Szalay: rossz után jó nap

Tóth anita jelenti KayesbőlTóth anita jelenti Kayesből
Vágólapra másolva!
2006.01.11. 01:51
Címkék
A Szalay Balázs, Bunkoczi László duó Opelje immár egyedüli magyar autóként van versenyben
A Szalay Balázs, Bunkoczi László duó Opelje immár egyedüli magyar autóként van versenyben
dppi
A Szalay Balázs, Bunkoczi László duó Opelje immár egyedüli magyar autóként van versenyben
A Szalay Balázs, Bunkoczi László duó Opelje immár egyedüli magyar autóként van versenyben
A Szalay Balázs, Bunkoczi László duó Opelje immár egyedüli magyar autóként van versenyben
dppi
A Szalay Balázs, Bunkoczi László duó Opelje immár egyedüli magyar autóként van versenyben

Éjszakai száguldás – a magyar versenyzők közül hétfőn lapzártánkkor a legtöbben még a pályán voltak, és a szelektív szakaszon este nyolckor egyedüliként célba érő motoros, Varga Ákos is csak késő este érkezett meg a táborba, amely a céltól még több mint kétszáz kilométerre volt.
Nézzük tehát, mi történt a mieinkkel a verseny leghosszabb és egyik legnehezebb napján!
Varga Ákos a fordított rajtsorrendnek köszönhetően a gyári pilóták előtt rajtolt, ám a dűnés, tevefüves etapokon a profik hamar utolérték és megelőzték. A magyar KTM-pilóta elmondta: az első 200 kilométert még úgy-ahogy élvezte is, utána azonban csak szenvedés volt a menet.

Varga megérezte, hogy nagy baj van

,,Amikor a baleset helyszínére értem, azonnal tudtam, hogy nagy baj van – mondta Varga. – Valaki – akkor még nem tudtam, ki az – a motorjától nem messze feküdt kitekert pózban, tőle legalább ötven méterre, a helikopter mellett álltak az emberek. Az villant az eszembe, ha tudnának rajta segíteni, akkor nem ácsorognának olyan messze. Rossz érzésekkel mentem tovább, két gyári pilótát, Esteve Pujolt és Casteut is utolértem, ők intettek, hogy előzzek csak nyugodtan. Akkor már biztos voltam benne, hogy ők is tudják, mi történt. Hogy miért következhetett be a baleset? Ezt már sohasem fogjuk megtudni. A szakasz egyenes volt és murvás, de azon a részen volt egy kis homokátfúvás, amilyenből akkorra már legalább harmincon voltunk túl. Talán azon veszítette el az egyensúlyát… Nagyon sajnálom, mert Andy Caldecott egyik kedvencem volt. A semmiből jött, és rögtön ott motorozott a legjobbak között…"
Varga Ákos azt is elmondta, hogy pokoli nehéz volt a szakasz, amikor már azt hitte, hogy mindjárt vége, akkor még jött száz kilométer dűne. Szóval, igazat adott a rendezőknek, akik szerint aki ezt a pályát teljesítette, az tényleg megérdemli, hogy eljusson Dakarig.

Egy kis történelem

2002. január 10-én a Tichit–Tichit hurokszakaszt (össztáv: 473 km, szelektív: 422 km) teljesítette a Dakar-mezőny. A GPS használatát ezen a napon korlátozták (ezt nehezítésnek szánták), így nagyobb szerep jutott a navigátoroknak. A motorosok közül Giovanni Sala tájékozódott a legjobban, míg az autósoknál Maszuoka Hirosi növelte összetettbeli előnyét.

Mindössze egy magyar autós páros indult a versenyen – a Chevrolet Blazert Szalay Balázs vezette, a navigátorülésben pedig Palik László ült. Tichitbe azonban ők már nem jutottak el, négy nappal korábban technikai hiba miatt a küzdelem feladására kényszerültek.
Technikai hiba miatt búcsúztak

Sajnos ez a Kristóf Márton, Hujber Imre duónak már biztosan nem sikerül. Az újonc páros autójában ugyanis a hétfői szakasz 109. kilométerénél eltört a hátsó híd, és hiába segítette a csapat munkáját versenykamion, a szervizesek megfelelő alkatrész hiányában nem tudták orvosolni a gondot. Ez pedig egyben azt is jelentette, hogy Kristóféknak fel kellett adniuk a küzdelmet.
Ugyanerre a sorsra jutott a Liszi László, Tóth Dénes egység is. Pedig már csak minimális táv (körülbelül 50 kilométer) volt hátra a célig, ám azt már nem bírta ki a Mitsubishi Pajero. Pedig addig jól haladt – a Szaller Zoltán vezette kamionos egység többször segítette ki a dűnék közül, amikor elakadt –, a motorhibával szemben azonban tehetetlen volt a páros.

A magyar autósok közül elsőként – akkor még nem tudtuk, hogy egyetlen versenyben maradóként – úgy hajnali két óra tájban Szalay Balázs és Bunkoczi László nyújtóztathatta ki a tagjait a majdnem tizenöt órás száguldozás után. És jól is jött a pihenés, mert a pilóta és a navigátor egyaránt nagyon elfáradt. Nem elég, hogy hátulról rajtoltak, rögtön az indulás után defektet kaptak, majd pedig kétszer is ásniuk kellett. Az egyik alkalommal beléjük gurult egy kamion, amely nem tudott megállni, ám szerencsére csak az indexet és a sárvédőt törte össze.

Az idei legjobb autós eredmény

,,Az első ellenőrzőpont után féltengelyt cseréltünk, amiben már a versenykamionunk személyzete is segített, és még kétszáz kilométer volt hátra, amikor ránk sötétedett – mondta Szalay. – Aztán csak rázkódtunk, rázkódtunk, rázkódtunk – úgy éreztem, az összes fogamból kiesik a tömés. Ha most kellene leadni a nevezést a következő évi Dakarra, nem biztos, hogy rohannék sorba állni a jelentkezési lapommal…"
Hogy a rossz után mindig jó jön, azt az bizonyítja, hogy Szalayék a Kiffa és Kayes közti szakaszon az idei Dakar eddigi legjobb magyar autós eredményét produkálták – a 23. helyen értek célba. Nem volt technikai gondjuk, és azután, hogy több mint tíz kamiont megelőztek, már viszonylag jól tudtak haladni.
A pálya szűk volt és kanyargós, ráadásul az út mindkét oldalán fák álltak – az egyik össze is törte az Opel hátulját –, ám ez nagyon feküdt Szalaynak, aki a dűnéknél jobban már csak az efféle szavannás szakaszokat kedveli. Jó hír, hogy a páros hétfői és keddi jó szereplésével az összetettben is nagyot lépett előre – az 52. helyről a 35.-re.

A kamionos egységeink közül mindegyik végigvergődött a verseny leghosszabb szakaszán – igaz, nem azonos tempóban. A leggyorsabb ezúttal is a Darázsi Zsolt, Szalai Norbert, Rack György trió volt, amely ,,nagyon hamar", már hajnali négy órakor megérkezett a táborba, míg a Szaller Zoltán, valamint a Szobi Balázs vezette egység délelőtt tíz körül futott be. Mindketten folyamatosan jöttek, sőt Szaller egyszer segített is a rivális magyar csapatnak – amikor az MAN hűtője kilyukadt, vizet adott neki. A kék Mercedes pilótája egyébként is jótékonysági napot tartott, többször kihúzta a homok fogságába esett Liszi Lászlót.
A sors fintora, hogy kedden éppen Szaller került bajba – technikai gondjai adódtak, amelyeket lapzártánkig nem sikerült megoldani, ez azonban nem jelent semmit, a triónak a reggeli rajtig még bőven volt ideje megérkezni.
A másik két egység szépen haladt – lapzártánkkor érte el a kayesi célt.
A mezőny a verseny több mint kétharmadán jutott túl – a 9043 kilométerből már csak 2888 van hátra.

28. Dakar-rali
10. szakasz, Kiffa-Kayes (össztáv: 333 km, ebből szelektív szakasz: 283 km)
Autósok:
1. Carlos Sainz, Andreas Schulz (spanyol, német, Volkswagen Touareg) 3:28:34, 2. Roma, Magne (spanyol, francia, Mitsubishi Pajero Evo) 4:08 perc hátrány, 3. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero) 4:58 p h., …23. Szalay, Bunkoczi (Opel Frontera) 53:34 p h. (40.)
Kamionosok: 1. Stacey, Gotlib, van Kinderen (holland, belga, holland, MAN) 4:31:00, 2. Kabirov, Beljajev, Mokejev (orosz, Kamaz) 1:44 p h., 3. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 23:42 p h., …16. Darázsi, Szalai, Rack (MAN) 1:17:59 óra h. (14.), …Szobi, Éder, Jobbágy (MAN) (29.), …Szaller, Csitári, Laklóth (Mercedes) (47.)
A magyar versenyzők neve mögött zárójelben a hétfői helyezésük szerepel, Szobiék és Szallerék lapzártánkig nem értek célba.
A motorosok kedden Andy Caldecott tragikus balesete miatt nem versenyeztek.

Az összetettben
Autósok:
1. Peterhansel 38:09:58, 2. Alphand, Picard (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 40:04 p h., 3. De Villiers, Thorner (dél-afrikai, svéd, Volkswagen Touareg) 1:03:17 ó h., …35. Szalay 25:15:54 ó h.
Kamionosok: 1. Csaguin 50:49:46, 2. Kabirov 3:18:52 ó h., 3. Stacey 3:30:44 ó h.,, …17. Darázsi 20:16:12 ó h. ---- A ---- ,
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik