Egyedülálló mutatvány a magyar wakeboard-világbajnoktól
Vágólapra másolva!
2011.10.12. 18:41
Megosztás
Vágólapra másolva!
Címkék
A 2009-es Fülöp-szigeteki világbajnokságon első helyezett Tokay Máté eddig Magyarországon még soha nem látott mutatványt vállalt be. A magyar wakeboardos egy helikopter után kötve ment végig egy pályán.
Rendkívüli kísérletnek lehettek szemtanúi, akik 2011. október 6-án kilátogattak a kiskunlacházi Tó-Fish horgásztóra. Tokay Máté rekordot döntött, ő volt az első magyar wakeboardos, aki egy MI-2 típusú helikopter után csúszott, ugratott a tavon.
Tokay Máté, a Burn Action Team világbajnok wakeboard versenyzője nem kisebb fába vágta a fejszéjét, mint hogy egy MI-2 helikopterre erősített kötéllel „csússzon” a kiskunlacházi horgásztavon. A rekordkísérlet nagyon látványosra sikeredett, hiszen a tavon elhelyezett rámpán több hátraszaltót ugrott, de a vízen is számos trükköt, ralleyt mutatott be. Mindezt úgy, hogy a háromtonnás helikopter a feje felett repült, követni kellett annak ritmusát, figyelni a szélre, az ellenállásokra és a váltakozó sebességre.
A hagyományos kötélpályán, vagy motorcsónak után húzott wakeboard tempó átlagosan 30 km/h, a helikopter az akció közben Mátét 40 km/h órás sebességgel húzta. A sebesebb tempó és a változó körülmények esést is eredményeztek a rekordkísérelt során, így volt, hogy Máté a nádasban kötött ki, de végeredményben sikerrel zárult az egyedülálló kezdeményezés.
Tokay Máté az elmúlt években sikert-sikerre halmozott a sportágban, hiszen 2009-ben világbajnoki, 2010-ben világbajnoki 2. helyezéssel tért haza, begyűjtve emellett számos hazai fődíjat is. A helikopteres akcióra fél évig készült.
– Honnan jött az ötlet a helikopteres akcióra? – Korábban már láttam ilyen mutatványt Amerikában, egy wakeboardos DVD-n, akkor beleszerettem az ötletbe és ezt azóta is tervezem. Nagyon örülök, hogy a csapatom, a Burn Action Team segítségével ez az álmom teljesült! Sőt! Tudtommal ilyet még senki nem csinált Európában, hogy egy helikopter húzza, és azután csúszik, illetve ugrat rámpákon!
– Milyen erőnlétet kíván a helikopteres húzás? Hogyan készültél fizikailag az elmúlt hónapokban? – A nagy rotor szél miatt sokkal nagyobb erőt kíván az, hogy tartsam a kötelet. A felkészülésemnek három fázisa volt: az első az erőnléti edzés, ahol fizikálisan készültem fel a személyi edzőmmel, Rózsa Viktorral. Ez konditermes edzéseket jelent, amelyeket egy TRX nevű eszközzel hajtottunk végre. Itt csak és kizárólag a saját testsúlyommal dolgozom, így nem leszek kötött. A második része a felkészülésnek a hiperbar oxigénterápia volt! Nagyon komoly teljesítményfokozást ad és sokkal erőteljesebb vagyok tőle. A felkészülés harmadik része az maga a wakeboardozás! Mivel szinte minden nap csúszom, így ez magától érthető, hogy benne van a programban.
– Hogy érezted magad az akció során és utána? Milyen érzések kavarogtak benned? – Nagyon jól éreztem magam egy hihetetlen nagy élmény volt! Természetesen izgultam előtte ez talán érthető is... Nagyon komoly érzés egy majdnem háromtonnás helikopter mögött wakeboardozni. Utána kicsit felszabadultabb voltam tudtam, hogy sikerült az akció nem lett senkinek baja. Azt hiszem, csak jó pár órával később esett le a tantusz, hogy miben is volt részem.
– Milyen elemeket ugrottál? – A tó közepén volt egy kicker (ugrató), arról ugrottam több hátraszaltót, illetve az egyenesekben egy-két trükköt, ralleyt a vízről. Ez az úgynevezett suparman-trükköm, amikor simán előre repülünk a vízzel párhuzamosan.
– Miért estél? Mit éreztél, hol volt a hiba? Egy következő hasonló akcióban mit csinálnál másként? – A főpróbán történt egy nagyobb esés a kanyarból kifelé, nagyon nagy lett a külső íven a sebességem és csak gyorsult-gyorsult a gép, nem tudtam sem megtartani magam, sem pedig befejezni a kanyart, ezért a nádasban kötöttem ki, de nem lett semmi bajom szerencsére, vigyáztak rám fentről. Ha még egyszer csúszhatnék, már sokkal könnyebb lenne, hiszen már tudom, hogyan reagál a gép és talán még több mindent be mernék vállalni...
– Gondolom a mai élmény kellő lendületet adott a következő megmérettetéshez, mik a jövőbeni terveid? – Jól gondolod. Mindenképpen szeretném ezt a vonalat folytatni, és a következő szezonban is csinálni egy hasonló extrém csúszást. Több ötletem is van, de azért nem mondanék most konkrétumot, mert még nem tiszta, hogy mit csinálhatnék és mi az, ami egyáltalán, ami lehetséges…