Faluvégi Péter: semmi sem lesz olyan, mint a korábbi években

Vágólapra másolva!
2003.08.17. 20:39
Címkék
Faluvégi Péter a hét végén kilencedik alkalommal látja majd el a versenyigazgatói teendőket a Magyar Nagydíjon. A Formula1-es sorozat összes futamán Charlie Whiting felel a sportszakmai lebonyolításáért, és vele működik együtt minden egyes viadalon a rendező ország egy-egy sportszakmai vezetője  esetünkben Faluvégi.
A szakember munkája azonban nem a hét végén kezdődik, hanem jóformán az év elejétől tart, hiszen az ő feladata a Hungaroringen dolgozó, több mint hétszáz fős szakmai személyzet felkészítése.– A lebonyolítás általános szabályai nem térnek el nagy mértékben más versenyekétől, a Formula–1 ennek ellenére sokkal nagyobb feladat, mint bármi más. Itt nem lehet tévedni, világszínvonalat kell produkálni nemcsak szakmailag, hanem például a külsőségekben is. Hétszázharminc ember munkáját kell koordinálni, és ebbe beletartozik a helikopter pilótájától a boxutcában tevékenykedő tűzoltón keresztül a kétszáz sportbíróig és ugyanilyen létszámú technikai személyzetig mindenki. – A sportbírók munkájában mi a legnehezebb?– Talán az, hogy ezt a húsz autót bármelyik pillanatban, akár háromszáz kilométer per órás sebességnél is meg kell ismerni. És itt nincsenek öles rajtszámok a kocsikon, mint mondjuk egy túraautóversenyen – a csapattársakat kizárólag a sisakjuk festése alapján lehet megkülönböztetni. – A hétköznapi munkájukhoz képest mit csinálnak másképp például a mentősök?– Nekik például használniuk kell az úgynevezett KED-mellényt, amelyet a gerincsérült pilóták kocsiból való kiemelesére fejlesztett ki a Nemzetközi Automobil-szövetség. Ilyennel a hétköznapokon biztosan nem dolgoznak a mentősök, ezért a viadal előtt megkapják az eszköz leírását, csütörtökön pedig gyakorolnak vele. Kimentenek egy szerelőt egy igazi Formula–1-es autóból. – A pálya átépítése miatt valószínűleg egész más versenyt láthatunk a hét végén, mint a korábbi években. Hogyan készülnek erre?– Mindenkiben tudatosítottam, nehogy véletlenül úgy gondolkodjon, mint a korábbi években, amikor megszoktunk egyfajta pályasebességet, illetve biztonságot. Eddig elkerültek minket a "balhék”, de nem is közlekedtek az autók háromszáz kilométer per óra fölötti sebességgel. Az sem természetes, hogy az autókat megfogja a kavicságy a kicsúszás után, ugyanis nincs kavicságy, hanem betonozott bukótér van. Amiről jó esetben a pilóták vissza tudják kormányozni az autót a pályára, már ha az autó kormányozható. Ám ha nem, akkor többféle módon törhet róla alkatrész. – A veszélyes részeken változik valami?– Eddig egy nagy csapat dolgozott a Hungaroringen, most azonban a zűrösebb helyeken öt külön csapatot hoztunk létre, öt bukótérfelelőssel, aki irányítja a mentést. Minden vezető alaposan megvizsgálta a saját bukótere sajátosságait, és kidolgozta a mentés taktikáját. Ez azért is fontos, mert ha három-négy autóval lenne dolgunk, a hatalmas zajban szinte lehetetlen rádión utasítgatni az embereket. – Mikor kezdték el a felkészülést?– Március óta tart a munka. Az előkészületek ugyanúgy zajlanak, mint a korábbi években, plusz létszámot igényel azonban, hogy szombatról vasárnapra virradóra őrizni kell az autókat az új parc fermé-szabály szerint. Eddig ez nem volt, a második időmérés után mindenki "hazatolta” a saját gépét. De ezt a feladatot is megoldjuk, mint ahogyan az összes többit…
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik