Dráma dráma hátán, avagy amit már Shakespeare sem tudott volna követni

Vágólapra másolva!
2009.06.07. 20:30
Címkék
A ralikrossz történetének első Európa-bajnoki futamát 1973. május 13-án rendezték az ausztriai Melkben. A sportág történetének utolsó melki Európa-bajnoki futamára pedig jó eséllyel 2009. június 6. és 7. között került sor. A rendezők legalábbis, amit csak lehetett, elkövettek annak érdekében, hogy Melk kikerüljön a versenynaptárból…
Gondolj a megelőzésre: lengesd inkább te is a piros zászlót!
Fotó: Johnny Loix
Gondolj a megelőzésre: lengesd inkább te is a piros zászlót!
Gondolj a megelőzésre: lengesd inkább te is a piros zászlót!
Fotó: Johnny Loix
Gondolj a megelőzésre: lengesd inkább te is a piros zászlót!

A mostani hétvégét megelőzően amúgy legutóbb kerek öt évvel ezelőtt, 2004-ben látogatott Melkbe az Eb-mezőny, az akkori verseny a divízió 1-ben a svéd Kenneth Hansen, az akkori divízió 2-ben pedig a finn Jussi Pinomäki sikerével zárult. A Kenneth Hansen Motorsport csapat versenyzői tehát szép emlékekkel érkezhettek Melkbe, ám kimondottan rosszakkal távozhattak onnan.

Ugyanis még szombaton totálkárosra tört a csapat három autója közül kettő – Pinomäki és a divízió 1/A-s Johan Larsson is versenybalesetbe keveredett – ráadásul mindkettőjüket, valamint a német René Münnichet, akivel Pinomäki ütközött (pontosabban akivel is, mert Per Eklund pálya közepén ragadt Saabja indította a kalamajkát, valamint a versenybírák teszetoszasága, akik nem szakították emiatt rögtön félbe a futamot, na meg a túlságosan poros pálya…) mentővel szállították kórházba. Münnichnek két csigolyája megrepedt, és műteni kell, a másik két pilóta szerencsére megúszta zúzódásokkal, húzódásokkal. Ettől függetlenül persze a rendezőt és a pályát komoly kritika illeti a történtek miatt.

Ráadásul, mindez csak a káoszkavalkád kezdetét jelentette, mint vasárnap kiderült, a java még csak ezután következett. A rendezők eleinte a szokatlanul sok pályakarbantartással húzták a versenyzők és nézők idegeit – a pálya gödrös volt, hihetetlenül porolt, és ez veszélyessé tette a versenyzést, amint az már gyakorlatilag szombaton bebizonyosodott.

Sajnos vasárnap sem váratott magára sokat az első komoly bukás: ezúttal a divízió 1/A-s svéd David Johansson mutatott be egy triplaszaltót Cliójával, amiért megint csak javarészt az egyenetlen murva volt a felelős. A fiatal svédet mentőhelikopterrel szállították kórházba, egyelőre nincs információnk hogyléte felől.

Ezután folytatódott a verseny, majd megint félbeszakadt. Majd megint folytatódott. És ez így ment hosszú órákon át. Hol újabb rögtönzött pályaépítésbe kezdtek a rendezők, hol indokolatlanul indítottak, illetve futtattak újra futamokat, hol ők maguk sem tudták, hogy épp mire várnak, és miért nem folyhat a verseny.

A káosz teljesen átvette az irányítást a történések felett, de hétvégi Eb-futam szerencsére azért nyomokban versenyt is tartalmazott. És akkor viszont nem is akármilyet!

Sverre Isachsen a királykategória A-döntőjében háromszor jött el elsőként a rajtnál, csakhogy mindháromszor visszaintették a futamot. Volt, hogy valós, volt, hogy vélt kiugrás címén. A bajnokság éllovasa azonban negyedszer is elsőként fordult be az első kanyarba, és körökön át vezette is a versenyt, egészen addig, amíg meg nem adta magát alatta a technika.
A melki futamot a divízió 1-ben a svéd Michael Jernberg nyerte, aki ezzel az első idei duplázó lett a királykategóriában. A divízió 1/A-ban a dobogó mindhárom fokára orosz versenyző állhatott fel – a legmagasabbra Eduard Leganov –, a divízió 2-ben pedig a norvég Knut Ove Borseth diadalát hozta a melki flúgosfutam. Ami sajnos nem emiatt marad emlékezetes azok számára, akik látták.

Európa-bajnokság 2009

ötödik futam, Ausztria
Divízió 1.: 1. Michael Jernberg (svéd, Skoda Fabia), 2. Kenneth Hansen (svéd, Citroen C4), 3. Stig-Olov Walfridsson (svéd, Renault Clio), 4. Ludvig Hunsbedt (norvég, Volvo S40), 5. Andreas Eriksson (svéd, Ford Fiesta), 6. Sverre Isachsen (norvég, Ford Focus), (…) 20. Fodor György (magyar, Toyota Carina).
Divízió 1/A: 1. Eduard Leganov (orosz, VW Polo), 2. Timur Timerzsanov (orosz, Renault Clio), 3. Ildar Rakmatulin (orosz, Renault Clio), 4. Christian Petrakovits (osztrák, Seat Ibiza), 5. Mats Lysen (norvég, Renault Clio), 6. Zdenek Cermak (cseh, Skoda Fabia), (…) 15. Ifj. Bánkuti Gábor (magyar, Peugeot 206), 23. Ujházi Béla (magyar, Opel Astra).
Divízió 2.: 1. Knut Ove Borseth (norvég, Ford Fiesta), 2. Jos Sterkens (belga, Ford Focus), 3. Per Nicklas Lööv (svéd, Citroen Xsara).

Az Európa-bajnokság állása fél távnál (minuszolás után)
Divízió 1.: 1. Sverre Isachsen (norvég, Ford Focus): 68 pont, 2. Michael Jernberg (svéd, Skoda Fabia): 66 pont, 3. Kenneth Hansen (svéd, Citroen C4): 62 pont.
Divízió 1/A: 1. Mats Lysen (norvég, Renault Clio): 69 pont, 2. Eduard Leganov (orosz, VW Polo): 66 pont, 3. Olivier Bossard (francia, Citroen C2): 60 pont.
Divízió 2.: 1. Jos Sterkens (belga, Ford Focus): 74 pont, 2. Knut Ove Borseth (norvég, Ford Fiesta): 73 pont, 3. Patrick Mertens (belga, VW Polo): 57 pont.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik