Túl a krízisen – soha nem látott számokat produkál a sportfogadás

BODNÁR ZALÁNBODNÁR ZALÁN
Vágólapra másolva!
2022.02.15. 14:27
A Szerencsejáték Zrt. sportfogadási vezetője, Horváth Zoltán a Nemzeti Sportnak adott interjúban elmondta, az ágazat immár kiheverte a világjárvány okozta megrázkódtatásokat, az e-sport és a v-sport révén is sokkal stabilabbá vált a fogadási kínálat.


Milyen 2021-es évet zárt a Szerencsejáték Zrt. sportfogadási részlege?

Örömünkre szolgál, hogy harminchat százalékos növekedést tudtunk elérni 2021-ben 2020-hoz képest a fogadások terén. Ebbe a játékszegmensbe tartozik a Totó, a Góltotó, a Tippmix, a Tippmixpro, illetve ide soroljuk a mindkét bukmékeri jellegű játékunk kínálatában elérhető e-sportot, valamint a 2021-ben bevezetett virtuális fogadást, a v-sportot. Ez a növekedés egy kicsit torz adat persze, hiszen a 2020-as év nagyon speciális volt is a világjárvány miatt. Ezzel együtt több mint 300 milliárd forintnyi nyereményt fizettünk ki fogadási termékeken, ez még soha nem volt ilyen magas, mind abszolút, mind relatív értékben növekedést értünk el, és soha nem volt ilyen magas a visszafizetési arány sem. Utóbbi szintjét évről évre próbáljuk még tovább növelni. Az is megfigyelhető továbbá, hogy a Tippmixprón regisztrált ügyfelek között soha nem volt még ilyen kiemelkedő a nők aránya, immár tizenhat százalékos, és évről évre növekszik.

A Szerencsejáték Zrt.-n belül régóta meghatározó szerepet tölt be a sportfogadás. Ha jól sejtjük, ez 2021-ben sem változott.
Olyannyira nem, hogy a vállalat éves összárbevételének immár ötvennégy százaléka a fogadások termékcsoportból származik. Az európai lottótársaságok között is kuriózumnak számítunk ezzel, ebből látszik, hogy a magyar igazi sportnemzet. Nyilván ebben közrejátszik az is, hogy a sportcsatornák száma is jóval magasabb nálunk, szinte minden jelentős sportesemény élőben követhető. De eddig még nem fordult elő, hogy a céges árbevétel több mint fele a fogadásokból jöjjön be. Ezen belül is rendkívül népszerű az élő fogadási lehetőség, ami hatvanhárom százalékos arányt tesz ki.

Mi állhat a növekedés hátterében?
Egyebek mellett az is, hogy például tavaly összesen ötvenhét sportágra kínáltunk fogadási lehetőséget. A nyári olimpia minden sportágára és versenyszámára kínáltunk fogadási lehetőséget, a magyar érdekeltségűekre különösen széleskörűen lehetett nálunk fogadni. Ugyanez a helyzet most a téli olimpián is, és nyilván az sem meglepő, hogy a magyar sikersportággá változott rövid pályás gyorskorcsolya a legnépszerűbb a magyar fogadók körében. Összességében egyébként nagyjából négyszázezer mérkőzésre lehetett téteket tenni a mögöttünk hagyott esztendőben, ez pedig közel ötmillió fölötti fogadási lehetőséget jelent éves szinten. A legfogadottabbak meccsek között természetesen a futball-Eb összecsapásai találhatóak a lista elején, a legtöbben a magyar–francia csoportmeccsre fogadtak, ezt követte az angol–olasz döntő, illetve a másik két magyar meccs, a németek és a portugálok elleni összecsapás.

A sportágak tekintetében a labdarúgás vélhetően őrzi első helyét.
Így van, e téren nincs meglepetés, a fogadási tétek ötvenhárom százaléka futballmeccsre érkezett be. Ezt jelentős lemaradással, tizenegy százalékos hányaddal követte a tenisz, azt a kosárlabda tíz százalékkal, és hét százalékkal immár a negyedik a listán az e-sport. Ebben szerepe van persze annak is, hogy nagyon bő az e-sport-kínálatunk. Minden sportágat figyelembe véve az előző évben mintegy 5800 bajnokság vagy versenysorozat eseményeire lehetett nálunk fogadásokat kötni. A legfogadottabb bajnokság a spanyol La Liga volt, a második az angol Premier League, a harmadik az olasz Serie A, és kilencedik helyével nem szégyenkezhet a magyar NB I sem. Talán meglepő, hogy a Bundesligát megelőzte a legnépszerűbb asztalitenisz versenysorozat. A pingpong igazi pandémiás sportággá vált, a 2020-as első hullám idején volt olyan, hogy szinte csak pingpongmeccseket rendeztek a világban, és azóta is őrzi ezt a pozícióját a sportág.

 

Mi jellemzi nálunk az e- és v-sportra fogadókat?
Az e-sportban igazi magyar sajátosság, hogy a sportszimulációs játékokra fogadnak a legtöbben, a FIFA-ra és az NBA-re. Külföldön ez abszolút nem jellemző, ott inkább a lövöldözős vagy stratégiai jellegű játékok mennek jobban. A v-sport népszerűségét elsősorban az adja, hogy a játék a sportfogadásra jellemző karakterisztikával bír, de a meccsek eredményét egy véletlenszám-generátor „hozza ki”. Nagyon speciális, hibrid játék ez, nálunk elsősorban a sportfogadók szeretik, akik a délelőtti vagy a nyári időszakban nem találnak elég vonzó, valós sporteseményt, amire lehetne fogadni, és ők nagyon szívesen fordulnak a virtuális fogadások felé. Rendkívül jól fogadták a megjelenését, nagyon jól kiegészíti a Tippmixet és a Tippmixprót. Elsősorban akkor hoz jó számokat, amikor kevesebb valós sporteseményt rendeznek, a hétfő a legerősebb nap, a hétvége gyengébb. A bolti értékesítésében hasonló okokból a kilenc és tizenhét óra közötti időszakban a legkelendőbb. A v-sportra fogadók száma már magasabb, mint az e-sportra fogadóké, pedig az e-sport is növekszik szépen. Bevált az elképzelésünk, hogy piacra dobtuk ezeket a lehetőségeket, mert a sportfogadási kínálatot stabilabbá teszi, és nincsenek nagy kilengések, vagy nincs úgy kitéve például egy pandémiás helyzetnek sem.

Milyen újdonságokra, fejlesztésekre került sor 2021-ben?
Fontos, hogy meg tudott újulni a Tippmixpro weboldala. A fejlesztésnek az volt a célja, hogy minél inkább felhasználóbarát legyen, minél több elérhető funkciót biztosítson, testre szabhatóvá váljon, a fogadó könnyebben ki tudja választani a kedvenc bajnokságait vagy csapatait, gyorsabban érje el az általa preferált fogadási formákat. Az események számát is tudtuk növelni. Egy időben nagyjából kétszázezer fogadási lehetőségre van immár lehetőség. Az élő események számát is növeltük, továbbá az élő közvetítések, vagyis streamek száma is emelkedett. Főleg azokban az időszakok nagyon értékesek ezek a streamek, amikor a tévében kevés olyan eseményt lehet követni, amelyre fogadni lehet.

Jó stratégiai döntésnek bizonyult a szorzók emelése?
Igen, kimondott célunk volt, hogy „hazahozzuk” azokat a fogadókat, akik a magasabb oddsok miatt fogadnak külföldön. A nyeremény-visszafizetési arányt olyan szintre emeltük, amellyel a Tippmixprót még versenyképesebbé tudtuk tenni. Nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy hiába van idehaza monopolhelyzetünk, az internetes fogadások terén az illegális tevékenység jelen van az országban.

Mi várható az idei évben?
Idén is lesznek olyan események, amelyeken erősebb kínálattal, piacvezető szorzókkal akarunk megjelenni. A napokban indul a Bajnokok Ligája, az Európa-liga és az Európa-konferencialiga kieséses szakasza, lesznek kiemelt oddsaink tenisztornákra is, reméljük, mindenki elindulhat most már minden versenyen, amelyen szeretne. Az év különlegessége lesz, hogy télen, novemberben-decemberben rendezik meg a labdarúgó-világbajnokságot, amire komplexebb kínálattal készülünk. Célunk még, hogy a Formula–1-es idény kezdetére bővítsük az élő fogadási kínálatunkat, ennek zajlik most a fejlesztése.

Középtávú fejlesztési terveink között szerepel a cash-out funkció bevezetése. Korai kifizetés magyarul ennek a neve – amikor lehetősége van az ügyfélnek még azelőtt zárnia a fogadását, és kivenni nyereményt, hogy a mérkőzést lejátszanák. Fogadáskészítőn is dolgozunk, hogy az ügyfél ugyanarra a meccsre vonatkozó fogadási lehetőségekből, amikre általában nem lehet egyszerre fogadni, mégis össze tudjon állítani egy neki tetsző fogadási csomagot. És a virtuális fogadásban el fogjuk indítani a Bajnokok Ligája-versenysorozatot.

Célunk továbbra is, hogy mi legyünk „a” magyar fogadóiroda, főleg a magyar érdekeltségű eseményeket illetően, és a magyar fogadók szempontjából érdekes események tekintetében. Törekszünk rá, hogy mi tudjunk piacvezető ajánlatot tenni, és a magyar sportesemények kapcsán mi jelenjünk meg elsőként az oddsainkkal, valamint olyan sportágakban – például vívás, kajak-kenu, öttusa, cselgáncs – is adjunk fogadási ajánlatot, amelyekre szinte sehol máshol nem lehet fogadni. Megvan ehhez a technikai és humán bázisunk is. A Tippmix 1997-ben indult, idén lesz huszonöt éves. Ez a negyedszázados tapasztalat nagy biztonságot ad nekünk, hogy a magyar kínálatot tekintve piacvezetők legyünk.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik