Carlo de Gavardo sorozatban második szakaszgyőzelmét aratta a motorosok között, miközben az egy nappal korábban balesetet szenvedő Cyril Despres sérülése miatt félórás hátrányba került. Az autósoknál a címvédő Stéphane Peterhansel defektet kapott, és egyszer el is akadt, ám így is fölényesen megnyerte az etapot.
Franciák kéz a kézben a sivatagban: az élen Stéphane Peterhansel, mögötte pedig Luc Alphand – összetettben az utóbbi áll az élen
Franciák kéz a kézben a sivatagban: az élen Stéphane Peterhansel, mögötte pedig Luc Alphand – összetettben az utóbbi áll az élen
Nem véletlenül nevezik pokolinak a szakaszt Zouérat és Atar között, és nem véletlenül írták a tájékoztató füzetbe, hogy a pénteki lesz a verseny legnehezebb napja. Navigáció szempontjából csakúgy, mint vezetéstechnikailag.
Mindent elmond a pálya nehézségéről, hogy a dűnék között nemcsak az amatőrök akadtak el, hanem a gyári pilóták közül is szinte mindenkinek elő kellett vennie a homokfutókat, illetve a lapátot. Mondták is a célban, hogy nem irigylik az amatőröket, akik később rajtoltak, emiatt még puhább homokon kell átküzdeniük magukat.
De nézzük, mi történt a szelektív szakaszon! A motorosoknál ismét a chilei Carlo de Gavardo örülhetett, de most már fenntartás nélkül, előző nap a riválisainak ugyanis meg kellett állniuk a balesetet szenvedő Cyril Despres mellett, emiatt időt veszítettek, és bár együtt értek a célba, a később induló De Gavardo nyert. Most azonban mindenki apait-anyait beleadott, így a mezőny egyik legszimpatikusabb pilótája méltán lehetett büszke a sikerére.
,,A cél előtt nem sokkal megpróbáltam utolérni Marc Comát, ám túl gyors volt a tempó, úgyhogy elestem – mondta Carlo de Gavardo. – Pillanatok alatt felállítottam a motoromat, nem veszítettem sok időt, ennek is köszönhetem a győzelmemet."
Az összetettben továbbra is a spanyol Coma vezet, viszont nagyon észnél kell lennie, mivel De Gavardo és Isidre Esteve Pujol is "lőtávolon" belül van. Utóbbi pénteken már taktikázott: az utolsó száz kilométeren nem húzta tiszta erőből a gázt, mert szombaton nem akar elsőként rajtolni. Azért, mert aki először rajtol, lassabban tud menni, mert nincsenek előtte nyomok, amelyeket követhetne. Szóval Esteve Pujol arra készül, hogy a szombati szakaszt megnyeri – egyrészt azért, mert így biztosan jó pozícióban várná a pihenőnapot, másrészt azért, mert előre gondolkodik, hétfőn ugyanis fordított sorrendben rajtolnak a motorosok, így ő lenne a legutolsó.
A címvédő Cyril Despres befáslizott vállal vágott neki a szakasznak, és bár közben nem érzett fájdalmat, amikor a célban valaki egy közös fotó kedvéért vállon veregette, kínjában ordítani lett volna kedve. A pályáról azt mondta: ez végre igazi Dakar-szakasz volt, kár, hogy nem tudta élvezni, mert amikor a többiek ugratgattak a tevefüveken, neki vissza kellett vennie a tempóból, hiszen a válla nem bírta volna a szökdécselést. A gyorsaságáról híres pilóta biztos volt benne, hogy legalább egy órával lassúbb lesz, mint a vetélytársai, ehhez képest ,,csak" fél órát kapott. Győzelmi reményei ennek ellenére elszálltak, számára a továbbiakban az eredmény már nem számít, csak a csapatáért motorozik.
Az autósoknál szinte mindenkinek meggyűlt a baja a puha, süppedős homokkal – kinek rövidebb, kinek hosszabb időre. Az első igazán nehéz szakaszt a Mr. Dakarnak is becézett Stéphane Peterhansel nyerte meg, aki korántsem autózott hibátlanul (egyszer elakadt, ráadásul defektet is kapott), ám még így is övé volt a nap. Az összetettben a pénteki második Luc Alphand vette át a vezetést, Peterhansel pedig egy nap alatt majdnem a teljes hátrányát ledolgozta, hiszen már a második helyen tanyázik.
És akkor az ellenfelekről: a Volkswagen pilótái közül a Dakar egyetlen női győztese, Jutta Kleinschmidt volt a leggyorsabb (annak ellenére, hogy három defektet is kapott, és a végén már úgy nyomta a gázt, mintha tojásokon menne, nehogy még egy gumija kilyukadjon, mert már nem volt több tartalékja). Bruno Saby és Carlos Sainz több mint háromnegyed órát veszített – előbbi technikai gondok miatt, utóbbi egyrészt azért, mert összetörte a kocsija elejét, másrészt mert eltévedt. A útvonalterv szerint még egy nap a pokolban, aztán következhet a jól megérdemelt szünnap.
28. Dakar-rali 7. nap, Zouérat–Atar (össztáv: 521 km, ebből szelektív szakasz: 499 km) Autósok: 1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 5:52:18, 2. Alphand, Picard (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 4:23 perc hátrány, 3. Kleinschmidt, Pons (német, olasz, Volkswagen Touareg) 11:49 p h. Motorosok: 1. Carlo de Gavardo (chilei, KTM) 6:28:11, 2. Coma (spanyol, KTM) 1:27 perc hátrány, 3. Sala (olasz, KTM) 2:00 p h., …47. Varga (KTM) 2:33:28 ó h. Kamionosok: 1. Stacey, Gotlib, Der Kinderen (holland, belga, holland, MAN) 8:25:05, 2. Kabirov, Beljajev, Mokejev (orosz, Kamaz) 2:29 p h., 3. De Azevedo, Martinec, Justo (brazil, cseh, brazil, Tatra) 10:14 p h. Az összetettben. Autósok: 1. Luc Alphand 22:32:41, 2. Peterhansel 3:12 p h., 3. Kleinschmidt 5:58 p h. Motorosok: 1. Marc Coma 24:45:23, 2. De Gavardo 4:30 p h., 3. Esteve Pujol (spa-nyol, KTM) 7:27 p h., …100. Varga 15:25:05 ó h. Kamionosok: 1. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 29:02:26, 2. Kabirov 1:22:28 ó h., 3. Stacey 1:31:25 ó h. A többi magyar versenyző lapzártánkig nem ért célba.
Dakar-hírek
Edi Orioli és Hubert Auriol is befejezte A korábbi Formula–1-es versenyző, a svájci Clay Regazzoni irányította Isuzu-csapat nagy reményekkel vágott neki a Dakarnak, hiszen két sztárpilótával indult el a versenyen. A D-Max terepjárókkal a négyszeres győztes olasz Edi Orioli és a háromszoros nyertes francia Hubert Auriol rajtolt el, ám a két neves pilótának nem sokáig tartott a viadal. Auriol a negyedik szakaszon esett ki, míg egy nappal később követte őt Orioli is, miután mindketten balesetet szenvedtek és az autójuk javíthatatlanná vált. "Auriol autójának tönkrement a hűtőrendszere, az egyémnek pedig eltört a hátsó futóműve. Éppen a japán Szugavarát próbáltam megelőzni egy nagyon köves és kanyargós szakaszon, amikor a szél felerősödött, és nem lehetett látni semmit. Hiába lassítottam le, egy sziklát telibe találtunk. A jobb hátsó felfüggesztés tört el, amely elvileg szerelhető lett volna. Ám a táborban kiderült, egyik kamionon sincs megfelelő alkatrész, így nagyon balszerencsésen ért véget a Dakarom"– mondta Edi Orioli.
Bruno Saby válla sérült meg A Volkswagen gyári csapatának francia tagja, Bruno Saby egy ugrató utáni leérkezésnél vállsérülést szenvedett, emiatt orvosi és fizioterápiás kezelést kapott minden szakasz után. "Egy nagy sebességű ugratónál beütöttem a vállamat. Az orvosok sokat segítettek, de a legtöbbet a masszázs segített, és a csapat masszőrének köszönhetően remélhetőleg néhány napon belül elmúlik a fájdalom"– mondta a korábbi Dakar-győztes.