A Brazil Nagydíj élcsoportjában végzők kifogták a legnagyobb zuhét Szuzukában, így a rajtrács végére kerültek a Japán Nagydíjon. Az edzéselső Ralf Schumacher lett.
Reuters
Az idôjárás Ralf Schumachernek kedvezett, a hazai pályán versenyzô Toyota pilótája ráadásul kedvenc pályáján szerezte meg elsô pole pozícióját csapata színeiben
Reuters
Az idôjárás Ralf Schumachernek kedvezett, a hazai pályán versenyzô Toyota pilótája ráadásul kedvenc pályáján szerezte meg elsô pole pozícióját csapata színeiben
Bár a McLaren úgy érkezett a Japán Nagydíjra, hogy konstruktőr-világbajnokként távozhat Szuzukából, ehhez a céljához nem került közelebb a szombati hivatalos időmérő edzésen. Az előzetes jelentéseknek megfelelően egész nap esett az eső, így a délutáni edzésen is, amelynek a legvégén gurult a pályára a két ezüstnyíl. Csakhogy a Brazil Nagydíjon aratott kettős győzelemmel együtt járó előny ezúttal hátrány volt, mert az eső éppen a tréning legvégén szakadt a legjobban.
Az utolsó előttiként pályára hajtó Räikkönen a legrosszabb eredményt érte el, Montoya pedig be sem fejezte a körét. A finn a pénteki motorcseréje miatt a rajtrács végére került, így mindkét pilóta feladata roppant nehézzé vált. Eközben a nagy rivális Renault-ból csak Alonso járt pórul, Fisichella akkor ment ki a pályára, amikor éppen rákezdett az eső, így még képes volt arra, hogy a harmadik helyet megszerezze.
Ez az edzés kísértetiesen hasonlított az Ausztrál Nagydíjéra, amelyen szintén Fisichella volt az, aki a legjobbak közül a rajtrács elejére tudta kvalifikálni magát. Akkor meg is nyerte a versenyt, ezúttal azonban a hazai pályán vitézkedő japán gyárak autói a renault-s elé tudtak kerülni. Ralf Schumacher az első toyotás pole-ját szerezte meg, míg Jenson Button a BAR-Hondát juttatta az első sorba.
"Hihetetlen, hogy itt értem el első rajtelsőségemet a Toyotával. Ez a gyár hazai versenye, ráadásul ez a kedvenc pályám. Az időjárás sokat segített, kijárt már nekünk a szerencse – fogalmazott Ralf, aki elárulta, hogy az autók időmérő utáni elzárása miatt száraz pályára való aerodinamikai beállításokkal ment. – A mi időjósaink állítják, és a többi csapatnál is az a hír járja, hogy vasárnap már nem fog esni, száraz versenyünk lesz."
Ralf a Formula–1-es karrierje előtti utolsó évét, 1996-ot a japán Formula–3000-ben (Formula–Nippon) töltötte, így valóban kedves számára az ország és a pálya egyaránt. A Toyota azonban a német sikere ellenére sem lehetett teljesen elégedett, hiszen Trulli kicsúszott a pályáról ugyanott, ahol a Jordan-Toyotát kormányzó Monteiro is. Rajtuk kívül még Montoya nem ért el értékelhető eredményt az időmérőn, amely előtt a szabadedzéseken alig volt látnivaló.
Michael Schumacher az S-kanyarokban nagy sebességnél odacsapta autóját a falhoz. A Ferrarinál eleinte aggódtak, hogy ki kell cserélni a motort, de aztán a rossz időmérést követően (a német ugyanúgy kifogta az ítéletidőt, mint a mclarenesek és Alonso) talán ezt sem bánták volna.
Mindenesetre érdekes volt látni, hogy az esőben az elmúlt években mindenkit tönkreverő Ferrarival Barrichello képtelen volt Ralf Schumiék tempóját tartani, és csak a két Sauber-Petronas közé kvalifikálta magát.
22. JAPÁN NAGYDÍJ, a rajtsorrend:
1.
R. Schumacher
német
Toyota
1:46,106
2.
J. Button
brit
BAR-Honda
1:46,141
3.
G. Fisichella
olasz
Renault
1:46,276
4.
C. Klien
osztrák
Red Bull-Cosworth
1:46,464
5.
T. Szato
japán
BAR-Honda
1:46,841
6.
D. Coulthard
brit
Red Bull-Cosworth
1:46,892
7.
M. Webber
ausztrál
Williams-BMW
1:47,233
8.
J. Villeneuve
kanadai
Sauber-Petronas
1:47,440
9.
R. Barrichello
brazil
Ferrari
1:48,248
10.
F. Massa
brazil
Sauber-Petronas
1:48,278
11.
N. Karthikeyan
indiai
Jordan-Toyota
1:48,718
12.
A. Pizzonia
brazil
Williams-BMW
1:48,898
13.
C. Albers
holland
Minardi-Cosworth
1:50,843
14.
M. Schumacher
német
Ferrari
1:52,676
15.
R. Doornbos
holland
Minardi-Cosworth
1:52,894
16.
F. Alonso
spanyol
Renault
1:54,667
17.
J. Montoya
kolumbiai
McLaren-Mercedes
idő nélkül
18.
J. Trulli
olasz
Toyota
idő nélkül
19.
T. Monteiro
portugál
Jordan-Toyota
idő nélkül
20.
K. Räikkönen
finn
McLaren-Mercedes
2:02,309
---- Pedro de la Rosa, a McLaren spanyol tesztpilótája szerint sokan alábecsülik honfitársa, Fernando Alonso tudását. A Renault-pilótáról, annak ellenére, hogy a Brazil Nagydíjon biztossá tette élete első vb-címét, sokan úgy gondolják, hogy nem érdemli meg a trófeát, amelyet inkább Kimi Räikkönennek, a McLaren finn sofőrjének kellett volna megnyernie. "Sokan azt hiszik, hogy a Renault és a McLaren-Mercedes azonos képességű autó, ami nem igaz. Fernando tudása kellett ahhoz, hogy a két csapat egy szintre kerüljön, ennél többet azonban nem lehet kihozni az autójából. Ráadásul az idén Alex Wurz és én óriási előnyhöz juttattuk Kimit azzal, hogy pénteken teszteltük az autót. Az a dolgunk, hogy neki a lehető legkevesebbet kelljen dolgoznia, és elárulhatom, ő ezt nem nagyon bánja" – fogalmazott De la Rosa, aki nem lát esélyt arra, hogy versenyzői szerződést kapjon 2006-ra.
A BMW-nél nemrégiben még a kalapban volt a neve, de amióta Nick Heidfeld aláírt, szinte a nullára csökkentek az esélyei. Még úgy sem lát jó esélyt a müncheniek állására, hogy Mario Theissen, a BMW sportigazgatója kijelentette: Jacques Villeneuve-nek meg kell küzdenie a csapatban maradásért (a BMW a Saubert vásárolta fel). Theissen azt is elárulta, hogy a gyár ráér, az elnökség nem követeli az azonnali jó eredményeket, hosszú távra tervez.
Radikális szabályváltoztatás A Formula–1-es csapatfőnökök és pilóták megbeszélést tartottak szombat este Szuzukában, a Nemzetközi Automobil-szövetség új, e-mailben körbeküldött szabálymódosításait tárgyalták meg. A tesztekre, a versenyrendezésre és az időmérő edzésekre vonatkozó tervek radikálisabbak az eddig tárgyaltaknál, de mivel két hét múlva összeül a regulákat véglegesítő világtanács, nincs idő hezitálásra.
A boxutcai pletykák szerint vannak olyan tervek, hogy töröljék a harmadik autók és a tartalék autók bevetését, valamint hogy a boxkiállások során mindössze 12 szerelő dolgozhasson a versenygépen, és csak egy cserélhessen kereket. A Minardi-főnök Paul Stoddart kritizálta a javaslatokat: "Nincs hozzáfűznivalóm a javaslatokhoz. Márpedig ez nálam azt jelenti, hogy az egész egy nagy sz…"
Az időmérő edzések kieséses rendszerben zajlanának, úgy, hogy az első harminc perc után tíz autó kiesne, a fennmaradó tíz pilótának azonban tankolnia kellene a versenyre, és már a nehéz autóval vívná meg különcsatáját a pole pozícióért. ---- Ralf hatodszor Pályafutása során hatodszor indulhat az élről Ralf Schumacher, aki a tavalyi Kanadai Nagydíjon pole-ozott legutóbb, még a Williams színeiben. A Toyota neki köszönhetően másodszor lett edzéskirály – az első pole pozíció Jarno Trulli nevéhez fűződött (2005, Egyesült Államok). Az ezúttal csak 18. helyezett olasz pilóta a 2004-es indianapolisi futam (20.) óta először rajtol ilyen hátulról. Trulli és Ralf Schumacher edzéspárbajában fölényesen vezet az olasz (15–3), noha az utóbbi két alkalommal kikapott csapattársától.
Csúcsra járó kicsik Négyen is egyéni rekordot értek el: Narain Karthikeyan (2005, Ausztrália, 12. hely) és Christijan Albers (2005, Spanyolország, 14.; 2005, Monaco, 14.) egy-egy, Christian Klien (2005, Ausztrália, 6.; 2005, Brazília, 6.) és Robert Doornbos (2005, Németország, 17.; 2005, Törökország, 17.; 2005, Belgium, 17.) két-két helyet javított eddigi legjobb rajtpozícióján. Azaz a kicsiknek kedvezett a szombati kedvezőtlen időjárás.
Webber–Pizzonia 4–0 Hiába kapaszkodik nagydíjról nagydíjra Antonio Pizzonia, egyelőre képtelen Mark Webber elé kerülni a rajtrácson. A Nick Heidfeldet helyettesítő brazil tizenhatodikként rajtolt Monzában, azóta – sorrendben – 15., 13. és 12. helyet tudott felmutatni. Ausztrál csapattársa ez idő alatt 14., 9., 12., majd 7. lett az időmérőn.
Finn a végén Kimi Räikkönen negyedszer veselkedhet neki az ellentétes pólusról, korábban a 2003-as Spanyol és Kanadai, továbbá a 2004-es San Marinó-i GP-n zárta a sort. Ebben az évben ő a tizedik rajtutolsó.