MotoGP: ki lesz a Sachsenring új királya?

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2022.06.18. 09:32
null
Vajon hányan motoroznak ma 1:19-es kört a Sachsenringen? (Fotó: Ducati Corse)
Címkék
Marc Márquez távollétében kilenc év után biztosan új győztest avatunk vasárnap a királykategóriában a Német Nagydíjon. De vajon ki állhat majd a dobogó legmagasabb fokára? „Én” – vágta rá (egyébként nem teljesen alaptalanul) Aleix Espargaró még csütörtök koraeste. Azóta túl vagyunk az első szabadedzéseken, amelyeket a Ducatik uraltak, de nem mondhatjuk, hogy meglepetésre.

 

3671 méterével a sachsenringi a legrövidebb pálya a versenynaptárban, ráadásul még szűk és kanyargós is. A perecként tekeredő aszfaltcsík 10 balos kanyarral és csupán 3 jobbossal különleges kihívás elé állítja a versenyzőket, főként a MotoGP-ben. De nemcsak őket, hanem a gumikat is. „Olyan, mintha hat órán keresztül csak balra mennénk” – mondta Marco Bezzecchi péntek délután.

Raúl Fernández, aki szintén most először motorozik itt MotoGP-s motorral, supermoto-pályához hasonlította, és azt is megállapította, hogy a 7-es és 8-as kanyarok közötti szakasz, ami a Moto2-es motorral még egyenesnek tűnt, az most inkább kanyarként hat. Fabio Di Giannantoniónak pedig a célegyenes „lett” sokkal rövidebb. „Az elején még az egykerekezéssel küzdesz, aztán amint azon túlvagy és lent van a motor eleje, már fékezel is.”

Az említett karakterisztikák miatt jött a megszokott klisé a hétvégét megelőzően: ez nem egy ducatis pálya. A pilóták többsége ezt már csütörtökön is visszautasította, emlékeztetve Johann Zarco tavalyi pole-jára és Pecco Bagnaia felzárkózására a 10. helyről 5.-re egy előzésre kevéssé alkalmas pályán.

Nos, az első edzésnap azokat igazolta, akik nem hisznek már az ilyesfajta előítéletekben. Az első hat helyen öt Ducati zárt, ráadásul Bagnaia és Luca Marini is Marc Márquez 2019-es pályacsúcsán belül motorozott, éppen csak az 1:20-as köridőben maradva.

Ma minden bizonnyal megcsodálhatjuk majd az első 1:19-es kört a Sachsernringen, vagy inkább érdemes úgy fogalmazni, hogy köröket, mert Marini szerint az FP2-es eredmények messze nem lesznek elegek az automatikus Q2-be kerüléshez. „Hiába lesz holnap melegebb, reggel még nem lesz melegebb az aszfalt, mint ma délután volt, viszont jobb lesz a pálya, mert még tovább gumizódik majd. Igazán nyugodtan szerintem 1:19.6-os körrel lehet majd várni a folytatást.”

Valóban szokatlanul meleg volt már pénteken is a német pályán, és ez a helyzet csak fokozódni fog ma és vasárnap is, olyannyira, hogy vasárnap akár 35-37 fok is lehet – ha egyébként nem lett volna elég már a kihívásokból.

Valószínűleg a Michelinnél sem számítottak ilyen forróságra, de egyelőre a gumik jól működnek. A puha hátsó keverék annyira jól tapad, hogy a pilóták többsége először nem is tudott mit kezdeni az érzéssel. A versenygumi nagy valószínűséggel mindenkinek a kemény hátsó lesz, egyedüliként talán Fabio Quartararo emlegette a közepest is, mint opciót.

Leginkább a hátsó gumi bal oldala van nagy stressznek kitéve a már említett sok-sok balos kanyar miatt, a verseny kulcsa tehát az lesz, hogy ki tudja a legjobban kontrollálni a túlmelegedést, aminek egyenes következménye, hogy elkezd csúszkálni és kipörögni a hátsó kerék és elfogyni az abroncs.

A napjaink MotoGP-jében megfigyelhető tendencia miatt, miszerint az első gumikat terhelik sokkal jobban a motorok és a versenyzők, a francia beszállító úgy döntött, hogy a puha és a közepes első keverékkel keményebb irányba lépnek (a kemény ugyanaz maradt, amit tavaly is használtak itt), míg a hátsó gumikból puhábbakat hoztak.

Ezen a pályán az első gumik is aszimmetrikusak, ahogy Valenciában és Phillip Islanden is.

De vajon mitől lettek ilyen jók itt a Ducatik? „Kisebb idom, jobb kezelhetőség” – emelte ki Bagnaia a legfontosabb változást. A leglátványosabb gyorsulást az első szektorban érték el. „Emlékszem, néhány évvel ezelőtt még olyan volt, mintha egy londoni busszal próbáltunk volna meg kanyarodni, most inkább Mini Coopernek érződik” – írta le a festői képet Jack Miller, aki harmadikként zárta a pénteket.

A Ducatik közé egyedül Aleix Espargarónak sikerült beférnie negyedikként, de Maverick Vinales kezdése is ígéretes a nyolcadik helyen. Utóbbinál ugye nagy kérdés, hogy ebből a formából mit tud átmenteni mára és vasárnapra.

Az első kilencben nyolc európai motort láthatunk, az egyetlen kivétel Fabio Quartararo volt, aki nyilván többet várt az első naptól, de nincs kétségbe esve a hetedik hely miatt. Ahogy Barcelonában, úgy most is annak tudja be a gyengébb kezdést, hogy a kisebb tapadásnál nem tudnak olyan tempót felvenni, mint a többiek, de ahogy gumizódik majd a pálya, úgy bízik ő is a javulásban.

Ha már a kliséket említettük a cikk elején, akkor nyilván azt gondolnánk, hogy az egyébként kezes Yamahának nagyon jól kéne működnie ezen a pályán, de a hangvillás motor egyelőre továbbra is csak a francia kezei között működik.

Csapattársa, Franco Morbidelli szerint mindez azért van, mert egyedül ő tud elég agresszíven motorozni vele, mert az már rég nem igaz, hogy a Yamahával könnyedén kell bánni.

A már említett melegebb időjárásnak köszönhetően a 11-es kanyarban egy bukást sem láthattunk, cserébe viszont egy másik jobbos kanyar, az 1-es szedett több áldozatot is. Andrea Dovizioso, Álex Rins és Pol Espargaró is ott bukott az első szabadedzésen, utóbbi pár percen belül kétszer is.

A második esésnél nem a motor eleje ment el, hanem zárt gázállásnál tört ki a spanyol alól a Honda és repítette a magasba, hasonlóan Marc Márquez mandalikai bukásához, ami ismét előhozta diplópiáját.

Pol Espargaró ugyan a korábban már felmelegített hátsó gumit okolta a bukás miatt, de lehet, hogy a Honda háza táján is érdemes lenne körbe nézni.

A hondás bal könyökét fájlalta nagyon először, amit gyorsan meg is röntgeneztek, hogy kizárják a törést, de később már inkább a tüdeje és a bordái okoztak neki folyamatos szúró fájdalmat. Ilyen fizikai állapotban nem lesz könnyű dolga szombaton és a futamon sem.

De nem ő az egyedüli, aki fájdalommal motorozik. Nakagami Takaaki és Álex Rins és komolyan érzni még a montmelói balesetet. Egyikük sem biztos abban jelenleg, hogy a 30 körös versenytávot is képes teljesíteni, így azon sem lepődnénk meg, ha visszalépnének a folytatástól. Főként Rins emlegette többször ezt a lehetőséget.

Az első nap eredményét ITT tekinthetik meg.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik