éppen arról, hogy az ország kijelölhetne egy olyan főtámogatót, amelynek neve szerepelne a viadal emblémájában, és hogy Budapest–Dakar lenne a verseny neve... ---- A Dakar-rali budapesti rajtjának összköltsége meghaladná az egymilliárd forintot. Ennek egyik részét a jogdíj teszi ki, amelyet mindenképp állami támogatásból és szponzorpénzből kellene kifizetni, a másikat pedig a rendezési költség, amelyet a főváros vállalna.

Csak összehasonlításképpen: a Formula–1-es Magyar Nagydíj összköltsége ennek körülbelül a háromszorosa, a magyar-horvát közös rendezésű labdarúgó Eb-pályázatára pedig már most több százmillió forintot elköltöttek, pedig még nem is nyertük el a rendezés jogát.

A szervezők természetesen kormánygaranciát kérnek (ez egyébként a száguldó cirkusz esetében sincs másként), és a magyarországi ügyek intézésével Szalay Balázst bízták meg. ---- Az útvonal tekintetében is kidolgozott tervvel állt a magyar fél a Dakar főszervezői elé: a viadal a Hősök teréről indulna, ott lenne a parc fermé (a technikai gépátvétel után ide kell betenniük az autókat, motorokat és kamionokat a versenyzőknek) és az ünnepélyes rajt. Ez abból a szempontból érdekes, hogy a statisztikák szerint a legtöbb néző a zárt parkoló körül tolong, mert ott láthatja „egy csomóban” a versenyparipákat.

A rajt után Veszprémbe menne a mezőny, ahol a raliversenyekről már jól ismert lőtéren 200 kilométeres szelektív szakaszt tartanának. Ez egyedülálló lenne a verseny történetében, hiszen az európai szakaszok közül már az idei portugáliai 70 kilométeres táv is hosszúnak számított.

A Dakar versenyigazgatójának, Étienne Lavigne-nak egyébként annyira tetszett a lőtéri szakasz, hogy elgondolkodott, akár év közben is rendezhetnének rajta futamokat (az ASO motorversenyeket is szervez – a szerző).

A veszprémi pálya után Hévízen, illetve Keszthelyen éjszakázna a mezőny, onnan következne a 800 kilométeres összekötő szakasz Genováig, ahonnan hajóval mennének át Afrikába. ---- Palik László (az autósok közül 18. helyével a legeredményesebb magyar): – Szinte meseszerű lenne a budapesti rajt, de én ebből a szempontból nem vagyok mérvadó, hiszen köztudomásúan Dakar-beteg vagyok. Számomra csodás élmény lenne, ha innen rajtolna a verseny, és legalább a családjaink is velünk tudnának szilveszterezni.

Varga Ákos (a magyar motorosok közül az egyetlen, aki kétszer is teljesítette a távot): – Bár megfogadtam, hogy többé nem indulok a Dakaron, ha tényleg a Hősök terén lenne a start, biztosan meggondolnám magam. Nagyon tetszene, de ki tudja, mi lesz még addig velünk...

Szobi Balázs (a Flex Dakar Team kamionosa, aki az idén újoncként teljesítette a távot): – Nagyon boldog lennék, ha idejönnének a dakaros világsztárok, hiszen a sportág szerelmese vagyok. Magunk miatt meg azért, mert legalább hazai közönség előtt is megmutathatnánk magunkat.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik