Az alapító klubok: a Balatoni Yacht Club (BYC), a Magyar Athlétikai Club (MAC) Motorsport és Vitorlázó Osztálya, a Keszthelyi Csónakázó és Korcsolyázó Egylet jogutódjaként a Keszthelyi Yacht Club (KYC), a Királyi Magyar Yacht Club (KMYC) és a Velencei-tavi Vitorlás Yacht Club (VVYC).
A hazai versenyvitorlázás első mérföldköve 1860-ra tehető, amikor megalakult a Balaton-Füredi Yacht Egylet, a mai Balatonfüredi Yacht Club (BYC) elődje. Ez volt az első szervezett vitorlás megmozdulás a Balatonon. Mivel abban az időben az infrastruktúra még nem volt megfelelő, mindössze öt hajó tartozott az egylethez.
Az első nagyobb fellendülés Richard Youngnak köszönhető, aki létrehozta a füredi hajógyártást. Egymás után épültek a jachtok, 1882-ben versenyt rendeztek, majd 1884-ben megalakult a Stefánia Yacht Egylet. Hamarosan azonban hanyatlás következett be, elsősorban a magas költségek miatt.
Az újabb fellendülés a jolle hajók megjelenésével kezdődött, ezeket már a sekély vizű déli parton is lehetett használni. 1912-ben lett először az ország a Nemzetközi Vitorlásszövetség tagja, majd 1914-ben törölték és a Nemzetközi Vitorlásszövetség 1921-ben vette fel újra soraiba a Királyi Magyar Yacht Clubot. 1927-ben itt már 109 regisztrált hajó volt. 1928-ban az amszterdami olimpián először képviselték hazánk színeit vitorlázók is, majd 1929. december 3-án megalakult a Magyar Vitorlásszövetség.
Az alapítása óta eltelt nyolcvan év során a Magyar Vitorlásszövetség számtalan európai- és világversenyt rendezett, és olyan kiemelkedő vitorlázókat segített a vitorlás sportban elért eredményeihez, mint többek között:
• Fináczy György, aki 1972-ben a müncheni olimpián 8. helyet ért el a finn-dingi hajóosztályban
A hazai versenyvitorlázás első mérföldköve 1860-ra tehető, amikor megalakult a Balaton-Füredi Yacht Egylet, a mai Balatonfüredi Yacht Club (BYC) elődje. Ez volt az első szervezett vitorlás megmozdulás a Balatonon. Mivel abban az időben az infrastruktúra még nem volt megfelelő, mindössze öt hajó tartozott az egylethez.
Az első nagyobb fellendülés Richard Youngnak köszönhető, aki létrehozta a füredi hajógyártást. Egymás után épültek a jachtok, 1882-ben versenyt rendeztek, majd 1884-ben megalakult a Stefánia Yacht Egylet. Hamarosan azonban hanyatlás következett be, elsősorban a magas költségek miatt.
Az újabb fellendülés a jolle hajók megjelenésével kezdődött, ezeket már a sekély vizű déli parton is lehetett használni. 1912-ben lett először az ország a Nemzetközi Vitorlásszövetség tagja, majd 1914-ben törölték és a Nemzetközi Vitorlásszövetség 1921-ben vette fel újra soraiba a Királyi Magyar Yacht Clubot. 1927-ben itt már 109 regisztrált hajó volt. 1928-ban az amszterdami olimpián először képviselték hazánk színeit vitorlázók is, majd 1929. december 3-án megalakult a Magyar Vitorlásszövetség.
Az alapítása óta eltelt nyolcvan év során a Magyar Vitorlásszövetség számtalan európai- és világversenyt rendezett, és olyan kiemelkedő vitorlázókat segített a vitorlás sportban elért eredményeihez, mint többek között:
• Fináczy György, aki 1972-ben a müncheni olimpián 8. helyet ért el a finn-dingi hajóosztályban
• a Detre testvérek, akik 1980-ban a moszkvai olimpián bronzérmet szereztek a repülő hollandi osztályban
• Majthényi Szabolcs és Domokos András, a Spartacus VE versenyzői, akik hatszoros világbajnokok (1995, 2002, 2003, 2004, 2006, 2008), és kétszeres Európa-bajnokok (1997, 2000) a repülő hollandi hajóosztályban
• Litkey Farkas, a Kenese Marina Port VSE vitorlázója, aki az idén már kilencedik alkalommal nyerte meg a balatoni Kékszalag versenyt (2000 óta minden évben)
• Wossala György (BYC), aki 2004-ben ezüstérmes lett a világbajnokságon, 2008-ban pedig megnyerte az Európa-bajnokságot a Soling osztályban
• Vadnai Benjámin (BYC), aki 2009-ben ezüstérmet szerzett az optimist Európa-bajnokságon
A Magyar Vitorlásszövetség jelenleg 121 tagegyesületet számlál, és csaknem 4000 regisztrált versenyzővel rendelkezik.
Az elnökségben a hazai gazdasági életben fontos szerepet betöltő személyek irányítják a szövetség munkáját, tagjai között többen a nemzetközi vitorlás életben is komoly pozíciókat töltenek be (pl. Wossala György az Európai Vitorlásszövetség elnöke).
2010-ben a Magyar Vitorlásszövetség a februári BoatShow kiemelt vendége és szakmai partnere lesz, és három világversenyt rendez majd a Balatonon (dragon Európa-bajnokság, 22-es binnen jolle Európa-bajnokság és laser Európa-kupa).