Vettel felidézte Mansellt - Montreal számokban

Vágólapra másolva!
2011.06.14. 08:43
null
Vettel a végén nagy nyomás alá került, és az utolsó körben megcsúszott– a győzelem Buttoné lett (Fotó: Reuters)
Címkék
Hogyan is mondta Lewis Hamilton nemrég? „Ha én vagyok Senna, Alonso Prost. Vettel? Talán Mansell." A Red Bull német pilótája most éppen a legendás angol sofőrt idézte, azaz a Kanadai Nagydíj utolsó körében bukta el a futamgyőzelmet Montrealban azok után, hogy szinte végig vezetett. A Németország 100. pole pozícióját megszerző német mellett Michael Schumacher és Pedro de la Rosa volt a montreali hétvége legérdekesebb párosa. Íme, a Kanadai GP statisztikái!

 

A húsz évvel ezelőtti Kanadai Nagydíjhoz hasonlóan az utolsó körben változott az élen álló kiléte, akkor Nigel Mansell váltóhiba miatt állt le a Williamsével, és adta át a győzelmet Nelson Piquet-nek, most Sebastian Vettel megcsúszását kihasználva Jenson Button ugrott az élre. Legutóbb a 2005-ös Japán Nagydíjon volt váltás az élen a verseny utolsó körében, akkor Kimi Räikkönen előzte meg Giancarlo Fisichellát.

Az olasz pilóta volt az eddigi utolsó, aki úgy nyert futamot, hogy csak az utolsó körben vezetett, még a 2003-as Brazil Nagydíjon.

AZ F1 LEGHOSSZABB VERSENYE

A Kanadai Nagydíj 4 óra 4 perc 39.537 másodpercig tartott, amivel minden idők leghosszabb F1-es futama lett, egy és negyedórával hosszabb, mint a tavaly hasonló körülmények között félbeszakított Dél-koreai GP.

Az eddigi rekordot az 1951-es Indy 500 tartotta, az akkor még az F1-es vb-hez tartozó viadal 3 óra 57 perc 38.05 másodpercig tartott, igaz, a verseny távja majdnem a háromszorosa volt a mostaninak. Az Indy 500-akat leszámítva az 1954-es nürburgringi Német Nagydíj tartott a legtovább, Juan Manuel Fangio 3 óra 45 perc 45.8 másodperc alatt nyerte meg a 22 körös, 500 kilométeres viadalt.

A Kanadai Nagydíjon hatszor ment be a pályára a biztonsági autó, s piros zászlóval félbe kellett szakítani a futamot. A Monacói Nagydíj is állt egy darabig, az 1998-as Francia és Kanadai Nagydíj óta először szakítottak félbe egymás utáni futamokat.

A legutóbbi két verseny összideje 6 óra 14 perc volt, az azt megelőző négyé 6 óra 23 perc...

A pályafutása 10. győzelmét arató Button (aki mindhárom mclarenes sikerét esős versenyen érte el) karrierje 4. leggyorsabb körét is vasárnap jegyezte Montrealban.

Vettel 21. pole pozícióját szerezte meg, ezzel egyedüliként áll az örökranglista 10. helyén. A kilenc pilóta, aki megelőzi: Michael Schumacher (68), Ayrton Senna (65), Jim Clark (33), Alain Prost (33), Nigel Mansell (32), Juan Manuel Fangio (29), Mika Häkkinen (26), Niki Lauda (24), Nelson Piquet (24). Ha az idén az összes hátralévő versenyt az élről kezdi, feljön Clark mellé a harmadik pozícióba.

Vettelé volt a 100. német rajtelsőség az F1-ben, Németország 3. a nemzetek örökranglistáján Nagy-Britannia (203) és Brazília (125) mögött.

A Red Bull német pilótája csak Felipe Massának és Buttonnak adott át egy-egy kört a verseny élén, de az eddigi 442 idei versenykörnek így is a 80 százalékát töltötte az első helyen. A 352 kört számláló teljesítményéhez képest Mark Webber egyetlen kört sem tett meg még a futamok élén, sőt az összes versenykörből csak négyen (!) haladt csapattársa előtt.

Ez a harmadik verseny a 78-ból, amelyen Fernando Alonso és Lewis Hamilton is rajthoz állt és kiesett. Az első ilyen a 2008-as Kanadai Nagydíj volt, a második pedig a 2009-es Belga GP.

A tavalyi Szingapúri Nagydíj óta először az első sorból rajtoló Alonso 12 futam után maradt le a pontszerzésről, míg Hamilton tízes pontszerző sorozata ért véget Montrealban. A mclarenes kiesése azt jelenti, hogy már csak a két Red Bull-pilóta és Button teljesítette a teljes idei versenytávot, azaz a 442 kört.

A másik oldalon a williamses Pastor Maldonado, valamint a Lotus, a Virgin és a Hispania pilótái állnak: ők még egy viadalon sem teljesítették a teljes távot, ha célba is értek, csak lekörözöttként.

Azzal, hogy a Mexikóban vakációzó Estebán Gutierrez helyett a McLarentől kölcsönkért Pedro de la Rosa helyettesítette a monacói balesetének tüneteitől még mindig szenvedő Sergio Pérezt, két, 40 év feletti versenyző állt rajthoz (a másik természetesen a 42 esztendős Michael Schumacher volt). Erre 31 éve nem volt példa, az 1980-as Olasz Nagydíjon az Alfa Romeo volánja mögött induló Vittorio Brambilla 42, a Lotusszal rajthoz álló Mario Andretti 40 évesen indult – egyikük sem ért célba, Brambilla az imolai futam után bejelentette visszavonulását, a következő versenyen már a fiatal Andrea de Cesaris helyettesítette.

Nem sokon múlt, hogy 1988-ban is legyen ilyen verseny, a Monzai Olasz GP-n René Arnoux 40 éves volt, a Williamshez Nigel Mansell helyére egy versenyre beugró Jean-Louis Schlesser viszont a futam másnapján ünnepelte 40. születésnapját. Élete egyetlen GP-rajtját Ayrton Sennával történt ütközésével tette emlékezetessé.

Jaime Alguersuari pályafutása legjobb eredményét érte el 8. helyezésével, a vb-pontversenyben Nico Rosberget utolérő Schumacher pedig beállította tavalyi visszatérése óta fennálló egyéni csúcsát (4. helyezés). A Toro Rosso a 2009-es Ausztrál GP óta először könyvelt el dupla pontszerzést, a Hispania pedig Vitantonio Liuzzi révén fennállása legjobb eredményét jegyezte.

Vitalij Petrovnak 31 pontja van hét verseny után, ami néggyel több, mint az orosz tavalyi össztermése.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik