nemzetisport.hu 2019.06.28 10:33 Frissítve: 2019.06.28 11:12

F1: a tavalyi gumik visszahozásáról tárgyaltak a csapatok

A Formula–1-es csapatok az Osztrák Nagydíj péntekjén tartottak megbeszélést az FIA-val és a Pirellivel a 2018-as gumik visszahozásáról, ám nem szavazott elegendő gárda a változtatás mellett.

Nem szavazott elegendő csapat a változtatás mellett (Fotó: AFP)

 

Először a Kanadai Nagydíjon adott hangot elégedetlenségének a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko, az osztrák akkor úgy nyilatkozott, az idei Pirelli csak a Mercedes autóján működik, miközben az összes többi csapat szenved a 2019-es abroncsokkal. A „vörös bikákhoz” pedig az idén a folyamatosan a gumik megfelelő működési tartományba hozásával szenvedő Ferrari is csatlakozott, a két gárda a tavalyi gumik visszahozását szorgalmazta.

32. OSZTRÁK NAGYDÍJ 
JÚNIUS 28., PÉNTEK
 1. szabadedzés:  11.00–12.30
2. szabadedzés:  15.00–16.30
JÚNIUS 29., SZOMBAT
3. szabadedzés: 12.00–13.00
Időmérő: 15.00–16.00
JÚNIUS 30., VASÁRNAP
Futam: 15.10–17.10
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Július 14., 15.1070. Brit Nagydíj
Július 28., 15.10 
64. Német Nagydíj 
Augusztus 4., 15.10 
34. Magyar Nagydíj 

Az osztrák és az olasz gárda mellett aztán a Haas is sokadszorra beszélt az idén tapasztalt Pirelli-problémáról, Günther Steiner csapata a Ferrarihoz hasonlóan nehezen tudja működésre bírni a gumikat. A fenti hármas mellett pedig a Toro Rosso is jelezte, támogatja a 2018-as, vastagabb futófelületű, illetve alacsonyabb működési tartományban dolgozó Pirellik visszahozását.

Négy csapat tehát a tavalyi gumiért lobbizott, miközben bár a Renault-nak is meggyűlt a baja már az abroncsokkal, Cyril Abiteboul az idényközi változtatás ellen szólalt fel.

„Nem tetszik az ötlet, hogy az idény közepén változtassunk. Előállt egy helyzet a Mercedesszel, azonban a gumik módosítása miatt nem tűnne el hirtelen a Mercedes-dominancia. Ez annál mélyebb probléma, amit jól kell kezelni, és nem szabad kapkodva csak azért változtatni, mert egy csapat nagy előnyre tett szert. Ha változás, akkor beszéljünk 2020-ról" – magyarázta, a francia alakulat véleményét pedig az Alfa Romeo is osztotta. 

„Ha elkezdesz azért panaszkodni a gumikra, mert nem passzolnak az autódhoz, az olyan, mintha a leszorítóerő hiányával küszködők azt kérnék, csak Monzában és Montrealban versenyezzünk" – jelentette ki Frédéric Vasseur. 

A változtatás ellen beszélt a címvédő Mercedes is, amely gárdának tavaly többször is meggyűlt a baja a gumikkal, a W09-es sokszor túlhevítette a Pirelliket, az idei magasabb működési tartomány így a segítségére volt. 

„Teljesen logikus, hogy azok, akik nem értik a gumik működését, a változtatás mellett vannak. Viszont sportemberként úgy gondolom, az F1-nek nem szabadna csak azért változtatnia, mert egyesek jobban teljesítenek, mint mások. Nem szeretnék arrogánsnak tűnni, épp ellenkezőleg. Keményen dolgoztunk a télen, hogy kijavítsuk a beállítási problémáinkat, és megértsük a tavalyi abroncsok működését" – mondta Toto Wolff, majd kiemelte, volt lehetőség megérteni a gumikat. 

„Abu-Dzabiban pedig kaptunk is pár szettet, hogy kipróbálhassuk és megérthessük, és úgy tűnik, ez sikerült is. Az idény közepén megváltoztatni a szabályokat olyan, mintha kiegyenlítenénk az erőviszonyokat, méghozzá egy olyan sportágban, ami mindig is a kiválóságról szólt" – fejtette ki az álláspontját.

A Mercedeshez hasonlóan pedig a McLaren is elégedettségét fejezte ki a 2019-es Pirelikkel kapcsolatban, miközben a német motorgyártó erőforrásait használó Williams és Racing Point is a változtatás ellen volt. 

Ám hiába tűnt úgy, esélytelen, hogy elég, vagyis legalább 7 csapat szavazzon igennel a tavalyi Pirellik visszahozására, az Auto Motor und Sport megtudta, az alakulatok megbeszélést kérvényeztek gumiügyben. Az egyeztetés időpontját pedig péntek reggel 9 órára tűzték ki Spielbergben, a résztvevők között volt az F1-es sportigazgató, Ross Brawn, a FIA technikai igazgatója, Nikolasz Tombazisz, a Pirelli, illetve korábban a pilóták érdekvédelmi szervezete (GPDA) is jelezte, részt kíván venni a találkozón. A versenyzők közül így az ötszörös világbajnok, Lewis Hamilton, illetve a négyszeres világbajnok, Sebastian Vettel is megjelent. 

A megbeszélés bő 1 órán át tartott, és nem sokkal később az Auto Motor und Sport jelentette, nem szavazott elegendő (7) alakulat a változtatás mellet, sőt igazából pontosan ugyanannyian voltak a 2018-as Pirellik visszahozása mellett, mint ellene. Ennek értelmében maradnak az idei gumik. 

Mint utóbb kiderült, a Mercedes, a Racing Point, illetve a Williams mellett a Renault és a McLaren voksolt a változtatás ellen.  

2021.07.18 15:33:47

F1 H. L.

A címvédő még az első körben ütközött össze Verstappennel, amit követően a versenyt piros zászlóval is megszakították Silverstone-ban.

2021.07.17 14:36:18

F1 B. Ö. B.

Hamiltonnak a gyengébb rajtja miatt le kellett mondani a pole pozícióról Silverstone-ban.

2021.07.17 11:37:12

F1 B. Ö. B.

Hamilton a nyolcadik, Bottas a kilencedik pozícióban zárta a sprintkvalifikáció előtti tréninget.

2021.07.16 16:57:20

F1 H. L.

A címvédő 75 ezreddel előzte meg Verstappent, míg a harmadik Bottas lett Silverstone-ban.

2021.07.16 14:49:36

F1 H. L.

A holland előnye 779 ezred volt a McLaren, míg 780 ezred a Mercedes britje előtt.